دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

جعبه آتش نشانی یا Fire Box یک محفظه‌ای است که داخل آن تجهیزات مربوط به اطفا حریق در آن نگهداری می‌شود. وجود این تجهیزات برای اطفا حریق لازم و ضروری است که در هنگام آتش سوزی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گاهی اوقات تا رسیدن نیروهای آتش نشانی افراد برای این بتوانند آتش را خاموش کنند به تجهیزات اطفا حریق احتیاج دارند که استفاده از آن‌ها با فایر باکس امکان‌پذیر می‌شود. این جعبه‌ها از نظر کاربرد، نحوه نصب و محل نصب به مدل‌های مختلف دیواری، محوطه‌ای و… تقسیم می‌شوند؛ اساسا این جعبه‌ها در ابعاد مختلفی هم طراحی می‌شوند.
در رابطه با شکل ظاهری این جعبه‌های آتش نشانی لازم است بگوییم که شکل‌های مختلفی دارند؛ به صورت تک درب، دو درب، کرکره‌ای، دکوراتیو، دو قلو و نورتاب تولید می‌شوند. اساسا از فایبر گلاس و استیل برای تولید جعبه‌های آتش نشانی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و در شرایط متفاوت استفاده می‌شوند.
جنس و ضخامت ورق‌های فایر باکس‌ها باید به صورتی باشد که در برابر آسیب‌های مکانیکی و فشار، مقاوم باشند و دچار تغییر شکل هم نشود. اصولا فرآیند تولید این جعبه‌ها در عملکرد آن‌ها بسیار مهم خواهد بود برای مثال در زمان‌های قدیم برای آهنگری و ورقکاری آن‌ها به روش دستی انجام می‌شد و لازم بود از سیستم‌های جوشکاری اتوماتیک با استفاده از دستگاه این کار را انجام دهند. اما برای این که درصد خطای این جعبه‌ها به صفر برسد لازم است از دستگاه‌های CNC، برش و پانچ استفاده شود.
کاربرد جعبه آتش نشانی
خوشبختانه در سال‌های اخیر با همکاری شهرداری و سازمان آتش نشانی سیستم اطفاء حریق در بسیاری از ساختمان‌ها نصب شده است و از این رو امکان گسترش آتش سوزی در این ساختمان‌ها در پایین ترین سطح خود قرار دارد. بنابراین این جعبه‌ها در تمامی ساختمان‌ها نصب می شوند تا از انتشار و گسترش آتش جلوگیری کنند. 

اساسا این جعبه‌ها در سایز‌های متفاوتی طراحی می‌شوند سایز این باکس‌ها باید به صورتی باشد که بتوان کپسول و شیلنگ را در آن جابه جا کرد. زمانی که می‌خواهید این جعبه را خریداری کنید حتما به جنس و ضخامت ورق‌های جعبه دقت کنید  لذا یک جعبه خوب در برابر آسیب‌ها و فشار های مکانیکی نباید دچار تغییر شکل شود و از مقاومت ویژه‌ای برخوردار باشد.

لازم است بدانید که جعبه‌های چوبی و پلاستیکی نمی‌توانند انتخاب خوب مناسبی باشند پس توصیه می‌کنیم که از جعبه‌های فولادی مخصوصا استنلس استیل استفاده کنید لذا در برابر اکسید شدن و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند.

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که در این باکس‌ها شیلنگ وجود دارد و معمولا طول شیلنگ بین 30 تا 40 متر است بنابراین جعبه را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که بتواند کل ساختمان را پوشش دهی کند.
انواع جعبه آتش نشانی
به طور کلی جعبه‌ آتش نشانی در دو نوع روکار و توکار طراحی و تولید می شوند. که در زیر به صورت مختصر این دو فایرباکس را به شما توضیح خواهیم داد که در چه شرایطی مورد استفاده قرار میگیرند:

فایر باکس توکار:
طراحی فایر باکس توکار به گونه‌ای است که تمامی قسمت‌های این جعبه در داخل دیوار قرار می گیرد و تنها درب آن بیرون است. بدین صورت که مهندسین در هنگام ساخت و ساز بخشی را به این کار اختصاص می دهند و محلی را برای پیچ کردن این جعبه در نظر می گیرند. جعبه‌های توکار بخشی از ساختمان محسوب می شوند به همین دلیل در زیبایی ساختمان نیز نقش دارند.

فایر باکس روکار:
در ساختمان‌های قدیمی که محلی برای نصب جعبه های آتش نشانی وجود ندارد از فایر باکس‌های روکار استفاده می کنند. این فایر باکس‌ها همانند تابلو برق بر روی دیوار نصب می شود. همچنین در برخی از ساختمان ها به دلیل عدم وجود فضا نیز از این مدل جعبه‌ها استفاده می کنند. جعبه‌های روکار به صورت برجسته بر روی دیوار قرار می گیرند و از این رو بهتر است که ظاهر زیبایی نیز داشته باشند.

فایر باکس ایستاده:
جعبه آتش نشانی ایستاده از دیگر جعبه‌ای است که همان طور که از نامش پیداست برخلاف دو مدل قبلی بر روی دیوار نصب نشده و به صورت ایستاده بر روی زمین قرار می گیرد. این فایر باکس‌ها در جنس و کیفیت‌های مختلفی ساخته می شود و تمامی متعلقات جعبه در داخل آن گذاشته خواهد شد. جعبه‌های آتش نشانی ایستا به نام پایه دار و یا محوطه ای نیز معروف هستند.

  • ۰۲/۰۲/۱۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی