دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.

یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.
قیمت کابل برق آلومینیومی زمینی
در بررسی قیمت کابل‌آلومینیومی؛ از هر نوعی که باشد بایستی به این مطلب توجه داشت که فاکتورهای متعددی قطعا در تاثیرگذاری بر روی قیمت کابل آلومینیوم دخیل هستند اما به طور کلی همواره قیمت کابل‌های آلومینیومی از مسی ارزان‌تر است که در واقع می‌توان به چشم یک مزیت به آن نگریست.
همچنین نوع کاربری کابل بر روی قیمت آن تاثیر گذار است؛ قطعا قیمت کابل آلومینیومی زمینی با هوایی متفاوت است. ضمنا این روزها به دلیل ثابت نبودن قیمت ارز؛ قیمت انواع کابل و سیم هم در بازار مصرف دارای نوسان است. از عوامل موثر بر روی تعیین قیمت کابل آلومینیومی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- قیمت هادی کابل یا قیمت آلومینیوم
۲- جنس عایق کابل
۳- وزن سیم کابل و مفتول داخلی
۴- سایز کابل
۵- نوع کاربری
۶- نوع برند
۷- نحوه خرید
ضمنا به این موضوع توجه داشته باشید؛ که کابل‌های آلومینیومی زیر زمینی بایستی از استانداردهای لازم و کیفیت خاصی برخوردار باشند؛ زیرا به دلیل قرارگیری در عمق مشخصی از زمین و همین‌طور نصب خاص و پر هزینه خود از حساسیت خاصی برخوردار هستند.
در صورتی که کابل آلومینیوم از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد عمر مفید کابل کاهش پیدا می‌کند؛ از این جهت که زودتر در معرض فرسودگی قرار می‌گیرد و هزینه‌های نگهداری، تعمیر و تعویض آن افزایش خواهد یافت. بنابراین قیمت کابل‌های آلومینیومی زمینی که از برندی خوبی تولید شده باشد قطعا می‌تواند گران باشد.
 

  • ۰۲/۰۳/۲۶
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی