دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی در بین انواع تابلو برق صنعتی، تابلو بانک خازنی است. تابلو برق بانک خازنی به دلیل کنترل توان راکتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب کاهش هزینه‌های برق می‌شود. در تجهیزات برقی صنعتی مثل الکتروموتورها، ترانس‌ها، چوک‌ها و کوره‌های القایی و هرجایی که از سیم‌پیچ‌ها استفاده می‌شود، خاصیت سلفی ایجاد می‌شود که باعث شکل‌گیری توان راکتیو در مدار می‌شود. توان مصرفی سیم‌پیچ‌ها به دو حالت اکتیو و راکتیو تقسیم می‌شود. راکتیو ویژگی است که توسط موتور مصرف نمی‌شود، یعنی توان راکتیو فقط از شبکه گرفته می‌شود و به آن بازگردانده می‌شود. در اثر رفت و برگشت راکتیو، تبادلات جریانی ایجاد می‌شود که در نهایت به سیم‌ها آسیب وارد می‌کند.
تابلو برق بانک خازنی این خاصیت را کنترل کرده و از آسیب رسیدن به سیم‌ها جلوگیری می‌کند. تابلو بانک خازنی از جمله تابلوهای متداولی هستند که برای اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می‌شوند. تابلو بانک خازنی براساس استاندارد IEC-60439-1 از نوع فلزی، به صورت ایستاده فیکس و یا دیواری ساخته می‌شود. همچنین درجه حفاظت بدنه تابلوها، IP41 برای نصب داخل محوطه و IP55 برای نصب در بیرون محوطه و هوای آزاد می‌باشد.
انواع بانک خازنی و تابلو بانک خازنی
بانک‌های خازنی عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ این تقسیم‌بندی بر اساس مکانیزم جبران‌سازی بانک‌های خازنی انجام گرفته و این لوازم صنعتی را به دو دسته ثابت و اتوماتیک تقسیم می‌کند. تابلو بانک خازنی نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارد که هر کدام را بر اساس نوع کارآمدی آن‌ها در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌کند؛ تابلوهای روغنی، سرامیکی، خشک و گازی انواع این تابلوها هستند، هرکدام از این تابلوها معایب و مزایای مخصوص خود را دارد که شما می‌توانید بسته به نیاز خود هر کدام را انتخاب کنید.
تابلو بانک خازنی فشار ضعیف
خطوط فشار ضعیف به خطوط هوایی با ولتاژ ۴۰۰ ولت و ۲۲۰ ولت گفته می‌می‌شود. تابلو بانک خازنی فشار ضعیف جهت اصلاح ضریب قدرت شبکه‌های فشار ضعیف استفاده می‌شوند. اجزای تابلو برق فشار ضعیف از سه قسمت تفکیک شده بخش قطع کننده، محفظه اتوبوس و محفظه کابل تشکیل شده است. انجام پروژه‌های بانک خازنی فشارضعیف در ظرفیت‌های مختلف از جمله در کلیه‌ی کارخانجات صنعتی، کارخانه‌های سیمان، پروژه‌های نفت و پتروشیمی، ساختمان‌های اداری و بزرگ، پارک‌ها، بیمارستان‌ها و… اعلام می‌گردد.
تابلو بانک خازنی فشار متوسط
تابلو بانک خازنی فشار متوسط جهت اصلاح ضریب قدرت شبکه‌های فشار متوسط استفاده می‌شوند. بانک‌های خازنی فشار متوسط از دونوع ثابت و اتوماتیک تحت پوشش این دسته قرار می‌گیرند. جهت دستیابی به ولتاژ مطلوب بانک خازنی و همچنین سطح عایقی مورد نظر، یونیت‌های خازنی CHV به نحو مناسب با یکدیگر سری و موازی می‌شوند و در تابلو یا بر روی رک نصب می‌شوند. این خازن در برابر خوردگی مقاوم بوده و با برخورداری از مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، به صورت بیرونی یا داخلی قابل استفاده می‌باشد. این خازن‌ها در دونوع سه فاز تا ولتاژ نامی ۱۲ کیلو وات و در نوع تک فاز تا سطح ولتاژ نامی ۳۳ کیلو وات قابل ارائه می‌باشد.

  • ۰۲/۰۱/۳۰
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی