دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

دیگ فولادی یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در موتورخانه‌ها استفاده می‌شود. انواع دیگ های دیگر با جنس‌های مختلف وجود دارند، اما مزایای دیگ فولادی باعث شده تا محبوبیت بیشتری داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم دیگ فولادی چیست، چه کابردی دارد و مزایا و معایب آن کدامند؟ بنابراین در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

 

دیگ فولادی چیست؟

همان‌طور که از نام دیگ فولادی پیداست، جنس آن از فولاد است. این دیگ در برابر فشار داخلی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. این نوع دیگ‌ها، باتوجه‌به مواد به‌کاررفته در ساخت آن‌ها، نسبت به سایر دیگ‌ها کارایی بیشتری دارند. اگر متریال مورداستفاده در این دیگ‌ها باکیفیت باشند، عملکرد آنها نیز بهبود پیدا می‌کند.

 

به‌طورکلی، دیگ فولادی وسیله‌ای است که در آن گرمای حاصل از سوختن گاز به سیال داخل آن منتقل می‌شود. دیگ فولادی یکی از انواع دیگ‌های رایج در موتورخانه شوفاژ است که تأثیر بسزایی در روند سرویس و تعمیر سیستم گرمایش منزل دارد و یکی از اجزای اصلی موتورخانه ساختمان به‌حساب می‌آید.

 

زمان تعیین ابعاد فونداسیون موتورخانه و همچنین نصب رادیاتور گرمایش، توجه به موقعیت دیگ فولادی و نحوه نصب تجهیزات مربوط به آن تأثیر زیادی در استفاده بهینه از انواع سیستم‌های گرمایشی مرتبط دارد.

 

دیگ فولادی چیست؟

مشخصات فنی دیگ فولادی چیست؟

دیگ فولادی مانند هر نوع تجهیزات دیگر یک سری مشخصات فنی دارد. در واقع ساخت دیگ های آب گرم فولادی مستلزم رعایت استانداردهای بین المللی برای ساخت مخازن تحت فشار و حرارت است.

 

این استانداردها نیاز به استفاده از فولاد آلیاژی ویژه و گاها ورق استیل برای تولید مخازن تحت فشار را مشخص می‌کنند. مخازنی مانند: دیگ آبگرم فولادی، دیگ آب گرم و … .

 

یکی دیگر از مشخصات فنی دیگ فولادی این است که دیگ باید لوله‌های عایق فشار، عایق حرارت و لوله نسوز داشته باشد. شاسی نیز به نوبه خود برای نصب و حمل‌ونقل آسان دیگ بخار فولادی تعبیه شده است.

 

همچنین انواع شیرهای دیگ صنعتی، شیر تخلیه و شیرهای فشارشکن اطمینان دودکش، برای هدایت گاز اضافی به خارج از دیگ اضافه شده‌اند. عایق حرارتی دیگ فولادی برای افزایش راندمان و کارایی روی بدنه قرار می‌گیرد.

 

دیگ فولادی شامل چه اجزایی است؟

شیر اطمینان

اتصال‌هایی برای منبع‌ها

درهای جلو و عقب دیگ

لوله

بدنه

انواع اتصالات لوله برای لوله‌های رفت و برگشت

صفحه‌هایی برای نگه داشتن لوله

شاسی

کاور

اتصال دودکش برای خارج شدن دود

شیر تخلیه

ایجاد دریچه‌ای برای تعمیر

ایجاد محفظه‌ای برای خارج شدن گازهای سوختنی

کاربرد دیگ فولادی

انواع دیگ فولادی کدامند؟

نوع و وزن دیگ فولادی با توجه به سفارش مشتری و نوع استفاده می‌تواند متغیر باشد. وزن دیگ، وابسته به وزن ورق مورد استفاده در تولید آن است. به طور کلی آنها بر اساس ابعاد و فشار، به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

 

دیگ فولادی لوله آتش یا فایر تیوب

در این نوع لوله‌های آتش گازهای غنی از احتراق، مواد را از لوله‌های نصب شده عبور می‌دهند. دیگ فولادی از مخزنی تشکیل شده است که مقدار زیادی آب را در خود جای می‌دهد. با عبور گرمای آتش از لوله‌ها، دمای آب در مخزن دیگ افزایش می‌یابد و این عمل، بخار تولید می‌کند. تعمیر، بهره‌برداری و نگهداری این نوع دیگ نسبت به واتر تیوب رسوب کمتری دارد.

 

دیگ فولادی لوله آب یا واتر تیوب

در این نوع دیگ‌ها به‌جای عبور آتش از لوله، آب در داخل لوله جریان یافته و به گردش در می‌آید. حرارت حاصل از محفظه‌های احتراق باعث افزایش دمای آب داخل لوله‌ها شده و بخار تولید می‌شود. لوله آب به دلیل جریان آب در آن، رسوب تولید می‌کند و هزینه رسوب‌زدایی آن بسیار بالاست؛ بنابراین کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صورت سفارش و درخواست مشتری ساخته می‌شود. برای اطلاع از قیمت لوله آب روی لینک کلیک کنید.

  • ۰۲/۰۵/۰۳
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی