دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کابلشو دستگاهی که برای اتصال دو یا چند ناحیه الکتریکی استفاده می‌شود، کانکتور الکتریکی نامیده می‌شود. اتصال دهنده‌ها برای اتصالات دائمی یا موقت استفاده می‌شوند. کانکتورها انواع مختلفی دارند، از جمله بلوک ترمینال، دوشاخه، سوکت، گیره ترمینال، سر سیم، اتصالات و غیره. کابل شو (بندهای کابل، انتهای ترمینال، Temial Shoeکانکتوری است که برای اتصال صحیح کابل به تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود.
کابل شو در بازار با نام Cersim یا وایرشو شناخته می‌شود. این قطعات برای اتصال سیم به تجهیزات الکتریکی و حتی به سطوح و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. حتی تمام گیره‌های باتری ماشین کابلشو هستند.
این کابل‌ها در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین این مناطق به صورت ثابت و با اتصال مستقیم به یکدیگر متصل نمی‌شوند. این وایرشو‌ها همراه با یک پوشش محافظ برای جلوگیری از ضربه یا آسیب به دوشاخه‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شوند.
کابلشو نامناسب می‌تواند باعث قطع برق یا گرمای بیش از حد شود و منجر به آسیب پرهزینه به تجهیزات الکتریکی شود. استفاده صحیح از کابلشو برای جلوگیری از موارد فوق ضروری است. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استفاده از آن‌ها آسان باشد و نیازی به تعمیر و نگهداری آسان ندارند؛ به همین دلیل است که کابلشو به طور گسترده در صنعت برق استفاده می‌شود.
دستگاه کابلشو بسته به جنس سیم انتخاب می‌شود. این نوع مس کاربردهای زیادی دارد و گاهی برای کاهش قطر سیم از جایی به جای دیگر استفاده می‌شود. برخی از کابلشو‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند و با سیم آلومینیومی استفاده می‌شوند. گاهی اوقات برای محافظت در برابر شوک الکتریکی یا اتصال کوتاه، پوشش PVC روی کابلشو اعمال می‌شود.
دلیل اصلی استفاده از کابلشو
کابلشوها امروزه به عنوان یکی از قطعات مهم و کاربردی شناخته می‌شوند که نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ البته که قدیم به منظور اتصال سیم هادی به محل مورد اتصال و ایجاد اتصال الکتریکی، بایستی ابتدا تمام سیم‌ها را به صورت مستقیم به هم بپیچانند.

حتی جهت ثابت نگه داشتن این اتصال نیز از چسب برق استفاده می‌کردند؛ البته که این اتصال‌های قدیمی بسیار قدیمی و خطرناک بودند و از نظر ایمنی نیز این نحوه از اتصال چندان مناسب نبودند، اما به مرور زمان و پیشرفت علم، همچنین اهمیت ایمنی و سلامتی بدن، اقدام به تولید قطعات کاربردی کردند.

کابلشوها نیز جزو یکی از قطعات مهمی هستند که جهت برقراری ایمنی به کار می‌روند. اتصالی که با این قطعات برقرار می‌شود، امنیت بیشتری فراهم می‌کند و در قطعات و دستگاه‌های کاربردی زیادی از آن استفاده خواهند کرد.
تشخیص کیفیت سر سیم انواع کابلشو
مهم‌ترین پارامتری که در تهیه سرسیم انواع کابلشو بایستی مورد توجه قرار بگیرد، مرغوبیت و کیفیت سر سیم است که برای تشخیص آن لازم است به موارد مختلفی توجه کنید. یکی از این پارامترهای تعیین کننده کیفیت و ماندگاری سر سیم این است که در هنگام خرید آن‌ها به ظاهر سر سیم و کابل شو توجه کنید.

لازم است که کابلشو عاری از هر گونه پلیسه‌ای باشد و انتهای سر سیم هم ظاهری کاملاً یکدست داشته باشد؛ البته این مورد تنها عامل تعیین کننده کیفیت سر سیم نیست، بلکه بیشتر بودن طول لوله هم نشان دهنده ماندگاری و مرغوبیت آن است.

توجه کنید که کیفیت و دوام وایرشو و یا کابلشو در برقرار شدن یک اتصال مطمئن و بی‌نقص بسیار تاثر گذار است. نکته بعدی که بایستی به آن توجه کنید ضخامت مناسب برای این قطعات است که در برقراری جریان الکتریکی هم موثر واقع می‌شود، بنابراین با توجه به آن چه که گفته شد کابلشو علاوه بر انتقال و ایجاد جریان می‌تواند از قطع شدن اتصال هم به خوبی جلوگیری کند.

پس تا می‌توانید در هنگام خرید این محصول راجع به ظاهر آن‌ها حساس باشید تا بتوانید بهترین مورد را انتخاب کنید و با استفاده از آن اتصالات مطمئنی را ایجاد کنید. در نهایت لازم به ذکر است اگر می‌خواهید که سر سیم را به سیم افشان متصل کنید باید یک اتصال مکانیکی و الکتریکی بدون عیب و نقص در سرسیم‌ها ایجاد کنید؛ بنابراین برای نصب این کابلشوها به سطح مقطع کابل و جنس سیم و ساختمان، وضعیت مکانیکی کابل و غیره توجه کنید.
 

  • ۰۲/۰۱/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی