دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها

۵۰ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به مجموعه عملیاتی که در یک ساختمان انجام می‌شود مانند ایجاد انشعاب و لوله‌گذاری برای هدایت جریان برق، طراحی برق ساختمان، نصب جعبه تقسیم و جعبه فیوز، عبور سیم‌های الکتریکی، نو کردن سیم‌های قدیمی برق، نصب تابلو برق پلاستیکی، فنرزنی، ترازبندی مکان پریزها و کلیدها روی دیوار و غیره، سیم کشی ساختمان می‌گویند. سیم‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و ساز ساختمان و برای اتصال برق پروژه می‌باشد. عملیات سیم‌کشی ساختمان بسیار مهم است و می‌بایست مراحل آن به درستی، طبق آیین‌های اجرایی و قوانین و همچنین توسط یک برقکار مجرب انجام شود وگرنه ممکن است مشکلات جبران ناپذیری مثل برق گرفتگی و مرگ افراد ساکن در ساختمان رخ دهد.
انواع سیم و کابل خراسان در سیم کشی
سیم یکی از تجهیزات مورد نیاز در سیم کشی است که کارایی بسیار زیادی در صنعت برق دارد. ساختار سیم از یک هادی برای عبور جریان برق و یک عایق برای جلوگیری از نشت برق ساخته شده است. از نظر ساختار درونی سیم های برق به سه دسته که شامل: سیم افشان، سیم نیمه افشان و سیم مفتولی تقسیم می‌شوند:
• سیم مفتولی: سیم مفتولی به عنوان سیم تک لا هم شناخته می‌شود. این سیم یک نوع سیم خشک است که قابلیت فرم‌دهی دارد. به طور معمول از سیم مفتولی در تابلو برق استفاده می‌شود. این نوع سیم دارای ولتاژ۴۵۰ تا۷۵۰ ولت و سطح مقطع‌هایی با ۱٫۵ تا ۲۴۰ میلی متر برای جریان‌های گوناگون طراحی و ساخته شده است.
• سیم افشان: سیم افشان یا چند رشته‌ای، یک سیم پرکاربرد است و در ساختارآن تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم پیچیده ویک روکش از جنسPVC استفاده شده است. این نوع سیم نرم بوده و دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و به همین دلیل در سیم کشی ساختمان و در محل‌هایی که نیاز است سیم‌ها خم شوند و یا پیچ خورده باشند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولتاژ سیم افشان ۵۰۰-۳۰۰ ولت است.
• سیم نیمه افشان: این نوع سیم مابین سیم مفتولی و افشان است. یعنی تعداد رشته‌های تشکیل دهنده این سیم از سیم افشان کمتر است و همچنین انعطاف پذیری آن نسبت سیم افشان پایین‌تر است. ولتاژ مربوط به سیم نیمه افشان 450 تا 570 است و کارایی آن شبیه سیم مفتولی است.
• سیم لاکی: این سیم از یک رشته سیم ساخته شده است که با یک لایه نازکی از عایق پوشیده شده است. سیم لاکی به عنوان سیم ترانس نیز شناخته می‌شود و در سیم پیچی‌های موتور و ترانسفورماتور کاربرد دارد.
• سیم نایلون: سیم نایلون یا سیم سفید از دو سیم نازک که به طور معمول به هم چسبیده‌اند، تشکیل شده است. سیم نایلون در مراکز اداری و سیم کشی ساختمان کاربرد دارد.
لینک های مرتبط:
سیم و کابل خراسان افشار نژاد
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

استانداردهای کابل‌ کشی زمینی (Ground Cabling Standard) به‌صورت کلی سبب هدایت مناسب و محافظت از منتقل شدن نیروی کابل‌ها در برابر انواع آسیب‌ها و مشکلات می‌شود. کابل در کابل کشی زمینی بیشتر در حفره و گودال‌های ژرف و عمیق دفن شده است. حفره‌ها و گودال‌های عمیق برای کابل کشی زمینی در اصل زمینه‌ساز انواع صدمه‌ها و آسیب‌ها به کابل‌ها می‌شود و رعایت استانداردهای مورد نیاز این کابل‌ کشی‌ها در درون گودال‌ها حتماً ضروری است.
با آنکه تلاش شده تا پوشش‌هایی پایدار و مستحکم برای این کابل‌ کشی‌های زمینی در نظر گرفته شود، ولی راه‌اندازی کابل‌ کشی‌های زیرزمینی بدون توجه به اصول، قانون و معیارهای جامع اجرا و حفر کردن گودال‌ها در زیرزمین، باعث افزایش صدمه و خسارت جانبی نیز می‌شود. به‌صورت کلی متصدی چنین کارها و عملیات‌هایی در گام اول باید به بسترسازی مناسب در جهت خواباندن کابل‌های زمینی بپردازند و با استفاده از این فرایندها مشکلات به وجود آمده را تا حدود قابل‌توجه‌ای کاهش بدهند. به‌طور نمونه موارد زیر در اصل اصول جاری استانداردهای کابل کشی زمینی هستند:
🔶 میزان شعاع خمیدگی و کش کابل‌های زمینی
🔶 شیوه‌ی بازنمودن مناسب کابل‌ها از قرقره
🔶 تجهیزات لازم و مورد نیاز در هنگام نصب و…
استاندارد کابل کشی کابل آلومینیومی زمینی فشار ضعیف
به‌صورت کلی استاندارد کابل کشی زمینی تابع قوانین و معیارهای خاصی بوده ولی این نوع استاندارد درباره‌ی کابل کشی زمینی فشار ضعیف اندکی جامع‌تر و دقیق‌تر است؛ در نتیجه استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف در اصل فاصله‌ی دقیق و مجاز این نوع کابل‌ها را از دیگر عناصر استفاده‌ شده در آن مسیر بررسی و کنترل خواهند کرد. در بخش زیر به شرح مختصر استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف اشاره می‌شود:

◀️ گذاشتن کابل فشار قوی در پله پایین‌تر از کابل فشار ضعیف در صورت برقراری ارتباط میان آن‌ها در یک کانال خاکی و همچنین حفر گودال یا کانالی به‌صورت پله‌ای در ابتدا.

◀️ حداقل فاصله مناسب و مجاز کابل فشار ضعیف از کابل برق باید در فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متر باشد.

◀️ کابل فشار ضعیف از کابل مخابرات باید حدود ۳۰ سانتی‌متر فاصله مجاز بگیرد.

◀️ قرارگیری کابل فشار ضعیف در حدود فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متری لوله آب

◀️ قرار دادن کابل فشار ضعیف در فاصله‌ی مناسب با لوله گاز (حدوداً ۱ متر)

◀️ بهره نمودن از لوله‌های محافظی برای کابل زمینی فشار ضعیف با قطر حدود یک متر در صورت انشعاب با لوله‌های گاز، سوخت و…

◀️ فاصله مناسب و مجاز کابل فشار ضعیف از سطح پیاده حداقل شامل ۷۰ سانتی‌متر بوده و فاصله‌ی مناسب کابل فشار ضعیف از سطح جاده یک متر است.

استاندارد کابل کشی زمینی فشار متوسط
به‌صورت کلی استانداردهای کابل کشی زمینی فشار متوسط در مقایسه با استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف دارای قوانین و قاعده‌های خاصی بوده و در قسمت زیر به مهم‌ترین این استانداردها و قوانین اشاره می‌شود:

🔴 در هنگام قرارگیری کابل زمینی فشار متوسط در کنار کابل زمینی فشار ضعیف باید حدود ۳۰ سانتی‌متر میان آن‌ها فاصله مجاز در نظر گرفته شود.

🔴 استفاده کردن از لوله‌های پوششی یا محافظی از جنس فولاد، پلاستیک، سیمان و… در صورت رد شدن کابل فشار متوسط از سطوح ناپایدار و سخت جاده‌ای

🔴 کف‌سازی کانال در جهت هدایت کردن حداکثر میزان آب‌های احتمالی در کانال‌های از پیش‌ساخته شده

🔴 استفاده کردن از عناصری مثل پروفیل ناودانی، لوله‌های گالوانیزه شده و چوب‌های فشرده در جهت برقراری اتکا برای کابل‌های زمینی
لینک های مرتبط:
خرید کابل آلومینیومی زمینی
کابل زمینی

 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

وایر شمع در حقیقت وظیفه انتقال ولتاژ فشار قوی کویل یا دلکو را به سر شمع های خودرو به عهده دارند. گرچه در خودرهای انژکتوری جدید وایرها حذف شده اند ولی در خودروهایی که به کار رفته به دلیل اهمیت انتقال ولتاژ فشار قوی به سر شمع و جلوگیری از افت ولتاژ از وایرهای با کیفیت و با جنس مناسب نوع ابریشمی استفاده می کنند.

انواع وایر شمع

وایر شمع ها بطور کلی در سه مدل از اول تاکنون از خودروهای کاربراتوری تا انژکتوری مورد استفاده قرار گرفته است که عبارت است از:

وایرهای سیمی

وایرهای ابریشمی

وایرهای ترکیبی

به شرح هر یک از وایرها می پردازیم :

وایر شمع سیمی و انواع وایر شمع

۱- وایر شمع سیمی

این نوع وایر شمع ها از جنس آلیاژ مس می باشند که با پوشش عایق روی سیم کشیده شده است و در گذشته بر روی خودروهای کاربراتوری در سیستم جرقه زنی استفاده می شد این نوع وایرها به دلیل عدم انعطاف پذیری خوب و مقاومت پایین و عدم پارازیت امروزه کاربردی ندارند.

وایر شمع ابریشمی

۲- وایر شمع ابریشمی

این نوع وایرها که از بهترین نوع وایرها محسوب می شوند به دلیل داشتن مقاومت بالا و انعطاف پذیری خوب و خاصیت پارازیت گیری بالا بیشترین کاربرد را در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری امروزه دارد . در داخل این نوع وایرها هیچ سیمی به کار نرفته است بلکه برای انتقال ولتاژ بالا از چندین رشته نخ که از نظر مقاوم بودن شبیه به نخ ابریشم می باشد استفاده شده است و کلیه نخهای داخل وایر آغشته شده به گرافیت می باشد که با کمترین افت ولتاژ ، ولتاژهای بالا را انتقال می دهد و قطر خارجی این نوع وایرها ۷ میلی متر می باشد .

نکته :

مقاومت وایرهای ابریشمی در خودروهای کاربراتوری به ازای هر یک متر برابر ۱۶ کیلو اهم می باشد .

در خودروهای انژکتوری متفاوت بوده ولی بطور میانگین به ازای هر یک متر برابر با ۵۶۰۰ اهم (+-۱۲۰۰ )  می باشد .

 ۳ – وایر شمع ترکیبی

این نوع وایرعا ترکیبی از وایرهای سیمی و ابریشمی می باشند که نسبت به وایرهای سیمی بهتر می باشند و در خودروهای کاربراتوری و در بعضی از خودروهای انژکتوری به کار رفته است . این نوع وایرها نسبت به وایرهای ابریشیم انعطاف کمتری دارند .

عیب یابی و تست وایر شمع

وایرهای شمع خودرو را از نظر ظاهری بررسی کنید که سالم باشند. به لاستیک های دو سر وایرها دقت کنید که پارگی یا ترک نداشته باشند در صورت داشتن هر گونه ترک یا پارگی باید تعویض شوند . ( در غیر اینصورت باعث برق دزدی می شود )

وایرها را از نظر قطع شدن یا پارگی داخل و همچنین مقاومت وایرها را با دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر ) آزمایش و تست کنید . در صورتی که دستگاه مولتی متر هیچ عددی را نشان ندهد ( نشانه قطع بودن وایر از داخل ) و یا مقاومت وایرها طبق استاندارد نباشد باید تعویض گردد .

با توجه به رابطه طول سیم با مقاومت سیم : هر چه طول وایرها بلند تر باشد مقاومت وایر نیز بیشتر می شود و بالعکس .

هر گونه ترک داشتن و یا پارگی وایرها باعث نشتی جرقه ( برق دزدی ) شده و در صورت داشتن نشتی بنزین در خودروها باعث آتش سوزی می گردد .

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

در این راهنما  در مورد علائم خرابی وایر شمع خودرو نکات مهمی را بیان می کنیم. با توجه به اینکه شمع خودرو جرقه را برای احتراق سوخت و هوا فراهم می کند، نقش حیاتی و مهمی در عملکرد موتور دارد. کوئل ماشین، ولتاژ دریافتی از باتری را تقویت کرده و با کمک وایر یا سیم، ولتاژ را به شمع می رساند سپس شمع با تولید جرقه، وظیفه خود را انجام می دهد، در صورتی که وایر شمع خراب شده باشد، قادر به انتقال جریان ولتاژ نیست در نتیجه شمع جرقه لازم را برای احتراق تولید نکرده و راندمان موتور کاهش می یابد، همچنین ممکن است ماشین خاموش شده و روشن نشود بنابراین آگاهی در مورد علائم خرابی وایر شمع بسیار مهم است که در مواقع ضروری بتوانید مشکل را شناسایی کنید و به رفع آن بپردازید.

نشانه های خرابی وایر شمع خودرو

وایرهای شمع نقشی اساسی در سیستم الکتریکی هر خودرو دارند. هنگامی که وایرها خراب شوند، چندین علائم که نشان دهنده معیوب بودن احتراق موتور است را مشاهده خواهید کرد که ممکن است عدم پیگیری علت این علائم و عدم رفع به موقع آنها منجر به مشکلات مهمتری شود. علائم خرابی وایر شمع عبارت اند از :

از کار افتادن موتور

سوء عملکرد موتور

کاهش قدرت موتور

سخت استارت خوردن ماشین

مکث یا وقفه در دور گرفتن موتور

کم و زیاد شدن دور موتور یا موج دار شدن شتاب های موتور

بد کار کردن موتور در حالت درجا یا سر و صدای زیاد در دور پایه موتور

روشن شدن چراغ چک موتور

خرابی نوک شمع

وجود پارازیت روی امواج رادیو و GPS

برق دار بودن بدنه یا قطعات فلزی ماشین

وایر شمع چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

وایرشمع، انتقال جریان برق را از کوئل به شمع برعهده دارد، در واقع وظیفه وایر (WIRE) در خودرو رساندن برق به شمع است. وایرها باید قادر باشند تا جریان برق با ولتاژ حدود 12 هزار ولت را بدون کمترین اتلاف انرژی و در کوتاه ترین زمان به شمع برسانند، در صورت بروز مشکل، وایر دیگر قادر به انتقال جریان برق در زمان درست و به صورت کافی به شمع نیست و در عملکرد موتور اختلال ایجاد می کند.

وایرشمع خودرو بین کوئل و شمع قرار داد، محل اتصال وایر به کوئل توسط یک درپوش مخصوص محافظت می شود تا از ورود آب یا هر گونه گردوغبار روی وایر پیشگیری کند، از سمت دیگر وایر به شمع متصل است و در آن جا آب بندی می گردد. از آن جایی که آب و روغن در بین مجراهای موتور جریان دارد باید به خوبی محل اتصال شمع و وایر آب بندی شود تا از ورود هر گونه رطوبت به شمع جلوگیری شود بنابراین ساختار درپوش و عمل آب بندی در این قسمت کمی پیچیده تر می باشد.

ساختار وایر شمع خودرو

درونی ترین لایه وایر، کاهنده پارازیت است، لایه بعدی رشته یا الیاف است که برای عبور جریان برق بوده و رسانا است، لایه بعدی عایق است که برای پیشگیری از هدر رفت انرژی استفاده می شود در نهایت لایه آخر که روکش پلاستیک سیلیکونی می باشد.

علائم خرابی وایر شمع خودرو

وایرشمع یک رابط مهم در سیستم الکتریکی خودرو و سیستم جرقه زنی است. وایرشمع که مسئول انتقال نیروی الکتریکی از سیستم جرقه زنی خودرو به شمع های موتور است، برای اطمینان از عملکرد صحیح موتور، باید به درستی کار کند. وقتی وایر شمع خراب می شود، مشکلات بزرگی در موتور ایجاد می شود.

ابتدا سیم های شمع را از نظر آسیب دیدگی (مشاهده خوردگی، پارگی و ذوب شدگی وایر ها) بررسی کنید، به دنبال علائم ذوب یا ترک خوردن وایر ها باشید همچنین نشانه های زیر را نیز در نظر داشته باشید:

از کار افتادن موتور

از کار افتادن موتور که به طور معمول در نتیجه احتراق نامنظم یا ناقص موتور رخ می دهد، یکی از علائم خرابی وایر شمع است. بسیاری از اوقات، خرابی وایر شمع باعث می شود که جریان الکتریکی شمع موتور نامنظم شود و جریان برق به شمع غیر عادی و نامنظم باشد. نتیجه این بی نظمی، احتراق نامنظم و ناقص موتور است که سبب از کار افتادن موتور می گردد.

سوء عملکرد و کاهش قدرت موتور

سوء عملکرد موتور چیزی است که هیچ راننده ای هرگز نمی خواهد آن را تجربه کند. احتراق ناقص یا نامنظم موتور سبب سوء عملکرد موتور می شود. از آنجایی که شمع ها برای ایجاد جرقه در فواصل از پیش تعیین شده طراحی شده اند، خرابی وایرشمع، مانع از انتقال برق به شمع شده و یا ولتاژ کمی به شمع در زمان معین می رساند در نتیجه این امر احتراق ناقص یا نامنظم در شمع ایجاد می گردد که در نهایت سبب سوء عملکرد موتور می گردد.

برای اطمینان از احتراق مناسب و برقراری قدرت موتور، باید هدایت الکتریکی مناسب برای شمع‌ها فراهم شود. هر گونه نقص و ناهنجاری در شمع و وایر شمع بر روند احتراق تأثیر منفی می گذارد و منجر به از دست دادن قدرت موتور می گردد. در نظر داشته باشید که هر گونه ایراد در وایر شمع، افت قابل توجهی در راندمان موتور ایجاد می کند زیرا شمع های موتور برای اطمینان از ایجاد یک جرقه با ولتاژ کافی در طی فرآیند احتراق، به جریان الکتریکی پیوسته و مداوم نیاز دارند.

سخت استارت خوردن ماشین

عوامل زیادی سبب سخت استارت خوردن ماشین می شود. این امر می تواند به دلیل خرابی پایانه باتری، استارتر معیوب یا انژکتورهای کثیف باشد که منجر به احتراق معیوب موتور می شود. گذشته از علل ذکر شده در بالا، عوامل دیگری مانند خرابی وایر شمع نیز می تواند سبب سخت استارت خوردن ماشین شوند بنابراین اگر به سختی ماشین استارت می خورد، بهتر است که وایر های شمع بررسی شوند.

مکث یا وقفه در دور گرفتن موتور

زمانی که وایرشمع ایراد پیدا کند، به درستی قادر به انتقال جریان برق به شمع نیست لذا جرقه های الکتریکی در شمع نامنظم و ضعیف می گردد، این امر یا به دلیل ایراد در کوئل است یا مشکلی در وایر رخ داده است، در صورتی که در سیستم جرقه زنی مشکلی ایجاد شود، موتور در هنگام شتاب گرفتن یا دور گرفتن، دچار مکث و وقفه می گردد و با تاخیر دور می گیرد.

اگر وایرشمع خراب شود، تداخل جریان ایجاد می کند، بنابراین تاخیر در افزایش دور موتور به دلیل ایراد در شمع یا وایر شمع است، مکث در دور گرفتن به دلیل جریان سوخت غیرعادی به موتور نیز رخ می دهد. باید بین مشکل در سوخت رسانی و مشکل در برق رسانی تمایز قائل شد.

کم و زیاد شدن دور موتور یا موج دار شدن عملکرد موتور

در صورتی که عایق وایرشمع دچار نشتی یا ایراد شود، جریان الکتریکی دچار پرش شده و لذا جریان الکتریکی به صورت یکنواخت به شمع نمی رسد، در این مواقع در یک لحظه جریان کم شده و سپس مجدد جریان زیاد می شود، این امر سبب مشکلاتی در دور گرفتن موتور می شود بنابراین عملکرد موتور به صورت موج دار می گردد که یعنی دور موتور کم و زیاد می شود.

نکته: در صورتی که شتاب موتور به صورت موج دار باشد، به احتمال زیاد مشکل در وایر شمع است، خصوصا زمانی که سیم ها ترک برداشته باشند، مقاومت الکتریکی زیادی در سیم ایجاد شده که منجر به توقف جریان یا جریان ضعیف به شمع می گردد.

بد کار کردن موتور در حالت درجا یا idle آزار دهنده

از رایج ترین علائم خرابی وایر شمع، بد کار کردن موتور در حالت درجا یا (idle) با سروصدای زیاد و آزار دهنده است. وایرها وظیفه انتقال جریان الکتریکی از سیستم الکتریکی خودرو به شمع های موتور را دارند. در محفظه احتراق، از جرقه تولید شده توسط جریان الکتریکی برای احتراق مخلوط هوا / سوخت موتور استفاده می گردد بنابراین خرابی وایر سبب مهار جریان الکتریکی به شمع می گردد که این امر سبب بی نظمی در عملکرد موتور و از کار افتادن موتور می شود.

روشن شدن چراغ چک موتور

امروزه اتومبیل ها از تعداد زیادی سنسور ساخته می شوند که سیگنال هایی را به ECU می فرستند. این سنسورها برای گزارش وضعیت ماشین به ECU به کار می روند. ECU با فرمان دادن به قطعات، عملکرد کلی ماشین را کنترل می کند، اگر مشکلی در موتور پیش بیاید، سنسورهای مرتبط با آن، سینگالی به ECU اتومبیل ارسال می کنند و در نتیجه، چراغ موتور چک بر روی داشبورد ظاهر می شود، راننده با مشاهده چراغ چک ماشین از بروز خطا یا مشکل در موتور آگاه می گردد.

خرابی نوک شمع

در صورتی که برق دزدی توسط وایرهای شمع رخ بدهد، الکترودهای مرکزی و منفی شمع ذوب شده و چینی شمع آسیب می بیند، نتیجه این برق دزدی، افت قدرت موتور و ریپ زدن آن است، برای حل این مشکل بهتر است از وایرهای مناسب استفاده شود.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

انرژی الکترونیکی در مدت دو قرن، به بخش ضروری از زندگی مدرن و جزئی غیر قابل حدف از فعالیت صنایع تبدیل شده است. حتی توقف موقتی تولید و انتقال جریان برق می‌­تواند منجر به هرج و مرج نسبی، ضررهای مالی و از بین رفتن احتمالی جان عده­‌ای شود. توربین­‌ها به عنوان بازوان اصلی تامین­ کننده این قدرت عظیم از جایگاه ویژه‌­ای در صنعت تولید انرژی برق برخوردار هستند. لذا به کارگیری رویکردی جامع برای تعمیر و نگهداری توربین ها جهت جلوگیری از خواب این تجهیزات از اهمیت به سزایی برخوردار است.

تعمیر و نگهداری توربین ها

در طول دهه­‌های گذشته، استراتژی­‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری توربین ها دستخوش تغییر شده است. این تغییرات در دو بخش قابل بررسی است. نگاه جدید به دارایی ‌های فیزیکی به عنوان اولین عامل تاثیرگذار در دگرگون شدن فرآیند تعمیر و نگهداری توربین ها مطرح است. عامل دیگر ازجنس فنی و در طراحی توربین­‌ها نهفته است. ساختار توربین­‌ها در سال­‌های اخیر پیچیده‌­تر و از ظرافیت بیشتری برخوردار شده است.

در ساختار توربین ها از انواع الکتروموتور و گیربکس های صنعتی استفاده میشود که میتوانید برند های مختلف آن را در بازار تجهیزات و لوازم صنعتی تهران خریداری کنید، الکتروموتور موتوژن را میتوایند به عنوان بهترین و قیمت مناسب ترین الکتروموتور از فرازین صنعت خریداری کنید.

این تغییرات فنی، دانش فنی کافی و نیز بازرسی­‌های دوره‌­ای بیشتر و با فاصله زمانی کمتر را برای حفظ کارکردهای تجهیز در طول چرخه عمرش می‌­طلبد. لذا آشنایی بیش­تر با ساختار و عملکرد آن‌­ها می‌­تواند در بهبود تعمیر و نگهداری توربین ­ها و همچنین انجام بهتر و موثرتر بازرسی­‌ها ایفای نقش کند. از طرف دیگر بعد مالی خرابی این تجهیز، مهر تایید بر ضرورت توجه به این موضوع و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت افزایش اثربخشی فرآیند نگهداری و تعمیرات این تجهیزات ارزشمند می‌­زند. در راستای اهمیت تعمیر و نگهداری توربین ها در این نوشتار سعی شده با تمرکز بر بخش فنی، ساختار و عملکرد این تجهیزات بررسی شود و همچنین ملاحظات تعمیر و نگهداری توربین ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معرفی ساختار و عملکرد توربین­ ها

توربین ‌­ها تجهیزاتی هستند که انرژی جنبشی برخی از سیالات را به حرکت چرخشی تبدیل می­‌کنند. این دستگاه­‌ها عموما در تولید برق و سیستم‌­های پیشرانه مورد استفاده قرار می­‌گیرند و به عنوان نوعی موتور دسته­ بندی می‌­شوند. در یک توربین، انرژی جنبشی سیال ورودی، به پره­‌ها منتقل شده و باعث چرخش آن‌­ها می‌­شوند.

در موتورهای مجهز به توربین سوخت و هوا در فشار و درجه حرارت بالا واکنش نشان می‌­دهند و انرژی جنبشی فرآورده‌­های این واکنش، پره­‌های توربین را به چرخش در می­‌آورد. توربین­‌ها بر اساس چرخه ترمودینامیکی برایتون کار می­‌کنند. در این چرخه، هوای اتمسفر فشرده، گرم و دوباره منبسط می‌­شود.

توربین­‌ها را می‌­توان براساس سیالات مورد استفاده در چهار دسته کلی آب، بخار، گاز و باد قرار داد. اگرچه که توربین­‌ها اصول یکسانی از نظر عملکردی دارند اما طراحی هر یک از انواع آن ممکن است با انواع دیگر متفاوت باشد.

توربین بخار

بیشترین میزان انرژی الکتریکی توسط توربین­‌های بخار متصل به ژنراتورهای الکتریکی تامین می­‌شود. با استفاده از سوخت فسیلی یا انرژی اتمی آب به بخار تبدیل شده و این بخار یک توربین را به چرخش در می آورد، چرخش توربین از طریق یک شفت به ژنراتور منتقل شده و جریان برق در ژنراتور تولید می‌شود. این نوع توربین نسبت به سایر توربین­‌ها فضا، روغن­کاری، ارتعاش و هزینه نگهداری کمتری دارند. حجم بخار جاری در هر نقطه از دستگاه در تمام بارها بدون تغیر باقی می­‌ماند. تغییر فشار باعث تغییر در بار مورد تقاضا می­‌شود. رابطه بار و بخار یک رابطه خطی است که در شکل قابل مشاهده است.

 رابطه بار و بخار در توربین بخار

در توربین بخار فشارهای ورودی و خروجی و دمای مربوط به آن‌­ها انرژی موجود در توربین را تعیین می­‌کنند. برای آزاد کردن انرژی درون توربین، بخار از یک سری محفظه ثابت یا متحرک و تیغه­‌ها عبور می­‌کند. در نتیجه این عمل فشار کاهش می‌­یابد. در یک توربین تک مرحله­‌ای یک مجموعه تازل در کنار تیغه­‌های روتور انرژی بخار را به انرژی جنبشی تبدیل می­‌کنند. انرژی تولیدی به صورت ضربه­‌ای یا واکنشی شافت را به حرکت درآورده و نیرو تولید می­‌شود. در نوع ضربه‌­ای فرآیند کامل انبساط بخار در درجه اول انجام می­‌شود­ و در نازل­‌های ثابت انرژی جنبشی به مکانیکی تبدیل می‌­شود. افت فشار در این نوع در تیغه­‌های توربین اتفاق می‌­افتد.

توربین بخار واکنشی متشکل از تیغه­‌های ثابت و متحرکی است که در آن تیغه­‌های ثابت نقش نازل را ایفا می­‌کنند.

ملاحظات تعمیر و نگهداری توربین­ های بخار

امر تعمیر و نگهداری توربین ­های بخار امروزی به دلیل پیچیده‌­تر شدن، توجه بیشتری را می­‌طلبد. بازرسی­‌های دوره‌­ای منظم‌تری برای جلوگیری از خرابی آن­‌ها لازم است. ابعاد فنی بخش جدای ناپذیر برنامه‌­های تعمیر و نگهداری توربین ­های بخار است. ورود بخار و رطوبت به محفظه یاتاقان­‌ها توربین خرابی زودرس آن­‌ها را به همراه دارد. به همین جهت باید این قطعات به درستی روغن کاری شوند. همچنین یاتاقان­‌ها در معرض دمای بالا و بارهای تکانشی گذرا قرار دارند و لازم است بازرسی­‌های پیوست‌ه­ای برای جلوگیری از خرابی آن­‌ها انجام شود. نکته دیگر در بخش فنی تعمیر و نگهداری توربین­ های بخار، آلودگی است. آلودگی در کنار روغن کاری نامناسب و همچنین مشکل در خروج بخار از کنار بست­‌های شافت می‌­تواند با خرابی زود هنگام بلبرینگ­‌ها همراه باشد. برای چلوگیری از این اتفاق از بست­‌های تو در تو استفاده می‌­شود که از نفوذ بخار جلوگیری می­‌کند.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

با توجه به این‌که نورد فلزات در چه دمایی انجام ‌شود، این فرآیند انواع مختلفی دارد:

نورد گرم: نوردی که در دمایی بالاتر از دمای تبلور فلز انجام شود.

نورد سرد: فرآیندی که دمای آن کمتر از دمای تبلور فلز (معمولا دمای اتاق) باشد.

دمای تبلور مجدد، دمایی است که ساختار کریستالی ماده تغییر می‌کند. وابسته به نوع فرآیند رولینگ، کاربرد دستگاه نورد متفاوت است، در این مقاله به بررسی انواع دستگاه های نورد و اجزا تشکیل دهنده آن خواهیم پرداخت، برای خرید انواع لوازم مورد نیاز میتوانید به فروشگاه فرازین صنعت مراجعه کنید که عرضه کننده بهترین مدل های گیربکس و الکتروموتور در کشور است و از جمله آنها میتوان به الکترموتور الکتروژن اشاره کرد.

نورد گرم

عبور فلز در حالت گداخته از میان دو غلتک برای رسیدن به ضخامت دلخواه، از موارد کاربرد دستگاه نورد است. در دمای بالا، انعطاف قطعه بالاتر و شکل‌پذیری آسان‌تر است؛ بنابراین دستگاه نورد نیروی کمتری برای شکل‌دهی نیاز دارد. این روش، اولین فرآیند کار گرمی است که بر روی بسیاری مقاطع فولادی انجام می‌شود. گسترده‌ترین کاربرد دستگاه نورد به روش گرم، شکل‌دهی و تولید قطعات با ضخامت کم است.

کنترل و تنظیم دما در این روش بسیار مهم است. دمای فلز باید به‌طور یکنواخت و در تمام نقاط قطعه، از دمای تبلور مجدد فلز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد. غلتک‌های دو جهته نورد گرم، قطری در محدوده ۶۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر دارند.

در این روش، فلزی بزرگ و مستطیل شکل به نام شمش، قطعه ورودی در دستگاه نورد است. شمش پس از گرم شدن، برای پیش پردازش ارسال شده و به شکل یک رول صاف درمی‌آید. پس از این مرحله در آن دما نگه داشته‌شده و سپس از میان غلتک‌های دستگاه نورد عبور می‌کند. پس از اتمام نورد، قطعه سرد شده و حین این فرآیند کمی انقباض می‌یابد. در نورد گرم، کار سرد و تبلور مجدد با فاصله زمانی اندکی انجام می‌شوند و تقریبا همزمان هستند.

خنک شدن محصول پس از فرآیند، اجازه کنترل دقیق شکل نهایی را نمی‌دهد. به همین دلیل فولادهای نورد گرم، برای انجام کارهایی که به مقاطع با ابعاد بسیار دقیق نیاز دارند مناسب نیستند. معمول‌ترین کاربرد دستگاه نورد گرم، تولید مقاطع فولادی است. در ویدئو نورد تیرآهن، نحوه اعمال نورد گرم توضیح داده شده است.

کاربرد دستگاه نورد گرم

در مقایسه با دیگر روش‌های شکل‌دهی، کاربرد دستگاه نورد گستردگی بیشتری دارد. تولید ورق‌های مختلف با ابعاد دلخواه، از انواع کاربرد دستگاه نورد است. می‌توان با برش‌دهی نیز اندازه محصولات نهایی را تغییر داد. مقاطع تولیدشده به روش نورد گرم، خواص مکانیکی مطلوبی دارند.

مزایای نورد گرم

در نورد گرم، با افزایش دما تنش سیلان کاهش می‌یابد که قابلیت شکل‌دهی را در دستگاه نورد بالا می‌برد.

به محض تغییر شکل و اتمام فرآیند، ماده مجددا ساختار میکروسکوپی پیش از نورد را می‌گیرد.

سرد شدن قطعه در این روش در دمای مناسبی انجام می‌شود که از خشک یا سخت‌شدن محصول جلوگیری می‌کند.

معایب نورد گرم

قرارگیری فلز در دمای بالا، موجب اکسید شدن آن می‌شود.

ممکن است در برخی دماها خواص ماده تغییر کند. به عنوان مثال، برای فولادها در دمای ۲۵۰ تا ۳۵۰ درجه تردی آبی اتفاق می‌افتد.

ضریب اصطکاک پس از نورد گرم افزایش می‌یابد.

منجر به ایجاد بافتی خشن در برخی محصولات مثل تیرآ‌هن‌های فولادی می‌شود.

محصول نهایی ابعاد دقیقی ندارد.

کاربرد دستگاه نورد در تولید مقاطع آهنی

محصولات نهایی مقاطع آهنی چون تیرآهن و نبشی، شیاردار است؛ بنابراین این مقاطع باید با هر بار عبور رول دستگاه نورد از روی شمش، شکل نهایی آن را به خود بگیرند. در حقیقت شمش با عبور از “کالیبر”، به شکل و اندازه آن درمی‌آید. دو شیار قرینه دو غلتک روبروی هم کالیبر نامیده می‌شوند. هر شمش، باید چندین و چند بار از کالیبر عبور کند تا شکل نهایی پروفیل را بدست آورد.

نورد سرد

اعمال فرآیند رولینگ سرد، از انواع کاربرد دستگاه نورد در دمای پایین است. نورد سرد، برای انجام کار بیشتر بر روی ورق در دمایی پایین‌تر از دمای تبلور مجدد انجام می‌شود. در این روش، قطعه معمولا دمای اتاق قرار می‌گیرد. اعمال نیرو در دستگاه نورد سرد، با استفاده از جک‌های هیدرولیکی یا پنوماتیکی انجام می‌شود. جک‌ها از طریق غلتک به ورق‌ها فشار وارد می‌کنند. به علت مقاومت بالای ورق‌ها در برابر نورد سرد باید از غلتک‌های چهارطبقه دستگاه نورد، برای اعمال فشار استفاده کرد. مقاطع سرد نورد شده که به این روش تولید می‌شوند، ابعادی دقیق‌تر داشته و پرداخت سطحی آن‌ها بهتر است.

نورد سرد پس از نورد گرم و بر روی ورق‌هایی که کمترین ضخامت (۱.۵ میلی‌متر) را دارند، اعمال می‌شود. این ورق‌ها در صورت نیاز پس از اسیدشویی و کاهش ضخامت، تحت نورد سرد قرار می‌گیرند و ورق روغنی تولید می‌شود. کشش سرد و خم شدن سرد از فرآیندهایی به شمار می‌روند که برای اعمال نورد سرد بر روی قطعات انجام می‌شوند.

معمولا ورق، نوار و میله را نورد سرد می‌کنند. تولید برخی قطعات خودروسازی، تجهیزات خانگی و تجهیزات ساختمانی از جمله موارد کاربرد دستگاه نورد به روش سرد هستند. برای آشنایی با  فرآبند نورد سرد، ویدیو آن را تماشا کنید.

کاربرد دستگاه نورد در تولید ورق

نورد سرد ورق

هدف و کاربرد دستگاه نورد سرد

نورد سرد از جمله روش‌های شکل‌دهی است که برای افزایش استحکام ورق‌ها قابل استفاده است. دستگاه نورد سرد با ایجاد کرنش سختی، مقاومت را بهبود می‌بخشد. حذف نقطه تسلیم توسط نورد سرد، هدف دیگر استفاده از این فرآیند است.

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع کاربرد دستگاه نورد سرد، یکنواخت کردن و از بین بردن انحنای سطح است. این صاف کردن با به‌کارگیری عملیات نورد تراز کردن غلتکی انجام می‌شود.

مزایای نورد سرد

قطعات تولید شده از این روش، با حداقل تلرانس و با استحکام بیشتر تولید می‌شوند.

سطوح قطعات نورد سرد، صاف و یکنواخت هستند.

لبه‌ها و گوشه‌های آن‌ها مشخص‌تر است.

تیرآهن‌های فولادی نورد سرد یکنواختی بیشتری دارند.

معایب نورد سرد

نورد سرد فرآیندی گران قیمت است.

در تولید قطعات با هندسه‌های متفاوت با مشکل روبرو می‌شود.

برخی قطعات نورد سرد تاب‌خوردگی دارند. علت این امر آزادشدن تنش‌های داخلی به دلیل برش، جوشکاری یا سنباده‌زنی است.

کاربرد دستگاه نورد و اجزای تشکیل دهنده

کاربرد دستگاه نورد در دو نوع گرم و سرد، بسیار گسترده است. سرعت چرخش رول‌ها و فاصله بین غلطک‌ها، ابعاد ورق را کنترل می‌کنند. از دستگاه نورد، برای تولید ورق و شمش در دو جهت رفت و برگشت و سیم و مفتول در سایزهای گوناگون استفاده می‌شود.

اجزای دستگاه نورد

قفسه نورد

غلتک‌ها

یاتاقان‌ها

محفظه محافظت از یاتاقان‌ها

نیرو محرکه حرکت غلتک‌ها

تجهیزات مکانیکی و الکتریکی به منظور کنترل و تنظیم نیرو و سرعت دورانی غلتک‌ها

در هر دستگاه نورد، غلتک‌ها در محفظه‌ای به نام قفسه قرار می‌گیرند. نیروهای وارده به گوه‌ها و غلتک‌ها به محفظه وارد می‌شود. تجهیزات فلزی قفسه، امکان اعمال نیرو به شمش را ایجاد می‌کنند. قفسه همچنین وظیفه تنظیم فاصله غلتک‌ها و کالیبرها را دارد.

دسته‌بندی قفسه‌ها بر اساس تعداد قالب‌ها و آرایش آن‌ها انجام می‌شود. قفسه‌های نورد به انواع دو غلتکی، سه غلتکی، شش غلطکی، اقماری و … تقسیم می‌شوند.

بیشترین کاربرد دستگاه نورد در کارخانه‌های فولاد است. این دستگاه از دو غلتک استوانه‌ای قرار گرفته بر روی هم، تشکیل شده‌است. با اعمال نیرو توسط موتور، غلتک‎‌ها در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند. ضخامت شمش با عبور از فضای خالی بین غلتک‌ها، کاهش می‌یابد.

در قفسه‌های نورد دو غلتکی، رول‌ها امکان چرخش دو طرفه برای کاهش ضخامت را دارند. در قفسه‌های نورد سه غلطکی، رول وسط در خلاف جهت رول بالایی و پایینی حرکت می‌کند. به این ترتیب نیاز به تغییر جهت چرخش و حرکت رفت و برگشتی را از بین می‌برد.

دستگاه نورد گرم

مقایسه نورد گرم و نورد سرد

در مقایسه این دو نوع نورد با یکدیگر می‌توان گفت:

دستگاه نورد گرم نسبت به نورد سرد، به تجهیزات کمتری نیاز دارد.

در نورد گرم نیروی کمتری بر روی قطعه اعمال می‌گردد. مقاومت سطح قطعه در برابر نورد سرد بیشتر است.

کرنش سختی در نورد سرد بیشتر است.

استحکام نمونه‌های نورد گرم شده بالاتر است.

اصولا از دستگاه نورد گرم برای تولید قطعات بزرگ استفاده می‌شود؛ در حالی که قطعات نورد سرد ابعاد کوچک‌تری دارند.

از لحاظ ظاهری، محصولات نورد سرد کیفیت سطحی بیشتری دارند.

کنترل ابعاد در نورد گرم مشکل است؛ به همین علت بر خلاف محصولات نورد سرد، قطعات تولید شده از این روش دقت ابعادی مناسبی ندارند.

محصولات نهایی نورد گرم نقص ترک کمتری دارند.

انعطاف بیشتر قطعات نورد گرم آن‌ها را برای استفاده در ساختمان‌سازی، جوشکاری، ریل قطار و … مناسب می‌کند.

بنابراین، به‌طورکلی زمانی که استحکام و ویژگی‌های مکانیکی اهمیت دارند و ظاهر و دقت ابعادی قطعه چندان مهم نیست، قطعات نورد گرم‌شده به‌کار می‌روند. در مقابل، زمانی که زیبایی ظاهری و کیفیت سطحی مورد توجه است، از محصولات نورد سرد استفاده می‌شود.

نوع فرآیند نورد روی قیمت ورق دیگر مقاطع فولادی تاثیرگذار است. اغلب تیر‌آهن‌های تولیدشده به روش نورد سرد قیمت بالاتری دارند.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

رولینگ کاری یکی از فعالیت های مهم صنعتی می باشد، ساخت انواع پیچ های دنده کبریتی بدون محدودیت طول که معمولا از تولید پنچ متری دنده میلی متر و کبریتی تا 6 مترشروع می شود و همچنین تولید پیچ های چند راه و چپ دنده که در تولید جک های ساختمانی و صنعتی و آسانسور ، ماشین های صنعتی و کارگاهی مورد مصرف قرار می گیرد از فعالیت های کاربر ماشین رولینگ می باشد، که بیشتر کاربرد پیچ های گفته شده در صنعت رباتیک، شیرها و فلنج ها و اتصالات سیالات در صنایع پتروشیمی ، ساخت پل ها ، ساخت خطوط راه آهن و تونل ها ،گاز، کشاورزی و صنایع آب و فاضلاب می باشند.

به طور کلی می توان گفت پیچ های دنده کبریتی از قطر 12 تا 100 میلی متر (tr12,14,16…100  ) در گام های 2.5 ,3 , 4 , 5 , 6 , 8 , 10ساخته می شوند. پیچ های دنده ذوزنقه ای یا دنده کبریتی به پیچ های حرکتی گفته می شود که حرکت دورانی پیچ را به کمک مهره به حرکت خطی مبدل ساخته است مانند پیچ میله ی هدایت ماشین تراش و جک های بالابر یا پیچ گوشت اتوماتیک.

انواع گیربکس ها در ساخت و تولید رولینگ مورد استفاده قرار میگیرد و میتوانید الکترموتور الکتروژن را به عنوان یکی از بهترین مدل های گیربکس در بازار خریداری کنید.

ماشین رولینگ

کاربرد ماشین رولینگ

عملکرد رولینگ بدین گونه است که یک فرم دهی سرد همراه با فشار یکنواخت به کمک غلطک های فرم دهنده بدون هیچ براده برداری از سطح قطعه، رزوه مورد نظر را بر روی قطعه ایجاد می کند. هنگام تولید رزوه بوسیله ماشین های تراش معمولی، گسستگی در بافت فلزات صورت می گیرد که این امر باعث از بین رفتن وقت و انرژی زیاد و از همه مهمتر کاهش کیفیت خروجی محصول می شود.

ماشین رولینگ لوله آب گاز

دستگاههای رولینگ در سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تعبیه شده اند از این رو قادر به تولید انواع رزوه بر روی مقاطع مختلف فلزی در ابعاد و اندازه های مختلف و سایز سفارش شده هستند، جهت چنین عملکردی کافی است غلطکهای فرم دهنده را تعویض کرد.

از مزایای دستگاه رولینگ که باعث افزایش پرفروش بودن این محصول در سال های اخیر شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه رولینگ مقرون به صرفه است.

ماشین رولینگ دارای عمر طولانی است.

دارای افزایش سرعت ساخت و ساز می باشد.

به دلیل داشتن طراحی ساده تعمیرات و تعویض قطعات آن نیز بسیار آسان است.

با این دستگاه روش سنتی اورلپ با روش اتصال مکانیکی جایگزین شده است.

مزایای کاربرد ماشین رولینگ

از دیگر کاربرد دستگاه رولینگ می توان به ایجاد رزوه بر روی مفتول آجدار اشاره کرد که در صنعت ساختمان کاربرد گسترده ای دارد. قطعه گفته شده به عنوان انکل بولت شناخته شده است، در این روش ابتدا مفتول آجدار تراشیده می شود سپس بر روی آن رزوه زده میشود البته اگر بخواهیم این کار را به روش معمولی انجام دهیم شاید کمی طول بکشد که کیفیت رزوه ایجاد شده هم مطلوب نخواهد بود. اما تولید انکل بولت بوسیله دستگاههای مخصوص و پیشرفته در زمان بسیار کوتاه با کیفیت مطلوب آماده می باشند. مهمترین ویژگی دستگاه های پیشرفته رولینگ توانایی تراش میلگرد در بازه وسیعی از محصولات استاندارد با کیفیت و یکنواختی تولید می باشد .

در ماشین رولینگ طول مورد نیاز جهت ایجاد رزوه بوسیله کنترلر PLC تنظیم می شود و عمل تراش به طور کامل اتوماتیک طی می شود. کار با دستگاه رولینگ آن قدر ساده و بی خطر است که می توان آن را به نیروی تازه کار سپرد. این مسئله نیز حائز اهمیت است که پس از تراش قطعات، بوسیله دستگاه رولینگ رزوه مورد نظر بر روی میلگرد صورت میگیرد که فرآیند تولید شده  قطعه ای با کیفیت و ارزش افزوده اقتصادی خواهد بود.

کاربرد ماشین رولینگ

ماشین رولینگ مخصوص لوله های آب و گاز

 همانطور که پیشترگفته شد یکی از کاربرد ماشین رولینگ در صنعت آب و گاز می باشد، انواع رزوه لوله های آب و گاز عبارتند از:

الف ) دستگاه رولینگ جهت رزوه  لوله    ½ الی  1  اینچ

ب ) ماشین رولینگ  جهت رزوه   لوله   1  الی 2  اینچ

ج)  دستگاه رولینگ  جهت رزوه   لوله ½ 2  الی  4 اینچ

ماشین رولینگ در سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک رزوه ایجاد میکند .موارد گفته شده با  ماشین رولینگ نیمه خودکار قابل انجام می باشد. از مزایای این نوع ماشین رولینگ می توان به عمل گرفتن رولینگ لوله با کولت اشاره کرد که باعث می شود لوله به هیچ عنوان بیضی نشود همچنین کاربر خیلی آسان و با سرعت بالا عمل باز و بست کردن رزوه را انجام خواهد داد. د راین روش لوله با طول 3.5سانتی متر قابل رزوه کردن می باشد. البته کار با ماشین رولینگ اتوماتیک به مراتب بسیار راحت تر می باشد زیرا با کمک یک اره هیدرولیک، برش و رزوه لوله ایجاد خواهد شد. در ماشین رولینگ اتوماتیک کیفیت سطح رزوه بسیار بالاست.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

بالابر هیدرولیکی سیستم شناخته شده‌ای است که در انواع آسانسورها در سراسر جهان (در کنار سیستم‌های تراکشن لیفت) و همچنین حجم عظیمی از ماشین آلات و تجهیزات به کار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، در همه این دستگاه‌ها، برای تغییر ارتفاع از اصول بالابر هیدرولیکی استفاده می‌شود.

بالابر هیدرولیکی چیست؟

برای پاسخ به بالابر هیدرولیکی چگونه کار می‌کند؟ ابتدا باید پرسید بالابر هیدرولیکی چیست؟؛ بالابر هیدرولیکی وسیله‌ای است که برای بالابردن اجسام استفاده می‌شود و اصول پایه عملکرد آن این چنین است: با استفاده از فشاری که روی مایع درون سیلندر ایجاد می‌کند، پیستون را به سمت بالا حرکت می‌دهد و جسم را جابجا می‌کند.

سیستم‌های هیدرولیک کاربردهای خیلی زیاد و متنوعی دارند. آنها در سیستم ترمز خودرو، لیفتراک، پرس، آسانسور و پمپ استفاده می‌شوند. با این حال، همه آنها بر اساس اصول واحدی کار می‌کنند.

تعریف بالابر هیدرولیکی

برای این‌که بدانید بالابر هیدرولیکی چگونه عمل می‌کند؟ لازم است اجزای اصلی بالابر هیدرولیک را بشناسید.

اجزای اصلی بالابر هیدرولیک

یک سیلندر هیدرولیک که یک پیستون را در بر می‌گیرد

گیربکس کتابی هم در انواع بالابر های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد

مخزنی برای ذخیره‌سازی روغن

پمپی برای تولید انرژی برای حرکت سیال

موتوری برای تولید نیروی مکانیکی

دریچه‌هایی برای دستکاری جریان سیال

معمولاً بالابر هیدرولیک دارای یک اتاق ماشین است که پمپ، سیال و موتور در درون آن قرار می‌گیرند، بنابراین ممکن است به فضای بیشتری از آن‌چه در ابتدا به نظر می‌رسد نیاز داشته باشد. البته انواعی نیز وجود دارند که بدون اتاق ماشین (MRL) هستند و در فضا صرفه‌جویی می‌کنند.

کاربرد بالابر هیدرولیکی

قبل از این‌که به بررسی چگونگی کار کردن بالابر هیدرولیکی بپردازیم باید بدانید که بالابرهای هیدرولیکی در صنایع زیادی به کار میروند. آنها در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، ساخت و ساز، حذف ضایعات، معدن و صنایع خرده فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل کاربرد گستره آنها هم این است که به راحتی می‌توانند افراد و کالاها را بالا و پایین بیاورند. این بالابرها همچنین گزینه مناسبی برای منازل هستند. با توجه به قیمت مناسب و ایمنی آنها، میزان استفاده از بالابر هیدرولیک در منازل نیز رو به افزایش است.

دلیل ارجحیت تجهیزات بالابر هیدرولیک بر سایر انواع تجهیزات بالابر، این است که بسیار قابل اعتماد هستند و همچنین در اکثر موارد نگهداری آنها آسان است. انواع مختلفی از تجهیزات بالابر هیدرولیکی موجود است، مانند بالابر قیچی، بالابر دو پایه، بالابر چهار پایه و بالابر چرخ فلکی. هر نوع بالابر هیدرولیک برای کاربرد خاصی طراحی شده است و بنابراین برخی از انواع آن در یک صنعت رایج‌تر از صنعت دیگر هستند.

بیشترین صنعتی که از بالابرهای هیدرولیک استفاده می‌کند، صنعت ساختمان‌سازی است. بالابر هیدرولیک به عنوان اجزاء لیفتراک و سایر ماشین‌آلات حمل و نقل، نقشی محوری در این صنعت ایفا می‌کند. همچنین در اکثر موارد، این دستگاه را می‌توانید با وسایل نقلیه و سایر ماشین آلات ادغام کنید. به همین دلیل برای ساختمان‌سازی و سایر صنایع بسیار ارزشمند هستند.

کاربرد بالابر هیدرولیکی

علاوه بر این، بالابر هیدرولیک در وسایل نقلیه عمومی و مکان‌های عمومی هم کاربرد دارد. در اتوبوس‌ها و ون‌ها از بالابرهای هیدرولیک برای سهولت دسترسی استفاده می‌کنند. در خانه‌های سالمندان و بیمارستان‌ها از این دستگاه‌ها برای بالابردن بیماران، سالمندان و یا جایجایی بار استفاده می‌شود. ارتش هم از بالابرهای هیدرولیک در وسایل نقلیه زرهی برای تسهیل بارگیری استفاده می‌کند.

ساختمان‌های قدیمی‌تر نیز هنوز از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌کنند، اگرچه به دلیل محدود بودن مسافت، این آسانسورها، در طول سال‌ها به طور گسترده با آسانسورهای الکتریکی جایگزین شده‌اند، اما هنوز کاربرد دارند. استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های جدید هم می‌تواند مفید باشد. برای مثال، برای بای پس کردن چند پله ابتدایی ساختمان و یا جایجایی از یک طبقه به طبقه دیگر در خانه‌های دوبلکس.

عملکرد بالابر هیدرولیکی چگونه است؟

اگر می‌خواهید بدانید بالابر هیدرولیکی چگونه کار می‌کند؟ باید بگوییم همه بالابرهای هیدرولیکی بر اساس اصول واحدی عمل می‌کنند. آنها برای بالابردن اجسام، پمپ روغن را به داخل سیلندر فشار می‌دهد و پیستون را (که کابین بالابر را هل داده و جابه‌جا می‌کند) به سمت بالا حرکت می‌دهند. هنگامی که بالابر می‌خواهد به ارتفاع اولیه بازگشته و به عبارتی پایین بیاید، دریچه باز می‌شود و روغن دوباره به مخزن برگردد. با توجه به برطرف شدن فشار ناشی از روغن، کابین آسانسور با استفاده از نیروی گرانشی به جای اول خود برمی‌گردد. وقتی دریچه بسته است، روغن فقط می‌تواند از مخزن به داخل سیلندر حرکت کند. اما هنگامی که دریچه باز می‌شود، روغن می‌تواند از سیلندر به مخزن برگردد.

پله توان، تامین کننده بالابرهای هیدرولیکی

موسسه پله توان یکی از برندهایی است که انواع مختلف بالابرهای هیدرولیکی را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می‌کند. این برند متشکل از افراد متخصص و باتجربه‌ای است که می‌توانند به شما کمک کنند برای هر مکانی که نیاز دارید، بالابر مناسب تهیه کنید. رضایت مشتری یک از اصولی است که پله توان به آن پایبند است.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

نوار نقاله عملکرد ساده ای دارد. در این دستگاه نوار یا تسمه به دور غلطک های محرک و متحرک قرار گرفته و با گردش آنها حرکت می کند. غلطک محرک غلطکی است که به موتور کانوایر متصل شده است. وقتی موتور شروع به کار می کند، غلطک محرک به گردش درآمده و نوار یا تسمه را به حرکت در می آورد. غلطک متحرک که در سمت دیگر نوار نقاله قرار دارد، با حرکت تسمه شروع به چرخیدن کرده و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهیل می‌ کند. به این ترتیب می‌ توان کالا یا مواد را بر روی نوار نقاله قرار داده و آن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کرد.

تسمه نقاله اولیه از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 1892، توماس رابینز مجموعه ای از اختراعات را آغاز کرد که منجر به توسعه و ایجاد تسمه نقاله مورد استفاده برای حمل زغال سنگ، سنگ معدن و سایر محصولات شد. سپس در سال 1901 ساندویک اختراع و تولید تسمه نقاله فولادی را آغاز کرد.

بعد از گذشته چند سال؛ در سال 1905، ریچارد ساتکلیف اولین تسمه نقاله را برای استفاده در معادن زغال سنگ اختراع کرد که صنعت معدن را متحول کرد.

هنری فورد در سال 1913، خطوط مونتاژ تسمه نقاله را در هایلند پارک شرکت فورد موتور، کارخانه میشیگان معرفی کرد. در سال 1972، انجمن فرانسوی REI در کالدونیای جدید طولانی ترین نوار نقاله مستقیم جهان را در آن روزگار به طول 13.8 کیلومتر ایجاد کرد. طولانی ترین تسمه نقاله مربوط به معدن فسفات Bou Craa در صحرای غربی است (1973، 98 کیلومتر در 11 بخش مجزا). طولانی‌ترین تسمه نقاله تک دهانه در معدن بوکسیت بودینگتون در غرب استرالیا (31 کیلومتر) قرار گرفته است.

در سال 1970، Intralox، یک شرکت مستقر در لوئیزیانا، اولین حق اختراع را برای تمام تسمه های مدولار پلاستیکی به ثبت رساند.

intralox conveyor belt

تسمه نقاله پلاستیکی مدولار

عوامل موثر در تقسیم بندی نوارنقاله

در طراحی و ساخت انواع نوارنقاله و سیستمهای انتقال مواد شما باید مطابق با Layout و نحوه استقرار ماشین آلات توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی کانوایرها به از لحاظ ساختاری به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

تسمه

ابعاد تمامی نوار نقاله های پرتابل یا ثابت، قابلیت تنظیم ارتفاع و طول مطابق با فضا و شرایط کاری را دارا می‌باشد.

ساختار نوار نقاله

جهت جابه‌جایی کانوایر

کانوایر پر کاربردترین سیستم های انتقال مواد، مورد استفاده در صنایع بوده و با توجه به نوع تسمه و استراکچر به کار رفته امکان استفاده از آن در صنایع، ماشین آلات و بخش های مختلف کارخانجات وجود داشته و از جهت جابه جایی شامل انواع زیر است.

مستقیم

شیبدار

نهری

منحنی با زوایای مختلف

 ساختار نوار نقاله

نوار نقاله هم مانند تمامی ماشین الات به اجزای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند، حالا به بررسی ساختمان و ساختار سیستم نوار نقاله ها می‌پردازیم.

اصلی ترین اجزای سیستم تسمه نقاله ها:

بلت (تسمه یا نوار) (Belt):

همان نوار اصلی است که توسط اصطکاک، مواد و قطعات روی آن قرار می گیرند و منتقل می شوند.

استراکچر ( فریم یا قاب):

سازه دور کانوایر است که نوار یا تسمه بین آن قرار می گیرد. این سازه ها عموما از سازه های جوشکاری شده یا با اتصال پیچ و مهره‌ای بهره می‌برند

اتصالات:

اجزایی هستند که حرکت را از موتور به غلتک منتقل می کنند مانند تسمه، زنجیر، چرخ زنجیر (Spracket) و …

رولر ها (غلتک ها):

غلتک ها یا رولر ها استوانه هایی هستند که نوار به دور آن ها توسط اصطکاک فی‌مابین می‌چرخد. غلطک هرزگرد حمل بار، غلطک هرزگرد مسیر برگشت، غلطک یا توپی یا درام، غلطک تنظیم کشش تسمه نقاله، غلطک snub، غلطک محرک، غلطک بالایی، غلطک پایینی

برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری نوار نقاله از جمله گیربکس چینی میتوانید با فروشگاه فرازین صنعت در تماس باشید.

موتور محرک:

حرکت کانوایر توسط موتور تامین می شود. که در انواع تک فاز و سه فاز و یا موتورهای اینونتر دار که برای بالانس سرعت حرکت بلت از آن استفاده میشود، تقسیم بندی میگردد.

تنظیم کننده سرعت یا جعبه دنده (گیربکس):

در کانوایرهاف برای جلوگیری از خرابی و انتخاب بهینه موتور از ترکیب موتور و گیربکس استفاده میشود که توسط گیربکس سرعت و گشتاور موتور را به سرعت و گشتاور مورد نظر تبدیل کرده و به وسیله اتصالات به کانوایر منتقل می کنیم.

تسمه سفت کن (سفت کن نوار):

برای تنظیم میزان سفتی نوار یا تسمه در جهت اصطکاک بهتر تسمه با رولر از جزء سفت کن استفاده می شود که معمولا به صورت مکانیکی یا پنوماتیکی عمل می کند.

سیستم نوارنقاله

از مهم ترین سیستم های بکار رفته در نوار نقاله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم تنظیم یا رگراژ

نگهداشتن و اعمال مطلوب کشش در تسمه برای تنظیم بودن مقدار اصطکاک

سیستم خود تنظیم self-alignment

نگه‌داشتن کشش تسمه در حد مورد نیاز برای اصطکاک به وسیله پیچ های تنظیم یا سیستم کنترل اتوماتیکی یا پنوماتیکی

سیستم پاکسازی (تسمه و غلطک و استراکچر)

پاکسازی تسمه، استراکچر، غلطک ها مخصوصا در صنایع غذایی

سیستم متحرک انتقال نیرو (هرزگرد، یاتاقان و بلبرینگ و …)

تولید و انتقال توان از موتور یا محرک (سیستم انتقال نیرو) به رولرها یا غلطک های محرک در جهت بحرکت درآوردن و یا اعمال و و ارد کردن فشار به تسمه نقاله، نیازمند مجموعه‌ای از متحرک ها مانند یاتاقان ها و بلبرینگ ها را دارد.

سیستم بارگذاری و باردهی

گذاشتن یا تغذیه مواد بر روی تسمه از نوار نقاله و هدایت مکانیزم تغذیه در جهت هم راستایی مواد؛ مانند قیف ها، شوت‌ها (ناودانی ها)، باردهند‌های اتوماتیک یا پنوماتیک و هل دهنده و توزیع کننده های بار

سیستم خروج و تخلیه بار

خارج کردن مواد اولیه یا فراوری شده و هدایت انها برای خروج از سیستم کانوایر در جهت مرحله‌ی بعدی تولید یا بسته بندی؛ مانند: جداکننده ها، اسلایدرها، ناودانی ها، بیرون اندازها، بسته بندی کننده، سیستم خودکار گریپ‌پر

ساختار نوار نقاله

سیستم نوارنقاله

کاربرد کانوایر

در حال حاضر نوار نقاله به عنوان ابزاری ضروری در حوزه صنعت شناخته می شود. تقریبا در هر صنعتی می توانیم شاهد استفاده از انواع نوار نقاله باشیم. از صنایع کلان گرفته که برای اتوماسیون صنعتی خطوط تولید، مونتاژ یا بسته بندی از کانوایر استفاده میکنند تا صنایع خرد و متوسط در هر یک به نوعی از کانوایرها استفاده می شود. صنایع غذایی، خودرو، کشاورزی، معدن، تولید لوازم خانگی، در فروشگاه‌ها برای جابه‌جایی اجناس، در بارگیری و تخلیه به صورت اتوماتیک، در هنگام بارگیری اگر کامیون پایین‌تر از محل بار قرار داشته باشد، از نوار نقاله برای فرستادن بار به درون کامیون، در پله برقی و پیاده‌روهای متحرک، تنها چند نمونه از صنایعی هستند که کانوایر در آن ها کاربرد دارد.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

استفاده از کابل‌ و سیم‌ها امروزه تبدیل به بخشی جداناشدنی از زندگی ما انسان‌ها شده و ما هر روزه بدون آن که متوجه اهمیت این موضوع باشیم، در حال استفاده کردن از این لوازم و وسایل هستیم. به جرئت می‌توان گفت ۷۰ درصد لوازمی که ما استفاده می‌کنیم یا در ساختار خود از کابل استفاده کرده‌اند و یا برای ادامه فعالیت، به کابل نیازمندند.
جنس کابل‌ها و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی کیفیت تجربه ما گذاشته و تجربیات ما را در بسیاری از موارد کاملا دگرگون سازد. نوع هادی به کار رفته در سیم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انتخاب کابل با هادی مناسب، بر روی میزان و کیفیت جریان برق تاثیر زیادی خواهد داشت.
مقایسه کابل آلومینیومی و مسی
تا چند سال پیش، تقریبا تمام کابل‌ها از هادی مسی ساخته می‌شدند؛ اما با توجه به محدودیت منابع مسی و قیمت بالای آن، آلومینیوم به‌عنوان یک فلز با ویژگی‌های مشابه با مس، برای ساخت هادی سیم و کابل، مورد استفاده قرار گرفت. قیمت کمتر آلومینیوم و در نتیجه کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی، نخستین تفاوت میان این دو کابل است؛ اما در مهم‌ترین ویژگی لازم برای سیم و کابل برق، یعنی رسانایی، یقینا مس عملکرد بهتری دارد. با این حال، این نقیصه با افزایش سطح مقطع، برای کابل آلومینیومی قابل جبران است.

به عنوان مثال، کابل آلومینیومی سایز ۴ جریان مجازی در حدود کابل مسی سایز ۲.۵ دارد. با توجه به قیمت پایین‌تر آلومینیوم، این موضوع توجیه اقتصادی نیز دارد. تفاوت میان کابل آلومینیوم و مسی، صرفا به قیمت و رسانایی محدود نمی‌شود؛ مس از لحاظ فیزیکی، روی هم رفته، خصوصیات بهتری دارد. مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری و چکش خواری بهتر و استحکام بیشتر، دیگر مزایای کابل مسی نسبت به کابل آلومینیومی محسوب می‌شوند. اما کابل آلومینیومی نیز با توجه به چگالی و وزن کمتر، حرف‌هایی برای گفتن دارد! این موضوع باعث می‌شود تا ساخت هادی ضخیم‌تر کابل آلومینیومی، موجب سنگینی این کابل‌ها نسبت به کابل مسی نشود و اتفاقا نسبت به کابل مسی با جریان مجاز مشابه، وزن پایین‌تری هم داشته باشند. این موضوع به‌خصوص در کابل‌های هوایی، حائز اهمیت است.

به‌خاطر شکنندگی، ساخت کابل افشان آلومینیومی مقدور نیست و از آلومینیوم بیشتر برای ساخت کابل‌های مفتول و نیمه‌مفتولی بهره گرفته می‌شود. به همین منظور برای سیم‌کشی ساختمان و مصارف خانگی و استفاده در لوازم برقی، کابل‌های مسی به‌کار گرفته می‌شوند. اما ساخت کابل آلومینیوم برای استفاده به عنوان کابل زمینی و کابل هوایی فشار ضعیف و متوسط، کاملا مرسوم است.
 

لینک های مرتبط:

قیمت لجظه مس

قیمت لحظه آلومینیوم

  • ساناز برکت