دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

دستکش کار با مواد شیمیایی نوعی از دستکش ایمنی کار بوده که تماس دست ها را با مواد شیمیایی و آلوده به حداقل می رساند.

از ویزگی های این دستکش ها باید نفوذ ناپدیر بودن آن ها باشد که بتواند در بر خورد با مواد شیمیایی تجزیه نشده و حفاظت خوبی از دست ها داشته باشد.

این دستکش ها معمولا انعطاف پذیر بوده و کار با آن ها آسان می باشد.

جنس این نوع دستکش ها عمدتا از مواد پلیکری از قبیل نیتریل , PVC و بوتیل و می باشد.

دستکش های مواد شیمیایی

اگر بدون تجهیزات مناسب با مواد شیمیایی و یا عناصر بالقوه خطرناک کار می کنید ، می تواند یک کار نگران کننده باشد. داشتن دستکش های ایمنی از شما در برابر مواد شیمیایی محافظت می کند. شما قادر خواهید بود که با عنصر شیمیایی کار کنید و هرگز نگران این نباشید که مواد شیمیایی با دستانتان تماس پیدا کند.

اگرچه شستن دست‌ها ممکن است یک فعالیت عادی برای تمیز کردن دستها در طول یک روز کاری باشد، اما برخی از مواد شیمیایی و عناصر خطرناک را نمی‌توان به تنهایی با آب و صابون شست و به محلول‌ها و فرآیندهای تمیزکننده خاصی نیاز دارد. پوشیدن دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی به شما این امکان را می دهد که عناصر خطرناک شیمیایی را خارج از مناطق تعیین شده حمل نکنید.

دستکش های محافظ مواد شیمیایی همچنین از آلودگی متقابل سایر وسایل در محل کار شما جلوگیری می کنند. پوشیدن این نوع دستکش ایمنی به شما این امکان را می دهد که در محیط کار خود با مواد شیمیایی یا عناصر خطرناک حرکت کنید بدون اینکه خطر انتقال آنها به میز، کاغذها، سایر کارمندان، مناطق دیگر یا حتی مواد شیمیایی دیگری که ممکن است در نزدیکی شما باشد وجود داشته باشد. اگر قرار بود بدون دستکش ایمنی کار کنید، ممکن است احتمال انباشته شدن مواد شیمیایی یا عناصر روی پوستتان را افزایش دهید و آن را تا زمانی که بتوانید به‌درستی دست‌هایتان را بشویید، به هر کجا که می‌روید حمل کنید.  ظروف مواد شیمیایی در صورت عدم استفاده صحیح می توانند خطرات خود را ایجاد کنند. بخشی از آن پوشیدن دستکش ایمنی برای جلوگیری از صدمات بیرونی ظروف است.

با دستکش هایی که خاصیت ضد لغزش دارند، می توانید به راحتی ظروف حامل مواد شیمیایی را حمل کنید و نیازی به صرف وقت اضافی برای جابه جایی آنها و محتویات آنها نخواهید داشت. این به شما انعطاف بیشتری برای آزادی عمل می دهد و هر گونه خطرات احتمالی را کاهش می دهد.

صرف نظر از اینکه در چه صنعتی کار می کنید، وقتی نوبت به محافظت از دستانتان می رسد، باید بدانید که چرا دستکش های ایمنی حداکثر مزایا را در اختیار شما قرار می دهند. آنها به کاهش صدمات در حین کار با مواد شیمیایی مضر یا عناصر خطرناک کمک می کنند، به شما کمک می کنند ظروفی را که حاوی مواد شیمیایی هستند را به راحتی بگیرید و آن ها را کنترل کنید.

دستکش ضد مواد شیمیایی و کاربرد آن

 دستکش ضد مواد شیمیایی از دستان شما در برابر جذب مواد شیمیایی، سوختگی های شیمیایی، سوختگی های حرارتی، پارگی ها و قرار گرفتن در معرض مایعات برودتی محافظت می کند. در یک محیط کار یا محیط های آزمایشگاهی انتخاب محافظ دست مناسب می تواند یک چالش باشد.  هنگام کار با مواد خطرناک، مواد شیمیایی با سمیت ناشناخته، مواد خورنده، اجسام ناهموار یا لبه های تیز، و مواد بسیار داغ یا بسیار سرد از دستکش محافظ استفاده کنید. دستکش های یکبار مصرف نیتریل یا نئوپرن معمولاً به عنوان محافظت در برابر پاشش های اتفاقی یا تماس با مواد شیمیایی آزمایشگاهی مناسب هستند.  هنگام کار با مواد شیمیایی با سمیت حاد بالا، کار با مواد خورنده در غلظت های بالا، کار با مواد شیمیایی برای مدت زمان طولانی یا غوطه ور کردن تمام یا بخشی از دست در یک ماده شیمیایی، مواد دستکش مناسب باید بر اساس سازگاری شیمیایی انتخاب شود.

دستکش ضد مواد شیمیایی

دستکش کار با مواد شیمیایی چیست ؟

وظیفه اصلی پوست محافظت از بدن ما در برابر قرار گرفتن در معرض اجزای بالقوه مضر محیط خارجی است. پوست این کار را به طور قابل توجهی انجام می دهد، اما تماس مستقیم با مواد شیمیایی برای خود پوست خطری ایجاد می کند. واکنش های شیمیایی پوست می تواند سوختگی، درماتیت یا ترک خوردن باشد. مواد شیمیایی همچنین می توانند به پوست نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند. خطر بسته به ماده شیمیایی، غلظت آن و زمان تماس در میان سایر عوامل ایمنی متفاوت است. صدمات دست قابل پیشگیری است. دستکش های ایمنی، با اندازه صحیح و مهندسی شده با مواد مناسب، از کارگران در برابر هر نوع خطری محافظت می کنند. متأسفانه، کارکنان اغلب درک بسیار محدودی از نحوه انتخاب صحیح دستکش ایمنی بر اساس خطراتی که با آن مواجه هستند، دارند. تعداد انتخاب های دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی بسیار زیاد است.

خرید دستکش کار با مواد شیمیایی

هنگام انتخاب  و خرید دستکش کار با مواد شیمیایی موارد زیر را در نظر بگیرید:

رتبه تخریب

زمان پیشرفت

میزان نفوذ

رتبه تخریب : تغییر در خواص فیزیکی دستکش است که در اثر تماس با یک ماده شیمیایی ایجاد می شود. تخریب معمولاً به صورت سخت شدن، سفت شدن، تورم، جمع شدن یا ترک خوردن دستکش ظاهر می شود. رتبه بندی تخریب نشان می دهد که یک دستکش در هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تا چه اندازه می تواند مقاومت کند.

زمان شکست : زمان سپری شده بین تماس اولیه ماده شیمیایی بر روی سطح دستکش و تشخیص تحلیلی ماده شیمیایی در داخل دستکش است.

نرخ نفوذ : سرعتی است که در آن ماده شیمیایی از مواد دستکش عبور می کند. نفوذ شامل جذب ماده شیمیایی روی سطح دستکش، انتشار از طریق دستکش و دفع ماده شیمیایی در داخل دستکش است.

تولیدکنندگان تاکید می‌کنند که آزمایش‌های نفوذ و تخریب تحت شرایط آزمایش آزمایشگاهی انجام می‌شود که می‌تواند به طور قابل‌توجهی با شرایط واقعی در محیط کار متفاوت باشد. برای مخلوط ها، توصیه می شود که مواد دستکش بر اساس کوتاه ترین زمان پیشرفت انتخاب شود.

قیمت دستکش مواد شیمیایی

دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی

انواع دستکش مخصوص مواد شیمیایی

از آنجایی که مواد مختلف دستکش، در برابر مواد شیمیایی مختلف مقاومت می کنند، هیچ دستکشی برای همه قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مناسب نیست. بسته به مواد شیمیایی، دستکش ها را می توان با لاستیک طبیعی، نئوپرن، لاستیک نیتریل، لاستیک بوتیل، پلی وینیل کلراید، پلی وینیل الکل، Saranex™، Tychem®، Trellchem ​​ساخت. عوامل کلیدی برای بررسی در انتخاب مواد عبارتند از زمان پیشرفت، تخریب و میزان نفوذ. برای جزئیات به داده های تست سازنده دستکش مخصوص مواد شیمیایی مراجعه کنید.

بوتیل: بالاترین مقاومت را در برابر نفوذ بیشتر گازها و بخار آب دارد (به عنوان مثال، گاز کلر یا سیانید هیدروژن). به خصوص برای استفاده با استرها و کتون ها مناسب است. دلیل این امر این است که بوتیل دارای نفوذپذیری بسیار کم با گازها است. برای لایه های داخلی در لاستیک ها استفاده می شود زیرا ساختار مولکولی بسیار محکمی دارد. اما یکی از معایب استفاده از دستکش بوتیل قیمت آن است. بوتیل یکی از گران‌ترین مواد دستکش است.

نئوپرن: مقاومت سایشی متوسط ​​اما مقاومت کششی و مقاومت حرارتی خوبی را ارائه می دهد. سازگار با بسیاری از اسیدها، کاستیک ها و روغن ها دارد. دستکش‌های نئوپرن مقاومت شیمیایی بسیار خوبی در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی خطرناک از جمله اسیدها، الکل‌ها، روغن‌ها و جوهرها ایجاد می‌کنند. در واقع نئوپرن به عنوان “دستکش ضد اسید” به دلیل محافظت عالی در برابر اسیدها و بازها و بسیاری از مواد شیمیایی آلی معرفی می شود. یکی دیگر از ویژگی های این پلیمر انعطاف پذیری و مهارت آن است. “نئوپرن در موقعیت هایی که نیاز به حساسیت و چسبندگی خوب دارند عالی است.” دستکش های نئوپرن برای استفاده با عوامل اکسید کننده معدنی، مانند اسیدهای نیتریک غلیظ یا کرومیک توصیه نمی شود.

نیتریل: دستکش وظیفه عمومی عالی. محافظت در برابر طیف گسترده ای از حلال ها، روغن ها، فرآورده های نفتی و برخی مواد خورنده را فراهم می کند. مقاومت عالی در برابر بریدگی، خراش، سوراخ و ساییدگی دارد. دستکش های نیتریل دارای مقاومت شیمیایی خوب و کلی هستند و به طور کلی نسبت به دستکش های دیگر ارزان تر هستند. تولید کنندگان مواد شیمیایی از نیتریل به عنوان دستکش های عمومی در اطراف کارخانه استفاده می کنند. دستکش های نیتریل به خوبی در برابر بنزین، نفت سفید و سایر حلال های نفتی مقاومت می کنند . برای جلوگیری از آلرژی به لاتکس، دستکش‌های پزشکی اغلب از نیتریل ساخته می‌شوند، زیرا در مقابل روغن‌ها و چربی‌های بدن نیز مقاوم هستند. دستکش های نیتریل برای استفاده با کتون ها، اسیدهای اکسید کننده قوی و مواد شیمیایی آلی حاوی نیتروژن توصیه نمی شوند. نیتریل همچنین مقاومت نسبتاً ضعیفی در برابر شعله دارد.

پی وی سی: مقاومت عالی در برابر سایش و محافظت در برابر بیشتر چربی ها، اسیدها و هیدروکربن های نفتی را ارائه می دهد. پی وی سی (پلی وینیل کلراید) اغلب در صنعت پتروشیمی استفاده می شود. دلیل اصلی استفاده از آنها این است که ارزان هستند و تقریباً می توانید از آنها به عنوان یک دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. علاوه بر ارزان بودن، دستکش‌های PVC بادوام هستند و مقاومت خوبی در برابر گیر و برش دارند. دستکش های PVC نسبت به سایر پلیمرها مقاومت شیمیایی بهتری در برابر عوامل اکسید کننده رقیق مانند اسیدهای نیتریک، کرومیک، هیدروکلریک و فسفریک دارند. آنها همچنین در برابر فرسایش مقاومت می کنند. استفاده از دستکش های پی وی سی را با استون، کتون، اتر و حلال های معطر یا کلر توصیه نمی شود.

PVA: در برابر گازها بسیار نفوذناپذیر است. محافظت عالی در برابر حلال های معطر و کلردار دارد. نمی توان در آب یا محلول های مبتنی بر آب استفاده کرد.  دستکش های PVA ​​هنگام برخورد با مواد شیمیایی معطر و کلردار عالی هستند. دستکش های PVA ​​محلول در آب هستند زیرا از محلول آب ساخته شده اند. در حالی که آنها در برابر تقریباً هر ماده شیمیایی فوق العاده هستند، اگر آنها را در یک روز مرطوب بیرون بیاورید، شروع به بیرون کشیدن رطوبت از هوا می کنند و به معنای واقعی کلمه در مقابل چشمان شما حل می شوند.

ویتون: مقاومت استثنایی در برابر حلال های کلردار و معطر. مقاومت خوب در برابر بریدگی و سایش دارد. ویتون. ویتون گران ترین پلیمر تولیدی است، به دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر مواد شیمیایی و گرما برای استفاده در صنعت هوافضا توسعه داده شد. دستکش ویتون در برخورد با هیدروکربن های معطر مانند بنزن، تولوئن و زایلن استفاده می شود.

لاستیک طبیعی: انعطاف پذیری و مقاومت در برابر طیف گسترده ای از اسیدها، کاستیک ها، نمک ها، مواد شوینده و الکل ها را فراهم می کند.

دستکش محافظ شیمیایی

دستکش مناسب مواد شیمیایی

دستکش مقاوم به مواد شیمیایی

الزامات انتخاب دستکش مقاوم به مواد شیمیایی عبارتند از:

مهارت: در مواردی که به مهارت بالا نیاز است و نمی‌توان آن را با یک دستکش ایمنی به دست آورد، دستکش دوبل با مواد کمتر سازگار را در نظر بگیرید و در صورت وجود هرگونه نشانه‌ای از آلودگی، فوراً دستکش بیرونی را بردارید و جایگزین کنید.

ضخامت: ضخامت دستکش که معمولاً بر حسب میلی‌متر یا گیج اندازه‌گیری می‌شود، یکی دیگر از ملاحظات است. یک دستکش 10 گیج معادل 10 میل یا 0.01 اینچ است. دستکش‌های نازک‌تر و سبک‌تر حساسیت و انعطاف‌ پذیری بهتری نسبت به لمس دارند، اما ممکن است زمان موفقیت کوتاه‌تری را ارائه دهند. به طور کلی، دو برابر شدن ضخامت دستکش شیمیایی، زمان موفقیت را چهار برابر می کند.

طول دستکش: طول دستکش های مواد شیمیایی باید بر اساس عمقی که بازو در آن غوطه ور می شود یا جایی که احتمال پاشش مواد شیمیایی وجود دارد انتخاب شود. دستکش های بلندتر از 14 اینچ محافظت بیشتری در برابر پاشیده شدن یا غوطه ور شدن ایجاد می کنند.

اندازه دستکش: دستکش‌هایی که خیلی تنگ هستند باعث خستگی می‌شوند، در حالی که دستکش‌هایی که خیلی گشاد هستند انتهای انگشتانشان شل است که کار را دشوارتر می‌کند. دور دست، که بر حسب اینچ اندازه گیری می شود، تقریباً معادل اندازه دستکش گزارش شده است. رنگ دستکش، طراحی سرآستین و آستر نیز باید برای برخی کارها در نظر گرفته شود.

  • ۰۲/۰۵/۱۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی