دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها

۷۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کابل نسوز اعلام حریق (Fire Alarm Cable) دارای یک هادی از رشته های مسی قلع اندود شده می باشد. کیفیت این هادی را دارا بودن استانداردهای IEC 60228 و VDE 0295 تضمین می کنند. برای جلوگیری از تاثیر منفی نویزهای موجود در محیط بر روی انتقال سیگنال در این کابل ها، از یک حفاظ آلومینیومی به همراه دو لایه پوشش پلی استر در زیر و روی سیم تخلیه استفاده می شود و در نهایت روکش از جنس سیلیکون این کابل را در برابر حرارت و شعله مقاوم می کند.

مهمترین ویژگی های کابل اعلام حریق

مقاومت در برابر حریق: اولین و مهمترین مشخصه این کابل ها مقاومت در برابر حریق می باشد. در آتش سوزی مهمترین مولفه فعال ماندن سیستم های اعلام و اطفای حریق است و برای دستیابی به این امر اتصال مدارهای این سیستم به منبع تغذیه نباید به هیچ وجه قطع شود. از این رو استفاده از کابل های نسوز و مقاوم در برابر شعله ی اعلام حریق می تواند کارایی سیستم را تا حد بسیار بالایی تضمین نماید.

کابل اعلام حریق نسوز

کابل نسوز سیلیکونی یکی از مدل های بسیار پر استفاده بوده و کیفیت بالایی دارد. این محصول به صورتی طراحی شده است که از انتشار شعله جلوگیری می کند. دارای شیلد یا محافظ بوده و به طور کلی هیچ نوع گاز سمی و کشنده در آن دیده نمی شود. از سوی دیگر مقاومت دمایی این کابل در برابر تغییرات دمایی بالا بوده و این موضوع مهمترین کیفیت کابل اعلام حریق محسوب می شود.

قابلیت تحمل دما برای این کابل از منفی 60 الی 250 ارزیابی شده است بنابراین برای بسیاری از مکان های حساس و خطر آفرین مناسب است. انعطاف پذیری کابل اعلام حریق نسوز به نسبت سایر بخش ها بیشتر است و قابلیت شکل گیری داشته و سبب حفظ پایداری جریان الکتریسیته می شود. از سوی دیگر سطح مقاومت آن در برای جریان های شدید ناشی از ولتاژهای بالا نیز بیشتر اعلام شده است.

مقاومت کابل اعلام حریق در برابر اشعه های مختلف ماورا بنفش و مادون قرمز بسیار بالا بوده و حتی اشعه گاما نیز روی آن تاثیری نمی گذارد. اینطور که مشخص است این مدل از کابل اعلام حریق برای پزشکی و صنایع غذایی نیز مناسب بوده و سبب رشد نکردن قارچ و باکتری در ماده سیلیکونی می شود. کاربرد کابل اعلام حریق نسوز در سیستم های کاشف حریق و سیستم های اطفا حریق بوده و شامل سیستم های روشنایی مخصوص می شود و بین فروشندگان و خریداران طرفدار زیادی دارد. سیستم های اعلام حریق معمولاً حساسیت زیادی داشته و به طور کلی سطح ماندگاری و عملکرد آنها بالا است.

از سوی دیگر کابل های نسوز در لیست محصولات کم دود قرار دارند و فاقد گاز کشنده هالوژن هستند. یکی از مدل های کابل اعلام حریق نسوز به صورت شیلدار طراحی شده است به طوری که می تواند امواج الکترو مغناطیسی ناشی از ترانس چراغ های مهتابی را به خوبی پس بزند. اگر دقت کنید کابل ها در سطح گسترده ای در صنعت و ساختمان های اداری و تفریحی و تجاری ارزیابی شده است.

کابل شیلددار اعلام حریق

کابل شیلددار اعلام حریق یکی از پرمصرف ترین انواع کابل های نسوز هستند. این کابل دارای لایه محافظ هستند به طوری که این لایه می تواند از کابل محافظت نماید و در صورت بروز صدمه، آثار کمتری ایجاد کند. به طور کلی اگر شیلد وجود نداشته باشد شاهد بروز یک سری مشکلات در کابل خواهیم شد. کابل های شیلدار، جدا از اینکه دارای لایه بیرونی هستند یک سری رشته های درونی نیز دارند که غالباً از جنس مس است.

در این مدل از کابل ها می توان از رسانای دیگر نیز استفاده کرد. دقت کنید که در بین همه فلزها معمولاً مس و آلومینیوم گزینه بهتری هستند و رسانایی بالاتری دارند. هنگام خرید کابل شیلددار اعلام حریق باید به کیفیت آن دقت کرد، مثلاً کابل اعلام حریق شیلد دار به صورتی طراحی شده است که از انتشار شعله و گازهای سمی جلوگیری می کند. ضد دود بودن کابل ها اهمیت زیادی دارد و زمانی که سانحه رخ دهد شرایط حفاظت از مدار به مدت تقریبی 3 ساعت را دارد.

انواع کابل شیلددار اعلام حریق

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد نواری: شیلدهای نواری مشهور به محافظ های الکترومغناطیس پیرامونی هستند و یکی از بهترین و کارآمدترین گزینه محسوب می شود. به طور کلی شیلدها دارای پوشش 100 درصدی بوده و شرایط لازم برای انرژی الکتریسیته را شامل می شود. شیلدهای مغناطیسی می توانند تا حد زیادی امواج الکترومغناطیس را کنترل و رفع نماید.

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد بافت: این مدل از شیلدها شامل گیس بافت هایی از سیم های بسیار نازک هستند و یک سری مزایا و معایب دارد. اول اینکه سطح انعطاف پذیری بالایی داشته و در برابر پارگی مقاوم هستند. از سوی دیگر پوشش کمتر از 90 درصد را شامل می شود.

کابل اعلام حریق با شیلد ترکیبی: برای اینکه پوشش بهتری حاصل شود نیاز به شیلدهای ترکیبی است چون سطح انعطاف پذیری آن بیشتر شده و به نوبه خود تراکم آن بیشتر می شود. پوشش نواری به کار رفته و اجرای شیلد بافت با تراکم پایین از مواردی است که می بایست رعایت شود. طراحی این مدل از کابل اعلام حریق شیلدار به صورتی است که اگر بخشی از شیلدها پاره شود، شیلد بافت اجازه قطع ارتباط را نداده و می تواند انرژی الکتریسیته ای که ایجاد شده است را کنترل نماید.

کابل اعلام حریق نسوز با بافت چند لایه: این مدل از کابل ها دارای دو یا سه لایه شیلد هستند به طوری که پوشش حداکثری لازم را ایجاد می کنند.

لزوم استفاده از شیلد در کابل اعلام حریق

یکی از سوالاتی که در خصوص کابل اعلام حریق مطرح است اینکه چرا نیاز به شیلد دارد و آیا وجود شیلد به کیفیت و موقعیت کابل کمک می کند؟ شیلدها در کابل اعلام حریق نقش محافظت ویژه را بر عهده دارند به طوری که امواج الکترومغناطیسی از اطراف را جذب کرده و این مدل از محصولات در ساختمان ها و سایر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی زمانی که اختلاف پتانسیل رخ می دهد شاهد جاری شدن جریان های مختلف هستید که در این راستا باعث اعلام آلارم آتش سوزی کاذب می شود که اگر از شیلد در کابل اعلام حریق استفاده شود از بروز این خطاها جلوگیری می کند.

چه زمانی استفاده از شیلد بافت دار غیر مجاز و خطرساز است؟

دقت کنید که استفاده از کابل اعلام حریق بافت دار همیشه مجاز نیست! در صورتی که سیم های شیلد بافت بیش از اندازه نازک باشند اگر در جریان آتش سوزی قرار بگیرند با کوچکترین شعله ای قطع می شوند و به این ترتیب ذرات سیم وارد عایق شده و این موضوع سبب اتصال کوتاه می شود و شاهد از کار افتادن سیستم خواهیم بود. از سوی دیگر اگر از پوشش های آلومینیومی استفاده شده باشد و پوشش در وضعیت 100 درصد قرار گرفته باشد این امکان وجود دارد که یک سری تنش های الکترومغناطیسی ایجاد شود که نیاز به کنترل وجود دارد.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

در هواپیماهای مدل به منظور انتقال انرژی الکتریکی از باتری به موتور، اسپید کنترل، سروو ها و رسیور شما نیاز به استفاده از انواع سیم و کابل دارید. نکته جالب اینجاست که به هیچ وجه نباید از سیم و کابل معمولی استفاده نکرد. علت آن هم به این خاطر است که در هواپیماهای مدل اصولا جریان الکتریکی بالایی رد و بدل شده و دمای سیم بالا می رود و سیم های معمولی قادر به تحمل این دما نیستند. از طرفی سیم های مورد استفاده در ساخت هواپیمای مدل ( سیم سیلیکون و کابل افزایش طول سروو ) به گونه ای ساخته شده اند که کمترین نویز را داشته باشند.

معمولا از دو نوع سیم و کابل در اتصالات قطعات الکترونیکی هواپیمای مدل استفاده می شود. یکی سیم هایی که به منظور انتقال انرژی از باتری به اسپید کنترل و از اسپید کنترل به موتور ها استفاده می شود که در واقع شاه رگ اصلی انتقال انرژی الکتریکی در هواپیمای مدل محسوب می شوند و توان و جریان بالایی را از خود عبور می دهند که به آن ها سیم های سیلیکون می گویند. دیگری کابل های سه سیمی هستند که معمولا جهت انتقال انرژی و همچنین پالس های PWM به صورت همزمان به سروو موتور ها و رسیور استفاده می شود.فرامین کنترلی از طریق همین کابل ها انتقال می یابند.

برای خرید انواع سیم و کابل از جمله کابل آلومینیومی و مسی میتوانید به بازار لاله زار تهران مراجعه کنید.

سیم سیلیکون هواپیمای مدل

این سیم ها یکی از پرکاربرد ترین سیم ها در صنعت رباتیک و مدارات الکترونیکی می باشد آن هم به خاطر ایجاد کمترین نویز و جریان کشی بالای آن ها می باشد. این سیم ها در مقابل گرم شدن مقاوم بوده و نمیسوزند. قیمت سیم های سیلیکون در مقایسه با سیم های معمولی بسیار بالاست و این موضوع به خاطر آلیاژ خاص به کار رفته در آن می باشد. اصولا جهت ساخت هواپیماهای مدل، کوادکوپتر ها و ربات ها از سیم های سیلیکون استفاده می گردد.

 

استانداردی تحت عنوان AWG جهت نامگذاری و نشان دادن ظرفیت این سیم معین شده است که انواع مختلف را از هم متمایز می نماید. استاندارد AWG مخفف عبارت American Wire Gauge می باشد که نه تنها در مورد سیم های سیلیکون بلکه در مورد انواع سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع AWG یک استاتدارد است که خصوصیات یک سیم رسانا را بیان می کند. هر چه عدد AWG بزرگتر باشد ضخامت سیم کمتر بوده و توانایی عبور جریان کمتری نیز دارد. مثلا سیم های سیلیکون ۲۲ AWG در مقابل یک سیم ۱۲ AWG دارای قطر کمتری بوده و جریان کمتری را می تواند از خود عبور دهد و برای مدل های توان پایین مناسبند.

 

سیم سیلیکون

 

برای مثال جهت اتصال برق باتری به اسپید کنترل از سیم های ۱۴ AWG استفاده می گردد. در هنگام لحیم کاری سیم های سیلیکون باید دقت لازم را نمود زیرا هویه هایی که با برق شهری کار می کنند در صورت اتصال باتری لیتیوم پایمر به مدار می توانند به باتری شوک ئچوارد نموده و باعث خرابی آن شوند لذا در هنگام لحیم کاری باتری را از مدار جدا کنید. جهت لحیم کاری اتصالات باتری از هویه گازی استفاده نمایید. در سیم های سیلیکون سیم قرمز رنگ قطب مثبت و سیم مشکی رنگ قطب منفی باتری می باشد.

کابل های افزایش طول سروو

از این کابل ها به منظور ارتباط بین رسیور و اسپید کنترل و سروو ها و کلیه قطعاتی که نیاز به فرمان دارند استفاده می شود. دو سر این کابل ها دارای سوکت نری یا مادگی می باشد. دو رشته از سیم ها (قطب مثبت و منفی ) جهت تغذیه و یک رشته دیگر ارسال پالس های PWM می باشد. این کابل ها دارای انواع مختلف اکستنشن جهت افزایش طول کابل، کابل وای (Y) جهت تبدیل یک بال به دو سر می باشد که معمولا از رایج ترین نوع این کابل ها می باشند.

 

در خروجی سروو ها و خروجی اسپید کنترلر نیز از این کابل استفاده شده است. در کابل های سه سیمی سیم قرمز یا نارنجی قطب مثبت، سیم مشکی یا قهوه ای اتصال به زمین یا همان قطب منفی و سیم زرد رنگ همان خروجی PWM می باشد.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

انواع سایز کابل برق: برق در زندگی مردم نقش مهمی‌ دارد و کابل‌های برق عمده ترین واسطه‌های اتصال و انتقال جریان برق محسوب می‌شوند. کابل برق با توجه به نحوه کاربرد در سایز و اندازه‌های متنوع تولید شده اند. آشنایی با انواع سایز کابل راهنمای خوبی برای انتخاب دقیق سیم و کابل آلومینیومی و مسی خواهد بود.
کابل‌های برق از در کنار هم قرار گرفتن چند سیم و چند‌هادی به وجود می‌آید و توسط یک عایق پوشیده می‌شوند. می‌تواند به خوبی انتقال و جا به جایی جریان برق را انجام دهد.
نحوه سایز بندی کابل برق
سایز و اندازه کابل برق دارای اعداد و ارقامی‌است که ویژگی و بخش‌های مختلف گابل را مشخص می‌کند. لذا سایز کابل برق بستگی به تعداد سیم‌های‌هادی و نول و سطح مقطع آن دارد. به همین ترتیب هنگام بیان سایز کابل درج و خوانده می‌شوند. عدد سمت چپ برای تعداد رشته‌هادی و عدد بعد مشخص کننده سطح مقطع خواهد بود. در صورتی که در کابل، رشته نول وجود داشته باشد عددی دیگر دیده می‌شود که مشخص کننده رشته نول خواهد بود.
به عنوان مثال کابل ۳ * ۲: این سایز حاوی دو اطلاعات در مورد رشته و سطح مقطع است. این کابل از ۲ رشته تشکیل شده است و از سطح مقطع ۳ میلی متر برخوردار است.
اگر ۱۵۰+ ۷۰ * ۳ داشته باشیم: به معنای این است که تعداد رشته ۳ عدد است و سطح مقطع ۷۰ میلی متر و رشته نول از سطح مقطع ۱۵۰ میلی متر برخوردار است.
انواع سایز کابل
کابل برق سایز‌های مختلفی دارد و یکی از روش‌های سایز بندی و تقسیم آن به صورت فوق بود. حال سایز‌های دیگری را مورد بررسی قرار می‌دهیم:
کابل NM-B: این کابل به صورت حروف به نمایش در می‌آید. حرف N نشان دهنده عایق غیر فلزی است. حرف B نشان دهنده میزان گمای قابل پشتیبانی توسط کابل که 194 درجه فارنهایت است. این کابل در داخل دیوار استفاده می‌شود و امکان استفاده به صورت رو کار را ندارد. از این کابل در مصارف خانگی استفاده می‌شود.
کابل برق ۱۴ * ۲: این کابل دارای دو رشته و سطح مقطع ۱۴ میلی متر است. کابل امکان استفاده در مدار جریان را فراهم می‌کند. برای نصب کلید برق و کلید پریز و انواع لامپ استفاده می‌شود.
کابل اغشان ۱.۵ * ۲: این کابل دارای دو رشته‌هادی با رنگ مختلف می‌باشد. از رایج ترین مدل‌های سیم و کابل محسوب می‌شود. از این کابل برای کانال‌های برق و لوله‌های ساختمانی استفاده می‌شود. می‌تواند حداکثر ۱۹ آمپر برق را خود عبور دهد. تعداد رشته‌های موجود در آن ۳۰ رشته از جنس مس می‌باشد.
کابل برق ۱۰ * ۲: این کابل دارای‌هادی از جنس مس است. از دو رشته سیم به وجود آمده و در قطعات الکتریکی استفاده می‌شود. حداکثر جریانی که از خود عبور می‌دهد ۳۰ آمپر است.
کابل برق ۱۲ * ۳: این کابل در تجهیزاتی مانند بخاری، لباس شویی و ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود. حداکثر دمایی که از خود عبور می‌دهد ۲۰ آمپر می‌باشد.
کابل برق و روشنایی: این کابل‌ها در سایز‌هایی تولید می‌شوند که توانایی حمل جریان ۱ تا ۱.۵ آمپر را داشته باشند. عمده ترین کاربرد آن شامل چراغ‌های روشنایی و سیستم نورپردازی است.
اهمیت سایزبندی کابل برق
انتخاب کابل مناسب، برای محل مورد استفاده از اهمیت زیادی برخوردار است. در حقیقت سایزبندی کابل در خصوص موارد استفاده در ساختمان، برق‌کشی، صنایع و وسایل برقی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. چنانچه سایز کابل متناسب با مکان قرارگیری آن نباشد می‌تواند سبب بروز مشکلاتی چون آتش‌سوزی، افت ولتاژ، افت فشار و جریان شود. این مسائل می‌تواند باعث آسیب به وسایل الکتریکی، سوختن یا نیم‌سوز شدن و همین‌طور به وجود آمدن هزینه‌های تعویض و یا تعمیر شود. کابل‌های برق دارای سایزبندی‌های مختلفی بوده که اساس این سایزبندی انتقال مناسب جریان و جلوگیری از افت ولتاژ است.

یک فرد متخصص باید بتواند متناسب با محل استفاده، سایز کابل مناسب را برگزیند. به عنوان مثال اگر از کابل‌های دارای مقطع بالاتر در مکان‌های با مصارف خانگی استفاده شود مشکلاتی نظیر افزایش مصرف برق و یا آسیب به‌وسیله الکتریکی به وجود خواهد آمد. در واقع کابل‌های دارای مقطع بالاتر مناسب انتقال جریانات و انرژی با فشار زیاد هستند و کاربرد آن‌ها بیشتر در امور صنعتی است. از سوی دیگر سایزبندی کابل‌های برق و شناسایی آن‌ها می‌تواند یک خرید مقرون به صرفه از کابل و سیم به دنبال داشته باشد.
اگر سیم و کابل برق‌رسانی، متناسب با محل نباشد، عملکرد مناسبی ارائه نمی‌کنند. اگر سیم و کابل متناسب با کلیدهای روشنایی انتخاب نشود نمی‌توان از آن‌ها در محل استفاده نمود و یا اینکه در صورت استفاده خطرات زیادی ایجاد خواهد شد. به همین خاطر باید قبل از خرید هر نوع سیم و کابل مختصات مورد نیاز محل‌های متفاوت سنجیده شده و سپس با توجه به آن اقدام به خرید کرد این کار در خصوص خرید سیم و کابل برای پروژه‌های بزرگ بسیار مهم است.
سایز کابل برق خانگی
مهم‌ترین فاکتور برای تعیین سایز کابل برق خانگی بررسی کنتور برق است. در واقع برای تعیین سایز کابل برق خانگی باید با استفاده از کنتور برق به یکسری از مختصات برق‌رسانی منزل اطلاعاتی را به دست آورد. سپس به‌وسیله این اطلاعات، مشخصات سایز کابل را تعیین نمود. این کار اصولی‌ترین عملکرد در جهت تعیین سایز کابل برق خانگی است که می‌تواند جلوی هر نوع اشکال و عیب را در حین برق‌رسانی گرفته یا به حداقل برساند. کنتور برق خانگی اطلاعاتی نظیر میزان مصرف، ولتاژ برق، فاصله خط توزیع برق تا محل انشعاب و همین‌طور اینکه مصرف‌کننده برق سه‌فاز یا تک‌فاز است را ارائه می‌دهد. از آنجایی که عموماً مصارف برق خانگی به‌صورت تک‌فاز هستند باید سایز کابل مصارف آن به شکل ۲۰ تا ۳۲ آمپر انتخاب شود. در واقع در اشتراکات تک‌فاز جریان‌های شهری از ۱۵ آمپر شروع شده و عموماً تا ۳۲ آمپر افزایش می‌یابد. به همین خاطر از کابل‌ها با ظرفیت ۲۰ آمپر یا بیشتر به‌عنوان سایز مناسب برای مصارف خانگی مناسب استفاده می‌شود. البته در مصارف خانگی به جهت استفاده‌های متعدد، کابل‌های مختلفی چون کابل افشان، کابل نسوز، کابل سه‌فاز، کابل مفتولی و… نیز کاربرد دارند.
چگونگی سایزبندی کابل‌های برق
همان‌طور که بیان نمودیم استفاده از کابل دارای سایزبندی مناسب، مطابق با محل استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه این اصل رعایت نشود می‌تواند سبب مشکلات جبران‌ناپذیری شود. به همین خاطر برای سهولت در کار و یافتن سایز کابل متناسب با جریان عبوری ارقام و اعدادی بر روی کابل درج شده که تمامی بخش‌های آن کابل به‌وسیله همین اعداد و ارقام معرفی می‌شود. این اعداد نشان‌دهنده تعداد رشته‌های کابل، سیم‌های نول به کار برده در کابل و سطح مقطع است. عدد اول درج شده بر روی کابل از سمت چپ تعداد رشته‌های هادی به کار برده شده در کابل را نشان می‌دهد و عدد بعد از آن سطح مقطع کابل را نشان می‌دهد. بر روی کابل یکسری اعداد دیگری مانند عدد ۲۳ نیز درج شده‌اند که اطلاعات کلی از کابل می‌دهند. عدد ۲ روی کابل نشان‌دهنده آن است که دو رشته سیم هادی در کابل به کار رفته و عدد ۳ نشان‌دهنده سطح مقطع آن است. این اعداد با ترتیب در کنار یکدیگر قرار گرفته و در صورت‌عدم آشنایی با این اعداد، بهتر است جهت شناختن هر عدد و نشانه‌های آن به جدول فنی اعداد مراجعه کنید.
چگونگی شناخت اندازه کابل‌های برق
شناخت اندازه کابل‌های برق کار دشواری نیست علی‌الخصوص برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و تجربه کافی دارند. با این حال لازم است که مصرف‌کنندگان برای دفع هر نوع خطر ناشی ازعدم تناسب کابل با محیط بتوانند سایز کابل‌ها را به طور دقیق تشخیص دهند. تشخیص اندازه کابل برق به‌صورت یکی از موارد زیر صورت می‌گیرد.
تشخیص از طریق عدد و نشانه‌های اختصاری درج شده روی عایق کابل؛ عدد آخر روی کابل از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این عدد بر روی کابل نشان‌دهنده AWG آن است. همچنین از طریق این اعداد می‌توان اطلاعات کامل‌تری را نسبت به کابل از جمله نول بودن آن کسب کرد.
برش دادن سیم به شکل عمودی؛ برش دادن یکی از راه‌های شناخت اندازه کابل برق است. این راه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از طریق مرحله اول نتوان اعداد کابل را مشاهده کرد. در حقیقت با این کار می‌توان اعداد درج شده کابل را که نمایان نیستند به دست آورد.
اندازه‌گیری قطر سطح مقطع؛ این روش باعث می‌شود تا سایز مناسب در جهت انتقال جریان محل نصب به دست آید. این اندازه‌گیری باید در واحد اینچ، بدون در نظر گرفتن عایق انجام شود. نحوه این اندازه‌گیری به این شکل است که ابتدا باید قطر سیم را بر ۰.۴۶ تقسیم کرد. سپس لگاریتم عدد کسب شده را به دست آورده و لگاریتم را مجدد به ۰۵۰۳۰۵ تقسیم کرد. ۳ رقم به دست آمده شده از عدد نهایی AWG سیم را نشان می‌دهد.
سایز کابل برق برای پریز برق
سایز کابل برق برای پریز‌ها با کابل کشی عمومی‌ساختمان متفاوت است. در پریز‌های برق اغلب از کابل ارت و دوفلو در سایز ۲.۵ میلی متر استفاده می‌شود. اگر از سیم‌هایی با سطح مقطع بیشتر استفاده شود می‌تواند جریان بیشتری ار تحمل نماید که مورد نیاز نمی‌باشد. لذا استاندارد ملی و بین المللی حداکثر جریان عبوری از سیم و کابل مربوط به پریز را ۲.۵ میلی متر قرار داده است.
سیم و کابل‌های برق دارای استاندارد‌های سطح مقطع هستند که با توجه به ضخامت سطح مقطع قادر به میزان جریان خاصی می‌باشند. به جدول زیر توجه داشته باشید:
ضخامت سطح مقطع به میلی متر

۰.۵

۰.۷۵

۱

۱.۵

۲.۵

۴

۶

۱۰

۱۶

۲۵

میزان جریان عبوری به آمپر

۳۵

۵۰

۷۰

۱۲۰

۱۸۵

۱۵۰

۲۴۰

۳۰۰

۴۰۰

۵۰۰

 

همچنین برای لامپ و لوستر و‌هالوژن و کولر آبی و سایر سیستم‌های روشنایی از سیم با سطح مقطع ۵.۱ میلی متر استفاده می‌شود.
برای سیم کشی اصلی برق و کولر گازی که نایز به شدت جریان کمتری دارند از سیم با سطح مقطع ۴ میلی متر استفاده می‌شود.
برای سیم کشی تلفن از سیم ۴ رشته ای و برای سیم کشی آیفون از سیم ۸ رشته ای استفاده می‌شود.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

تفاوتی ندارد که شما یک برق‌کار حرفه‌ای باشید یا تنها به فکر بازسازی خانه و تعویض سیم‌های کهنه سیستم الکترونیک منزل خود باشید؛ آشنایی با انواع جنس سیم و کابل های برق به شما این اجازه را می‌دهد تا بهترین و مناسب‌ترین نمونه را برای خانه یا محل کار خود تهیه کنید. با ما همراه باشید تا بدانیم جنس فلز سیم و کابل برق از چیست.

هر سیم و کابلی از دو بخش تشکیل شده است: بخش هادی (رسانا) و عایق (نارسانا).

همه ما می‌دانیم وظیفه اصلی یک سیم و کابل برق، هدایت و انتقال جریان الکتیریکی از نیروگاه برق تا خانه‌های ما است. با استفاده از سیم‌ها به عنوان هدایت‌کننده جریان برق، این جابه‌جایی اتفاق می‌افتد. پس مهم‌ترین بخش یک سیم و کابل برق، بخش هادی آن است که باید از فلزاتی در آن استفاده شده باشد.

کیفیت هادی هر سیم و نحوه قرارگیری آن می‌تواند در عملکرد سیم مؤثر باشد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم خرید سیم و کابل مد نظر خود را از یک مرجع باکیفیت انجام دهید تا پس از اتمام سیم‌کشی، سیستم الکتیریکی خانه شما دچار اختلال نشود. برای خرید سیم و کابل ارزان و باکیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

نکات انتخاب جنس فلز سیم و کابل های برق

یک سیم خوب باید بتواند به‌راحتی جریان مداومی از الکتریسیته را از خود عبور دهد.

این جریان الکتریکی باید بر مقاومت فلز غلبه کند.

انواع جنس فلز سیم و کابل های برق چیست؟

هر یک از فلزاتی که در ساخت سیم و کابل‌‌های برق استفاده می‌شوند، ویژگی‌ها، مزایا معایب خود را دارند. پس بهتر است ابتدا با انواع جنس فلز سیم و کابل برق آشنا شوید و پس از آن به سراغ انتخاب بروید. در ادامه انواع جنس فلز سیم و کابل های برق را برای شما توضیح می‌دهیم.

فلز مس، یک رسانای قوی

یکی از متداول‌ترین موادی که به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق استفاده می‌شود، مس است. این فلز قهوه‌ای رنگ با عدد اتمی 29 از بهترین رسانا‌های شناخته شده است و به همین دلیل استفاده آن در ساخت سیم و کابل‌ها بسیار متداول است و این یعنی احتمالاً در سیم اجاق گاز، شارژر لپ‌تاپ و کابل برق کتری خانه شما مس وجود دارد.

همان‌طور که گفتیم مس رسانایی بالایی دارد و ازاین رو به سرعت الکتریسیته مورد نیاز وسیله را از خود عبور می‌دهد. به علاوه این فلز نسبت به دیگر موارد بسیار ارزان‌تر است. به علاوه کابل مسی انعطاف‌پذیری بالایی داشته و به همین خاطر کابل‌های مسی می‌توانند تا حد بسیار خوبی خم شوند، بدون اینکه آسیب ببینند.

از دیگر مزایای مس به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق، مقاومت حرارتی بسیار خوب آن است. به همین خاطر سیم‌های دارای مس در برابر گرمای زیاد معمولاً آتش‌سوزی ایجاد نمی‌کنند. برای تشخیص کابل مسی باید به دنبال حرف N روی ساختار سیم باشید.

فلز طلا، گرانبهای پر خاصیت

یکی دیگر از فلزاتی که به عنوان هادی سیم‌ها و کابل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز طلا است. رسانایی این فلز حتی از مس، نقره و آلومینیوم نیز بالاتر است و به همین علت روی برخی از فلزات مورد استفاده در سیم و کابل‌ها، با طلا پوشانده می‌شود تا کاربری کابل بالاتر برود.

طلا یک فلز نجیب است. به این معنا که در شرایط عادی از نظر شیمیایی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. برای مثال در لحیم‌کاری‌های طلا، اکسیدی روی سطح تشکیل نمی‌شود. این فلز نجیب در برابر مواد شیمیایی حتی در دمای بالا مقاوم است و خورده نمی‌شود. برای استفاده از طلا به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق، معمولاً آن را با نیکل یا کبالت آلیاژ‌ و ترکیب می‌کنند.

تنها عیبی که استفاده از طلا به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق دارد، قیمت تمام شده بالای آن است.

فلز نقره،‌ از رساناترین‌ها

درست است که نقره برخلاف طلا، اکسید می‌شود. اما این فلز هنور هم به عنوان یک رسانای الکتیریکی عالی عمل می‌کند. البته از آن‌جایی که نقره هم فلزی گرانبها و کمیاب است، قیمت کابل‌های نقره بالاتر از فلزات دیگر است.

نقره به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق، دوام و طول عمر بالایی دارد و به‌راحتی خم می‌شود. البته میزان اکسیداسیون بالای آن باعث می‌شود که طول عمر سیم‌های دارای نقره، کمتر از نمونه‌های ساخته شده با مس یا طلا باشد.

فلز آلومینیوم، بادوام و انعطاف‌پذیر

یکی دیگر از موادی که معمولاً به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق استفاده می‌شود، آلومینیوم است. این فلز در دسترس بوده و به همین علت قیمت سیم و کابل هایی که با آن ساخته می‌شود، پایین‌تر است.

سیم‌های دارای آلومینیوم وزن کمی دارند و در مکان‌هایی که ولتاژ‌های بالا وجود دارند، استفاده می‌شوند؛ چراکه وزن کمتر سیم‌ها باعث می‌شود نیروی کشش وارد شده به سیم کاهش پیدا کند و کابل‌ها طول عمر بالاتری داشته باشند.

از دیگر مزیت‌های استفاده از آلومینوم در سیم‌ و کابل‌ها، مقاومتش در برابر خوردگی و حرارت است. پس می‌توان از آن در سیم‌کشی‌هایی استفاده کرد که به طور مداوم در معرض جریان برق هستند. سیم‌های دارای هادی آلومینیوم با عبارت NA نشان داده می‌شوند.

تنگستن، مقاوم در برابر حرارت

تنگستن یکی از فلزهایی است که برای ساخت سیم و کابل، کمتر رایج است. اما به این معنا نیست که ویژگی‌های خوبی ندارد. این فلز در برابر حرارت و سایش فوق‌العاده قوی و بادوام است و معمولاً برای افزایش سختی و استحکام فولاد، با آن ترکیب می‌شود.

جالب است بدانید تنگستن بالاترین نقطع ذوب را در بین تمام فلزات دارد و به همین دلیل اغلب در جاهایی استفاده می‌شود که هیچ فلز دیگری قادر به تحمل دمای بالا نیست. البته گران بودن این فلز و سیم‌های ساخته شدن از آن را نیز باید در نظر داشته باشید.

چرا از فولاد در ساخت سیم‌ها کمتر استفاده می‌شود؟

حالا که انواع جنس فلز سیم و کابل را برایتان توضیح دادیم شاید از خود بپرسید که :« پس فولاد چه؟» باید بگوییم فولاد از مس، طلا، نقره، آلومینیوم و تنگستن رسانایی کمتری دارد و اگر در مجاورت با هوا قرار بگیرد، به سرعت خورده می‌شود. همین اکسیداسیون و خوردگی نیز رسانایی فولاد را کمتر می‌کند.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

در بسیاری از موارد، تابلو برق به صورت جعبه یا قفسه‌ای از فلز ساخته می‌شود که قابلیت نصب قطعات الکتریکی و کنترلرهای مختلف را داراست. این قفسه علاوه بر حفاظت از تجهیزات داخلی، به منظور جلوگیری از دسترسی به افراد غیرمجاز و نیز حفاظت از افراد کارکنان نسبت به خطرات الکتریکی نصب می‌شود. اما تابلو برق به صورت جعبه نیست و در واقع مجموعه‌ای از قطعات الکتریکی است که به یکدیگر متصل شده‌اند تا جریان الکتریکی را در تجهیزات الکتریکی توزیع کنند.

تابلو برق، یک دستگاه الکتریکی (یا یک جعبه ای) است که برای توزیع و کنترل برق در یک ساختمان،کارخانه های صنعتی و یا تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد تابلو برق در صنعت، برای توزیع برق به تجهیزات الکتریکی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی است. در ساختمان‌ها نیز برای توزیع برق به دستگاه‌های الکتریکی مانند روشنایی، پریز، سیستم‌های HVAC و... استفاده می‌شود. به طور کلی، تابلو برق مجموعه‌ای از قطعات الکتریکی است که با هم ترکیب شده‌اند و از طریق سیم‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند تا جریان الکتریکی را در تجهیزات الکتریکی توزیع کنند.

تابلو برق دانوب از بهترین برند های تولید کننده تابلو برق در کشور است.

هر قطع کننده مدار یا همان فیوز دارای یک اهرم است که می تواند “روشن” یا “خاموش” شود. هر کدام از فیوزهای موجود در تابلو برق باید برچسب خاص خود را داشته باشند تا بتوانید در سریع ترین زمان و به راحتی منطقه آسیب دیده را شناسایی کنید.

تابلو برق به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام بارگیری بیش از حد مدار به صورت اتومات قطع شود. این یک وسیله ایمنی مشخص است. اگر فیوز های موجود در درون تابلو برق  نمی توانند برق را قطع کنند، ممکن است مشکلی پیش بیاید. هر کدام از فیوزهای درون تابلو برای حمل مقدار مشخصی جریان طراحی شده است. در صورت حمل بیش از حد، سیم ها می توانند بیش از حد گرم شوند و احتمالاً آتش سوزی بیشتر است.

مهمترین وظیفه تابلو برق تقسیم برق یک مکان مسکونی و یا صنعتی می باشد تا ایمنی آن را فراهم و از خطرات مختلف جلوگیری کند. همانطوری که می دانید بسیاری از صنایع کوچک و یا بزرگ امروزه از دستگاه‌های الکترونیکی متعدد و نیز گران قیمت استفاده می کنند که محافظت از آنها، با استفاده از تابلو های برق صورت می‌گیرد.

انواع تابلو برق

تابلوهای برق در برابر افزایش ولتاژ، افزایش یا کاهش جریان برق، شوک‌های الکتریکی مقاوم هستند و طوری طراحی شده اند تا در صورت بروز چنین حوادثی از لوازم و تجهیزات الکترونیکی محافظت کنند. اگر بخواهیم یک تعریف دقیقی و نیز اصولی از انواع تابلوهای برق ارائه کنیم، باید گفت:

محفظه‌ای دارای تجهیزات محافظتی، کنترلی و نیز قطعات نمایشگر که تعداد زیادی سیم‌ به آن متصل شده و  به نحوی کنترل تمامی قسمت های برق یک مکان را برعهده دارد.” این محفظه فلزی و پلاستیکی می‌تواند به صورت توکار و به یا روکار نصب شود.

نصب و راه اندازی تابلو برق نیاز به مهارت و نیز تخصص لازم در این زمینه دارد، و افراد عادی به هیچ وجه نمی توانند این کار را انجام دهند، زیرا خطرات زیادی آنها را تهدید می کند. برای نصب تابلو برق می توانید از شرکت های متخصص در این زمینه استفاده کنید تا طبق استانداردهای موجود بتوانند تابلو شما را نصب کنید.

آشنایی با انواع تابلو برق؟

کارشناسان این حوزه معمولا دسته بندی های متفاوتی برای تابلو برق دارند، که در ادامه به متداول ترین آن اشاره خواهیم کرد تا شناخت کلی از آن برای شما حاصل شود.

1- دسته بندی اول که بر اساس شکل طراحی بوده به صورت زیر است:

فیکس

کشویی

مدولار

فیکس: بیشترین استفاده را در صنعت برق به خود اختصاص داده است و از نمونه های آن می توان به تابلو برق ایستاده و دیواری اشاره کرد. از مشخصه های بارز این نوع تابلو برق می توان به تجهیزات نظارت، کنترل و اطلاعاتی  مخابراتی نصب شده روی آن اشاره کرد.

کشویی: از تابلو برق بوده که کاربرد زیادی دارد، همانطوری که مشخص است، دلیل نامگذاری این نوع تابلو برق به خاطر ساخت کشویی آن است. آنها نسبت به سایر تابلوهای برق هزینه و قیمت بالاتری دارند. طراحی این تابلو به گونی است که کاربر به راحتی  به تمامی نقاط آن دسترسی دارد و به آسانی می توان بخش‌های کنترل آن را بازدید کرد. بیشترین کاربرد آن در  شرکت‌های بزرگ است.

مدولار : از پیشرفته‌ترین تابلوهای برق در دنیا به شمار می رود – طراحی آن به صورت ایستاده و صفحه‌ای می باشد. دسترسی به قسمت های مختلف آن بسیار راحت است و به دو صورت کاربر می تواند از جلو و پشت تابلو به قسمت های مختلف آن دسترسی داشته باشد.

 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

داکت‌ و ترانک (ترانکینگ‌) معمولاً به عنوان محلی برای قرار دادن سیم و کابل، کاربرد دارند. تفاوت داکت و ترانک یا ترانکینگ موضوع مهمی است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

گاهی می توانیم در منازل برای جلوگیری از به هم ریختگی سیم و کابل و زیباتر کردن مسیر کابل کشی از داکت استفاده کنیم. در پروژه های ساختمانی عظیم، ساختمان های اداری و شرکت ها نیز از داکت و ترانک شبکه به عنوان نگهدارنده سیم و کابل استفاده می شود.

تمامی داکت ها و ترانک ها به صورت شاخه ای عرضه می شوند و طول هر شاخه ۲ متر است. در این مقاله می خواهیم به تفاوت داکت و ترانک بپردازیم.

ترانکینگ چیست؟

در بررسی تفاوت داکت و ترانک باید بگوییم ترانکینگ (Trunking) یا ترانک شبکه به محفظه های دربسته و کانال هایی گفته می شود که عموماً از جنس پی وی سی یا ABS ساخته شده اند.

ترانک یک مسیر ایجاد می کند و کابل ها را در خود جای می دهد. در شبکه های کامپیوتری، سیم کشی های برق، تلفن های سانترال و در تمامی مکان هایی که تجمع سیم و کابل زیاد باشد، از ترانک استفاده می شود. ترانک در شاخه های دو متری و در طرح های مختلف به فروش می رسد.

ترانکینگ انواع مختلفی دارد:

ترانک دیواری: از این تجهیزات اغلب در ساختمان ها و اداره ها استفاده می شود.

ترانک دفنی: این نوع ترانک به صورت توکار و دفنی مورد استفاده قرار می گیرد. محل نصب این نوع ترانک اغلب زیر سقف های کاذب است و بیشتر در سیستم های فشار قوی و فشار ضعیف، تلفن و شبکه استفاده می شود.

ترانک ستونی: در اتاق های همایش، سالن های کنفرانس، محیط های آموزشی و … از این ترانک استفاده می شود.

ترانک شبکه

کاربرد ترانک در شبکه

در ادامه موضوع تفاوت داکت و ترانک به کاربرد ترانک می‌پردازیم. با افزایش حجم کابل ها، بی نظمی در مجموعه نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل استفاده از ترانکینگ شبکه بسیار واجب است. ترانک حجم بالای کابل ها را مخفی می کند. از درهم ریختگی و بی نظمی جلوگیری می کند.

به کمک ترانک شبکه می توان از کابل ها در مقابل فشار، ضربه و دیگر صدمه ها حفاظت کرد. در بسیاری از مواقع نیز امکان تخریب دیوار وجود ندارد و سیم کشی از داخل صورت نمی گیرد، به همین دلیل از ترانک استفاده می شود.

در شرکت ها و اداره هایی که هر کارمند به یک پریز برق، تلفن، شبکه و … نیاز دارند، به کمک ترانک و بدون تخریب دیوار می توانید آن ها را فراهم کنید.

مزایای استفاده از ترانکینگ

مدیریت کابل: ترانکینگ مدیریت کابل ها را راحت تر می کند.

محافظت از کابل: Trunking از پوسیدگی، خوردگی، وارد شدن ضربه، فشار و … به کابل ها جلوگیری می کند.

ماژولار بودن: ترانکینگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. بر روی این تجهیزات می توان از کلید و پریز شبکه و … نیز استفاده کرد.

سیم کشی کابل برق و شبکه: گاهی نیاز است کابل های برق و شبکه کنار هم قرار بگیرند. برای کاهش دادن میزان نویز دریافتی، کابل های شبکه داخل ترانک قرار می گیرند.

نصب پارتیشن: وقتی در یک مجموعه تعداد کابل ها زیاد شود، امواج الکترومغناطیسی نیز افزایش پیدا می کند. به کمک ترانینگ و نصب پارتیشن می توان تمامی کابل ها را از هم جدا کرد. داخل این تجهیزات محل هایی جهت نصب پارتیشن در نظر گرفته شده است.

داکت چیست؟

در ادامه موضوع تفاوت داکت و ترانک به توضیح داکت می‌پردازیم. داکت یک کانال پلاستیکی است. اغلب کاربرد داکت در محیط های مسقف است. سیم و کابل های مختلف را می توان از این داکت ها عبور داد.

عملکرد این تجهیزات شبیه به ترانک ها است. اما در بسیاری از موارد با هم تفاوت هایی نیز دارند. برخی اوقات به این تجهیزات داکت شبکه نیز گفته می شود که منظور همان ترانکینگ شبکه است. در ادامه به فرق داکت و ترانک اشاره خواهیم کرد.

داکت

تفاوت داکت و ترانک

در ادامه به تفاوت داکت و ترانکینگ پرداخته ایم. فرق ترانکینگ با داکت را می توان در پارامترهای مختلف بررسی کرد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره خواهیم کرد:

تفاوت داکت و ترانک – نوع کاربرد

داکت محفظه لاستیکی همراه با درب است که سیم و کابل را در داخل خود جای می دهد. لازم به ذکر است که داکت قابلیت نصب کلید و پریز و همچنین قابلیت ماژولار بودن را ندارد. در صورتی که می توانیم بر روی ترانکینگ شبکه در طول مسیر، انواع کلید و پریز شبکه، پریز برق و آنتن و انواع کلیدهای روشنایی را نصب کنیم.

کابل ها در طول ترانک شبکه می توانند انواع ادوات و ملزومات برق و شبکه را به یکدیگر متصل کنند. از همین رو، با نصب ترانکینگ و در صورت نیاز، در فضاهای دلخواه می توانیم انواع کلید و پریز را نیز نصب کنیم.

تفاوت داکت و ترانک

تفاوت داکت و ترانک – سایز داکت و ترانک

معمولاً داکت برق در سایز‌های کوچک تا متوسط تولید می شود. به عنوان مثال، داکت برق ۱*۱ سانتی متر مشتریان زیادی دارد. اما ترانک معمولاً در سایزهای بالاتر تولید می شود و نسبت به داکت استحکام بیشتری دارد. عمده مصرف ترانکینگ، در کابل کشی شبکه های پسیو است.

تفاوت داکت و ترانک – مقاومت

مقاومت این تجهیزات به جنس و شرکت سازنده آن ها بستگی دارد. معمولاً ترانک ها دارای مقاومت بیشتری نسبت به داکت ها هستند. انواع مختلف ترانک ها نسوز، ضد آب و … هستند اما این ویژگی ها برای داکت ها کمتر وجود دارد.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

ترانکینگ محفظه‌ای است که از آن برای محافظت از کابل‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. ترانکینگ در کانال‌کشی برق و پنهان کردن کابل‌ها و محافظت از آنها در برابر گردوغبار و آب کاربردهای فراوانی دارد. یکی از مزیت‌های ترانکینگ این است که امکان افزودن انواع پریز و درگاه وروردی و خروجی  در آن وجود دارد. برای این کار کافی است پس از انجام سیم‌کشی جدید پریز یا درگاه موردنظر را درون ترانکینگ قرار دهید. در ادامه این مقاله به بیان ویژگی‌ها، ابنواع و کاربردهای ترانکینگ می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ترانکینگ ساختار مستحکم آن است که از کابل‌ها در برابر انواع ضربه و آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. ترانکینگ برای اخذ تأییدیه و استانداردهای ایمنی مربوطه باید الزامات مقاومت‌های فیزیکی و مکانیکی نظیر مقاومت به ضربه، مقاومت به آب، مقاومت به آتش و … را رعایت کنند. همچنین استفاده از ترانکینگ مدیریت کابل‌ها و اتصالات برق و شبکه محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری را آسان‌تر  کرده و از هرگونه بی‌نظمی و به در هم تنیدگی کابل‌ها جلوگیری می‌کند. ممکن است در نگاه اول ترانکینگ شبیه به داکت به نظر برسد؛ اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. شاید اصلی‌ترین تفاوت داکت و ترانک، قابلیت نصب انواع پریز و درگاه در ترانکینگ است.

کاربردهای ترانکینگ

ترانکینگ

با توجه به نوع سیم یا کابل مورد استفاده می‌توان از ترانکینگ در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. چند نمونه از این کاربردها عبارت‌اند از:

سازمان‌دهی و مرتب کردن سیم و کابل‌های کامپیوتری زیر میز و غیره.

محفظه‌بندی و پوشش کابل‌ها از سقف به پایین

محفظه‌بندی و پوشش کابل‌ها در امتداد دیوارها

ترانکینگ شبکه چیست؟

ترانکینگ شبکه، اتصالی است که برای انتقال چند سیگنال هم‌زمان طراحی شده تا بتوان  دسترسی شبکه را بین دو نقطه ایجاد کرد. معمولا از ترانکینگ برای اتصال مراکز سوئیچینگ در یک سیستم ارتباطی استفاده شده و سیگنال‌های منتقل شده توسط ترانکینگ قابلیت انتقال انواع داده‌های ارتباطی را دارند. ترانکینگ شبکه از چندین سیم، کابل یا چندین رشته فیبر نوری تشکیل شده است که در یک محفظه فیزیکی به همدیگر متصل هستند تا بتوانند پهنای باند را به حداکثر برسانند.

انواع ترانکینگ

ترانکینگ دفنی

ترانکینگ در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید شده و شناخت انواع مهم آن از اهمیت خاصی برخوردار است. ترانکینگ از نظر کارایی معمولا در دو نوع دیواری و دفنی ساخته می‌شود. ترانکینگ دیواری همان‌طور که از نام آن مشخص است بر روی دیوار نصب شده و دارای امکاناتی نظیر پریز برق و تلفن و ورودی کابل lan است. ترانکینگ دفنی یا کف خواب در کف محیط قرار گرفته و برای کابل‌کشی شبکه از آن استفاده می‌شود. به دلیل قرارگیری این نوع ترانکینگ در کف ساختمان‌ها، باید مقاومت آن در برابر رطوبت و شرایط سخت زیاد باشد؛ از این رو معمولا ترانکینگ دفنی از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. همچنین ترانکینگ دارای جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک مانند پی وی سی، فولاد ضد زنگ، لعاب نقره‌ای روی پوشش روی، لعاب خاکستری روی پوشش روی و پوشش گالوانیزه گرم است.

ترانکینگ دیواری چیست؟

ترانکینگ

ترانکینگ دیواری برای  کاربردهای ساختمانی و مسکونی مناسب است. انواع کابل‌های برق، تلفن یا شبکه را  می‌توان به‌راحتی از داخل ترانکینگ پلاستیکی یا آلومینیومی عبور داده و ترانکینگ را به دیوار چسباند یا پرچ کند. بعضی از انواع ترانکینگ دیواری نیز خودچسب هستند.

 

باس ترانکینگ چیست؟

باس ترانکینگ

از سیستم باسبار ترانکینگ (Busbar Trunking) برای توزیع نیروی برق با استفاده از میله‌های شمش مسی یا آلومینیومی با محفظه‌های مناسب و محافظت بالا استفاده می‌شود تا کابل‌ها در اثر برخورد اجسام خارجی آسیب نبینند. هنگام استفاده از کابل‌های سنتی، هزینه کابل‌کشی و ترانکینگ و زمان نصب بسیار بیشتر از باسبار است. به همین دلیل باسبار به خاطر سهولت کاربرد و ایمنی بالا انتخاب مناسب‌تری نسبت به کابل‌های سنتی است. نصب باسبار در مقایسه با کابل‌کشی معمولی دارای مزایای متعددی است که در این بخش چند مورد از آنها را بررسی می‌کنیم:

طراحی: باسبار طراحی فشرده‌ای دارد و رساناهای با ساختار مسطح و فشرده به‌راحتی از داخل محفظه آن عبور می‌کنند. باسبارها با توجه به طراحی فشرده به فضای کمتری در مقایسه با سیستم‌های کابل‌کشی سنتی نیاز دارند و این موضوع برای انتقال برق با آمپراژ بسیار بالا و در حد چندین هزار آمپر مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

جذب گرما: طراحی باسبار فشرده بوده و پوششی فلزی با سطح مشخصی دارد؛ بنابراین می‌تواند گرمای تولیدشده را در حین فرآیند انتقال و توزیع برق در دیواره‌های محفظه جذب کنند. سیستم خنک‌کننده تعبیه شده در باسبار نیز عملکرد بهتری نسبت به سیستم کابل‌کشی سنتی دارد.

انعطاف‌پذیری: باسبار نسبت به کابل انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و در انواع ساختار با پیکربندی مختلف قابل استفاده است. تغییر و اصلاح باسبار به‌راحتی قابل انجام بوده و به‌این‌ترتیب، تغییر و افزایش اتاق‌ها و ساختمان در سیستم باسبار اختلال ایجاد نمی‌کند. باسبارها بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت قابل جابه‌جایی هستند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها: باسبارها نسبت کابل‌های سنتی قابلیت نصب آسان‌تر، سرعت نصب بیشتر و هزینه نصب کمتری دارند.

مقاومت بهتر: سیستم‌های باس ترانکینگ استحکام زیادی دارند و مقاومتشان مخصوصا در حالت اتصال کوتاه نسبت به کابل‌ها بیشتر است. حداقل فاصله بین هادی‌ها در باسبار موجب کاهش القای مقاومت می‌شود. همچنین باسبارها حاوی لایه نازک و صافی از لاستیک هستند که موجب توزیع بهینه چگالی جریان شده و در نتیجه مقاومت را کمتر می‌کند. در سیستم باس ترانکینگ اتلاف ولتاژ به خاطر سطوح پایین‌تر چگالی نسبت به کابل با طول یکسان کمتر است.

ایمنی زیاد : باسبارها دارای بدنه فولادی هستند و در مقایسه با کابل‌های سنتی ایمنی بالاتری دارند. همچنین به دلیل وجود این بدنه مستحکم، جوندگان نمی‌توانند به آنها آسیب برسانند.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

سیم و کابل برق دو اصطلاح متفاوت هستند و در میان عموم جامعه به صورت سیم برق یا کابل برق شناخته می‌شوند. در تعریف‌های استاندارد و علمی هر یک از این دو دارای ویژگی‌ها و ساختارهای فنی مشخصی هستند و به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی تعریف دقیق سیم و کابل به شرح زیر است:
☑️ سیم برق: سیم برق متشکل از دو بخش به نام هادی و روکش است. هادی از آلیاژ فلز مس تشکیل شده است و هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارد. روکش که به عنوان غلاف یا ژاکت سیم شناخته می‌شود؛ به عنوان عایق عمل می‌کند و در مقابل اتصال کوتاه و بروز حادثه، ایمنی لازم را ایجاد می‌کند. سیم برق از سطح مقطع ۵/۰ الی ۵/۱ میلی متر تشکیل شده است اغلب در سیم کشی برق تک فاز و دو فاز به همراه سیم نول استفاده می‌شود.
☑️ کابل برق: کابل برق متشکل از دو بخش به نام هادی و روکش است. هادی کابل برق از چندین رشته مسی تشکیل شده است و روکش آن از جنس پی وی سی است. کابل برق در انواع مختلف طراحی و تولید شده است؛ دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی است و در سیم کشی و توزیع نیروی لازم در صنعت و ساختمان‌های اداری و تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. کابل برق می‌تواند ولتاژهای فشار ضعیف، فشار قوی و فشار متوسط و یا به اصطلاح ولتاژ سه فاز را تحمل کند.
انواع کابل‌های پرکاربرد در صنعت
در حال حاضر کابل‌ها را می‌توان یکی از پر استفاده‌ترین تجهیز در نظر گرفت. کابل‌ها با نظر به استفاده‌ گسترده و فوق‌العاده‌ای که در زندگی انسان‌ها دارند، از تنوع بالایی برخوردار هستند. یکی از معیارهای اصلی تعیین کننده‌ی میزان انعطاف یک کابل، شمایل رسانای آن می‌باشد. به صورت کلی انواع کابل را می‌توان بر حسب شکل رسانا نیز دسته‌بندی نمود. از این رو، کابل‌ها بر اساس معیار‌های مختلف، دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند، اما چند نوع کابل بیشتر از سایر موارد استفاده می‌شوند که عبارتند از:

کابل‌های جفت پیچ خورده: این کابل‌ها در حقیقت از یک جفت کابل پیچ خورده به یکدیگر تشکیل شده اند و برای فاصله های طولانی از این نوع کابل بهره می‌برند.

کابل‌های چند رسانا: از چند سیم هادی با غلاف عایق تشکیل شده است. این نوع کابل ها در مدار های کنترل از راه دور به کار می روند.

کابل‌های کواکسیال: دارای یک رسانای احاطه شده به وسیله یک رسانای فویلی بوده که حدواسط این دو را عایقی فرا گرفته است. بیشترین استفاده این نوع کابل در آنتن‌های تلویزیون می باشد.

کابل های برق: تمامی کابل‌های برق ساختمانی از دو قسمت سیم رسانا و بخش محافظ تشکیل شده اند.

کابل ربان

انواع کابل فشار قوی

انواع کابل فشار ضعیف
کابل خودنگهدار
کابل خودنگهدار کابلی است که از مجموع چند کابل تک رشته‌ای ساخته شده است. به منظور تولید هادی این کابل‌ها از آلومینیوم استفاده می‌کنند. این نوع کابل‌ها از آن جهت به این عنوان نام گذاری شده‌اند که در ساختار آن از یک فلز نگهدارنده بهره گرفته شده است تا وزن کابل و نیروی کشش را تحمل نماید. در اصل کابل خودنگهدار یک کابل هوایی می‌باشد و در خطوط هوایی توزیع برق بکار گرفته می‌شود. 

 

رشته‌ها در این کابل در کنار یکدیگر به هم پیچیده شده و از این جهت با نام کابل باندل شده نیز شناخته می‌شوند. این نوع کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های قدیمی که از هادی‌های آنیل نشده مسی ساخته شده‌اند، خصوصیات بهتری دارند. هدف و فعالیت اصلی این کابل، انتقال برق به روشنایی خیابان و خانه‌ها بر روی تیرهای برق همراه با سطح ایمنی بالا و کاهش حوادث و خطرات جانی و مالی می‌باشد. بیشترین کارکرد را در مسیرهای کم عرض، کابل خودنگهدار برق دارد. این گونه کابل‌ها از هادی آلومینیوم و عایق پلی اتیلن کراس لینک (XLPE) به رنگ مشکی تولید شده‌اند. این کابل‌های به رنگ مشکی جایگزین مناسبی برای کابل‌های تک رشته‌ای مسی هستند. کابل خودنگهدار، تنها به صورت هوایی بوده و هیچ کاربردی به شکل زمینی ندارد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم (Al) یکی از رایج‌ترین عناصر فلزی است. پس از عناصر اکسیژن و سیلیکن سومین عنصر فراوان موجود روی کره زمین می‌باشد. همچنین حدود ۸ درصد از وزن پوسته زمین را نیز تشکیل می‌دهد. کابل آلومینیوم سال‌هاست که در صنعت برق و سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های آلومینیومی مانند کابل‌های مسی انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین بیشتر به صورت جامد و رشته‌ای هستند. رایج‌ترین نوع کابل برق آلومینیومی، کابل آلومینیومی رشته‌ای است. این کابل شامل چندین رشته از سیم‌هایی با قطر کوچک است که به یکدیگر تابیده شده‌اند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی هسته جامد دارند.
کابل‌های آلومینیومی رشته‌ای اغلب با روکش PVC یا لاستیکی عایق‌بندی می‌شوند تا از آسیب آب و خوردگی محافظت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند قلع شوند. یک لایه نازک از پوشش قلع روی سطح خود دارند که رسانایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند. کابل برق آلومینیومی به دلیل سبک وزن بودن و توانایی مقاومت در برابر جریان‌های ولتاژ بالا بدون شکستن در طول زمان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی برای سیم کشی برق و در شبکه‌های انتقال و توزیع شبکه‌های شهری کاربرد دارند. همچنین برای سیم کشی در چندین صنعت از جمله ساخت و ساز ساختمان، سیم تلفن، هواپیماسازی و غیره استفاده می‌شوند.
طبق استانداردهای بین المللی، کابل آلومینیوم را می‌توان برای سیم‌هایی با اندازه‌های ۱۰ میلی‌متر مربع و بالاتر با عایق‌های مختلف مانند PVC، XLPE و غیره استفاده کرد. کابل‌های آلومینیومی همچنین برای سارقان ضایعات، فلز جذابی نیستند. رسانایی کابل آلومینیومی کمتر از هادی‌های مسی است، بنابراین باید در طول‌های توصیه شده دقت نمایید، زیرا افت ولتاژ کمی بیشتر از کابل‌های مسی است. در حین استفاده از کابل‌های آلومینیومی در داخل پانل‌ها و کانال‌های سیم کشی باید از انحناها یا گوشه‌های باریک خودداری شود، گوشه‌های کانال سیم کشی باید تا حد امکان گسترده باشد.
قیمت کابل آلومینیومی
قیمت کابل آلومینیوم به معیارهای مختلفی بستگی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🔵 ابعاد و اندازه: ابعاد و اندازه این کابل متنوع است و به صورت ۲ *۱.۵ تا ۱۶*۳.۵ و … مشاهده می‌شود. این عدد بیانگر تعداد رشته موجود در این کابل است که از ۱ رشته تا ۵۰ رشته متغیر است و همین امر سبب ایجاد تفاوت در ابعاد و اندازه کابل شده است.

🔵 کیفیت: برندهای مختلفی این کابل را ارائه نموده‌اند و هر یک مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی محصولات خود را تولید می‌کنند؛ لذا محصولات تقلبی این محصولات در بازار به وفور یافت می‌شود و از قیمت پایین‌تر برخوردار هستند. محصولاتی که کیفیت بالا دارند و به صورت اورجینال از برند خاص تهیه می‌شود؛ دارای قیمت ارائه شده از سوی برند هستند و نرخ معین دارند.

🔵 نوع کابل: کابل آلومینیومی دارای تنوع بالا است و دارای کاربردهای مختلف است؛ لذا قیمت کابل آلومینیومی افشان با قیمت کابل آلومینیومی ابزار دقیق متفاوت است.

علاوه بر موارد فوق نوسان قیمت بازار نیز در تعیین قیمت کابل آلومینیومی موثر است. به همین دلیل برای دریافت بروزترین لیست قیمت‌ها از جمله قیمت کابل آلومینیومی تک فاز زمینی، قیمت کابل آلومینیومی سه فاز زمینی، قیمت کابل فشار قوی آلومینیومی و غیره با فروشگاه تسلا در تماس باشد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

کابل‌ها نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند و این در حالی است که ما در اغلب اوقات، از توجه به آن‌ها غافل بوده و اهمیتی به حضورشان نمی‌دهیم. کابل‌ها می‌توانند به تنهایی کیفیت یک سیستم الکتریکی یا یک وسیله الکترونیکی را کاهش داده و یا آن را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهند. بسیاری از مراکز بزرگ و شرکت‌ها، برنامه‌هایی اساسی را برای کابل‌های خود پیاده می‌کنند و با اهمیت دادن به این بخش از سیستم، کیفیت کار خود را چند پله بالا برده و ترقی می‌دهند. یکی از مهم‌ترین انواع کابل، کابل‌های شبکه نام دارد.
این کابل‌ها استفاده‌های گسترده‌ای دارند و افراد زیادی روزانه با استفاده از این کابل‌ها برای خود یک شبکه درست کرده و به امورات روزمره خود می‌پردازند. یکی از معروف‌ترین انواع کابل شبکه نیز، کابل‌های cat6 نام دارند. کابل شبکه cat6 مبحث اصلی بحث امروز ما خواهد بود. اگر برای دانستن ویژگی‌های مختلف این نوع از کابل‌ها کنجکاو هستید و قصد دارید تا خواص مختلف آن را فرا گیرید، بهتر است تا این مقاله را تا انت‌ها مطالعه کرده و در بین متون آن، به دنبال پاسخی برای پرسش‌های خود باشید.
بهترین کابل شبکه cat6 اورجینال
همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، کابل شبکه لگراند cat6 عموما برای انتقال داده با سرعت بالا استفاده می‌شود و از این کابل‌ها در سیستم‌های پیشرفته و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. از آن جهت که انتقال داده با این کابل‌ها با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود، در نتیجه پایین بودن کیفیت کابل می‌تواند ضرر جبران ناپذیری را به ما وارد کرده و پروژه‌های بسیاری را نابود سازد. انتخاب کابل با کیفیت، علاوه بر آن که می‌تواند امنیت داده‌های ما را تضمین کرده و سرعت آن را افزایش دهد، به ما در نگهداری از کابل نیز کمک شایانی خواهد کرد. هر چه کیفیت کابل بالاتر باشد، کابل می‌تواند در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاومت بیشتری کرده و احتمال بروز حوادث را کمتر کند. کابل‌های لگراند یکی از بهترین و مطمئن‌ترین کابل‌های موجود در بازار هستند و شما می‌توانید برای سیستم‌های خود، کابل شبکه لگراند cat6 را تهیه نمایید.

انتخاب این نوع کابل می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها جلوگیری کرده و به شما را در حفظ و نگهداری از سیستم الکترونیکی خود، یاری کند. توجه داشته باشید که کابل‌های لگراند در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید بسته به نوع سیستمی که نیاز دارید، کابل مناسب خود را یافته و آن را خریداری کنید.
خرید کابل شبکه cat6
بعد از انتخاب بهترین نوع کابل و کسب اطلاعات درباره انواع آن‌ها، زمان آن فرا می‌رسد تا برای خرید کابل اقدام نماییم. سوالی که در این مرحله برای ما پیش آمده و ذهن ما را درگیر خود می‌کند، درباره یافتن بهترین فروشگاه خواهد بود. بهتر است تا قبل از خرید کابل، مراکز معتبر و فروشگاه‌های اینترنتی مطمئن را شناسایی کرده و برای خرید کابل از این مراکز، اقدام نمایید. اصل بودن کابل و وجود خدمات پس از فروش، می‌تواند برخی از معیارها برای انتخاب درگاهی معتبر برای خرید باشد. به دلیل اینکه وظیفه این کابل‌ها سنگین خواهد بود، بهتر است تا قبل از خرید از سالم بودن کابل اطمینان کامل حاصل کرده و سپس برای خرید و نصب آن اقدام نمایید.

وجود هرگونه خرابی و مشکل در بدنه کابل، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به پروژه‌های کاری ما وارد کرده و باعث از بین رفتن بخش بزرگی از اطلاعات باشد. کابل شبکه لگراند cat6 انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود که با وجود یک فروشگاه مورد اعتماد، به انتخابی بهتر تبدیل می‌شود.

لینک های مرتبط
 

  • ساناز برکت