دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کابل شبکه به زبان ساده رابط بین دستگاه‌ها برای اتصال و انتقال داده است که در بستر شبکه اتفاق میفتد. اطلاعات دراین کابل بین مبدا و مقصد در جریان است. یک مثال واضح، اینترنت است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های شبکه کامپیوتری نیز مورد مناسبی برای مثال هستند تا این نوع کابل‌ها قابل فهم‌ شوند.
کابل اترنت نیز در شبکه محلی (LAN)، شبکه شهری (MAN) و شبکه جهانی (WAN) استفاده می‌شود. کابل‌هایی که برای اتصال دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌ها، روترها و کامپیوترهای شخصی برای انتقال داده استفاده می‌شوند، کابل اترنت هستند.
کابل شبکه چگونه کار می‌کند؟
شاید جالب باشد بدانیم این سیم چگونه داده‌ها را از مبدا به مقصد ارسال می‌کند و چه فرآیندی را طی می‌کند. داده‌هایی که برای ما قابل فهم هستند، هنگام انتقال توسط سیم از یک دستگاه به دستگاه‌های دیگر طی فرآیندهای نرم افزاری و سخت افزاری به کدهای صفر و یک تبدیل می‌شوند و بعد از آن به همان صورت اولیه به مقصد تحویل داده می‌شود.
ترتیب رنگ بندی کابل های شبکه
سیم‌های شبکه در سوکتی که در بالا توضیح داده شد قرار می‌گیرند. کابل‌ها استانداردهای مختلفی دارند. در استاندارد 568A به این ترتیب می‌باشد: سفیدسبز، سبز، سفیدنارنجی، آبی، سفیدآبی، نارنجی، سفیدقهوه‌ای، قهوه‌ای. در استاندارد 568B به ترتیب سفیدنارنجی، نارنجی، سفیدسبز، آبی، سفیدآبی، سبز، سفیدقهوه‌ای، قهوه‌ای می‌باشد.
با توجه به هر کدام از استانداردها، به ترتیب گفته شده سیم‌ها را در سوکت قرار می‌دهیم. از بین این سیم‌ها، چهار سیم وظیفه انتقال سیگنال را بر عهده دارند. چهار سیم دیگر نیز برای استفاده‌های جانبی تعبیه شدند.
در کابل شبکه ضربدری یک طرف استاندارد 568A و طرف دیگر استاندارد 568B استفاده می‌شود. دلیل این امر آن است که هر دو طرف این نوع کابل‌ها به یک کامپیوتر متصل می‌شوند. به همین دلیل از دو استاندارد معکوس استفاده می‌شود تا مسیر ارسال و دریافت در دو طرف آن منطبق باشد.
اما در کابل کشی مستقیم برای هر دو طرف کابل از استاندارد 568A استفاده می‌شود. این نوع کابل کشی برای اتصال یک کامپیوتر به دستگاه‌های دیگر مثل هاپ، سوییچ، روتر و… به کار می‌رود.
در حالت معمولی برای اینکه ارسال در یک طرف و دریافت در طرف دیگر انجام شود، باید رنگ کابل‌ها در یک طرف معکوس شود. ولی چون در مدل مستقیم در یک طرف کامپیوتر و در طرف دیگر دستگاه شبکه را داریم و آن دستگاه خودش پورت را معکوس می‌کند پس دیگر نیازی به معکوس کردن کابل نیست.
موارد استفاده از فروش کابل شبکه CAT6
شاید بتوان گفت بیشترین کابلی که در شبکه در حال حاضر مورد استفاده است همین cat6 است. از این کابل برای اتصال کامپیوتر به مواردی مانند سوئیچ و روتر و اتصال کلی شبکه استفاده می‌شود. همچنین برای دسترسی به اینترنت هم از این کابل معمولا استفاده می‌شود.

کابل شبکه Cat7
این نوع کابل نیز با سرعت بیشتر از 10 گیگابایت در ثانیه داده را انتقال می‌دهد. بیشترین طولی که می‌تواند داشته باشد 100 متر است که نسبت به cat6 طول بیشتری دارد.

کابل شبکه کواکسیال
کابل کواکسیال یک لایه مرکزی دارد که هادی الکتریکی است و عایق بندی نیز دارد. این لایه و عایق از تداخل و نویز الکتریکی در سیگنال جلوگیری می‌کند.

لایه مرکزی همان‌طور که در شکل مشاهده می‌کنید یک سیم نازک است که به صورت تابیده یا ساده در جای خود قرار می‎‌گیرد. دور این سیم مسی یک عایق قرار دارد. روی این عایق، فلز یا مس به صورت بافته شده و مشبک قرار گرفته است. در نهایت تمام این ساختار ذکر شده در یک عایق بیرونی قرار می‌گیرند.

لینک های مرتبط:

قیمت انواع کابل شبکه
قیمت کابل شبکه

  • ۰۲/۰۶/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی