دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

صنعت برق و تکنولوژی پیشرفت بسیاری در تولید سیم و کابل برق دارد. پایه و اساس ساختمان‌سازی و در واقع یکی از تجهیزات مهم در ساختمان‌ها سیم و کابل برق است. سیم و کابل برق برای عبور جریان برق مسیری را به وجود می‌آورند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب به افراد و المان‌های برقی دیگر، دقت کافی را در زمان استفاده از آن‌ها داشت. وظیفه عایق سیم و کابل نیز جلوگیری از صدمه دیدن هادی یا مغزی سیم و کابل است و موجب خنثی کردن خطراتی است که ممکن است در زمان خروج جریان برق از هادی اتفاق بیفتد، می‌شود.
در یک ساختمان برای مشخص شدن مسیر عبور سیم و کابل و درست کشیدن همه انشعابات از ابتدا سیم‌کشی صورت می‌گیرد. این محصولات در سطح مقطع‌های متفاوتی تهیه و تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند برای نشان دادن سطح مقطع، روی هر سیم یا کابل از عدد مشخصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال سیم ۱ یعنی سطح مقطع سیم ۱ میلی‌متر است.
در انواع مختلف سیم و کابل هر کدام روکشی به عنوان عایق دارند که ممکن است از دیگر پوشش‌ها از جمله آرمور، شیلد و اسکرین روی آن به کار رفته باشد که باعث ایجاد کاربردهای مختلف برای کابل‌ها خواهد شد. به عنوان مثال برخی موارد از کابل برای انتقال توان و قدرت، در موارد دیگر جهت ارسال و کنترل سیگنال کاربرد دارند. طراحی این محصولات در زمینه کنترل، ابزار دقیق و مخابراتی وسعت داشته است.
بررسی تخصصی انواع کابل برق
معمولا کابل چند رشته سیم به هم بتابانده شده است که روی آن‌ها با یک روکش پوشانده شده که اگر این سیم‌ها از جنس آلومینیوم باشند این کابل یک کابل آلومینیومی و اگر سیم‌های تشکیل دهنده از جنس مس باشند کابلی که در نهایت تولید می شود در واقع کابل مسی نام گزاری می شود.
به طور کلی کابل‌ها همواره از دو قسمت اصلی هادی و عایق تشکیل شده اند. تفاوت در قیمت و انواع آن‌ها ناشی از کاربردشان است به این معنی که نوع کاربری‌شان موجب می‌شود تا جنس، شکل، سطح مقطع و تعداد هادی ‌ها و عایق‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. معمولا هادی‌ها از نظر شکل سطح مقطع به دو شکل گرد و مثلثی وجود دارند که از حرف اختصاری r برای نشان دادن هادی با سطح مقطع گرد و از حرف s برای نشان دادن هادی با سطح مقطع مثلثی استفاده می شود.
هادی مورد استفاده در کابل برق می تواند به صورت مفتولی ، رشته ای ، انعطاف پذیر و خیلی انعطاف پذیر باشد انتخاب مقدار انعطاف پذیری کابل برق به شرایط الکتریکی ، مقدار انعطاف پذیری مورد نیاز، نحوه اتصال سیستم و شرایط نصب بستگی دارد. برای مثال کابل هایی با هادی مفتولی برای محل هایی که نیاز به حرکت زیاد نیست استفاده می شود زیرا احتمال شکسته شدن این سیم و کابل ها وجود دارد.
کابل هایی با هادی انعطاف پذیر برای محل هایی که احتمال لرزش در سیستم وجود دارد و یا نیاز به خمش شعاعی بیشتر داریم استفاده می شود. برای عایق کردن کابل های الکتریکی بسته به ولتاژ هادی کابل از عایق های مختلفی استفاده می شود مثلا کاغذهای آغشته به روغن مخصوص ، مواد پلاستیکی یا عایق از جنس پلی اتیلن که به نام xlpe معروف است.
راهنمای خرید کابل برق
خرید سیم و کابل مناسب یکی از بخش‌های مهمی است که در پروژه‌های ساختمانی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که سیم‌کشی ساختمان مرحله‌ای است که در پروژه‌های ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. قبل از خرید سیم و کابل باید برخی نکات مهم در این زمینه را بدانید تا علاوه‌بر دستیابی به جنس مناسب، از بروز برخی حوادث و مشکلاتی که ناشی از استفاده سیم کابل نامناسب است، جلوگیری کنید. اولین نکته که در انتخاب سیم و کابل مناسب باید به آن توجه کنید این است که جنس هادی بکار رفته در ساختار آن مس است یا آلومینیوم. هادی مس باوجود رسانایی مناسبی که از خود نشان می‌دهد، بسیار سنگین‌تر و گران‌تر است.

به همین علت امروزه سیم‌هایی با هادی آلومینیوم، کارکرد بیشتری نسبت به هادی مسی دارند؛ کابل‌های آلومینیومی علاوه‌بر رسانایی مناسب سبک هستند و کار نصب را آسان‌تر می‌کنند؛ در همین حین برخلاف کابل‌های مسی، این آلومینیوم است که با قیمتی ارزان‌تر پاسخگوی نیاز مشتریان امروز است. نکته دیگری که در خرید سیم و کابل وجود دارد این است که باید با بررسی دقیق کابل تشخیص دهید که سطح بیرونی آن‌ها دچار فرورفتگی یا برجستگی نباشد در ادامه مشکلی را در سیم‌کشی و برق ساختمان ایجاد نکند.

یکی از نشانه‌های هادی با کیفیت مقاومت هادی است؛ برای دانستن مقاومت آن نیز باید بررسی کنید که چه مقدار هادی در ساختار این کابل یا سیم استفاده شده که به مقاومت و سختی آن پی ببرید. این نکته به این دلیل بیان شد که کیفیت سیم و کابل در سیم‌کشی ساختمان بسیار مهم است چرا که امروزه نیمی از آتش‌سوزی‌ها به علت استفاده از سیم‌های نامرغوب و بی‌کیفیت بیان شده است. نکته‌ای که احتمالا از آن آگاهی دارید، این است که از برندهای معتبر خرید کنید تا اطمینان بیشتری نسبت به جنس خریداری شده داشته باشید.
برترین برند سیم و کابل بازار
شرکت تولیدی سیم و کابل کسری الکتریک ماهان با نام تجاری ( سیم و کابل رویان ) سال ۱۳۸۹ پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنایع در شهرک صنعتی شرق سمنان، واقع در استان سمنان شروع به فعالیت نموده است.
هدف از تاسیس این شرکت، تولید انــــواع سیم و کابـــل‌های برقی و تلفنی، انواع کابل‌های تخصصی ابزار دقیق، کواکســیال، کابل‌های شبکه، کابل‌های انتقال اطلاعات جهت مصارف ساختمانی، صنعتی، تجاری، ایجاد اشتغال در منطقه و تلاش در راستای رهایی کشور از وابستگی به بیگانگان و تامین نیازهای ضروری کشور به این گونه محصولات می‌باشد. جهــت حمایت از صنعتگران کشور حتی الامــکان سعی شده است که از ماشین آلات تولید داخلی برای فرآیند تولید استفاده شود.

 

  • ۰۲/۰۴/۱۳
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی