دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کابل نسوز اعلام حریق (Fire Alarm Cable) دارای یک هادی از رشته های مسی قلع اندود شده می باشد. کیفیت این هادی را دارا بودن استانداردهای IEC 60228 و VDE 0295 تضمین می کنند. برای جلوگیری از تاثیر منفی نویزهای موجود در محیط بر روی انتقال سیگنال در این کابل ها، از یک حفاظ آلومینیومی به همراه دو لایه پوشش پلی استر در زیر و روی سیم تخلیه استفاده می شود و در نهایت روکش از جنس سیلیکون این کابل را در برابر حرارت و شعله مقاوم می کند.

مهمترین ویژگی های کابل اعلام حریق

مقاومت در برابر حریق: اولین و مهمترین مشخصه این کابل ها مقاومت در برابر حریق می باشد. در آتش سوزی مهمترین مولفه فعال ماندن سیستم های اعلام و اطفای حریق است و برای دستیابی به این امر اتصال مدارهای این سیستم به منبع تغذیه نباید به هیچ وجه قطع شود. از این رو استفاده از کابل های نسوز و مقاوم در برابر شعله ی اعلام حریق می تواند کارایی سیستم را تا حد بسیار بالایی تضمین نماید.

کابل اعلام حریق نسوز

کابل نسوز سیلیکونی یکی از مدل های بسیار پر استفاده بوده و کیفیت بالایی دارد. این محصول به صورتی طراحی شده است که از انتشار شعله جلوگیری می کند. دارای شیلد یا محافظ بوده و به طور کلی هیچ نوع گاز سمی و کشنده در آن دیده نمی شود. از سوی دیگر مقاومت دمایی این کابل در برابر تغییرات دمایی بالا بوده و این موضوع مهمترین کیفیت کابل اعلام حریق محسوب می شود.

قابلیت تحمل دما برای این کابل از منفی 60 الی 250 ارزیابی شده است بنابراین برای بسیاری از مکان های حساس و خطر آفرین مناسب است. انعطاف پذیری کابل اعلام حریق نسوز به نسبت سایر بخش ها بیشتر است و قابلیت شکل گیری داشته و سبب حفظ پایداری جریان الکتریسیته می شود. از سوی دیگر سطح مقاومت آن در برای جریان های شدید ناشی از ولتاژهای بالا نیز بیشتر اعلام شده است.

مقاومت کابل اعلام حریق در برابر اشعه های مختلف ماورا بنفش و مادون قرمز بسیار بالا بوده و حتی اشعه گاما نیز روی آن تاثیری نمی گذارد. اینطور که مشخص است این مدل از کابل اعلام حریق برای پزشکی و صنایع غذایی نیز مناسب بوده و سبب رشد نکردن قارچ و باکتری در ماده سیلیکونی می شود. کاربرد کابل اعلام حریق نسوز در سیستم های کاشف حریق و سیستم های اطفا حریق بوده و شامل سیستم های روشنایی مخصوص می شود و بین فروشندگان و خریداران طرفدار زیادی دارد. سیستم های اعلام حریق معمولاً حساسیت زیادی داشته و به طور کلی سطح ماندگاری و عملکرد آنها بالا است.

از سوی دیگر کابل های نسوز در لیست محصولات کم دود قرار دارند و فاقد گاز کشنده هالوژن هستند. یکی از مدل های کابل اعلام حریق نسوز به صورت شیلدار طراحی شده است به طوری که می تواند امواج الکترو مغناطیسی ناشی از ترانس چراغ های مهتابی را به خوبی پس بزند. اگر دقت کنید کابل ها در سطح گسترده ای در صنعت و ساختمان های اداری و تفریحی و تجاری ارزیابی شده است.

کابل شیلددار اعلام حریق

کابل شیلددار اعلام حریق یکی از پرمصرف ترین انواع کابل های نسوز هستند. این کابل دارای لایه محافظ هستند به طوری که این لایه می تواند از کابل محافظت نماید و در صورت بروز صدمه، آثار کمتری ایجاد کند. به طور کلی اگر شیلد وجود نداشته باشد شاهد بروز یک سری مشکلات در کابل خواهیم شد. کابل های شیلدار، جدا از اینکه دارای لایه بیرونی هستند یک سری رشته های درونی نیز دارند که غالباً از جنس مس است.

در این مدل از کابل ها می توان از رسانای دیگر نیز استفاده کرد. دقت کنید که در بین همه فلزها معمولاً مس و آلومینیوم گزینه بهتری هستند و رسانایی بالاتری دارند. هنگام خرید کابل شیلددار اعلام حریق باید به کیفیت آن دقت کرد، مثلاً کابل اعلام حریق شیلد دار به صورتی طراحی شده است که از انتشار شعله و گازهای سمی جلوگیری می کند. ضد دود بودن کابل ها اهمیت زیادی دارد و زمانی که سانحه رخ دهد شرایط حفاظت از مدار به مدت تقریبی 3 ساعت را دارد.

انواع کابل شیلددار اعلام حریق

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد نواری: شیلدهای نواری مشهور به محافظ های الکترومغناطیس پیرامونی هستند و یکی از بهترین و کارآمدترین گزینه محسوب می شود. به طور کلی شیلدها دارای پوشش 100 درصدی بوده و شرایط لازم برای انرژی الکتریسیته را شامل می شود. شیلدهای مغناطیسی می توانند تا حد زیادی امواج الکترومغناطیس را کنترل و رفع نماید.

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد بافت: این مدل از شیلدها شامل گیس بافت هایی از سیم های بسیار نازک هستند و یک سری مزایا و معایب دارد. اول اینکه سطح انعطاف پذیری بالایی داشته و در برابر پارگی مقاوم هستند. از سوی دیگر پوشش کمتر از 90 درصد را شامل می شود.

کابل اعلام حریق با شیلد ترکیبی: برای اینکه پوشش بهتری حاصل شود نیاز به شیلدهای ترکیبی است چون سطح انعطاف پذیری آن بیشتر شده و به نوبه خود تراکم آن بیشتر می شود. پوشش نواری به کار رفته و اجرای شیلد بافت با تراکم پایین از مواردی است که می بایست رعایت شود. طراحی این مدل از کابل اعلام حریق شیلدار به صورتی است که اگر بخشی از شیلدها پاره شود، شیلد بافت اجازه قطع ارتباط را نداده و می تواند انرژی الکتریسیته ای که ایجاد شده است را کنترل نماید.

کابل اعلام حریق نسوز با بافت چند لایه: این مدل از کابل ها دارای دو یا سه لایه شیلد هستند به طوری که پوشش حداکثری لازم را ایجاد می کنند.

لزوم استفاده از شیلد در کابل اعلام حریق

یکی از سوالاتی که در خصوص کابل اعلام حریق مطرح است اینکه چرا نیاز به شیلد دارد و آیا وجود شیلد به کیفیت و موقعیت کابل کمک می کند؟ شیلدها در کابل اعلام حریق نقش محافظت ویژه را بر عهده دارند به طوری که امواج الکترومغناطیسی از اطراف را جذب کرده و این مدل از محصولات در ساختمان ها و سایر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی زمانی که اختلاف پتانسیل رخ می دهد شاهد جاری شدن جریان های مختلف هستید که در این راستا باعث اعلام آلارم آتش سوزی کاذب می شود که اگر از شیلد در کابل اعلام حریق استفاده شود از بروز این خطاها جلوگیری می کند.

چه زمانی استفاده از شیلد بافت دار غیر مجاز و خطرساز است؟

دقت کنید که استفاده از کابل اعلام حریق بافت دار همیشه مجاز نیست! در صورتی که سیم های شیلد بافت بیش از اندازه نازک باشند اگر در جریان آتش سوزی قرار بگیرند با کوچکترین شعله ای قطع می شوند و به این ترتیب ذرات سیم وارد عایق شده و این موضوع سبب اتصال کوتاه می شود و شاهد از کار افتادن سیستم خواهیم بود. از سوی دیگر اگر از پوشش های آلومینیومی استفاده شده باشد و پوشش در وضعیت 100 درصد قرار گرفته باشد این امکان وجود دارد که یک سری تنش های الکترومغناطیسی ایجاد شود که نیاز به کنترل وجود دارد.

  • ۰۲/۰۵/۳۱
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی