دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

نحوه تعویض لاستیک درب یخچالاین دستگاه که به انگلیسی Disconnector نام دارد، نوعی کلید قدرت محسوب می‌شود. تیغه‌های این نوع کلیدها به راحتی قابل مشاهده هستند. سکسیونرها که محفظه خاموش کننده جرقه ندارند، دارای انواع قابل قطع زیر بار و غیرقابل قطع زیر بار هستند.
این کلید قدرت، تجهیزات و قطعاتی را که تحت ولتاژ هستند از شبکه جدا می‌کند. به عبارت دیگر سکسیونرها سیستم‌هایی را قطع و وصل می‌کنند که جریانی ندارند. با این حال چرا از آنها در پست‌های فشار قوی استفاده می‌شود؟ دلیل این امر جداسازی دو قسمت مختلف پست از یکدیگر است. نکته قابل ذکر این که با استفاده از سکسیونرها، می‌توان انواع کابل برق کوتاه، مقره‌ها و ترانسفورماتورهای تحت ولتاژ را قطع کرد. همچنین برای بهبود ایزولاسیون به دژنکتورها در پست کمک می‌کنند.
این نوع کلیدهای قدرت در واقع نوعی جداکننده مکانیکی یا ارتباط دهنده بین سیستم‌ها هستند. دلیل اصلی به کارگیری آنها، جلوگیری از برق‌گرفتگی است. سکسیونرها معمولا در حین بازرسی، تعمیرات و به طور کلی کار روی تجهیزات فشار قوی، باز یا بسته می‌شوند.

معرفی اجزای سکسیونر
در این دستگاه باید جنس کنتاکت‌ها هنگام بسته بودن مقاومت کمی داشته باشند. هنگام عبور جریان نامی از سکسیونر هم نباید دمای آنها بیشتر از 90 درجه سانتی‌گراد شود. به طور کلی سکسیونرها از 3 بخش اصلی تشکیل شده‌اند. این 3 بخش عبارتند از:

مقره اتکایی
تیغه‌های حامل جریان
مکانیزم عمل‌کننده و اهرم‌های مربوطه
نکته حائز اهمیت این است که کنتاکت‌ها هنگام قطع و وصل سکسیونر، ممکن است اکسید شوند. به همین دلیل باید جنس آنها مقاوم و پراکسید باشد. همچنین باید دارای مقاومت مکانیکی بالایی باشند. مقره‌ها هم باید جنس و اندازه مناسبی داشته باشند. در مورد مکانیزم عمل‌کننده هم باید گفت که هم به صورت دستی و هم موتوری می‌تواند کار کند. در حالت موتوری به سیستم گیربکس یک موتور الکتریکی وصل می‌کنند و اهرم‌های عملکرد نیرو باعث باز و بسته شدن سکسیونر می‌شوند.

کاربرد سکسیونر چیست؟
این دستگاه‌ها کاربردهای زیادی دارند. ازجمله این که باید به مصرف‌کننده این اطمینان را بدهند که دستگاه الکتریکی از مدار جدا می‌شود. به همین دلیل باید طراحی آنها به نحوی باشد که هنگام قطع و وصل جریان، محل بریدگی و قطع‌شدگی را به خوبی نشان دهد.

کاربرد اصلی سکسیونرها ایزوله کردن ایمن تجهیزات مورد استفاده است. به این ترتیب از آنها برای کنترل مدار استفاده نمی‌کنند. دلیل این امر کم بودن ظرفیت آنهاست که بعد از قطع جریان توسط برخی تجهیزات، قابلیت قرارگیری در مدار را خواهند داشت.

لینک های مرتبط:

تابلو برق صنعتی

دژنکتور

قیمت سکسیونر

تابلو بانک خازنی

  • ۰۲/۰۶/۰۵
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی