دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سیم نسوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیم های نسوز با روکش pvc در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد و سیم نسوز با روکش سیلیکون و فایبر گلاس در دمای ۷۵۰ درجه سانتی گراد  آتش میگیرند.

موارد کاربردی و مقاوم در برابر حرارت

از جمله موارد استفاده از کابل نسوز سیلیکونی می توان به کوره ها هیترهای الکتریکی اجاق گازها و ماکروفرها-تجهیزات گرمایشی و گرم کن ها-صنایع ساخت لوازم خانگی و غیره

در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو آتش سوزی اولیه و سرمنشا آن یک دستگاه حرارتی بود که در آن از سیم های نامناسب و غیر استاندارد استفاده شده بود.

همه چیز درباره سیم نسوز

سیم‌های نسوز، سیم‌های مقاوم در برابر حرارت هستند. معمولاً جنس روکش هادی الکتریکی  این نوع از سیم ها سیلیکونی میباشد. و تمامی سیم هایی که تحمل حرارتی بالایی در مقابل حرارت و شوک الکتریکی را  نداردن سیم های معمولی یا سیم قابل اشتعال می باشند.

انواع سیم نسوز:

۱ـ سیم نسوز با پوشش PVC

به نوعی دیگر از این سیم ها می باشند که تحمل حرارتی نسبتا پایین تری را دارند و در دمای  ۱۸۰ سانتی گراد به اشتعال نزدیک می شوند.

۲ـ سیم نسوز سیلیکونی

سیم نسوز سیلیکونی با ابعاد مختلف را می‌توان در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌ گراد برای مدت زمان طولانی و همینطور در دمای حدود ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد برای مدت زمان کوتاهی مورد استفاده قرارداد.

۳ـ  سیم دوروکش نسوز

نوعی دیگر از این سیم ها وجود دارد که علاوه بر پوشش اولیه پوشش ثانویه ای دارد که از جنس فایبرگلاس میباشد و تحمل دمای این نوع از سیم را تا دمای ۷۵۰ درجه سانتی گراد افزایش میده.

سیم دو روکش بافت که متشکل از هادی مسی قلع اندود و عایق اولیه سیلیکون به همراه پوشش بافته شده از جنس فایبرگلاس می باشد , در رنگ های متنوع جهت سهولت در سیم کشی تجهیزاتی که در محیط های با حرارت بالا قرار دارند, استفاده می شود.

دلیل استفاده از سیم نسوز سیلیکونی دو روکش بافت در این نواحی توان حرارتی بالای این دسته از سیم ها می باشد.

چرا که سیلیکون خود پلیمری است که به دلیل انسجام و شکل مولکولی پایداری که دارد مقاومت خیلی خوبی در برابر حرارت از خود نشان میدهد و از طرفی وجود رشته های در هم تنیده شده فایبر گلاس در حرارات و آتش تا دمای ۷۵۰ درجه سانتی گراد مقاوم می کند.

سیم نسوزدورکش بافت که متشکل از هادی مسی قلع اندود عایق شده با سیلیکون به همراه پوشش بافته فایبر گلاس می باشد در رنگ های متنوع جهت سیم کشی تجهیزاتی که در محیط های با حرارت بالا قرار دارند استفاده می شود.

کاربرد انواع سیم نسوز

انواع سیم نسوز عباراتند از: کابل های تک هسته ای و کابل های چند هسته ای مقاوم در برابر آتش برای مدارهای کنترل دسته 1 BS5839-1 (بیشترین سیستم های تشخیص و اعلام حریق)، BS5266 (روشنایی اضطراری و مدارهای کاربرد استاندارد) و BS8519 (ایمنی زندگی و آتش نشانی). در مواردی که تحت استاندارد BS5839-1 استفاده می شود، باید کابل های مقاوم در برابر آتش استاندارد را در نظر گرفت تا مقاومت کافی در برابر اثرات آتش را با استفاده از روشهای مناسب پشتیبانی و اتصال ایجاد کند.

ویژگی های کابل نسوز یا کابل سیلیکونی

مقاوم در برابر آتش

یکپارچگی مدار طولانی مدت در آتش سوزی

حداقل انتشار دود

عقب ماندگی شعله

کاهش انتشار آتش

هالوژن صفر

مزایای استفاده از سیم نسوز

انعطاف پذیری بسیار بالا

مقاوم در برابر دمای پایین

مقاوم در برابر حرارت

در هنگام سوختن گاز و هالوژن منتشر نمی کند.

  • ۰۲/۰۴/۲۲
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی