دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها

۷۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تابلو برق صنعتی یکی از مهم‌ترین اجزای یک سیستم برقی پیشرفته محسوب می‌شود و دانستن درباره چیستی و چگونگی کار این دستگاه، برای تمامی افرادی که با آن سروکار دارند واجب به شمار می‌آید. شما می‌توانید با کسب اطلاعات درباره تابلو برق، در نگهداری یا حتی تعمیر آن، تصمیمات منطقی‌تر و بهتری را اتخاذ کنید. همچنین تشخیص تابلو برق استاندارد و استفاده از آن، سلامت سیستم برقی شما را حفظ کرده و در اصولی بودن فعالیت شما موثر خواهد بود. در ادامه قصد داریم تا با بررسی انواع تابلوهای برق و آنالیز کارکردهای مختلف آن‌ها، بهترین نوع تابلو برق صنعتی را برای خرید و نصب، انتخاب کنیم. اولین سوالی که بعد از شنیدن نام تابلو برق صنعتی ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند، درباره چیستی این دستگاه است.
تابلو برق ابزاری است که از آن در راستای برقراری یک ارتباط منظم و منطقی میان اجزای سیستم برقی استفاده می‌شود. استفاده از این وسیله، متصدیان را از سردرگمی در آورده و منطق خاصی را برای کار با یک شبکه برقی ایجاد می‌کند. این تابلوها به صورت محفظه‌هایی بزرگ نصب می‌گردند، عموما این محفظه‌ها فلزی هستند اما انواع کامپوزیت و پلی کربنات آن نیز در برخی موارد در سیستم‌های برقی استفاده می‌گردد. محفظه تابلو برق صنعتی می‌تواند تا حد زیادی در مقابل ضربه، رطوبت و آسیب‌های محیطی مقاومت کند. در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از این تابلوها در بازار موجود بوده و شما باید برحسب نیاز خود، مدل مناسب را برای محل کاریتان انتخاب کنید.
خرید تابلو برق صنعتی
زمانی که می‌خواهید تابلو برق‌ها را خریداری نمایید، در ابتدا میزان بودجه‌ای که در نظر دارید را تعیین نمایید، سپس باتوجه به آن و نیازتان تابلو برق را خریداری نمایید. همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم تابلو برق‌ها با توجه نوع روکار بودن یا توکار بودن، جنس آن‌ها و اندازه و ابعاد ممکن است که قیمت‌های متفاوتی داشته باشند.در حالت کلی می‌توانید که انواع تابلو برق صنعتی را با بهترین کیفیت و عملکرد از فروشگاه اینترنتی تابلو پاور خریداری نمایید. با خرید از فروشگاه اینترنتی تابلو پاور می‌توانید که در زمان و هزینه خود به میزان قابل توجهی صرفه جویی نمایید و تمام محصولات را با دقت بیشتر بررسی نمایید.زمان خرید این محصولات به برند و شرکت سازنده آن توجه کنید تا بتوانید محصول با کیفیتی را خریداری نمایید.

حتماً تابلو برق‌ها و قطعات مربوط به آن را از فروشگاه تابلو پاور معتبر خریداری نمایید چرا که این فروشگاه محصولات با کیفیت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. اگر اطلاعات کافی راجع به این محصولات ندارید، می‌توانید که از یک متخصص و با فردی مجرب مشاوره و راهنمایی بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با ما و اطلاع از قیمت ها با شماره ذیل،تماس حاصل فرمایید.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.
یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.
انواع کابل برق آلومینیومی
در بخش‌های قبل کابل‌های برق را به دو دسته آلومینیوم و مس تقسیم کردیم و باتوجه به موضوع بحث که کابل آلومینیوم است، در ادامه انواع این کابل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
کابل آلومینیوم خودنگهدار
کابل آلومینیوم خودنگهدار بیشتر در سیستم‌های برق تک ‌فاز و سه ‌فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این کابل‌ها انتقال جریان برق از پست‌های برق به مکان‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی و تولیدی است.
کابل آلومینیوم زمینی
کابل زمینی که ولتاژ نامی 0.6 تا 1 کیلو ولت دارد نوعی کابل با هادی آلومینیوم است. این کابل می‌تواند متشکل از 2 تا 5 رشته از هادی‌های مفتول و نیمه افشان باشد. همچنین لازم به ذکر است که کابل‌های آلومینیوم زمینی استفاده پرکاربردی در پروژه‌های صنعتی برای انتقال نیرو و برق رسانی با ولتاژ پایین دارند.
کابل آلومینیوم هوایی 
این نوع کابل‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، در محیط‌های خارجی نظیر تیرهای چراغ برق استفاده می‌شوند و به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل کابل هوایی AAAC ،ACSR ،ACC می‌باشد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود را دارند.
کابل آلومینیومی فشار متوسط
کابل آلومینیومی فشار متوسط در انواع مس و آلومینیوم و به صورت تک رشته و سه رشته تولید می‌شود؛ از این نوع کابل برای تامین برق ساختمان‌های تجاری، مسکونی و مدارهای توزیع صنعتی استفاده می‌گردد. کابل‌های فشار متوسط ولتاژی بین 6 تا 30 کیلو وات را دارا هستند و برای استفاده در محیط داخلی، با رعایت مقررات و در کانال یا ترانشه به صورت دفن در زیر خاک نصب می‌شوند؛ البته در سینی‌های کابل برای ساختمان‌های صنعتی و نیروگاه‌ها و همچنین در فضای آزاد نیز قابل نصب هستند.

عموماً از کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط در ساختمان‌ها چه داخل و یا خارج بنا، کانال‌ها، به شکل دفن داخل زمین و یا بر روی نردبان و سینی کابل استفاده می‌شود. این نوع کابل دارای مشخصات فنی دیگری نیز است که برای اهل تخصص در این زمینه می‌تواند مفید عمل واقع شود ما در ذیل به این مشخصات اشاره می‌کنیم:

📍 کابل‌های فشار متوسط به شکل تک رشته یا سه رشته تهیه می‌شوند سایز کابل تک رشته عموماً به شکل 35×1 تا 630×1 میلیمتر مربع است؛ اما سایز کابل‌های سه رشته به شکل 35×3 تا 300×3 میلیمتر مربع است.

📍 عامل رسانا در این نوع کابل آلومینیوم است که به شکل نیمه افشان داخل عایق واقع شده است این نوع آلومینیوم به شکل فشرده شده در عایق قرار گرفته است.

📍 ارمور در کابل‌های سه رشته به شکل نوار فولادی و یا مفتول بوده؛ اما در کابل‌های تک رشته به شکل مفتول و یا نوار آلومینیومی است.

📍 عایق محافظ آلومینیوم فشرده از جنس پلی‌اتیلن کراسلینک شده است.

📍 بر روی عایق کابل‌های آلومینیومی از اسکرین و نوار نیمه‌هادی استفاده شده است که مقاومت کابل را افزایش می‌دهد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

در توزیع برق اولین گزینه ضروری کابل استاندارد است. کابل مسی پرکاربرد‌ترین کابل مورد استفاده در سیم کشی‌های ساختمانی به شمار می‌رود. در ابتدا باید بدانید دلیل انتخاب آلیاژ مس برای سیم و کابل رسانایی بالای آن است که در عین قیمت مناسب شرایط خوبی را برای تهیه مقدار مورد نیاز سیم فراهم می‌کند. چیزی که ما در کابل‌های آیفونی، مخابراتی و… می‌بینیم وابستگی عملکرد خوب جریان‌یابی به مس استفاده شده در این سیم‌ها است. به این موضوع نیز باید توجه داشته باشیم که اگر مس استفاده شده در این کابل‌ها نامرغوب و غیر اصل باشد ممکن است با ایجاد اتصالی و نوسان عملکرد سیم و در نهایت دستگاه‌های متصل به سیم را دچار مشکل کند.
علاوه بر این کیفیت بر سبکی و سنگینی سیم نیز تاثیر دارد. اگرچه سیم مسی از سیم آلومینیومی سنگین‌تر است اما جنس خوب و مرغوب آن دارای وزنی مناسب و استاندارد است. نه تنها جنس خوب آلیاژ بلکه جنس کاور و عایق سیم نیز در کابل‌های مسی دارای اهمیت است. با توجه به سایز مد نظر و نیاز مشتری در استفاده، هر مدل کابل مسی قیمتی متناسب خود دارد که البته این قیمت نسبت به جنس و کیفیت درجه یک آن بسیار به صرفه است! ممکن است ندانید که آیا نسبت به نیاز و کاربری این جنس خرید کابل مسی به کار شما می‌آید یا خیر؛ در صورتی که دچار تردید هستید می‌توانید با مشاورین مخصوص مشورت کرده تا بهترین مدل را برای استفاده در ساختمان خود انتخاب کنید.
کاربرد سیم مسی
سیم مسی کاربردهای بسیاری دارد و عمده‌ترین کاربرد سیم مسی در سیم کشی برق است. حتی در وسایل و تجهیزات برقی، سیستم‌های روشنایی نیز استفاده می‌شود. از مسی افشان برای سیم‌کشی ساختمان و از سیم مفتولی برای تابلو برق استفاده می‌شود. خوشبختانه در صنعت برق از سیم‌های مسی برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. زیرا سیم مسی از مقاومت بالا برخوردار است و در صورتی که محیط دارای افزایش دما باشد، انبساط طولی نخواهد داشت و میزان مقاومت آن تغییر نخواهد کرد. سیم مسی با اهداف دیگری چون انتقال اطلاعات در سیستم‌های شبکه‌های نیز به کار گرفته می‌شود. سیم مسی در تمامی ساختمان‌ها و مراکز مختلف انتقال دیتا، خیابان‌ها، مراکز تجاری، انواع وسایل حمل و نقل، انواع ماشین‌های صنعتی، انواع سیستم‌های رایانه‌های، سیستم‌های اصفاء حریق و سیستم‌های امنیتی و تجهیزات هوشمند به کار برده می‌شود.
نمونه‌ای دیگر از سیم‌های مسی دارای عایق XLPE هستند و توانایی تحمل شرایط محیط سخت را دارند، در محیط‌هایی که امکان آسیب رسیدن به سیم مسی زیاد است استفاده می‌شود. به طور مثال در کارخانه‌های مواد شیمیایی، کارخانه‌های مواد آرایشی بهداشتی و محیط‌هایی با امکان وقوع آتش سوزی و دارای حرارت بالا به کار میروند. سیم‌های مسی تخت نیز در انتقال دیتا در سیستم‌های شبکه، سیستم‌های آسانسور و ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود. همین امر سبب شده انواع مختلفی از سیم‌های مسی در بازار موجود باشد و بتوانید به سادگی مناسب‌ترین مدل را انتخاب نمایید.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

استفاده از کابل‌ و سیم‌ها امروزه تبدیل به بخشی جداناشدنی از زندگی ما انسان‌ها شده و ما هر روزه بدون آن که متوجه اهمیت این موضوع باشیم، در حال استفاده کردن از این لوازم و وسایل هستیم. به جرئت می‌توان گفت ۷۰ درصد لوازمی که ما استفاده می‌کنیم یا در ساختار خود از کابل استفاده کرده‌اند و یا برای ادامه فعالیت، به کابل نیازمندند.
جنس کابل‌ها و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی کیفیت تجربه ما گذاشته و تجربیات ما را در بسیاری از موارد کاملا دگرگون سازد. نوع هادی به کار رفته در سیم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انتخاب کابل با هادی مناسب، بر روی میزان و کیفیت جریان برق تاثیر زیادی خواهد داشت.
یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.
ویژگی کابل آلومینیوم
کابل آلومینیومی دارای ویژگی‌های زیر است:
قابلیت بازیافت: کابل آلومینیومی دارای قابلیت بازیافت است و در صورتی که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مجدد قابل بازیافت است و به نحوی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.
وزن سبک: آلومینیوم فلزی سبک و با قابلیت رسانایی بالا است. بنابراین حمل و نقل آن آسان بوده و در مواقعی که مسافت سیمکشی طولانی باشد، در مقایسه با کابل مسی وزن کمتری خواهد داشت و همین امر سبب می‌شود، ایمنی و امنیت آن بیشتر شود.
نصب و راه اندازی آسان: با توجه به اینکه آلومینیومی از انعطاف پدیری بالا برخوردار است در مواقعی که سیمکشی نیاز به خمش داشته باشد، بدون هیچگونه پارگی و ساییدگی به راحتی خم می‌شود و در مکان‌های زاویه دار به سادگی نصب می‌شود.
شکل پذیری و چکش خواری بالا: کابل آلومینیومی چکشخواری و شکلپذیری بالایی دارد و همین امر سبب شده نحوه نصب آسان داشته باشد.
 انبساط حرارتی بالا: آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی 23.2 است و در مقابل فلز روی و فولاد از ضریب بیشتری برخوردار است. مقاومت در مقابل خوردگی: کابل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از لایه اکسیدی در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارند.
تراکم کم: آلومینیوم دارای چگالی کم 2.70 است. در حالی که چکالی آهن و فولاد 7.87 هستند و همین امر سبب شده وزن کمی داشته باشد.
نقطه ذوب بالا: آلومینیومی دارای نقطه دوب 1220 درجه فارنهایت و نقطه جوش 4478 درجه فارنهایت است و زمانی که به عنوان کابل‌های آلومینیومی به کار می‌رود این ویژگی را در خود حفظ می‌کند و برای محیط‌هایی با دمای بالا قابل استفاده است.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

امور مدیریتی و انجام شغل‌های مربوط به آن، همیشه برای مردم جذاب بوده و بسیاری دوست دارند تا مدیریت را حتی برای یک بار تجربه کرده و از احساس آن آگاه شوند. برخلاف تصور عموم، مدیریت امری به شدت پیچیده و تخصصی است و انجام آن برای عموم افراد امری بسیار سخت و حتی در بسیاری از موارد، ناممکن به شمار می‌آید. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و افزایش جمعیت، بسیاری از امور مدیریت سخت‌تر شدند و به همین منوال، لوازم و ابزاری که می‌توان با استفاده از آن‌ها یک پروژه را مدیریت نمود، افزایش پیدا می‌کند.
اهمیتی ندارد که قصد مدیریت چه پروژه‌ای را دارید و چند نفر برای شما کار می‌کنند، استفاده از ابزار مدیریتی می‌تواند در هر شرایطی به شما کمک کرده و زندگی و کار آسان‌تری را برای شما رقم بزند.
نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه یکی از جدیدترین ابزاری هستند که مردم و مدیران از آن برای مدیریتی بهتر استفاده کرده و به بهترین شکل ممکن، پروژه‌های خود را مدیریت و بررسی می‌کنند. استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند به شما در مدیریت پروژه‌های مختلف کمک کرده و صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن آن، مراحل مدیریت و نظارت بر آن را برای شما آسان سازد.
در ادامه این مطلب قصد داریم تا با معرفی برنامه‌ها و روش‌های مختلف مدیریت پروژه، بهترین نوع آن را انتخاب کرده و در عین حال با شناخت برنامه‌ها و برخی از شرکت‌های خدمات‌دهنده مربوطه، از ویژگی‌های مثبت این سیستم باخبر شویم.
در ادامه نیز به بررسی انواع مختلف روش‌های مدیریت پرداخته و مدیریت مناسب برای هر نوع کسب و کار و پروژه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم. اگر مدیریت پروژه خاصی را بر عهده دارید و می‌خواهید تا پروژه خود را به بهترین شکل ممکن هدایت کرده و به سرانجام برسانید؛ مطالعه این مقاله برای شما نه تنها مفید که واجب نیز خواهد بود و شما می‌توانید اطلاعاتی بسیار با ارزش را درباره مدیریت پروژه کسب کنید.
مدیریت پروژه چیست؟
در اولین مرحله برای استفاده درست از سیستم‌های مدیریت پروژه و دانستن ویژگی‌های آن، باید بدانیم که مدیریت پروژه چیست و ساختار کلی و اصلی آن را در ابتدا به بهترین شکل ممکن، یاد بگیریم.
به طور خلاصه، مدیریت پروژه به تمامی فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت نظارت و مطالعه روش‌های مختلف انجام یک امر در یک سیستم منظم، برای رسیدن به محصول یا هدفی نهایی انجام می‌شود. این که اهداف یک پروژه چه باشد و تا رسیدن به آن اهداف، تا چه زمانی مهلت داشته باشیم، امری است که توسط کارفرما و یا ذی نفعان مشخص می‌شود.
عوامل و فاکتورهای بسیاری در راه رسیدن به هدف نهایی، برای ما تعیین‌کننده خواهند بود و به ما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن و با استفاده از بهترین ابزار، به هدف و مقصود نهایی خود برسیم.

استفاده از خلاقیت اعضا یکی از بهترین راه‌ها برای پیشبرد هر پروژه خواهد بود و وظیفه مسئول و مدیر پروژه، قالب دادن به این ایده‌ها است. یک مدیر موفق و یک سیستم مدیریت پروژه استاندارد، به افراد مختلف کمک می‌کند تا ایده‌هایی به مثابه یک ماده خام تولید کنند و خود با استفاده از این ماده خام، به انواع زوایای مختلف پروژه شاخ و برگ داده و آن را تبدیل به یک پروژه موفق و منظم می‌کند.
تمامی افراد و به خصوص مدیران، در حین کار بر روی یک پروژه باید با محدودیت‌های آن آشنایی کامل داشته باشند و با علم بر آن‌ها، تیم خود را به جلو برده و سبب پیشرفت آن‌ها شوند. محدودیت‌های سه گانه که شامل محدودیت پروژه، محدودیت بودجه و محدودیت زمان می‌شوند، عموما اصلی‌ترین چارچوب‌های کار را تفسیر کرده و سبب حفظ ظاهر و شمایل کلی آن می‌شوند. یک مدیریت خوب در پروژه، با دانش بر این محدودیت‌ها ایده‌های خلاقانه افراد را سر و شکل داده و به بهترین شکل ممکن از آن‌ها بهره می‌جوید.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

تابلوهای برق صنعتی شامل محفظه‌ای معمولاً فلزی هستند که تجهیزات و قطعات مربوط به کنترل برق درون آنها نصب می‌شود. این تجهیزات و قطعات داخلی، بنا به کاربرد تابلو برق می‌توانند متفاوت باشند همچنین از دیگر کاربردهای تابلو برق، محافظت افراد در مقابل برق‌گرفتگی است. ضمن اینکه از تجهیزات درونی خود نیز در برابر تأثیر عوامل محیطی محافظت می‌کند.
تابلو برق، تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی از قبیل سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها و نمایشگرها را در ردیف‌های عایق‌بندی شده و به‌صورت منظم قرار می‌دهد تا کنترل، تعویض و تعمیر آنها توسط اپراتور به‌آسانی قابل انجام باشد دراین‌ بین، ممکن است لازم باشد که برخی از تابلو برق‌ های الکترونیکی ویژگی‌های خاصی از جمله تهویه مناسب برای کاهش دما، محافظت از اختلال فرکانس‌های رادیویی، یا قابلیت محافظت از تخلیه الکترواستاتیکی، را دارا باشند.
انواع تابلو برق
برای تقسیم بندی تابلو برق صنعتی باید به دسته بندی‌های گوناگونی توجه نماییم. در حالت کلی تابلو برق از منظرهای مختلفی تقسیم بندی می‌شود که در این بخش با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع تابلو برق صنعتی از نظر ساختار
تابلو برق‌ها ساختارهای متفاوت و گوناگونی دارند که می‌توان آن‌ها را از این نظر دسته بندی نمود:

تابلو برق  Metal Enclosed این نوع از تابلو برق دارای یک محفظه فلزی است که تمامی تجهیزات تابلو برق شامل کلیدها، ترانس‌های جریان و ولتاژ، لوازم اندازه گیری، شینه‌ها و … داخل آن قرار می‌گیرد.
تابلو برق  Metal Clad این نوع از تابلو برق، زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosedقرار می‌گیرد. ساختار این نوع از تابلو برق به این صورت است که دارای محفظه‌های مختلف به صورت جداگانه است و قطعات مختلف جدا از هم قرار می‌گیرند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که در صورت ایجاد خطا در یکی از قطعات و محفظه‌ها، سایر قطعات دچار آسیب نشوند.
تابلو برق  Compartment Typeاین نوع از تابلو برق نیز زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosed قرار می‌گیرد. ساختار این نوع، مخالف مدل قبلی است و به این صورت است که در آن‌ها محفظه‌های قطعات به یکدیگر متصل هستند و از هم جدا ساخته نمی‌شوند.
تابلو برق کشویی یا Withdrawable این تابلو برق از ایمنی بیشتری و همچنین سرویس راحت‌تری برخوردار است. به همین دلیل است که از تابلو برق کشویی جهت کنترل موتورها استفاده می‌شود.
تابلو برق رک  Rackاین تابلو برق صنعتی به صورت قفسه ساخته می‌شود و انواع محفظه‌های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی بر روی تابلو برق رک قرار می‌گیرد.
تابلو برق  Swingتابلو برق Swing تقریبا مانند مدل رک می‌باشد و به همین دلیل آن را از نوع رک می‌دانند. این نوع از تابلو برق دارای درب شیشه‌ای متحرک می‌باشد که دلیل قیمت بالای آن است. در تابلو برق Swing می‌توان پشت تمامی تجهیزات را مشاهده نمود و این دلیلی است برای راحتی استفاده از آن‌ها.
انواع تابلو برق از نظر محل نصب
محل نصب تابلو برق صنعتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر کارایی تابلو برق است. این موضوع می‌تواند حتی روی نحوه ساخت تابلو برق نیز تاثیر بگذارد. تابلو برق‌ها از نظر محل نصب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

تابلو برق داخلی یا Indoor این نوع از تابلو برق در محیط‌های بسته مانند داخل سالن، سوله، کارگاه و … نصب می‌شود و در این مکان‌ها کاربرد دارد.
تابلو برق فضای باز یا  Outdoor این تابلو برق‌ها به صورتی خاص طراحی شده‌اند و این طراحی خاص آن‌ها را برای نصب در محیط باز آماده و مهیا می‌نماید.
انواع تابلو برق از نظر ولتاژ
تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
تابلو برق ولتاژ پایین یا LV
تابلو برق ولتاژ متوسط یا MV
تابلو برق ولتاژ قوی یا HV
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

تجهیزات مخابراتی به سخت افزار مورد استفاده برای ارتباطات مخابراتی مانند خطوط انتقال دیتا بصورت فیزیکی، ایستگاههای فرستنده رادیویی و ارتباطات بر پایه فیبر نوری میباشد.این ارتباط شامل انواع مختلفی از فن آوری های ارتباطی از جمله تلفن، موبایل، رادیو، اینترنت و حتی رایانه است. از اوایل دهه 1990 تجهیزات مخابراتی و تجهیزات فناوریاطلاعات از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند.زیرا رشد اینترنت باعث افزایش اهمیت فضایارتباطات مخابراتی برای انتقال داده ها شده است.
تجهیزات مخابراتی و شبکه
تجهیزات مخابراتی و تجهیزات شبکه دو واژه مترادف با هم که همزمان پیشرفت گسترده ای داشته اند. تجهیزات مخابراتی در اصل به تجهیزات مورد استفاده در شبکه تلفن ثابت، تلفن همراه، تقویت کننده آنتن موبایل و سایر تجهیزات انتقال دیتا گفته میشود که گستردگی ویژه ای دارد. انواع کابلها، آنتن های گیرنده و فرستنده، کانکتورهای اتصال کابل، دستگاههای انتقال از جمله این تجهیزات میباشند.
بصورت کلی ارتباطات مخابراتی که بین دو یا چندین نقطه ایجاد میشود از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل میشود. بخش نرم افزار به پروتکلها و برنامه هایی گفته میشود که در حوزه IT استاندارهای خاص خود را دارند و توسط این برنامه ها ارتباطات برنامه ریزی و مدیریت میشوند. قسمت سخت افزار ارتباط ، همان تجهیزات مخابراتی (تجهیزات پسیو یا اکتیو که در ایجاد ارتباط نقش دارند) است. در واقع تجهیزاتی که بدون آنها ایجاد ارتباط ممکن نمیباشد. دسته بندی این تجهیزات معمولا به نحوه انتقال دیتا بستگی دارد.
1.ارتباط بر روی سیم فیزیکی
ارتباط بر روی سیم فیزیکی که یکی از قدیمیترین نحوه انتقال دیتا میباشد. مانند ارتباط های تلفن شهری که همچنان در بیشتر نقاط ایران از سیمهای مسی زوج برای تلفن استفاده میشود.
در این روش دیتا بصورت آنالوگ بر روی امواج الکتریکی مدوله و بر روی سیم مسی انتقال داده میشوند. بدلیل ماهیت آنالوگ و افت در مسیر نمیتوان در فواصل طولانی ایجاد ارتباط نمود. این روش محدودیت های بسیار زیادر را دارد و با تکنولوژی امروز مرقوم به صرفه نیست. تجهیزات مخابراتی بکار گرفته شده در این روش دیتا را بر روی سیم انتقال میدهند.

2.ارتباط رادیویی یا Wireless
ارتباط رادیویی یا Wireless که توسط تجهیزات رادیویی ایجاد میشود.در این روش دیتا بصورت رادیویی و توسط امواج انتقال داده میشوند. در این روش دیتا در فواصل طولانی تری قابل انتقال است. دیتا بصورت دیجیتال (و یا آنالوگ) بر روی فرکانسهای مختلف مدوله میشوند و در فواصل معینی انتقال داده میشوند. رادیو های انتقال دیتا، آنتنها و کابلهایی که بتوانند فرکانسهای بالا را عبور دهند از جمله تجهیزات مخابراتی است که در این روش بکار گرفته میشوند.

3.ارتباط با فیبر نوری
ارتباط با فیبر نوری که نسل جدیدی از ارتباطات میباشد.در این روش علاوه بر سرعت بالا (در حد سرعت نور)، انتقال در فواصل بسار طولانی(بین قاره ای) و انتقال دیتا با پهنای باند بسیار بالا میسر میباشد. تجهیزات مخابراتی که در این روش بکار گرفته میشود غالبا تجهیزات استاندارد شده و متناسب با فیبر نوری میباشند.
تجهیزات مخابراتی بازه گسترده ای دارند
این بازه شامل متریال نصب، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، لوازم بستر نصب، نگهدارنده های کابل و آنتن و سایر تجهیزات میشود. چسب های عایق کننده جهت نگهداری کابل و کانکتور و همچنین جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل کانکتور از جمله سایر تجهیزات میباشد. یکسری از لوازم که در تقسیم بندی های سیویل (تجهیزات بستر نصب) دسته بندی میشوند که شامل دکل، پایه های آنتن، کانکس، تجهیزات داخل کانکس و غیره میباشد. در مجموع هر آنچه که در نصب و راه اندازی دستگاه های مخابراتی بکار گرفته میشوند تجهیزات مخابراتی نام گذاری میشود.

کابل چیست؟
کابل ها معمولا به سیم هایی گفته میشود که توسط آن جریان الکتریکی انتقال داده میشود که در واقع یک یا چند سیم یا طناب در کنار هم و یا به صورت بسته، به هم پیچیده ویا به یکدیگر بافته شده اند که آنها برای شکل دادن به یک مجموعه یگانه مورد استفاده قرار می گیرند. در تجهیزات مخابراتی بدلیل ماهیت هر چه بهتر انتقال دیتا معمولا از کابلهای کواکسیال استفاده میشود.

کابل کواکسیال چیست؟
کواکسیال به کابلی گفته میشود که علاوه بر مغزی دارای یک سری رشته سیم است که دور تا دور مغزی را احاطه کرده است. این کابلها به کابل شیلد دار هم معروفند. این شیلد ها به عبور بهتر فرکانس روی مغزی کمک میکند و باعث میشود فرکانس افت کمتری در طی مسیر داشته باشد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

ترمینال مخابراتی یا ترمینال کروز ( نام های دیگرآن عبارتند از : ترمینال کروز مخابراتی ، ترمینال مخابرات ، ترمینال پیچی و … ) یکی از پرکاربردترین وسایل کمکی در کارهای صنعتی است. کار اصلی ترمینال مخابراتی اتصال دو یا چند سیم است. پایانه‌های مخابراتی به دو نوع پایانه، پایانه پیچ و پایانه کروز تقسیم می‌شوند. ترمینال کروز مانند پیچ ترمینال ( از این نوع از ترمینال ها به عنوان ترمینال پیچی یاد می شود ) دارای دو درگاه ورودی و خروجی است که اطلاعات را بین سیم‌های ورودی مخابرات و سیم‌های درایو انتقال می‌دهد.
در دستگاه‌های مرکزی، این ابزار می‌تواند در پست تلفنی شرکت و سازمان استفاده شود. ترمینال کروز در این موارد از طریق یک ایستگاه کابلی به کارت‌های خطوط داخلی مختلف متصل می‌شود و برای راه اندازی خطوط داخلی استفاده می‌شود. علاوه بر این، این پایانه‌ها برای مدیریت خطوط مختلف شهری به یک جفت سیم مخابراتی متصل می‌شوند. این ابزار معمولاً به رنگ سفید بوده و دارای پایه مربوط به پست مخابراتی است.
ده پورت مختلف در هر ترمینال وجود دارد که از ۱ تا ۱۰ شماره‌گذاری شده‌اند. هر کدام از این کانکتورها برای اتصال یک جفت سیم استفاده می‌شود. هنگامی که یک جفت سیم به پورت شماره X متصل است و می‌خواهیم از این درگاه خارج شویم، باید یک جفت سیم را به درگاه خروجی یا پورت پایین ترمینال X متصل کنیم. برای اتصال کابل رابط به ترمینال کروز، باید از رنگ‌بندی خاصی پیروی کنیم.
قیمت ترمینال کروز
خرید ترمینال‌های مخابراتی بستگی به عوامل مختلفی دارد :

✔ نوع ترمینال مخابراتی کروز : ترمینال های کروز، پیچی، دلسا، PT و…
✔ ابعاد های مختلف ترمینال های مخابراتی که بسته به نیاز کاربر می باشد
✔ تعداد زوج ترمینال های مخابراتی مورد نیاز
✔ جنس ماژول مورد نیاز
✔ قابلیت رانژه نمودن سیم ها با قطر های مختلف
✔ تعداد پورت های ورودی و خروجی
✔ انتقال اطلاعات و دیتا در سیم های مخابرات به سیم های خطوط داخلی منازل و یا شرکتی
✔ مجهز بودن به پایه برای نصب روی پست مخابرات و اتصال به خطوط داخلی توسط کابل جک و کارت های مختلف

انواع ترمینال مخابراتی
در مرکز های مخابراتی برای اتصال نمودن خطوط مخابراتی با توجه به نیاز و شرایط از ترمینال های مختلفی استفاده می کنند. مثل ترمینال های کروز، پیچی، دلسا، PT و… که توسط شرکت های مختلفی و در انواع مختلفی تولید می شوند.

با توجه به اینکه ترمینال های پیچی که مدل های قدیمی تری هستند، منسوخ شده اند جای خود را به ترمینال کروز داده اند.

بستن اتصالات در پست تلفن ، با توجه به این ترمینال ها انجام می گردد.

اگر از ترمینال پیچی در داخل تابلو مخابراتی استفاده کرده باشنم، باید ابتدا زوج سیم ورودی از طریق کابل اصلی را به زیر پیچ بست.

در ادامه زوج سیم خروجی را روی پایه نظیر آن روی ترمینال پیچی، ببندیم.

اگر از ترمینال های کروز، در داخل پست استفاده کرده باشند، بهتر این است که برای اتصال زوج سیم های ارتباطی، ابتدا این زوج سیم ها را با قیچی کروز روی پایه ی بالایی پرس کرده و در ادامه زوج سیم خروجی را نیز روی پورت پایینی ترمینال کروز، قیچی کرد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

ترمینال‌ مخابراتی یا ترمینال کروز از رایج‌ترین وسایل جانبی در حوزۀ صنعت به شمار می‌آیند. کاربرد اساسی این ترمینال‌ها وصل کردن دو یا چند کابل، سیم است. ترمینال‌های مخابراتی، به دو شکل ترمینال‌های مخابراتی کروز و ترمینال‌های مخابراتی پیچی گروه‌بندی می‌شوند. ترمینال‌های کروز مانند ترمینال‌های پیچی شامل دو پورت ابتدایی و انتهایی بوده و سبب منتقل شدن داده‌ها به سیم‌های داخلی از سمت مخابرات و سیم‌های رانژه می‌شوند.
در تجهیزات و دستگاه‌های سانترال، از ترمینال‌های مخابراتی می‌توان در پست‌های تلفن اداره، شرکت و سازمان بهره برد. ترمینال‌های مخابراتی کروز، به‌وسیله‌ی کابل‌های جک به کارت‌های مختلف خطوط درونی وصل می‌شوند و برای شروع به کار خطوط داخلی، از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین کابل‌های جک معمولاً به شکل 18 یا 24 زوجی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
فروش ترمینال کروز
ترمینال کروز مانند پیچ ترمینال دارای دو درگاه ورودی و خروجی است که اطلاعات را بین سیم‌های ورودی مخابرات و سیم‌های درایو انتقال می‌دهد. در دستگاه‌های مرکزی، این ابزار می‌تواند در پست تلفنی شرکت و سازمان استفاده شود. ترمینال کروز در این موارد از طریق یک ایستگاه کابلی به کارت‌های خطوط داخلی مختلف متصل می‌شود و برای راه اندازی خطوط داخلی استفاده می‌شود. علاوه بر این، این پایانه‌ها برای مدیریت خطوط مختلف شهری به یک جفت سیم مخابراتی متصل می‌شوند. این ابزار معمولاً به رنگ سفید بوده و دارای پایه مربوط به پست مخابراتی است.
ده پورت مختلف در هر ترمینال وجود دارد که از ۱ تا ۱۰ شماره‌گذاری شده‌اند. هر کدام از این کانکتورها برای اتصال یک جفت سیم استفاده می‌شود. هنگامی که یک جفت سیم به پورت شماره X متصل است و می‌خواهیم از این درگاه خارج شویم، باید یک جفت سیم را به درگاه خروجی یا پورت پایین ترمینال X متصل کنیم. برای اتصال کابل رابط به ترمینال کروز، باید از رنگ‌بندی خاصی پیروی کنیم.
انواع ترمینال مخابراتی
در مرکزهای مخابراتی برای اتصال نمودن خطوط مخابراتی با توجه به نیاز و شرایط از ترمینال های مختلفی استفاده می کنند. مثل ترمینال های کروز، پیچی، دلسا، PT و… که توسط شرکت های مختلفی و در انواع مختلفی تولید می شوند. با توجه به اینکه ترمینال های پیچی که مدل های قدیمی تری هستند، منسوخ شده اند جای خود را به ترمینال کروز داده اند. بستن اتصالات در پست های تلفن، با توجه به این ترمینال ها انجام می گردد. اگر از ترمینال پیچی در داخل پست استفاده کرده باشنم، باید ابتدا زوج سیم ورودی از طریق کابل اصلی را به زیر پیچ بست.  در ادامه زوج سیم خروجی را روی پایه نظیر آن روی ترمینال پیچی، ببندیم.

اگر از ترمینال های کروز، در داخل پست استفاده کرده باشند، بهتر این است که برای اتصال زوج سیم های ارتباطی، ابتدا این زوج سیم ها را با قیچی کروز روی پایه ی بالایی پرس کرده و در ادمه زوج سیم خروجی را نیز روی پورت پایینی ترمینال کروز، قیچی کرد. همینطور باید اذعان نمود که در داخل پست های مخابراتی، از ترمینال های ایستاده پیچی یا از ترمینال های کروز استفاده شده است.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

سبک مدرن، به طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف به شیوه ای زیبا و با استفاده از المان های نو و جدید گفته می شود. سبک مدرن مانند سبک کلاسیک از قواعد مشخص پیروی نمی کند و دست طراحان برای طراحی باز است؛ یعنی طراحان میتوانند از مواد مختلف زیادی به هر شیوه ای که میخواهند استفاده کنند و طرح های زیبا و مدرنی به وجود بیاورند.
لوستر مدرن یکی از مهم ترین بخش های طراحی دکوراسیون به سبک مدرن است؛ زیرا لوستر به سبب نور بخشی که دارد خیلی به چشم می آید و ظاهر آن میتواند هویت مکان را تغییر دهد. مزیت لوستر مدرن جدای از زیبایی که دارد سازگاری آن با محیط های مختلف است. به دلیل اینکه دست طراح در طراحی لوستر مدرن باز است، این لوسترها در مدل های بسیار متنوعی درست می شوند که در هر فضایی میتوان یکی از آنها را استفاده کرد. همچنین به این دلیل که اکثر افراد به استفاده از لوستر مدرن رو آورده اند روز به روز شاهد طرح های جدید و جذاب بیشتری هستیم که نیاز بازار را رفع کند. همچنین یک مزیت دیگر قیمت لوستر مدرن پذیرایی است. به این دلیل که در بسیاری از آنها از مواد ارزان استفاده می شود و خیلی هم شلوغ و سنگین نیستند، قیمتشان میتواند به نسبت زیادی مناسب تر باشد.
لوستر کریستالی مدرن
کریستال از گذشته یکی از اصلی ترین بخش های لوسترهای مختلف بوده است و همچنان محبوبیت زیادی دارد. کریستال میتواند نور را به شکل زیبایی بازتاب دهد که باعث زیباتر شدن نور و محیط می شود.
با وجود اینکه کریستال یکی از بخش های مهم لوسترهای کلاسیک است اما به خوبی جای خود را در میان طرح های مدرن نیز باز کرده است. به طوری که لوستر مدرن کریستالی امروزه جزو لوسترهای پر فروش است. 
نوع و اندازه کریستال نقش پر رنگی در شکل کلی لوستر دارد که باید در طراحی مدرن لوستر در نظر گرفته شود.  زیباترین لوسترهای مدرن کریستالی آنهایی هستند که به تناسب در آنها از المان های مختلف استفاده شده باشد.
لوستر آویز مدرن
از مدرن ترین لوسترها میتوان به لوستر آویز اشاره کرد. این لوستر یا چراغ آویز را میتوان به شکل های بسیار متنوع و مختلفی استفاده کرد. لوستر یا چراغ آویز میتواند شامل یک یا چند بخش باشد که آن بستگی به سلیقه طراح آن دارد.
لوستر مدرن آویز لوستر آویزی است که به شکل مدرن تولید می شود و از انواع مواد میتوان در ساخت آن استفاده کرد. یکی از مواردی که در بسیاری از لوسترهای مدرن آویز میتوان مشاهده کرد لامپ هایی با حباب های جذاب است. حباب هایی که در شکل های مختلف هستند و جلوه متفاوتی به این لوسترهای آویز مدرن می دهند. استفاده از لوستر آویز نه تنها در منازل بلکه در فضاهای عمومی مانند رستوران ها و کافی شاپ ها نیز زیاد دیده می شود.
لوستر دیواری مدرن
لوستر دیواری یکی از انواع بسیار محبوب لوستر است که بیشتر به عنوان لوستر جانبی استفاده می شود. به دلیل قرار گیری لوستر دیواری بر دیوار که در کناره های هر فضایی هستند نمیتوان از آنها انتظار روشن کردن کل فضا را داشت، بلکه آنها میتوانند به عنوان لوستر کمکی برای فضاهای بزرگ، به عنوان چراغ خواب در اتاق خواب ها، به عنوان چراق سرویس های بهداشتی یا برای تزئینات و زیبایی در بخش های خاصی استفاده کرد.

لوستر مدرن دیواری لوستر دیواری ای است که در طرح های مدرن تولید می شود و در همخوانی کامل با دیگر المان های طراحی مدرن جلوه زیبایی به هر فضایی می بخشد. اما استفاده از لوستر دیواری تنهابه درون منزل خلاصه نمی شود، در خیلی از فضاهای بیرونی، لوسترهای دیواری مدرن به زیبایی نمای ساختمان ها کمک می کنند.
 

  • ساناز برکت