دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

در ساختمان هایی که لوله کشی آتش نشانی دارند، شاهد وجود جعبه فایرباکس آتش نشانی به عنوان بخشی از شبکه اطفاء حریق هستیم. جعبه های آتش نشانی بسته به کاربرد و محل قرار گیری انواع مختلفی دارد. انواع مختلف جعبه های آتش نشانی دارای محتویات و طرز استفاده مختلفی نیز هستند.

در بازار نیز انواع مختلفی جعبه های آتش نشانی را میتوان خریداری نمود. اما همه این جعبه ها استاندارد نیستند و شاید در ظاهر اقتصادی باشند، اما لزوما کیفیت مورد تایید را ندارند. اما مشکل استفاده از  جعبه های آتش نشانی غیر استاندارد چیست؟

در هنگام حریق ، به دلیل استاندارد نبودن این نوع جعبه ها، عملا کارایی مورد نظر برای اطفاء حریق صورت نخواهد گرفت. مکش آب از لوله ها به میزان لازم انجام نمی گیرد، استفاده از شلنگ داخل جعبه با مشکل مواجه می شود. این اتفاق هزینه های سربار زیادی برای مالک ساختمان به بار خواهد آورد. هزینه کم برای خرید جعبه غیر استاندارد، در آینده مالک را با هزینه های هنگفت مالی و جانی مواجه خواهد کرد.

پس نیاز است با انواع جعبه آتش نشانی و استانداردهای آن آشنا باشیم تا جعبه استاندارد و مناسب ساختمان خود را خریداری نماییم.

جعبه آتش نشانی یا جعبه فایرباکس چیست ؟

جعبه فایر باکس چیست؟ جعبه فایر هوزریل چیست؟

جعبه آتش نشانی محفظه ای توخالی می باشد که جهت نصب تجهیزات اطفاء حریق در ساختمان ها نصب می گردد. جنس جعبه آتش نشانی اغلب از آهن یا فولاد می باشد. البته انواع دیگری مانند جعبه فایرباکس از جنس فایبرگلاس و گاهی استیل و کروم نیز تولید می‌گردد.

کاربرد جعبه آتش نشانی چیست؟

طی سالهای اخیر با نظارت سازمان آتش نشانی و تعامل درست این سازمان با واحدهای صادر کننده جواز در شهرداری، به کیفیت خوبی از اطفاء حریق در ساختمان ها دست یافته ایم. در ساختمان‌های مسکونی پنج طبقه یا هفت طبقه به بالا، لوله کشی آتش نشانی صورت میگیرد.

 لوله کشی آتش نشانی از ۲  طریق آب را به محل های اطفاء حریق میرساند:

از طریق اسپرینکلر

از طریق جعبه آتش نشانی

اسپرینکلر آتش نشانی چیست؟

سیستم اطفاء حریق در لوله کشی آتش نشانی

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر آتش نشانی در سقف ها نصب می گردد و در هنگام اطفاء حریق به صورت اتوماتیک و با شکستن کپسول آب را به محل آتش سوزی اسپری می‌نمایند. برای آشنایی بیشتر با انواع اسپرینکلر و عملکرد آن ها به مقاله ” سیستم اسپرینکلر چیست ؟” مراجعه نمایید.

جعبه آتش نشانی در لوله کشی آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی

در لوله کشی آتش نشانی، جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی در محل های مناسبی بسته به طراحی ساختمان نصب می گردد و داخل آن انواع مختلفی از شلنگ و قرقره وجود دارد.

انواع جعبه آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی از لحاظ موقعیت نصب به ۲ گروه جعبه آتش نشانی توکار و جعبه آتش نشانی روکار تقسیم می گردد.

جعبه آتش نشانی توکار:

جعبه آتش نشانی توکار طوری طراحی گردیده است که فقط درب آن از دیوار بیرون می ماند یعنی در هنگام سنگ کاری و ساخت ساختمان حفره هایی در دیوار طراحی می گردد و تنه اصلی جعبه، داخل دیوار کار گذاشته می‌شود و فقط درب جعبه بیرون می‌ماند. جعبه آتش نشانی توکار به علت اینکه فضایی در محل ورودی اشغال نمی نمایند، بسیار زیبا تر و کاربردی تر هستند.

جعبه آتش نشانی روکار:

بعضی از ساختمانها که قبلاً ساخته شده‌اند و اکنون به لوله کشی آتش نشانی مجهز می گردند، امکان نصب جعبه آتش نشانی توکار را نداشته و ناچار هستند از جعبه های آتش نشانی روکار استفاده نمایند.

جعبه آتش نشانی روکار مانند یک تابلو برق ساده به دیوار و از رو نصب می گردند. گاهی اوقات نیز در بعضی ساختمانها به علت عبور پل ها و ستون ها یا عدم وجود فضای کافی در جدار دیوارها، حتی در ساختمان نوساز، نیز ناچار به نصب جعبه روکار میباشند.

کاربرد انواع جعبه آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی بسته به نوع کاربرد و محل نصب، به ۲ گروه کلی تعریف می گردد:

جعبه فایرباکس

جعبه فایر هوزریل

فایرباکس چیست؟

فایرباکس چیست؟ جعبه فایرباکس که خود دو نوع روکار و توکار دارد، معمولاً در محل‌های عمومی ساختمان مانند پارکینگ و مشاعات نصب می گردد. نوع شلنگ داخل جعبه فایرباکس با انواع دیگر که روبروی واحد ها نصب می گردد، متفاوت میباشد.

داخل جعبه فایرباکس، شیلنگ های سایز بزرگ و پارچه ای وجود دارد.

طراحی این جعبه‌ها بر آن است که مسئول تاسیسات ساختمان یا پرسنل آتش نشانی در اطفاء حریق، بتوانند با استفاده از شلنگ های داخل آن، آب با حجم بالا را به محل حریق برساند.

محتویات جعبه فایرباکس چیست؟

جعبه فایرباکس شامل یک قرقره و ۱۷ الی ۲۰ متر شیلنگ برزنتی سایز ۵ آتش نشانی و یک شیر فلکه ۴۵ درجه با سایز ۵ می باشد. شیر فلکه توسط هیدرانت به شیلنگ متصل می گردد.

  • ۰۲/۰۵/۱۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی