دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

استانداردهای کابل‌ کشی زمینی (Ground Cabling Standard) به‌صورت کلی سبب هدایت مناسب و محافظت از منتقل شدن نیروی کابل‌ها در برابر انواع آسیب‌ها و مشکلات می‌شود. کابل در کابل کشی زمینی بیشتر در حفره و گودال‌های ژرف و عمیق دفن شده است. حفره‌ها و گودال‌های عمیق برای کابل کشی زمینی در اصل زمینه‌ساز انواع صدمه‌ها و آسیب‌ها به کابل‌ها می‌شود و رعایت استانداردهای مورد نیاز این کابل‌ کشی‌ها در درون گودال‌ها حتماً ضروری است.
با آنکه تلاش شده تا پوشش‌هایی پایدار و مستحکم برای این کابل‌ کشی‌های زمینی در نظر گرفته شود، ولی راه‌اندازی کابل‌ کشی‌های زیرزمینی بدون توجه به اصول، قانون و معیارهای جامع اجرا و حفر کردن گودال‌ها در زیرزمین، باعث افزایش صدمه و خسارت جانبی نیز می‌شود. به‌صورت کلی متصدی چنین کارها و عملیات‌هایی در گام اول باید به بسترسازی مناسب در جهت خواباندن کابل‌های زمینی بپردازند و با استفاده از این فرایندها مشکلات به وجود آمده را تا حدود قابل‌توجه‌ای کاهش بدهند. به‌طور نمونه موارد زیر در اصل اصول جاری استانداردهای کابل کشی زمینی هستند:
🔶 میزان شعاع خمیدگی و کش کابل‌های زمینی
🔶 شیوه‌ی بازنمودن مناسب کابل‌ها از قرقره
🔶 تجهیزات لازم و مورد نیاز در هنگام نصب و…
استاندارد کابل کشی کابل آلومینیومی زمینی فشار ضعیف
به‌صورت کلی استاندارد کابل کشی زمینی تابع قوانین و معیارهای خاصی بوده ولی این نوع استاندارد درباره‌ی کابل کشی زمینی فشار ضعیف اندکی جامع‌تر و دقیق‌تر است؛ در نتیجه استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف در اصل فاصله‌ی دقیق و مجاز این نوع کابل‌ها را از دیگر عناصر استفاده‌ شده در آن مسیر بررسی و کنترل خواهند کرد. در بخش زیر به شرح مختصر استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف اشاره می‌شود:

◀️ گذاشتن کابل فشار قوی در پله پایین‌تر از کابل فشار ضعیف در صورت برقراری ارتباط میان آن‌ها در یک کانال خاکی و همچنین حفر گودال یا کانالی به‌صورت پله‌ای در ابتدا.

◀️ حداقل فاصله مناسب و مجاز کابل فشار ضعیف از کابل برق باید در فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متر باشد.

◀️ کابل فشار ضعیف از کابل مخابرات باید حدود ۳۰ سانتی‌متر فاصله مجاز بگیرد.

◀️ قرارگیری کابل فشار ضعیف در حدود فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متری لوله آب

◀️ قرار دادن کابل فشار ضعیف در فاصله‌ی مناسب با لوله گاز (حدوداً ۱ متر)

◀️ بهره نمودن از لوله‌های محافظی برای کابل زمینی فشار ضعیف با قطر حدود یک متر در صورت انشعاب با لوله‌های گاز، سوخت و…

◀️ فاصله مناسب و مجاز کابل فشار ضعیف از سطح پیاده حداقل شامل ۷۰ سانتی‌متر بوده و فاصله‌ی مناسب کابل فشار ضعیف از سطح جاده یک متر است.

استاندارد کابل کشی زمینی فشار متوسط
به‌صورت کلی استانداردهای کابل کشی زمینی فشار متوسط در مقایسه با استانداردهای کابل کشی زمینی فشار ضعیف دارای قوانین و قاعده‌های خاصی بوده و در قسمت زیر به مهم‌ترین این استانداردها و قوانین اشاره می‌شود:

🔴 در هنگام قرارگیری کابل زمینی فشار متوسط در کنار کابل زمینی فشار ضعیف باید حدود ۳۰ سانتی‌متر میان آن‌ها فاصله مجاز در نظر گرفته شود.

🔴 استفاده کردن از لوله‌های پوششی یا محافظی از جنس فولاد، پلاستیک، سیمان و… در صورت رد شدن کابل فشار متوسط از سطوح ناپایدار و سخت جاده‌ای

🔴 کف‌سازی کانال در جهت هدایت کردن حداکثر میزان آب‌های احتمالی در کانال‌های از پیش‌ساخته شده

🔴 استفاده کردن از عناصری مثل پروفیل ناودانی، لوله‌های گالوانیزه شده و چوب‌های فشرده در جهت برقراری اتکا برای کابل‌های زمینی
لینک های مرتبط:
خرید کابل آلومینیومی زمینی
کابل زمینی

 

  • ۰۲/۰۶/۲۷
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی