دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

به مجموعه عملیاتی که در یک ساختمان انجام می‌شود مانند ایجاد انشعاب و لوله‌گذاری برای هدایت جریان برق، طراحی برق ساختمان، نصب جعبه تقسیم و جعبه فیوز، عبور سیم‌های الکتریکی، نو کردن سیم‌های قدیمی برق، نصب تابلو برق پلاستیکی، فنرزنی، ترازبندی مکان پریزها و کلیدها روی دیوار و غیره، سیم کشی ساختمان می‌گویند. سیم‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و ساز ساختمان و برای اتصال برق پروژه می‌باشد. عملیات سیم‌کشی ساختمان بسیار مهم است و می‌بایست مراحل آن به درستی، طبق آیین‌های اجرایی و قوانین و همچنین توسط یک برقکار مجرب انجام شود وگرنه ممکن است مشکلات جبران ناپذیری مثل برق گرفتگی و مرگ افراد ساکن در ساختمان رخ دهد.
انواع سیم و کابل خراسان در سیم کشی
سیم یکی از تجهیزات مورد نیاز در سیم کشی است که کارایی بسیار زیادی در صنعت برق دارد. ساختار سیم از یک هادی برای عبور جریان برق و یک عایق برای جلوگیری از نشت برق ساخته شده است. از نظر ساختار درونی سیم های برق به سه دسته که شامل: سیم افشان، سیم نیمه افشان و سیم مفتولی تقسیم می‌شوند:
• سیم مفتولی: سیم مفتولی به عنوان سیم تک لا هم شناخته می‌شود. این سیم یک نوع سیم خشک است که قابلیت فرم‌دهی دارد. به طور معمول از سیم مفتولی در تابلو برق استفاده می‌شود. این نوع سیم دارای ولتاژ۴۵۰ تا۷۵۰ ولت و سطح مقطع‌هایی با ۱٫۵ تا ۲۴۰ میلی متر برای جریان‌های گوناگون طراحی و ساخته شده است.
• سیم افشان: سیم افشان یا چند رشته‌ای، یک سیم پرکاربرد است و در ساختارآن تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم پیچیده ویک روکش از جنسPVC استفاده شده است. این نوع سیم نرم بوده و دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و به همین دلیل در سیم کشی ساختمان و در محل‌هایی که نیاز است سیم‌ها خم شوند و یا پیچ خورده باشند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولتاژ سیم افشان ۵۰۰-۳۰۰ ولت است.
• سیم نیمه افشان: این نوع سیم مابین سیم مفتولی و افشان است. یعنی تعداد رشته‌های تشکیل دهنده این سیم از سیم افشان کمتر است و همچنین انعطاف پذیری آن نسبت سیم افشان پایین‌تر است. ولتاژ مربوط به سیم نیمه افشان 450 تا 570 است و کارایی آن شبیه سیم مفتولی است.
• سیم لاکی: این سیم از یک رشته سیم ساخته شده است که با یک لایه نازکی از عایق پوشیده شده است. سیم لاکی به عنوان سیم ترانس نیز شناخته می‌شود و در سیم پیچی‌های موتور و ترانسفورماتور کاربرد دارد.
• سیم نایلون: سیم نایلون یا سیم سفید از دو سیم نازک که به طور معمول به هم چسبیده‌اند، تشکیل شده است. سیم نایلون در مراکز اداری و سیم کشی ساختمان کاربرد دارد.
لینک های مرتبط:
سیم و کابل خراسان افشار نژاد
 

  • ۰۲/۰۶/۳۰
  • ساناز برکت

نظرات (۱)

  • استودیو معماری زاها
  • سلام، تشکر میکنم از مطالب خیلی خوب و مفیدی که قرار میدید. آرزوی موفقیت روز افزون دارم براتون. ما در زمینه بازسازی ساختمان های مسکونی در تهران فعالیت می کنیم.خوشحال میشیم از وبسایت ما دیدن کنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی