دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

تابلوهای برق صنعتی شامل محفظه‌ای معمولاً فلزی هستند که تجهیزات و قطعات مربوط به کنترل برق درون آنها نصب می‌شود. این تجهیزات و قطعات داخلی، بنا به کاربرد تابلو برق می‌توانند متفاوت باشند همچنین از دیگر کاربردهای تابلو برق، محافظت افراد در مقابل برق‌گرفتگی است. ضمن اینکه از تجهیزات درونی خود نیز در برابر تأثیر عوامل محیطی محافظت می‌کند.
تابلو برق، تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی از قبیل سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها و نمایشگرها را در ردیف‌های عایق‌بندی شده و به‌صورت منظم قرار می‌دهد تا کنترل، تعویض و تعمیر آنها توسط اپراتور به‌آسانی قابل انجام باشد دراین‌ بین، ممکن است لازم باشد که برخی از تابلو برق‌ های الکترونیکی ویژگی‌های خاصی از جمله تهویه مناسب برای کاهش دما، محافظت از اختلال فرکانس‌های رادیویی، یا قابلیت محافظت از تخلیه الکترواستاتیکی، را دارا باشند.
انواع تابلو برق
برای تقسیم بندی تابلو برق صنعتی باید به دسته بندی‌های گوناگونی توجه نماییم. در حالت کلی تابلو برق از منظرهای مختلفی تقسیم بندی می‌شود که در این بخش با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع تابلو برق صنعتی از نظر ساختار
تابلو برق‌ها ساختارهای متفاوت و گوناگونی دارند که می‌توان آن‌ها را از این نظر دسته بندی نمود:

تابلو برق  Metal Enclosed این نوع از تابلو برق دارای یک محفظه فلزی است که تمامی تجهیزات تابلو برق شامل کلیدها، ترانس‌های جریان و ولتاژ، لوازم اندازه گیری، شینه‌ها و … داخل آن قرار می‌گیرد.
تابلو برق  Metal Clad این نوع از تابلو برق، زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosedقرار می‌گیرد. ساختار این نوع از تابلو برق به این صورت است که دارای محفظه‌های مختلف به صورت جداگانه است و قطعات مختلف جدا از هم قرار می‌گیرند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که در صورت ایجاد خطا در یکی از قطعات و محفظه‌ها، سایر قطعات دچار آسیب نشوند.
تابلو برق  Compartment Typeاین نوع از تابلو برق نیز زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosed قرار می‌گیرد. ساختار این نوع، مخالف مدل قبلی است و به این صورت است که در آن‌ها محفظه‌های قطعات به یکدیگر متصل هستند و از هم جدا ساخته نمی‌شوند.
تابلو برق کشویی یا Withdrawable این تابلو برق از ایمنی بیشتری و همچنین سرویس راحت‌تری برخوردار است. به همین دلیل است که از تابلو برق کشویی جهت کنترل موتورها استفاده می‌شود.
تابلو برق رک  Rackاین تابلو برق صنعتی به صورت قفسه ساخته می‌شود و انواع محفظه‌های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی بر روی تابلو برق رک قرار می‌گیرد.
تابلو برق  Swingتابلو برق Swing تقریبا مانند مدل رک می‌باشد و به همین دلیل آن را از نوع رک می‌دانند. این نوع از تابلو برق دارای درب شیشه‌ای متحرک می‌باشد که دلیل قیمت بالای آن است. در تابلو برق Swing می‌توان پشت تمامی تجهیزات را مشاهده نمود و این دلیلی است برای راحتی استفاده از آن‌ها.
انواع تابلو برق از نظر محل نصب
محل نصب تابلو برق صنعتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر کارایی تابلو برق است. این موضوع می‌تواند حتی روی نحوه ساخت تابلو برق نیز تاثیر بگذارد. تابلو برق‌ها از نظر محل نصب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

تابلو برق داخلی یا Indoor این نوع از تابلو برق در محیط‌های بسته مانند داخل سالن، سوله، کارگاه و … نصب می‌شود و در این مکان‌ها کاربرد دارد.
تابلو برق فضای باز یا  Outdoor این تابلو برق‌ها به صورتی خاص طراحی شده‌اند و این طراحی خاص آن‌ها را برای نصب در محیط باز آماده و مهیا می‌نماید.
انواع تابلو برق از نظر ولتاژ
تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
تابلو برق ولتاژ پایین یا LV
تابلو برق ولتاژ متوسط یا MV
تابلو برق ولتاژ قوی یا HV
 

  • ۰۲/۰۲/۲۷
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی