دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ایرپلاگ و  ایرماف هر دو از لوازم ایمنی کاربردی برای مراقبت از گوش ها در برابر آلودگی های صوتی هستند و در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی آنها بپردازیم.

بسیاری از مردم اهمیت استفاده از محافظ گوش را دست کم می گیرند. به همه ما توصیه می شود در صورت قرار گرفتن در معرض صدای بیش از 85 دسی بل از محافظ شنوایی و گوشی ایمنی استفاده کنیم. این فقط به فعالیت های کاری مربوط نمی شود، بلکه سرگرمی های متعددی نیز مانند ورزش های موتوری یا تا تیراندازی هم نیاز به استفاده از محافظ های گوش است.

اگر در حال حاضر به دنبال محافظت از شنوایی هستید، چه برای استفاده در محیط کاری با صداهای مزاحم و چه برای حفظ سلامت بلندمدت گوش خود باشید، ممکن است در هنگام خرید گوشی ایمنی صداگیر از تنوع محصولات مختلف موجود در بازار کمی گیج شوید. و اطلاع دقیقی در مورد تفاوت گوشی ایرپلاگ و گوشی ایرماف نداشته باشید. درحال حاضر دو تا از گزینه های اصلی که در اختیار دارید، گوشی ایرماف (Earmuffs) و گوشی ایرپلاگ (Earplugs)هستند. در مورد محافظت از گوش هر دو مزایا و معایبی دارند. بنابراین، اجازه دهید هر دو گزینه را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

تفاوت ایرماف و ایرپلاگ

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) محدودیت‌های رسمی در سطح دسی‌بلی دارد که کارگران می‌توانند در یک شیفت 8 ساعته در معرض آن قرار بگیرند. حد مجاز قرار گرفتن در معرض صدا   90 دسی بل در مدت 8 ساعت است. با این حال، این سازمان همچنین بیان می کند که به ازای هر 5 دسی بل افزایش، مدت زمانی که کارگر می تواند در معرض قرار بگیرد تا 50 درصد کاهش می یابد.

برای توضیح بیشتر، یک کارگر می تواند با خیال راحت به مدت 8 ساعت در معرض 90 dBA قرار گیرد، اما اگر سطح نویز به 95 dBA افزایش یابد، تنها می تواند 4 ساعت در معرض قرار گیردو بعد از آن دچار آسیب شنوایی می گردد. مگر اینکه از محافظ شنوایی کافی استفاده کنند.

ایرماف (Earmuffs)

گوشی های ایرماف بالشتک‌های نرمی هستند که با استفاده از موادی ساخته می‌شوند که صدا را کاهش می‌دهند. این نوع محافظ گوش کاملاً در اطراف گوش قرار می گیرد. عمق گوشی و متریال مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. بسیاری از مردم گوشی ایرماف را راحت‌تر می‌دانند، زیرا داخل گوش قرار نمی‌گیرند. آنها همچنین بسیار بزرگتر هستند، بنابراین شما آنها را گم نخواهید کرد و در یک محیط کار می توانید به راحتی مطمئن شوید که همه از محافظ گوش خود استفاده می کنند. البته، استفاده از ایرماف دارای معایبی نیز می باشد. در واقع یک تفاوت ایرپلاگ و ایرماف این است که ایرماف در مقایسه با ایرپلاگ ها سطح کمتری از محافظت از نویز را ارائه می دهند. همچنین ممکن است در صورت استفاده از عینک های طبی یا ایمنی تداخل ایجاد کنند. گذشته از این، برای استفاده در محیط های کاری محدود ناخوشایند هستند و اگر در محیط های مرطوب یا گرم کار می کنید، ناراحت کننده تر هستند. بسیاری از افراد زمانی که نیاز به محافظت کامل دارند، هم از گوش بند و هم از گوش گیر استفاده می کنند.

تفاوت گوشی ایرماف و گوشی ایرپلاگ

ایرپلاگ (Earplugs)

 

گوشی ایرپلاگ در داخل گوش شما قرار داده می‌شوند تا کانال گوش شما را مسدود کنند. آنها می توانند قالب گیری شوند مانند (گوش گیر فوم) یا از قبل قالب گیری شده باشند مانند (گوش گیر از پیش ساخته شده).  همچنین می توانید گوش گیرهای قابل استفاده مجدد و یکبار مصرف را نیز تهیه کنید.یک تفاوت ایرپلاگ و ایرماف به لحاظ قیمت، این است که ایرپلاگ گزینه مقرون به صرفه تری از ایرماف می باشد. برخی از مزایای دیگر نیز وجود دارد. آنها محافظت بهتری از گوش ارائه می دهند، در مناطق کار محدود راحت تر هستند، در مناطق کار گرم یا مرطوب بهتر هستند، و به راحتی می توان آنها را با سایر تجهیزات محافظ شخصی ترکیب کرد. از طرف دیگر، اگر مستعد عفونت گوش هستید، مناسب نیستند .

مزایا و معایب ایرماف (Earmuffs)

یکی از بزرگترین مزیت های گوش گیر این است که نیازی به سفارشی شدن ندارند. اکثر مدل‌ها به‌عنوان راه‌حلی برای همه طراحی شده‌اند، و برخی از آن‌ها را می‌توان به راحتی تنظیم کرد تا به خوبی روی سر کاربر قرار گیرند. به دلیل اندازه آنها، به راحتی دیده می شوند و به سختی گم می شوند . آنها علاوه بر محافظت از کارمندان در برابر صداهای بلند، گوش‌های آنها را نیز گرم نگه می‌دارند و برای کسانی که مجبورند در محیط کار در دمای سرد مقاومت کنند، مانند کارگران ساختمانی و منظره‌سازان، ایده‌آل هستند.

گوش‌گیرهای الکترونیکی باتری‌دار از میکروفون‌ها استفاده می‌کنند تا وقتی صدای بلندی وجود نداشته باشد، می توانید صداهای محیطی را بشنوید. هنگامی که بلندی صدا تشخیص داده شد، میکروفون فوراً ضعیف می شود تا از پوشنده محافظت کند. این نوع گوش گیرها به ویژه برای ورزش های تیراندازی مفید هستند. ماف‌های الکترونیکی پیشرفته‌تر از میکروفون‌های جهت‌دار استفاده می‌کنند تا تجربه شنوایی طبیعی‌تری داشته باشد و همچنین  ورودی صدا را برای کاربر فراهم کنند تا به موسیقی گوش کند یا مکالمه تلفنی داشته باشد.

در حالی که Earmuffs می توانند کارهای خوبی انجام دهند، معایب خود را نیز دارند. به عنوان مثال، آنها می توانند در شرایط گرم و مرطوب بسیار ناراحت کننده باشند. از آنجا که آنها به خوبی روی گوش قرار می گیرند، گرما و گاهی تعریق و رطوبت را ایجاد می کنند. که این موضوع زمانی که دما به 80 درجه یا بالاتر می رسد ایده آل نیست. همچنین، افرادی که عینک دارند ممکن است مشکلاتی داشته باشند زیرا قلاب های عینک ممکن است مانع از قرار گرفتن ایمن ایرماف شوند. علاوه بر این، از آنجایی که گوش بندها مستقیماً مجرای گوش را مسدود نمی‌کنند، ممکن است در مقایسه با گوش‌گیرها در برابر سر و صدای شدید محافظت نکنند.

مزایا و معایب ایرپلاگ (Earplugs)

از آنجایی که ایرپلاگ ها مستقیماً در کانال گوش قرار می‌گیرند، سطح بالاتری از محافظت در برابر صدا را نسبت به ایرماف ها ارائه می‌دهند. کسانی که در کارخانه‌ها، ریخته‌گری‌ها یا روی آسفالت فرودگاه‌ها کار می‌کنند، کاندیدای مناسبی برای این نوع محافظ گوش هستند. حمل آنها برای کارگر در یک کیسه پلاستیکی قابل مهر و موم یا یک کیف سخت برای کارگر آسان است. و برای کارگرانی که از عینک یا کلاه ایمنی استفاده می کنند، هیچ ناراحتی یا تداخلی وجود ندارد.

از جنبه منفی، گاهی اوقات گوش گیرها به سختی در گوش قرار می گیرند. برخی از دستورالعمل‌ها از فرد استفاده‌کننده می‌خواهد که گوش خود را با زاویه خاصی بکشد، پلاگ گوش را بالا ببرد و سپس آن را در مجرای گوش خود بچسباند. اگر این کار اشتباه انجام شود، پلاک گوش دائماً از مجرای گوش خارج می شود و آنطور که باید از پوشنده محافظت نمی کند. علاوه بر این، اندازه کوچک آن‌ها باعث می‌شود به راحتی گم شوند و در داخل گوش کاربر به سختی دیده شوند.

با توجه به تفاوت ایرپلاگ و ایرماف کدام مناسب تر است؟

بستگی به نیاز کارگر دارد. ایرماف (Earmuffs) در اکثر مواقع محافظت از شنوایی  را انجام می دهد، اما ممکن است در مناطقی با دمای بالاتر باعث ناراحتی شود. از طرف دیگر، ایرپلاگ ها (Earplugs) مستقیماً در مجرای گوش قرار می گیرند و حداکثر محافظت را در برابر صدای بیش از حد ارائه می دهند. تنها نقطه ضعف آنها اندازه آنهاست. آنها آنقدر کوچک هستند که به راحتی گم می شوند.

با توجه به تفاوت ایرپلاگ و ایرماف مهم نیست که کدام انتخاب شده است، عاقلانه است که به درجه دسی بل (dB) توجه کنید. هر دو محصول دارای درجه بندی دسی بل هستند که به کاربر نشان می دهد هنگام پوشیدن محصول چقدر نویز کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر مجموعه ای از گوش گیرها دارای رتبه 30 دسی بل باشند، به این معنی است که سطح صدای محیط در هنگام پوشیدن 30 دسی بل کاهش می یابد. بنابراین اگر با یک چکش کار می‌کنید که 120 دسی‌بل نویز تولید می‌کند، ماف‌ها این نویز را به 90 دسی‌بل کاهش می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که قبل از آسیب شنوایی، زمان بیشتری را با استفاده از ابزار صرف کنید.

به خاطر داشته باشید که لزوماً نیازی به انتخاب بین یکی و دیگری نیست. برای کسانی که در شرایط سر و صدای شدید کار می کنند و نیازی به برقراری ارتباط زیاد در حین کار ندارند، استفاده همزمان از گوشی ایرپلاگ و ایرماف اشکالی ندارد. با انجام این کار، آنها حداکثر محافظت در برابر تهدید آسیب شنوایی را تضمین می کنند.

  • ۰۲/۰۵/۱۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی