دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سیستم اعلام حریق (fire alarm system) عبارت از مجموعه تجهیزاتی است که برای تشخیص علایم آتش سوزی و هشدار جهت آگاه‌سازی افراد از وجود خطر حریق طراحی شده است. یک سیستم اعلام حریق معمولا از کنترل پنل، آشکارساز یا دتکتور، شستی، آژیر و فلاشر اعلام حریق تشکیل شده است.
دتکتورها از طریق علایم آتش سوزی مثل دود، گرما و گاز، احتمال وجود حریق را تشخیص می‌دهند و سیگنالی را به کنترل پنل ارسال می‌کنند. کنترل پنل نیز با ارسال سیگنالی به آژیر و فلاشر هشدار حریق، باعث فعال شدن آنها می‌شود تا افراد را از خطر مطلع کنند. در صورت وجود سیستم اطفای حریق مثل یک سیستم آبپاش اسپرینکلر، سیگنالی نیز برای فعالسازی آن ارسال می‌شود. سیستم اعلام حریق (fire alarm system) عبارت از مجموعه تجهیزاتی است که برای تشخیص علایم آتش سوزی و هشدار جهت آگاه‌سازی افراد از وجود خطر حریق طراحی شده است. یک سیستم اعلام حریق معمولا از کنترل پنل، آشکارساز یا دتکتور، شستی، آژیر و فلاشر اعلام حریق تشکیل شده است.
دتکتورها از طریق علایم آتش سوزی مثل دود، گرما و گاز، احتمال وجود حریق را تشخیص می‌دهند و سیگنالی را به کنترل پنل ارسال می‌کنند. کنترل پنل نیز با ارسال سیگنالی به آژیر و فلاشر هشدار حریق، باعث فعال شدن آنها می‌شود تا افراد را از خطر مطلع کنند. در صورت وجود سیستم اطفای حریق مثل یک سیستم آبپاش اسپرینکلر، سیگنالی نیز برای فعالسازی آن ارسال می‌شود.
انواع سیستم های اعلام حریق سنس
بسته به عملکرد و اجزای یکپارچه، چندین طبقه‌بندی از سیستم های اعلام حریق سنس وجود دارد.

سیستم های هشدار حریق خودکار و دستی
سیستم های خودکار از طریق آشکارسازهای آتش مانند دتکتورها یا سنسورهای دود یا گرما فعال می‌شوند. سیستم اعلام حریق دستی با شستی هشدار حریق دستی فعال می شود.

سیستم متعارفی یا آدرس‌پذیر
اعلام حریق متعارفی یا کانونشنال صرفا قادر به تشخیص زون یا منطقه آتش سوزی است. اما سیستم آدرس پذیر دارای یک آدرس اختصاصی برای هر آشکارساز یا دتکتور است و می‌تواند محل دقیق حریق را مشخص نماید.

سیستم‌های یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای
سیستم‌های هشدار حریق یک مرحله‌ای به همه افراد در ساختمان هشدار می دهند که یک دتکتور فعال شده است.

سیستم دو مرحله‌ای فقط به افراد خاصی که مجاز به انجام اقدامات مناسب قبل از مرحله دوم هستند، هشدار می‌دهد. این سیستم برای سرویس دهی به مناطق عمومی بزرگ، مثل بیمارستان‌ها، برای جلوگیری از ایجاد وحشت و استرس، طراحی شده است.

اهمیت و مزایای نصب سیستم هشدار حریق
تشخیص زودهنگام حریق بسیار مهم است و نقش بسیار حیاتی در حفاظت و نجات جان و اموال انسان‌ها دارد. وجود یک سیستم تشخیص حریق می‌تواند به میزان قابل توجهی خسارات را کاهش دهد و تلاش‌های کنترل آتش را به حداکثر برساند.

حتی اگر خواب یا مشغول کار هستید، سیستم تشخیص حریق به شما هشدار می‌دهد و کمک می‌کند سریع واکنش نشان دهید تا از بروز حادثه‌ای خانمان‌سوز پیشگیری نمایید.

سیستم‌های امروزی می‌توانند زمان تخلیه را برای ساکنان ساختمان افزایش دهند تا بتوانند قبل از اینکه آتش از کنترل خارج شود، از محیط خطر دور شوند.

سایر مزایای نصب سیستم اعلام حریق عبارتند از:

فعالسازی سیستم هشدار خودکار آتش نشانی و خدمات پزشکی اضطراری تا به سرعت خود را به محل حادثه برسانند.

این سیستم همچنین می‌تواند به سایر مخاطبین کلیدی مانند مالکان ساختمان و مدیران تأسیسات هشدار دهد.

در صورت نصب سیستم‌های آدرس‌پذیر، پرسنل ایمنی آتش نشانی دقیقا می‌دانند که آتش کجاست و بنابراین کار آسان‌تر و کم خطرتری برای مقابله با آتش و تخلیه ایمن افراد از ساختمان دارند.

کارمندان با کار در مکانی که دارای سیستم اعلام حریق مناسب است، احساس راحتی، امنیت و شادی بیشتری خواهند داشت.

اگر یک سیستم اطفای حریق خودکار مانند اسپرینکلرها به عنوان بخشی از سیستم اعلام حریق شما نصب شده باشد، با خاموش کردن آتش منجر به کاهش خسارت جانی و مالی می‌شود.

این سیستم‌ها را می‌توان به راحتی در یک سیستم نظارت از راه دور در محل یا خارج از محل ادغام کرد.

سیستم‌های هشدار حریق دارای هزینه نسبتا پایین و انعطاف‌پذیری بالای مکان قرار دادن سیستم و اجزای آن هستند.

لینک های مرتبط:

اعلان حریق سنس

سیستم اعلام حریق سنس

تجهیزات اعلام حریق سنس

  • ۰۲/۰۹/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی