دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کلید اتوماتیک اشنایدر یا قطع کننده مدار (MCCB) یک وسیله حفاظت الکتریکی است که برای محافظت از مدار در برابر جریان اضافه که می‌تواند باعث اضافه بار یا اتصال کوتاه شود، استفاده می‌شود. با درجه‌بندی جریان تا ۲۵۰۰A، MCCB در انواع ولتاژها و فرکانس‌ها با تنظیمات stroke قابل تنظیم در دسترس است.
این قطع کننده‌های مدار در سیستم‌های فتوولتائیک بزرگ، قطع کننده‌های مدار مینیاتوری (MCB) نیستند، بلکه برای اهداف عایق کاری و حفاظتی سیستم استفاده می‌شوند که دارای سه جزء اصلی است:
🔶 سیم پیچ یا آهنربا: این مهمترین قسمت کنتاکتور است. نیروی محرکه مورد نیاز برای بستن کنتاکت‌ها توسط سیم پیچ کنتاکتور یا آهنربای الکتریکی تامین می‌شود. سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی و کنتاکت‌ها توسط محفظه محافظت می‌شوند.
🔶 هوزینگ: دقیقاً مانند محفظه‌ای که در هر کاربرد دیگری استفاده می‌شود، کنتاکتور دارای محفظه‌ای است که عایق‌بندی می‌کند و از تماس پرسنل با کنتاکت‌ها جلوگیری می‌کند. قاب محافظ از مواد مختلفی مانند پلی کربنات، پلی استر، نایلون ۶، هاسپ، ترموست و… ساخته شده است. به طور کلی، کنتاکتورهای قاب باز دارای یک محفظه اضافی هستند که از دستگاه در برابر آب و هوای شدید، خطرات انفجار، گرد و غبار و روغن محافظت می‌کند.
انتخاب کلید اتوماتیک اشنایدر
زمانی استفاده از یک کلید اتوماتیک اشنایدر کاربردی واقع می‌شود که طراحی مناسبی داشته باشد و بر اساس اصول فنی ساخته شده باشد. در غیر این صورت در زمان اضافه جریان و اتصال کوتاه کاربردی نخواهد بود و به دلیل قطع بی‌موقع آسیب‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیری را به مدار و تجهیزات استفاده شده وارد می‌کند. ناظرین برای انتخاب مناسب و درست این کلید بایستی به پارامترهایی همچون نوع کلید، قدرت قطع وسایل حفاظتی در مدار، مقدار جریان اسمی و… توجه کنند. توجه به این موارد به منظور جلوگیری از آتش سوزی در هنگام تشخیص خطای اضافه بار و اتصال کوتاه لازم و ضروری است.
برای انتخاب مناسب کلید اتوماتیک اشنایدر بایستی به پلاک کلید توجه کنید و سپس با توجه به مشخصاتی که روی آن درج شده است، کلید مورد نظر خود را انتخاب کنید. علامت‌ها و حروف زیادی روی این پلاک درج شده که باید آن‌ها را بررسی کنید:
⦁ نوع کالا: یعنی نوع کلید انتخابی
⦁ Ui: میزان ولتاژ عایق‌بندی شده
⦁ Ics: جریان اتصال کوتاهی که کلید به دفعات می‌تواند آن را قطع کند بدون آسیب دیدن
⦁ Uimp: ولتاژ پیک ضربه‌ای می‌تواند چند برابر ولتاژ نامی باشد.
⦁ Icu: جریان اتصال کوتاهی که کلید تنها یک بار می‌تواند آن را قطع کند بدون این که آسیبی ببیند.
⦁ Ue: ولتاژ بهره برداری که سطح آن در شبکه‌ها فشار ضعیف ایران ۴۰۰ ولت است.
نماد مداری Circuit breaker که در نقشه تابلو برق قابل پیگیری و شناسایی خواهد بود.
کلید اتوماتیک اشنایدر قابل تنظیم
کلید اتوماتیک اشنایدر به دو صورت ثابت و قابل تظیم طراحی و تولید می‌شود که مدل فیکس یا غیر قابل تنظیم آن برای میزان جریان ثابتی در نظر گرفته شده است و نمی‌توان آن را تغییر داد. اما مدل کلید اتوماتیک قابل تظیم یکی از پرکاربرترین کلیدهای اتوماتیکی است که در صنایع مختلف و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. محدوده کلید کمپکت NSX برند اشنایدر می‌تواند بازه جریانی از ۱۶ تا ۶۳۰ آمپر را به خوبی پوشش دهد. در واقع مهم‌ترین مشخصه‌ای که در کلیدهای اتوماتیک قابل تنظیم وجود دارد این است که جریان کاری مناسبی دارند.
 

  • ۰۲/۰۳/۰۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی