دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

گوشی ایمنی: استفاده از گوشی‌های ایمنی یکی از مواردی که به طور حتم برای بالا بردن ایمنی در هنگام کارهای مختلف باید انجام شود. این وسایل ارزشمند با عملکرد بی‌نظیر خود سبب می‌شوند تا شما تا حد زیادی از آلودگی صوتی دور بمانید. پس با این وجود وظیفه اصلی این گوشی‌ها را باید محافظت مستقیم از گوش شما بدانیم. برای انجام این وظیفه این گوشی‌ها باید دارای ساختار ویژه‌ای باشند تا بتوانند به درستی وظیفه خود را انجام دهند. یکی از عواملی که ساختار گوشی‌های ایمنی را ویژه می‌کند این است که گوشی ایمنی باید امواج صوت را تا حد زیادی کاهش دهد، اما این میزان کاهش، نباید به اندازه‌ای باشد که فرد مشغول کار، هوشیاری و ارتباط خود را با محیط اطرافش از دست بدهد. این گوشی‌ها کاربردهای فراوانی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
ضرورت استفاده از گوشی ایمنی صداگیر
ساختار گوش باعث می‌شود که این جز حیاتی بدن نتواند صدا را بیشتر از یک حد مشخص تحمل کند. این موضوع سبب می‌شود تا شما با رفتن به مکان‌هایی که صدا از حد مشخصی در آن فراتر رفته است، به گوش‌هایتان آسیب بزنید. اما گاهی اوقات برخی افراد به سبب شغل خود مجبور به تحمل این شرایط هستند. این گونه افراد که بیشتر مشغول به کارهای صنعتی و عمرانی هستند همواره در معرض خطرناک‌ترین امواج صوتی هستند. در این میان است که ضرورت استفاده از گوشی ایمنی صداگیر حس می‌شود. زیرا این گوشی‌ها همانطور که گفته شد می‌توانند تا حد زیادی از ورود این امواج به گوش شما جلوگیری کنند. در نتیجه‌ی این کار، گوش‌های شما از هرگونه آسیبی دور می‌ماند.

به غیر از مورد بالا که پر اهمیت‌ترین دلیلی است که استفاده از این گوشی‌ها را ضروری می‌کند، دلیل دیگری نیز وجود دارد. افراد مختلف هنگامی که در معرض صدای بلند قرار می‌گیرند، تمام تمرکز خود را از دست می‌دهند و همین سبب بروز خطا و اشتباه در کار می‌شود. همچنین پایین آمدن تمرکز در هنگام کار با دستگاه‌هایی مثل اره برقی که صدای زیادی دارد می‌تواند باعث شود که سلامت فیزیکی فرد نیز به خطر بیفتد و حادثه‌ای خطر آفرین در کمین او باشد. در این جا است که این گوشی‌ها علاوه بر محافظت از گوش می‌توانند سبب بالا رفتن تمرکز و جلوگیری از خطرات احتمالی شوند و ضرورت استفاده از خود را اثبات کنند.
کاربرد گوشی ایمنی
اگر بخواهیم کاربرد گوشی ایمنی روگوشی را بگوییم باید به همان دو موردی اشاره کنیم که در بحث قبل به آن‌ها توجه کردیم. جلوگیری از صدای بیش از حد و بالا بردن تمرکز دو کاربردی است که این گوشی‌ها دارند. اما نکته قابل توجه این جا است که این کاربردها در زندگی روزمره ما در کجا کاربرد دارند. برای فهمیدن این موارد می‌توان به مطالب ذیل توجه کرد.

🔷 فرودگاه:
یکی از مکان‌هایی که برخی از افرادی که در آن مشغول به کار هستند باید از این گوشی‌های ایمنی استفاده کنند، فرودگاه است. در فرودگاه‌ها، کارکنانی که در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما کار می‌کنند باید از این نوع گوش‌گیر ایمنی استفاه کنند. زیرا موتورهای هواپیما می‌توانند صدایی تا حدود ۱۴۰ دسی‌بل ایجاد کنند که این صدا فراتر از حد تحمل گوش انسان است.

🔷 پروسه تخریب ساختمان:
یکی از کارهای پر سروصدا که حتی برای همسایگان که در دورتر ایستاده‌اند نیز آزار دهنده است، تخریب ساختمان است. در هنگام انجام این کار، کارگران ساختمانی حتما باید از گوشی ایمنی استفاده کنند.

🔷 معدن:
یکی دیگر از مکان‌هایی که ضرورت استفاده از گوشی‌های ایمنی برای کارگران آنجا محرز است، معدن است. معدنچی‌ها اصولا هر روزه با تخریب دیواره معدن با دریل و… درگیر هستند که همه‌گی آن‌ها صدایی مافوق باور دارند. پس استفاده از گوشی‌های ایمنی برای جلوگیری از آسیب واجب است.

🔷 نجارها:
نجاری یکی دیگر از مشاغلی است که در آن همواره صدایی بالاتر از حد تحمل شنوایی در جریان است. جالب است بدانید چه در چوب‌بری‌های بزرگ با تجهیزات سنگین و چه در نجاری‌هایی با اره‌های کوچک‌تر کار کنید، باید از گوشی‌های ایمنی استفاده کنید. زیرا این دستگاه‌ها همواره صدایی بالاتر از ۷۰ دسی‌بل دارند که آسیب‌زا است.

🔷 راه آهن:
یکی دیگر از مکان‌هایی که جز مکان‌ها پر سروصدا محسوب می‌شود، محل رفت و آمد قطارها یا همان راه آهن است. پس اگر کارگر راه آهن هستید و روی ریل‌ها کار می‌کنید باید از گوشی ایمنی استفاده کنید زیرا حرکت قطارها می‌تواند صدایی از ۷۰ دسی‌بل تا ۱۴۰ دسی‌بل ایجاد کند که بالاتر از سطح استاندارد است.

🔷 کشاورزان:
این افراد همواره جز اقشاری هستند که به دلیل‌عدم آگاهی در معرض خطر و آسیب هستند. این خطر از آنجایی نشئت می‌گیرد که باور عمومی بر این اصل است که کشاورزی جز کم صداترین کارهای موجود در طبیعت است که هیچ مخاطره‌ای ندارد، اما این چنین نیست. کشاورزان در طول سال همواره مجبور به استفاده از تراکتورهایی هستند که میزان صدای تولیدی آن بالاتر از حد انتظار و ایمنی است. پس با توجه به این موارد یکی دیگر از کاربردهای گوشی‌های ایمنی در کشاورزی و برای کشاورزان است.
 

  • ۰۲/۰۱/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی