دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

زمانی که طراحی تجهیزات ارتینگ کار می‌کنید, قطعاً اصطلاح جوش کدولد را شنیده‌اید که به عبارتی به آن جوش احتراقی هم می‌گویند. با استفاده از این جوش دو رسانای مسی به هم وصل می‌شوند و یا این که اتصالات الکتریکی با دوامی را ایجاد می‌کنند و مجهز به آمپدانس پایین در پیوندهای فیزیکی، کاربرد دارد.
در صورت عدم استفاده از این جوش برای تقویت پیوندهای اتصالات زمینی، به مرور زمان به علت خوردگی و تاثیرات جریان‌های بالا در نقاط مجهز به اتصال مکانیکی ضعیف، پیوند مورد نظر مقاومت بیشتری پیدا می‌کند و باعث تاثیرات منفی روی کارایی مسیر زمین می‌شود. گفتنی است که این مسئله در بحث ایمنی می‌تواند که خطر جدی را ایجاد کند. در واقع در هنگام اتصال کابل‌های مسی به‌هم و یا اتصال کابل مسی به میله ارت، قسمتی از ری بار و یا یک سطح صاف متصل می‌شوند، این پیوندها شکل می‌گیرند.
برای این که ایمن سازی این پیوندها نسبت به‌هم انجام شود از قالب‌های گرافیکی استفاده می‌کنند، معمولاً داخل آن را با پودر ترمیت و مواد جوشکاری پر می‌کنند. در حالت کلی لازم است بگوییم که جوش احتراقی جوشی است که با استفاده از آن لوله، سیم، صفحه، میله‌های مسی را به‌هم جوشکاری می‌کنند که تجهیزات آن‌ها را به راحتی می‌توان حمل کرد. اصولاً این جوش را در سیستم ارتینگ ساختمان مورد استفاده قرار می‌دهند که در این سیستم لازم است سیم مسی قطور را به انتهای دوخت بست وصل کنند که برای این کار از جوش نقره، برنج استفاده می‌کنند و در صورتی که این دو جوش دردسترس نباشد می‌توانید از جوش کدولد استفاده کنید. توجه کنید که نحوه کدولد کردن را بر طبق استاندارد IPS-C-TP-8200 انجام می‌دهند. برای انجام این جوش از لوازم مختلفی همچون پودر جوش، قالب گرافیکی، چاشنی انفجار، دستگیره قالب، کیت تمیز کاری و تفنگ احتراق استفاده می‌کنند.  
کاربرد جوش کدولد
جوش‌کدولد در جاهای مختلفی از آن استفاده میشود و در جوشکاری راه‌آهن در محل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که به منظور تولید آهن مذاب برای جوش دادن و اتصال ریل‌های راه‌آهن مورد استفاده قرار میگیرد. از جوش‌کدولد در جاهایی که نیاز به منبع تغذیه نیست یا منبع تغذیه‌ای در دسترس نیست، برای اتصال لوله و صفحه از آن استفاده میشود.

از فرآیند جوش‌کدولد برای تولید فلزاتی که در اثر حرارت سفید می‌شوند، استفاده میشود که این تولید فلزات، دارای یک فرایند شیمیایی سریع است. و البته برای استفاده از جوش‌کدولد، مجوزهای آن گرفته شده است. علاوه بر آن، جوش‌کدولد، در ساختمان‌ها و در سیستم ارتینگ آن استفاده میشود.

در سیستم ارتینگ ساختمان، سیم ارت ساختمان به سیم مسی که قطور می‌باشد، وصل است و این سیم به داخل چاه ارت میرود که در این چاه ارت یک صفحه مسی قرار دارد که سیم مسی باید به آن وصل شود و برای اینکه اتصال به صورت حتمی صورت گیرد باید سیم و صفحه را به هم جوش داد که البته بهترین جوش برای اتصال سیم و صفحه مسی، جوش نقره یا برنج است که در صورت در دسترس نبودن این دو نوع جوش از جوش‌کدولد یا جوش احتراقی استفاده می‌کنیم.
تجهیزات جوش کدولد
برای انجام جوش‌کدولد در جهت اتصال سیم مسی، لوله مسی و صفحه مسی نیاز به تجهیزات و وسایلی است که شامل قالب گرافیتی کدولد، پودر جوش‌کدولد، کیت تمیز کننده کدولد، دستگیره قالب کدولد، تفنگ احتراق کدولد و فتیله کدولد می‌باشد.

قالب گرافیتی کدولد: یک نوع قالب جوش است که ساخته شده از گرافیت کربن می‌باشد. و مواد اولیه آن در مقابل حرارت‌های بالا مقاوم است. نوع اتصال و سایز کابل مسی تعیین‌کننده‌ی نوع قالب گرافیتی کدولد است. و با هر نوع از آن در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ جوش میتوان جوش زد. و البته قالب گرافیتی کدولد در انواع مختلفی همچون چهار راهی سیم به سیم، قالب کدولد سیم به میله و قالب کدولد سه راهی سیم به سیم ساخته میشود.

  • ۰۲/۰۱/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی