دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها

۳۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در توزیع برق اولین گزینه ضروری کابل استاندارد است. کابل مسی پرکاربرد‌ترین کابل مورد استفاده در سیم کشی‌های ساختمانی به شمار می‌رود. در ابتدا باید بدانید دلیل انتخاب آلیاژ مس برای سیم و کابل رسانایی بالای آن است که در عین قیمت مناسب شرایط خوبی را برای تهیه مقدار مورد نیاز سیم فراهم می‌کند. چیزی که ما در کابل‌های آیفونی، مخابراتی و… می‌بینیم وابستگی عملکرد خوب جریان‌یابی به مس استفاده شده در این سیم‌ها است. به این موضوع نیز باید توجه داشته باشیم که اگر مس استفاده شده در این کابل‌ها نامرغوب و غیر اصل باشد ممکن است با ایجاد اتصالی و نوسان عملکرد سیم و در نهایت دستگاه‌های متصل به سیم را دچار مشکل کند.
علاوه بر این کیفیت بر سبکی و سنگینی سیم نیز تاثیر دارد. اگرچه سیم مسی از سیم آلومینیومی سنگین‌تر است اما جنس خوب و مرغوب آن دارای وزنی مناسب و استاندارد است. نه تنها جنس خوب آلیاژ بلکه جنس کاور و عایق سیم نیز در کابل‌های مسی دارای اهمیت است. با توجه به سایز مد نظر و نیاز مشتری در استفاده، هر مدل کابل مسی قیمتی متناسب خود دارد که البته این قیمت نسبت به جنس و کیفیت درجه یک آن بسیار به صرفه است! ممکن است ندانید که آیا نسبت به نیاز و کاربری این جنس سیم به کار شما می‌آید یا خیر؛ در صورتی که دچار تردید هستید می‌توانید با مشاورین مخصوص مشورت کرده تا بهترین مدل را برای استفاده در ساختمان خود انتخاب کنید.
کاربرد قیمت کابل مسی
سیم مسی کاربردهای بسیاری دارد و عمده‌ترین کاربرد سیم مسی در سیم کشی برق است. حتی در وسایل و تجهیزات برقی، سیستم‌های روشنایی نیز استفاده می‌شود. از مسی افشان برای سیم‌کشی ساختمان و از سیم مفتولی برای تابلو برق استفاده می‌شود. خوشبختانه در صنعت برق از سیم‌های مسی برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. زیرا سیم مسی از مقاومت بالا برخوردار است و در صورتی که محیط دارای افزایش دما باشد، انبساط طولی نخواهد داشت و میزان مقاومت آن تغییر نخواهد کرد. سیم مسی با اهداف دیگری چون انتقال اطلاعات در سیستم‌های شبکه‌های نیز به کار گرفته می‌شود. سیم مسی در تمامی ساختمان‌ها و مراکز مختلف انتقال دیتا، خیابان‌ها، مراکز تجاری، انواع وسایل حمل و نقل، انواع ماشین‌های صنعتی، انواع سیستم‌های رایانه‌های، سیستم‌های اصفاء حریق و سیستم‌های امنیتی و تجهیزات هوشمند به کار برده می‌شود.

نمونه‌ای دیگر از سیم‌های مسی دارای عایق XLPE هستند و توانایی تحمل شرایط محیط سخت را دارند، در محیط‌هایی که امکان آسیب رسیدن به سیم مسی زیاد است استفاده می‌شود. به طور مثال در کارخانه‌های مواد شیمیایی، کارخانه‌های مواد آرایشی بهداشتی و محیط‌هایی با امکان وقوع آتش سوزی و دارای حرارت بالا به کار میروند. سیم‌های مسی تخت نیز در انتقال دیتا در سیستم‌های شبکه، سیستم‌های آسانسور و ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود. همین امر سبب شده انواع مختلفی از سیم‌های مسی در بازار موجود باشد و بتوانید به سادگی مناسب‌ترین مدل را انتخاب نمایید.
کابل مفتولی مسی
کابل مفتولی مسی در دو نوع روکش دار و بدون روکش تولید می‌شود. سیم مفتولی روکش‌دار به طور معمول تا سطح مقطع ۶ میلی متر مربع قابل دسترس است. سیم مسی مفتولی به گونه‌ای از سیم‌‌های مسی گفته شده که به شکل مفتولی و تک رشته ای همراه با عایقی از جنس PVC طراحی و تولید می‌شوند.

در حال حاضر این نوع سیم ها در بازار به نام سیم خشک و سیم نصب ثابت نیز شناخته می‌شود. سیم ‌مسی طراحی شده به صورت مفتولی به طور معمول در موارد مختلفی همانند سیم کشی ‌های داخلی تابلوهای برق و توزیع کننده‌ ها بکار گرفته می شود. کابل مفتول کابل برقی است که یک زره محافظ از جنس مفتول دارد.

این کابل‌ها را به اختصار به نام های کابل nyy و کابل برق nyy  می‌شناسند. کابل مفتولی مسی که به عنوان سیم‌های نیمه افشان هم یاد می‌شوند، در سیم کشی تابلوهای برق به کار می‌روند. با نظر به اینکه فرم دهی به این سیم‌ها آسان‌تر است، در این صنعت کاربرد گسترده‌تری دارند.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

کابل زمینی همان طور که از نامش پیدا می باشد، کابلی است که زیر زمین گذاشته می شود. هدف استفاده از این کابل ها ایجاد محل عبوری امن برای بار های الکتریکی می باشد. زمین دارای بار الکتریکی منفی می باشد و در نتیجه بار های مثبت را به خود جذب می کند. این کابل کمک می کند تا بارهای مثبت با ایمنی بیشتر، به شکل کنترل شده و مستقیم از داخل زمین عبور کنند. این کابل ها به منظور تحمل ضربه، فشار و رطوبت کاملا مقاوم در برابر عوامل بیرونی ساخته می شوند و بدین منظور از ورقه های فولادی و غلاف سربی در ساختار آنها استفاده می شود.
این کابل دارای مزایایی چون عدم افت ولتاژ،عدم ایجاد خطا و هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر می باشند و خرابی های آن به ندرت اتفاق می افتد. در کنار این مزایا، این کابل ها دارای هزینه ساخت بالایی می باشند و میزان ولتاژ و نوع ساخت آن بر قیمت نهایی تاثیر گذار می باشد با این وجود به علت مزایای ویژه آنها، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. دو روش برای تقسیم بندی کابل های زمینی وجود دارد که شامل ساختار تشکیل دهنده آنها و توانایی ولتاژ مربوطه می باشد. در بازار 5 درجه کابل ولتاژی موجود می باشد که با توجه به ولتاژ مورد نیاز در موقعیت های خاصی به کار برده می شوند. به طور کلی از کابل زمینی در مکان هایی که استفاده از خطوط هوایی غیر عملی یا خطرناک است، استفاده می شود. از آنها در مناطق شهری پرجمعیت، کابل تلفن، کارخانه ها و…استفاده می شود.
انواع کابل زمینی
دو شیوه تقسیم‌بندی برای کابل‌های زمینی وجود دارد: ساختاری و توانایی ولتاژی. 5 درجه کابل ولتاژی زمینی در بازار موجود است که هر کدام از انواع آنها در موقعیت‌های خاصی به کار می‌روند.
کابل ال تی که ماکزیمم ظرفیت آنها 1000 ولت است و در دسته کابل‌های کم ‌فشار قرار می‌گیرند. کابل اپتیکال که 11 کیلو ولت ظرفیت دارد و با توانایی جذب و کشش بالا در صنعت استفاده می‌شود.
کابل اس تی یک درجه از اچ تی بالاتر است و به آن کابل فوق کشش گفته می‌شود که در بازه بین 22 تا 33 کیلوولت درجه‌بندی خواهد شد. کابل Eht از کابل‌های فشارقوی فوق‌العاده محسوب می‌شود که در درجه‌بندی 33 تا 66 کیلو ولت کاربرد دارد. درنهایت نیز کابل ولتاژ فوق‌العاده با بار اضافی که توانایی تحمل ولتاژ تا 132 کیلوولت را دارد.
سه نوع نمونه ساختاری کابل‌های زمینی نیز بدین شکل قابل‌ذکر است: تسمه‌ای با توان 11 کیلوولت آمپر، نمایش داده شونده‌ها با توان 66 کیلوولت آمپر و کابل‌های فشار که بیش از 66 کیلوولت آمپر را پوشش خواهند داد.
کاربرد کابل زمینی
به‌کاربردن غلاف سربی و ورقه‌های فولادی در کابل‌های زمینی که به آن کابل خشک یا نصب ثابت نیز گفته می‌شود، منجر می‌شود تا آنها در برابر فشار، ضربات احتمالی، رطوبت و عوامل خارجی مقاوم باشند.
این نمونه کابل می‌تواند برای کانال کابلی زیرزمینی داخل آب، کابل‌های نیمه آماده، فضای آزاد، جعبه اتصال برق خانه‌ها، حریم داخلی منازل و ساختمان‌ها، تابلوهای صنعتی، توزیع برق، شبکه مشترکین اینترنت و تلفن و درنهایت نیروگاه‌ها، استفاده شود.
اگر در هنگام کاربرد این کابل‌ها خطری مکانیکی رخ ندهد، می‌توان از آنها برای کنترل و فرمان جریان انتقالات و نیز ارزیابی داده‌های آزمونی استفاده نمود. اگر کابل‌ها با عایق‌های پی‌وی‌سی پوشانده شده باشند، می‌توانند در تأسیسات صنایع، واحدهای کارگاهی و برق‌رسانی سیستماتیک به کار برده شوند.
 این نوع کابل‌ها با عایق‌های محافظتی خود در برابر آسیب‌های احتمالی، کاربرد بهینه‌ای خواهند داشت و در برابر جریان برق بدون مقاومت، آن را انتقال خواهند داد. طبقه‌بندی‌های متعددی برای کابل‌های زمینی موجود است که اهدافی مانند جابه‌جایی امواج، قدرت، راه‌اندازی وسایل برقی و ایجاد نور و روشنایی را دنبال می‌کند.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

پارچه تریکو یکی از پارچه هایی است که در ساخت و دوخت لباس بسیار استفاده می شود. به عبارت دیگر، پارچه ثابت توسط ارائه دهندگان لباس استفاده می شود.

پارچه های تریکو پارچه هایی هستند که در کارخانجات نساجی با حلقه های تار و پود بافته می شوند و پارچه هایی که به این صورت بافته می شوند کیفیت خوبی دارند. پارچه های تریکو نیز مانند سایر پارچه ها از نظر کیفیت درجات مختلفی دارند. این نوع پارچه در هر چهار فصل سال تولید می شود. به دلیل مصرف همه مصرف کنندگان در سال است.

تولیدکنندگان پوشاک از این پارچه ها برای تهیه و دوخت انواع تونیک استفاده می کنند. بسیاری از افراد تونیک را به دلیل تنوع در طرح ها و رنگ های مختلف دوست دارند. از پارچه های تریکو فقط برای دوخت تونیک استفاده نمی شود. بلکه از این پارچه ها در تهیه انواع لباس های خانگی برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان، بزرگسال و حتی نوزاد استفاده می شود.

پارچه های تریکو قیمت مناسب و ارزانی دارند و تونیک های دوخته شده با این پارچه ها بسیار خوب دوخته شده و با قیمت مناسبی کامل شده اند. به همین دلیل در تمامی مغازه های فروش لباس های خانگی، مدل های بالاتر از لباس های تن پوش از پارچه تریکو تهیه می شود.

پارچه تریکو بچه گانه
یکی از مزیت های دیگر پارچه های تریکو این است که می توانید آن ها را در هر پارچه فروشی پیدا کنید و از آنجایی که پارچه هایی هستند که به راحتی دوخت می شوند، اگر کمی دانش خیاطی داشته باشید، می توانید با خرید پارچه تریکو  زیبا و دلنشین کار را آسان کنید. پارچه تریکو. . یک فرم بدوزید و از پوشیدن آن لذت ببرید.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.

یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.
قیمت کابل برق آلومینیومی زمینی
در بررسی قیمت کابل‌آلومینیومی؛ از هر نوعی که باشد بایستی به این مطلب توجه داشت که فاکتورهای متعددی قطعا در تاثیرگذاری بر روی قیمت کابل آلومینیوم دخیل هستند اما به طور کلی همواره قیمت کابل‌های آلومینیومی از مسی ارزان‌تر است که در واقع می‌توان به چشم یک مزیت به آن نگریست.
همچنین نوع کاربری کابل بر روی قیمت آن تاثیر گذار است؛ قطعا قیمت کابل آلومینیومی زمینی با هوایی متفاوت است. ضمنا این روزها به دلیل ثابت نبودن قیمت ارز؛ قیمت انواع کابل و سیم هم در بازار مصرف دارای نوسان است. از عوامل موثر بر روی تعیین قیمت کابل آلومینیومی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- قیمت هادی کابل یا قیمت آلومینیوم
۲- جنس عایق کابل
۳- وزن سیم کابل و مفتول داخلی
۴- سایز کابل
۵- نوع کاربری
۶- نوع برند
۷- نحوه خرید
ضمنا به این موضوع توجه داشته باشید؛ که کابل‌های آلومینیومی زیر زمینی بایستی از استانداردهای لازم و کیفیت خاصی برخوردار باشند؛ زیرا به دلیل قرارگیری در عمق مشخصی از زمین و همین‌طور نصب خاص و پر هزینه خود از حساسیت خاصی برخوردار هستند.
در صورتی که کابل آلومینیوم از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد عمر مفید کابل کاهش پیدا می‌کند؛ از این جهت که زودتر در معرض فرسودگی قرار می‌گیرد و هزینه‌های نگهداری، تعمیر و تعویض آن افزایش خواهد یافت. بنابراین قیمت کابل‌های آلومینیومی زمینی که از برندی خوبی تولید شده باشد قطعا می‌تواند گران باشد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

کابل‌های آلومینیوم زمینی نیز بعنوان زیرمجموعه کابل‌های آلومینیومی شناخته می‌شوند و غالباً به منظور سیم‌کشی درون زمین یا درون دیوار ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کابل‌های آلومینیوم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مصرف باید در مکانی قرار بگیرند که تحرک زیادی آن‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد و ثابت بمانند. با توجه به افزایش قیمت مس، محبوبیت کابل‌های آلومینیومی افزایش یافته و در نتیجه استفاده از آن‌ها فراگیر شده است.
به همین دلیل استفاده از کابل‌های مسی به تنهایی در شبکه‌های برق به صرفه نیست و برای انتقال برق از کابل‌ زمینی استفاده می‌شود. هر دو نوع کابل مسی یا آلومینیومی عملکرد مشابهی دارند. هر دو را می‌توان در خطوط انتقال و توزیع برق استفاده کرد. اما همانطور که قبلا ذکر شد، این کار مقرون به صرفه نیست. وظیفه اصلی کابل‌های آلومینیوم زمینی انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است.
در حال حاضر قیمت کابل آلومینیوم نسبت به کابل مسی کمتر است به همین دلیل در اکثر جاها از آن استفاده می‌شود. این کابل‌ها به تعداد دو، سه و چهار رشته تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که نوع چهار رشته دارای دو نوع دیگر می‌باشد که در مدل اول مفتول دارای چهار مقطع بوده و اندازه هر چهار رشته یکسان می‌باشد. در مدل دوم سیم دارای سه رشته و نیم است که سطح مقطع سه رشته آن یکسان است و سطح مقطع رشته آخر که رشته پوچ است کمتر است.
کابل آلومینیومی زمینی
کابل آلومینیومی زمینی، دسته‌ای از کابل‌های آلومینیومی است که با ولتاژ کم در پروژه‌های برق ‌رسانی و توزیع و انتقال نیرو به صورت مستقیم در زیر خاک دفن می‌شوند و در دو کاربرد صنعتی و مسکونی استفاده دارند. در واقع نصب آن‌ها روی دیوار، داخل ساختمان و زیر زمین امکان‌پذیر است و در سه نوع ۲ رشته، ۳ رشته و ۴ رشته به تولید می‌رسند. این کابل‌ها، زره دار نیستند ولی طراحی آن‌ها با دو روکش انجام شده است؛ با این وجود بدون هیچ دلهره‌ای در زیر زمین دفن و در صورت لزوم در لوله‌ به کار می‌روند، به همین دلیل به کابل خاکی و کابل دفنی شهرت دارند. با توجه به تغییرات قیمت مس و ارزان‌تر بودن و صرفه اقتصادی آلومینیوم نسبت به مس، استفاده از کابل آلومینیومی در سطح وسیعی گسترش پیدا کرده و  توانسته محبوبیت خوبی در بازار کابل به خود اختصاص دهد. از دیگر مزیت‌های کابل آلومینیومی زمینی می‌توان احتمال کم سرقت آن به علت قیمت پایین، امکان استفاده در فضای محدود محیط و سرعت و راحتی نصب آن اشاره کرد، بنابراین قابلیت کاربرد در اکثر شرایط محیطی را برخوردار است. کابل آلومینیومی زمینی ولتاژ عبوری بین ۰.۶ تا ۱ کیلو وات دارد و هادی آلومینیومی آن با درصد خلوص متفاوتی دارد که رسانایی خوبی نیز دارد و نسبت رسانایی به وزن این نوع کابل در مقایسه با کابل مسی بهتر است. در حال حاضر این نوع کابل در سطح ولتاژ فشار ضعیف و فشار متوسط تولید و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

سیم و کابل افق البرز مجموعه ای مستقل و متعلق به بخش خصوصی می باشد که در بخش گروه صنعتی فعالیت می کند.این مجموعه در سال 1372 در زمینی به مساحت 35 هزار متر مربع در شهر قزوین شروع به فعالیت کرده است.این گروه صنعتی با هدف تامین تقاضای مورد نیاز بازار در جهت سیم و کابل فعالیت خود را در این کارخانه احداث شده آغاز نموده است.در ابتدا با تولید انواع کابل فشار ضعیف شروع کرده و امروزه در تولید انواع سیم و کابل های مسی ، آلومینومی فشار ضعیف و فشار متوسط مسیر تخصصی خود را در پیش گرفته است که کاربرد و بازار هدف این محصولات در صنایع تولید و توزیع برق ، ساختمان سازی ، حمل و نقل ، خودروسازی و… می باشد.
افق البرز در جهت توسعه فعالیت خود در سال 1383 ماشین آلاتی مدرن و به روز را نصب و راه اندازی نمود تا بتواند در مسیر تولید کابل های فشار قوی و فشار متوسط محصولات خود را تکمیل کند و بتواند به پیشرفتی در ظرفیت تولید سالانه خود قریب به 30 هزار تن در سال 1386 برسد.از دستاورد های دیگر این شرکت می توان به راه اندازی کارخانه تولید انواع مفتول های مسی در سال 1389 با ظرفیت بیش از 100 هزار تن پرداخت که با هدف تکمیل زنجیره ارزش خود شروع به فعالیت در این زمینه کرده است.
در حال حاضر این واحد تولیدی با دارا بودن مجموعه ای از ماشین آلات و تجهیزات به روز و مدرن ، نیروی انسانی و تولید محصولاتی دارای استاندارد های ملی و بین المللی بالا ، بخشی از بازار تقاضای سیم و کابل کشور را در اختیار دارد.کیفیت بالای محصولات آن سبب شده است که شاهد صادرات به کشور هایی چون ترکیه ، ارمنستان ، عراق ،روسیه و… باشیم که توانسته است طی سالیان متوالی ، عنوان صادر کننده برتر و نمونه ملی را دریافت کند.
مزایا سیم و کابل افق البرز
این شرکت جزو برترین تولیدکنندگان سیم و کابل در ایران می باشد.تنوع تولیدات این شرکت که از تولید انواع کابل فشار ضعیف ، قوی ، مسی ، آلومینومی و… می باشد سبب شده است دارای تقاضای بسیاری در بازار داشته باشد که با توجه به بالا بودن سطح استاندارد های محصولاتش سبب رضایت گسترده از مشتریان شده است.این شرکت برای حفظ کیفیت محصول خود ، ارزیابی عملکرد و ضمانت آن ، تمامی محصولات تولیدی خود را قبل از ورود به بازار در آزمایش های تخصصی ارزیابی کامل می کند. از جمله مزیت های این شرکت می توان به پایین بودن قیمت کابل های مسی افق البرز نسبت به کابل های آلومینومی اشاره کرد.
محصولات سیم و کابل افق البرز
محصولات این شرکت به کابل های نصب ثابت ، کابل های افشان ، هالوژن فری و ضد حریق ، کابل های مقاوم در برابر حرارت ، سیم ها ، کابل های تلفنی و ابزار دقیق ، کابل های کواکسیال و گرانول طبقه بندی می شوند. کابل های نصب ثابت شامل کابل ها با عایق PVC  و کابل ها با عایق XLPE می باشند.کابل های افشان شامل کابل افشان سبک ، کابل های کنترل افشان و سیم تخت بدون روکش می باشند.
هالوژن فری و ضد حریق شامل دو دسته کابل قدرت بدون هالوژن N2XH با ولتاژ نامی KV 1/0.6 و کابل‌های قدرت ضد حریق با مواد بدون هالوژن و دیر گداز با ولتاژ نامی 0.6/1KV می باشد.سیم ها به سه دسته سیم های ساختمانی ، سیم های اتومبیلی و سیم های تخت هوایی تقسیم می شوند.کابل های تلفنی و ابزار دقیق شامل :1-کابل های هوایی 2- کابل های زمینی 3- کابل های داخلی 4- کابل های تلفنی با روکش متفاوت می باشند. کابل های کواکسیال شامل کابل کواکسیال فرکانس بالا (۵۰ و ۷۵ اهم) می باشد.
کابل گرانول نیز شامل گرانول‌های PVC برای مواد عایقی و روکش و مستربچ های PVC  می باشد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

امروزه با توجه به حجم زیاد کارها در شرکت‌ها و سازمان‌ها، مدیریت پروژه‌ و کارها دیگر آسان نیست چون هر پروژه در ابتدای راه به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد تا بتوان کارها، ارتباطات، مستندات، هزینه‌ها و زمان را به ‌خوبی مدیریت کرد.
در حین اجرای پروژه هم مسئولیت‌ها و وظایف افراد باید دقیق مشخص شوند. همچنین گاهی نیاز به مشورت و تبادل نظر بین اعضای تیم پروژه جهت یافتن راه‌حل مناسب برای مشکلات نیز وجود دارد. از همه مهم‌تر باید بتوان اطلاعات موجود را تحلیل کرده و گزارشات کاربردی به دست آورد تا بتوان روند انجام کارها را بهبود بخشید.
یکی از اصلی ترین  و مهم ترین وظایف مدیران کسب و کارها،  مدیریت فعالیت های مربوط به کارمندان و نیروی انسانی است. به عبارت دیگر وقتی پروژه ای در دستور کار یک کسب و کار قرار می‌ گیرد، باید وظایف به خوبی بین کارمندان و نیروی انسانی تقسیم شود  تا در موعد مقرر تحویل داده شود. در قدیم این کارها صرفاً با واگذاری وظایف شغلی ارائه می ‌شد. اما امروزه این گونه نیست و با استفاده از نرم افزارهای کامل و جامعی که وجود دارد، شما به راحتی می توانید وظایف  مختلف را به افراد محول، و زمان و موعد مقرر برای تحویل آن را معین کنید. این وظایف در  معرض دید همه کارمندان قرار می گیرد. در معرض دید قرار گرفتن کار کارمندان باعث ایجاد یک نوع انگیزه و مسئولیت پذیری در آنان می شود.
شما نیز به عنوان مدیر یک کسب و کار( یا عضوی از یک کسب و کار) نیاز دارید که از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید. امروزه نرم افزارهای بسیار زیادی در حوزه مدیریت پروژه وجود دارد. با استفاده از این نرم افزارها، خیلی از مدیران می توانند وظایف را به خوبی، بین کارمندان تقسیم کنند.
جالب است بدانید که این نرم افزارها، برای فریلنسرها و کسانی که در حوزه فعالیت‌های دورکاری نیز مشغول هستند، می‌ تواند بسیار مفید باشد. چرا که با استفاده از آن می تواند پروژه هایی که در دست دارند را به خوبی مدیریت کنند.
بدون شک یکی از اصلی ‌ترین اهدافی که باعث می شود تا پول و سرمایه برای یک کسب و کار ایجاد شود، انجام دادن پروژه های محوله به آن کسب و کار  است پروژه ها نیز معمولاً به صورت یک نفره انجام نمی شوند. بلکه یک تیم با استفاده از تقسیم وظایف، می­‌توانند یک پروژه را به پیش ببرند و در زمان معین شده آن را انجام بدهند. البته فریلنسرها در این مسئله می‌توانند از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنند و به صورت یک نفره  فعالیت های خود را مدیریت کنند، اما قاعدتاً وقتی کسب و کار شما بزرگتر شود و تعداد کارمندان شما نیز بیشتر شود، عدم استفاده از ابزارهایی چون نرم افزار مدیریت پروژه باعث سخت یا حتی غیر ممکن شدن اتمام کامل پروژه می‌شود.
استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه فارسی باعث می شود که بتوانید کنترل و بررسی بهتری روی کار تیم خود داشته باشید، از رویدادهای مختلف مطلع شوید و بتوانید به طرز قابل توجهی کارآمدی تیم خود را افزایش دهید. وقتی که اعضای تیم بدانند که پروژه‌ها و وظایفشان در معرض دید همه قرار می گیرند، بهتر به اجرای آنها می پردازند. شما با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه می توانید نیاز های اجرایی، نحوه انجام کار و زمان تامین این نیازها را به خوبی بشناسید و بر اساس استراتژی و راهبردی که برای خود در نظر گرفته اید، آنها را انجام دهید.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

برگزاری جلسات به صورت کاغذی وقت زیادی از سرپرستان و به خصوص مدیران را به خود اختصاص می دهد، هماهنگی های اولیه با شرکت کنندگان، تهیه مکان و وسائل پذیرایی، پیگیری مصوبات و… همگی باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای سرپرستان و مدیران سازمان ها هستند.
لذا استفاده از یک سیستم نرم افزاری جهت برگزاری جلسات مکانیزه که به صورت کاملا کاربردی، تمامی مراحل یک جلسه، از هماهنگی قبل از تشکیل تا پیگیری مصوبات جلسه و ارائه گزارشات مربوطه را در بر داشته باشد، می تواند نقش ارزنده ای در تسهیل مدیریت سیستم جلسات داشته باشد. سیستم الکترونیکی مدیریت جلسات و پیگیری مصوبات، با نگاهی کاربردی، مدیریت جلسات در سازمان ها را آسان می نماید و می تواند به عنوان یک ابزار کمکی در خدمت مدیران جلسه، شرکت کنندگان و سایر افراد درگیر باشد.
ویژگی نرم افزار سامانه مدیریت جلسات
ویژگی‌ها و قابلیت‌های اساسی

امکان تعریف کارگروه و گروه های تخصصی ذیل کارگروه

امکان تعیین دبیر، رئیس و اعضای هر کارگروه و گروه تخصصی به تفکیک

امکان تعریف شرح وظایف برای هر کارگروه و گروه تخصصی

امکان تعریف جلسات متعدد

تعریف دستور جلسه به تفکیک برای هر کارگروه و یا گروه تخصصی

ارسال دستور جلسه برای دبیر

امکان نظر خواهی دبیر جلسه از پیشنهاد دهنده دستور جلسه

اخذ تاییدیه دستور جلسه از رئیس جلسه

امکان چک کردن تقویم کاری اعضا و نمایش تداخلات زمانی

امکان چک کردن تقویم سالن برگزاری جلسه بابت رزرو و نمایش تداخلات زمانی

تولید و ارسال اتوماتیک فرم های دعوتنامه برای اعضا

امکان لغو جلسه و اطلاع رسانی به اعضا به صورت خودکار

تولید و ارجاع صورتجلسه به صورت اتوماتیک در صورت نهایی شدن جلسه

ثبت مصوبات جلسه و تعیین افراد مجری و مهلت انجام آن ها

ارسال مصوبات برای مجریان تعیین شده هر فعالیت

ارسال اقدامات به اقدام کنندگان تعیین شده به صورت اتوماتیک

امکان رویت روند پیشرفت یک فعالیت تعیین شده

امکان دریافت گزارش از وضعیت پیشرفت مصوبات

ایجاد لیست پیگیری های اقدامات مصوب شده در جلسات

ایجاد گزارشات کامل و کاربردی از تمامی مراحل اجرای مصوبات
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

نرم افزار مدیریت جلسات ، مسائل اجتماعی و فرهنگی که امروزه با آنها رو به رو هستیم، پیچیدگی ها و سختی های فراوانی دارد. با توجه به نیازهای مختلف سازمان هایی که از سیستم های همکاری گروهی یا وظیفه ای جهت پیشبرد امور سازمان استفاده می کنند، استفاده از روش های به روز مدیریتی در مدیریت کسب و کار نقش مهمی در بهبود کارایی و افزایش سرعت عمل اقدامات دارد. لذا در راستای رسیدن به این اهداف نیاز به همکاری و تعامل افراد در قالب تیم های گوناگون وجود دارد. این تعامل و همکاری با برگزاری جلسات میان ذینفعان، افراد مجرب رشته های مختلف و مدیران صورت می گیرد. با توجه به شرایط عصر حاضر نیز اهمیت برگزاری جلسات آنلاین به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
برگزاری این جلسات به صورت کارا و مفید، همواره با چالش‌هایی رو به رو است چرا که هماهنگی‌های اولیه با شرکت کنندگان، تهیه مکان و وسائل پذیرایی، پیگیری صورت جلسات و مصوبات و … همگی باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای سرپرستان و مدیران سازمان ها هستند. از این رو امروزه استفاده از نرم افزار یا سامانه ای به عنوان یک راه حل کلیدی برای رفع مشکلات مربوط به برنامه ریزی، پیگیری و مدیریت بهینه جلسات سازمان مطرح است.
نرم افزار مدیریت جلسات به مدیران سازمان کمک می کند تا بهترین هماهنگی را برای جلسات داشته باشند و از آن طرف بهترین خروجی را هم از آن بگیرند. این سامانه با مدیریت برگزاری جلسات، این فرایند به ظاهر پیچیده و زمان بر را در سازمان ها تسهیل می کند و به نحوی به بهینه سازی جلسات در راستای اهداف سازمان کمک می کند.
سامانه مدیریت جلسات علاوه بر اینها، وظیفه پیگیری موارد مطرح شده در جلسه و همچنین صورت جلسات و موارد تصویب شده را هم دارد.
سامانه مدیریت جلسات چه کمکی به سازمان می‌کند؟
صرفه‌جویی در وقت مدیران و کارمندان
افزایش بازدهی سازمانی
سهولت در پیگیری انجام مصوبات محوله
دریافت گزارش از وضعیت پیشرفت مصوبات
چک کردن تقویم محل برگزاری جلسه بابت رزرو و نمایش تداخلات زمانی
ثبت تمام مصوبات جلسه در سامانه و امکان تخصیص هر مصوبه به یک یا چند نفر
بالا بردن سرعت پیگیری اجرای مصوبات
ابلاغ مصوبات جلسه به افراد و واحد های ذی‌ربط
ایجاد گزارشات کامل و کاربردی از تمامی مراحل اجرای مصوبات
قابلیت های نرم افزار مدیریت جلسات تحت وب سازمان یار
امکان اتصال جلسه با پروژه
تعریف اتاق جلسات
مدیریت اتاق جلسات
ارسال پیامک جلسات
ورود اطلاعات صورتجلسات و تخصیص موارد جلسات
گزارش پیشرفت جلسات
امکان چک کردن و منتشر کردن تقویم کاری افراد
امکان پرینت صورتجلسه در سربرگ
امکان پیگیری از طریق کارتابل صورت جلسات
امکان ارسال آلرت ایمیلی، مدیریت پیش از جلسه، حین جلسه و پس از جلسه
مدیریت جلسات در سطح سازمان
فضای کاربرپسند
سطح بالای امنیت
مدیریت چرخه حیات جلسه و وظیفه ها
پشتیبانی از طریق سامانه تیکتینگ
مبتنی بر بستر SharePoint
کاربری نامحدود
امکان دسته بندی جلسات بر اساس واحدها و دپارتمان های مختلف
امکان پیوست فایل در دستور جلسه
ثبت جلسات تکرار شونده
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

صورت وضعیت، لیست کار ماهیانه یک پیمانکار می باشد. یک پیمانکار در مدت یک ماه تمام کارهایی که در ساخت یک ساختمان مانند هزینه خرید مصالح، حقوق کارگران و سایر هزینه ها را از کارفرما درخواست کرده این کار را تحت عنوان صورت وضعیت به کار فرما تحویل می دهد. برای سهولت کار نرم افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد.
صورت وضعیت چیست؟
صورت وضعیت سندی است که در آن کارهای انجام شده در زمان های خاصی و مبالغی که بر مبنای قرار داد باید پرداخت شود را برای نشان می دهد. در اول ماه از زمان شروع کار تا تاریخ مد نظر را اندازه گیری می نمایند. به عنوان مثال شخصی که پیمانکار می باشد از اول ماه تا تاریخ مد نظر مقدار مصالح و سایر تجهیزات را در آن دفتر اعمال کرده و آن را به مهندس ناظر تحویل می دهد.
اجزای صورت وضعیت
صورت وضعیت به دو بخش تقسیم شده است: صورت وضعیت موقت و صورت وضعیت قطعی .
اجزای تشکیل دهنده صورت وضعیت شامل: متره، خلاصه متره، مالی، خلاصه مالی، خلاصه مالی کل و پیوست‌ها می باشد.
بهترین نرم افزار صورت وضعیت نویسی
با توجه به اینکه بیشتر قسمت صورت وضعیت نویسی با اعداد و ارقام سرو کار دارد، پس بهتر می باشد که از نرم افزار هایی که مربوط به محاسبه است استفاده کنید. این نرم افزار صورت وضعیت جهت تهیه صورت وضعیت و آنالیز می باشد. مانند نرم افزارهای گوگل شیت، مایکروسافت پروجکت، تعدیل، تکسا، تدبیر و اکسل که می توان محاسبات را به سادگی در این نرم افزارها انجام داد. به راحتی می توان این نرم افزارها را خریداری و یا از طریق اینترنت دانلود کنید.
نرم افزار اکسل
در اینترنت میبینیم که فایل ها اکسل آماده برای تهیه صورت وضعیت  و محاسبه تعدیل به فروش می رسد. این نرم افزار برای نوشتن صورت وضعیت بسیار مناسب می باشد. اگر اکسل را عمیقا یاد گرفته باشید، به راحتی میتوانید امور متره، فهرست بها و صورت وضعیت پروژه ها را انجام دهید.
نرم افزار صورت وضعیت نویسی
همانطور که در بالا اشاره شد صورت وضعیت می تواند به صورت موقت و قطعی استفاده شود. از جمله از نرم افزارهای دیگر در زمینه صورت وضعیت نویسی نرم افزار مکا می باشد بخشی از این نرم افزار برای ارجاع صورت وضعیت از پیمانکار به کارفرما می باشد. در این نرم افزار دسترسی به همه کارکنان داده می شود تا تمامی افرادی که در یک پروژه کار می کنند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

برای مدیریت صورت وضعیت ها نیازمند نرم افزاری هستیم که بتوانیم اطلاعات هر صورت وضعیت را به تفکیک طرف معامله در آن وارد نماییم.

 امکاناتی که یک نرم افزار صورت وضعیت دارد
ثبت اطلاعات کارفرما
ثبت صورت وضعیت ها
 

گزارشات صورت وضعیت های ثبت شده
گزارش صورت وضعیت های ارسال شده
گزارش صورت وضعیت های در دست اقدام
گزارش صورت وضعیت های پرداخت شده
گزارش مبالغ دریافتی به تفکیک چک و نقد
گزارش مبالغ تایید شده صورت وضعیت ها
گزارش مبالغ مانده صورت وضعیت ها
گزارش صورت وضعیت ها به تفکیک کارفرما
گزارش صورت وضعیت ها در بازه زمانی خاص
گزارش صورت وضعیت ها به تفکیک نوع

  • ساناز برکت