دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

همان‌گونه که از نام آن پیداست جعبه‌تقسیم محلی برای ایجاد انشعاب‌های الکتریکی در هر سیستم برقی می‌باشد. بیشترین کاربرد آن نیز، که عموم افراد برقی با آن آشنا هستند در تأسیسات الکتریکی و یا به زبان ساده در برق‌کشی ساختمانی یا صنعتی است. امروزه جعبه‌تقسیم یا جعبه برق که به آن باکس پلاستیکی نیز گفته می‌شود در انواع مختلفی تولید می‌شود و علاوه بر کاربردهای آن در تأسیسات الکتریکی در صنایع مختلف نیز استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی انواع و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید...

علت نام‌گذاری آن به جعبه‌تقسیم به کاربرد اولیه آن برمی‌گردد، زیرا در ابتدا از جعبه‌تقسیم در برق‌کشی ساختمان برای مخفی کردن اتصالات و ایجاد انشعاب استفاده می‌شد. امروز باوجوداینکه کاربرد آن بسیار تغییر کرده است، اما همچنان بانام اولیه خود شناخته می‌شود. در هر سیستم برقی و صنعتی بین قسمت‌های مختلف اتصالات الکتریکی وجود دارد این اتصالات ممکن است از طریق ترمینال و یا به‌صورت مستقیم سربه‌سر باشد. شرایط مختلف محیطی نظیر گردوغبار، حرارت بالا و رطوبت شدید بر این اتصالات مؤثر است. جهت افزایش ایمنی و جلوگیری از اتصالی بایستی این اتصالات درون محفظه بسته‌ای قرار گیرد. استفاده از جعبه‌تقسیم راه‌حل مناسبی برای این موضوع می‌باشد.
انواع جعبه‌تقسیم ازلحاظ جنس بدنه:
در انتخاب یک جعبه‌تقسیم یا باکس جنس بدنه اهمیت بسیار بالایی دارد، در بسیاری از موارد، مانند مکان‌هایی که رطوبت بالایی دارند و یا محیط‌های اسیدی بایستی از جعبه‌هایی با بدنه پلاستیکی یا ABS استفاده شود. استفاده از جعبه‌هایی با بدنه گالوانیزه یا آلومینیومی در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود. در ادامه انواع مختلف آن همراه با کاربرد‌های هرکدام بررسی و معرفی‌شده است.

جعبه‌تقسیم آلومینیومی (دایکاست)
جعبه‌تقسیم آلومینیومی از آلیاژ آلومینیوم ساخته‌شده و بسیار محکم و مناسب برای کاربردهای مهندسی مکانیک و اتوماسیون صنعتی هست. این جعبه‌تقسیم با توجه به جنس بدنه دارای ویژگی‌های حرارتی و مکانیکی ویژه‌ای است  که آن را جهت استفاده در صنایع ، بنادر ، کشتی‌سازی ، بخش کشاورزی و به‌طورکلی کاربردهایی با شرایط و بارگذاری سخت ، کارآمد کرده است. جعبه‌تقسیم آلومینیومی از تجهیزات داخلی خود در برابر انواع فشار و استرس جلوگیری کرده و در برابر سرما ، گرما و تخریب در جاده‌ها ، ریل‌های راه‌آهن و تونل‌ها مقاوم می‌باشد. این جعبه‌تقسیم‌ها معمولاً دارای کلاس حفاظتی IP66 بوده و غالب آلومینیوم آن توسط یک پوشش رنگ الکترواستاتیک ضد خش پوشانده می‌شود. به‌طورکلی جعبه‌تقسیم آلومینیومی مناسب برای استفاده در فضاهای باز و مرطوب و پرفشار می‌باشد.
جعبه‌تقسیم گالوانیزه
جعبه‌تقسیم گالوانیزه مکانی مناسب برای اتصالات برقی می‌باشد که از اتصالات در برابر خطر دمای بالا و همچنین خوردگی محافظت می‌کند . این نوع جعبه‌تقسیم به دلیل گالوانیزه بودن بدنه  از خوردگی محافظت می‌شود . در این نوع جعبه‌ها فلز اصلی توسط لایه‌ای از فلز محافظ که معمولاً از جنس روی می‌باشد پوشانده می‌شود.این نوع جعبه‌تقسیم‌ها در دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد ساخته می‌شوند. به‌طورکلی این نوع جعبه‌تقسیم به دلیل داشتن قابلیت حفاظت در برابر خوردگی در شرایط محیطی باز که خطر خوردگی و زنگ زدن وجود دارد استفاده می‌شود .
جعبه‌تقسیم پلاستیکی ABS
جعبه‌تقسیم‌های پلاستیکی جزء یکی از پرکاربردترین جعبه‌تقسیم‌ها در صنعت برق می‌باشد که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن نسبت به جعبه‌تقسیم‌های با جنس بدنه دیگر کاربرد این جعبه‌تقسیم را در محیط‌ها و مکان‌های مختلف زیاد کرده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این جعبه‌تقسیم‌ها می‌توان مقاومت مکانیکی و خاصیت ضدضربه بودن و همچنین مقاومت شیمیایی و عایق الکتریکی و حرارتی بالا نام برد. مقاوم بودن این جعبه‌تقسیم‌ها در برابر نور خورشید و قابلیت استفاده در محیط‌های با رطوبت و گردوغبار بالا استفاده از این جعبه‌تقسیم را بیشتر کرده است.به‌طورکلی قیمت مناسب این جعبه‌تقسیم‌ها و همچنین استحکام و درجه حفاظت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جعبه‌تقسیم می‌باشد.

  • ۰۲/۱۰/۰۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی