دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کلید اتوماتیک اشنایدر؛ یکی از تجهیزات ایمنی الکتریکی است که قادر است از کابل‌ها و سیم‌های موجود در مدارهای الکتریکی، وسایل برقی و تجهیزات مربوط به تولید روشنایی در مراکز صنعتی و مسکونی در برابر بروز جریان اضافی و اتصال کوتاه پیش آمده در مدارات الکتریکی محافظت نماید. در واقع بر اساس تعریف فوق می‌توان گفت که نقش اساسی کلید اتومات اشنایدر قطع، وصل، کنترل و حفاظت از مدارهای الکتریکی است. در حقیقت کلید اتومات اشنایدر جز کلیدهای فشار ضعیف محسوب می‌شود؛ که قادر است با تشخیص جریان اضافه بار و اتصالات کوتاه ایجاد شده در مدارات الکتریکی؛ فورا مدار را قطع کند. این عملکرد حفاظتی در کلیدهای اتوماتیک باعث ممانعت از ایجاد خطر برای جان انسان یا موجودات دیگر و بروز خسارت‌های سنگین مثل حریق و غیره می‌شود.
در بازار فعلی علاوه بر کلیدهای اتوماتیک و خودکار انواع غیر اتوماتیک هم وجود دارند؛ تفاوتی که بین کلیدهای اتوماتیک و غیر اتوماتیک وجود دارد؛ در این است که در کلیدهای اتوماتیک مانند کلید اتوماتیک اشنایدر؛ رله‌های مختلفی با کاربری‌های خاص خود تعبیه شده‌اند ولی درکلیدهای غیر اتوماتیک مانند کنداکتور؛ رله تعبیه نشده است و تنها کاربرد آن‌ها در قطع و وصل شدن جریان الکتریکی است.
تنظیمات کلید اتوماتیک اشنایدر
کلیدهای اتوماتیک اشنایدر از نظر قابلیت تنظیم و حفاظت؛ در رده‌های ذیل تقسیم‌بندی می‌شوند:
۱- ثابت که در واقع غیر قابل تنظیم است.
۲- دارای قابلیت تنظیم رله حرارتی (IR جریان عملکرد رله حرارتی است)
۳- دارای قابلیت تنظیم رله مغناطیسی (IM جریان عملکرد رله مغناطیسی است)
۴- دارای هر دو قابلیت تنظیم رله حرارتی و مغناطیسی با هم
از پارامترهایی که در کلید اتوماتیک اشنایدر قابلیت تنظیم دارند؛ می‌توان به صورت خلاصه و تیتروار به موارد ذیل اشاره کرد:
Ics یا جریان نامی قطع اتصال کوتاه عادی که نیازی به سرویس یا تعویض ندارد و در صورتی‌که در کلید این جریان اتفاق بیفتد؛ مشکلی برای کلید به وجود نخواهد آمد. Icu یا جریان نامی قطع اتصال کوتاه نهایی است؛ که با کیلو آمپر نمایش داده می‌شود که در واقع بیانگر بیش‌ترین میزان جریان اتصال کوتاهی است که کلید برای یک بار تحمل می‌کند و بعد از آن کلید بایستی تعمیر یا تعویض گردد. In یا Ie یا جریان نامی پیوسته عملیاتی کلید است. Im یا جریان اتصال کوتاه کلید است که در ۱۶۰ آمپر ضرب می‌شود؛ که اگر روی ۵ قرار دهیم به این معنی است که اگر جریان اتصال کوتاه ۵ برابر بیشتر از ۱۶۰ آمپر شود کلید عمل خواهد کرد. Iu یا شدت جریان قابل تحمل کنتاکت کلید نام دارد. Icm یا جریان نامی وصل اتصال کوتاه است. Isd یا جریان قطع اتصال کوتاه در مدت کوتاه است. Ith یا جریان گرمائی قراردادی است. Ig جریان حفاظت خطای زمین است. Ue یا ولتاژ عملکرد یا نامی است. Un حد بالای ولتاژ سیستم می‌باشد.
 

  • ۰۲/۰۳/۰۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی