دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ژل کاهنده مقاومت زمین یکی از پرکاربردترین و جدیدترین تجهیزات چاه‌ ارت است. این محصول با دارا بودن خواص کاهنده از مقاومت خاک و هدایت الکتریکی بالا نسبت به کاهش مقاومت الکتریکی اقدام می‌کند. این مواد با داشتن بدون آسیب‌های مواد کلاسیک و بدون خورندگی از آلودگی محیط زیست پیشگیری نموده و برخلاف نمونه‌های سنتی و دست‌ساز به سیستم الکترودهای نصب شده در مجموعه آسیب نمی‌رساند.

استفاده مناسب و صحیح از این مواد در چاه‌های ارت الزامی بوده و باید زیر نظر کارشناس و به‌طور کامل انجام گیرد. ضمنا لازم است مراحل کار به شکل کامل و با رعایت ترتیب مراحل صورت گیرد. در نوشتار پیش رو ضمن معرفی ژل کاهنده به این موضوع می‌پردازیم.

قیمت تجهیزات و لوازم چاه ارت

برای اطلاع از قیمت های بروز چاه ارت به این لینک مراجعه نمایید .

ژل کاهنده مقاومت زمین چیست و چه کاربردی دارد؟

ژل یا مایع کاهنده مقاومت زمین ترکیبی شیمیایی و جدید است که برای راه ‌اندازی چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار اصلی این مواد همانطور که از نامشان برمی‌آید، کاهش مقاومت زمین در سیستم ارتینگ است. این مواد هم‌چنین برای پرکردن چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجود خواص ژلاتینی در ژل کاهنده مقاومت زمین مانع از خشک شدن آن شده و کار هدایت الکتریکی را آسان می‌کند.

نمونه‌های دیگری از این مواد نیز وجود دارند که به‌شکل کلاسیک تهیه و در مجموع همین عملکرد را اجرا می‌کنند. مانند ترکیب نمک و زغال سنگ که در گذشته برای این کار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اشکال اساسی نمونه‌های قدیمی که باعث کنار گذاشتن آنها شد، تاثیر خورندگی نمک بر الکترودها بود که به بخش‌هایی از این سیستم آسیب می‌رساند. در ترکیبات جدید این مشکلات رفع شده و اجزای ژل کاهنده مقاومت زمین طوری انتخاب شده که اثرات منفی در آن وجود نداشته باشد. اما استفاده از این نمونه‌ها نیز اصول و قواعدی داشته و نیازمند مراعات نکاتی است که در ادامه این مطلب به آنها می‌پردازیم.

ژل کاهنده مقاومت زمین

خواص ژل کاهنده مقاومت زمین

خواص و ویژگی‌های ژل کاهنده مقاومت زمین:

نقش اصلی ژل کاهنده مقاومت زمین کمک به رسیدن به مقاومت مطلوب سیستم زمین از نظر کاهندگی مواد است. این موضوع با تضمین پایداری برای مدت طولانی در سیستم ارت از نقش محافظتی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه است. این مواد به‌طور عمومی ویژگی ظاهری مشخصی نداشته و از استاندارد خاصی نیز پیروی نمی‌کنند. اما در هر مورد و به‌طور اختصاصی مشخصات و شیوه کاربرد بر روی بسته‌بندی آنها ذکر شده است.

 

بر این اساس باید نسبت به انتخاب نوع ژل یا مایع کاهنده مقاومت زمین دقت کافی به خرج داد. در این انتخاب باید به جنس زمین توجه ویژه داشت و این مورد را در انتخاب نوع و میزان ماده کاهنده تاثیر داد. برای انتخاب بهینه این مواد هم‌چنین لازم است اطلاعات کافی درباره این مواد داشته باشیم.

 

مشخصات کلی این مواد را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

• تامین مقاومت پایین الکتریکی

• پایداری بالا از نظر شیمیایی

• نوسان کم در مقاومت ایجاد شده

• پایداری و شسته نشدن در طول زمان

• حفظ محیط زیست و عدم ایجاد آلودگی

• عدم وجود خواص خورندگی برای الکترودها

در ادامه نوشتار به معرفی چاه ارت و چگونگی تاثیر ژل کاهنده مقاومت زمین می‌پردازیم.

چاه ارت

چاه ارت و لوازم چاه ارت

چاه ارت و کاربرد مواد کاهنده مقاومت…

راه‌اندازی سیستم ارت برای محافظت از افراد و تجهیزات امروزه به بخش ثابتی از قوانین نظام مهندسی تبدیل شده است. برای اجرای این پروسه نیاز به پیاده‌سازی یک سیستم ارتینگ وجود دارد که شامل صفحه و سیم مسی ارت، خاک، ژل کاهنده مقاومت زمین، کلمپ و کابلشو بوده و پس از حفر چاه در ابعاد و محل مناسب به‌کار گرفته می‌شوند.

پس از حفر چاه و رسیدن به نم طبیعی زمین مواد کاهنده به شکل ژل و مایع به آن اضافه و سپس ارت جوش خورده به صفحه مسی در آن قرار می‌گیرد. سپس اطراف کار با دوغاب و خاک کاهنده پر شده و در آخرین مرحله روی آن دریچه بازدید از چاه نصب می‌شود.

این مواد با ترکیبات خاصی که دارند در هر موقعیت اقلیمی با بهبود شرایط، کارایی سیستم ارتینگ را بیشتر می‌کند. ترکیبات خاص و چسبنده این مواد همزمان با حفظ رطوبت و حذف حباب‌های هوای موجود در خاک باعث برقراری تماس بیشتر بین مواد کاهنده و الکترودها می‌شوند. به عبارتی خاصیت بالای رسانایی آنها سبب کاهش مقاومت الکتریکی در خاک می‌شود.

طرز استفاده از ژل کاهنده چاه ارت

برای فراهم شدن شرایط کاربرد این مواد ابتدا باید مواد کاهنده از قبیل بنتونیت را با آب مخلوط و به‌صورت ملات آماده کنیم. سپس مواد کاهنده مقاومت چاه ارت را با این مواد مخلوط کرده به‌نحوی که ژل به تمام بخش‌های ملات نفوذ کند. در این مرحله پس از قرار دادن الکترودها در چاه این ملات ترکیبی را دورتادور آنها ریخته و در نهایت بقیه فضای باقیمانده از چاه را با خاک رس پر می‌کنیم. رعایت کلیه نکات و مراعات ترتیب و توالی مراحل در این کار الزامی بوده و تامین کننده ایمنی کاربران است.

  • ۰۲/۰۵/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی