دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

استفاده از کابل‌ و سیم‌ها امروزه تبدیل به بخشی جداناشدنی از زندگی ما انسان‌ها شده و ما هر روزه بدون آن که متوجه اهمیت این موضوع باشیم، در حال استفاده کردن از این لوازم و وسایل هستیم. به جرئت می‌توان گفت ۷۰ درصد لوازمی که ما استفاده می‌کنیم یا در ساختار خود از کابل استفاده کرده‌اند و یا برای ادامه فعالیت، به کابل نیازمندند.
جنس کابل‌ها و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی کیفیت تجربه ما گذاشته و تجربیات ما را در بسیاری از موارد کاملا دگرگون سازد. نوع هادی به کار رفته در سیم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انتخاب کابل با هادی مناسب، بر روی میزان و کیفیت جریان برق تاثیر زیادی خواهد داشت.
یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.
ویژگی کابل آلومینیوم
کابل آلومینیومی دارای ویژگی‌های زیر است:
قابلیت بازیافت: کابل آلومینیومی دارای قابلیت بازیافت است و در صورتی که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مجدد قابل بازیافت است و به نحوی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.
وزن سبک: آلومینیوم فلزی سبک و با قابلیت رسانایی بالا است. بنابراین حمل و نقل آن آسان بوده و در مواقعی که مسافت سیمکشی طولانی باشد، در مقایسه با کابل مسی وزن کمتری خواهد داشت و همین امر سبب می‌شود، ایمنی و امنیت آن بیشتر شود.
نصب و راه اندازی آسان: با توجه به اینکه آلومینیومی از انعطاف پدیری بالا برخوردار است در مواقعی که سیمکشی نیاز به خمش داشته باشد، بدون هیچگونه پارگی و ساییدگی به راحتی خم می‌شود و در مکان‌های زاویه دار به سادگی نصب می‌شود.
شکل پذیری و چکش خواری بالا: کابل آلومینیومی چکشخواری و شکلپذیری بالایی دارد و همین امر سبب شده نحوه نصب آسان داشته باشد.
 انبساط حرارتی بالا: آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی 23.2 است و در مقابل فلز روی و فولاد از ضریب بیشتری برخوردار است. مقاومت در مقابل خوردگی: کابل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از لایه اکسیدی در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارند.
تراکم کم: آلومینیوم دارای چگالی کم 2.70 است. در حالی که چکالی آهن و فولاد 7.87 هستند و همین امر سبب شده وزن کمی داشته باشد.
نقطه ذوب بالا: آلومینیومی دارای نقطه دوب 1220 درجه فارنهایت و نقطه جوش 4478 درجه فارنهایت است و زمانی که به عنوان کابل‌های آلومینیومی به کار می‌رود این ویژگی را در خود حفظ می‌کند و برای محیط‌هایی با دمای بالا قابل استفاده است.
 

  • ۰۲/۰۲/۳۰
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی