دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کابل خودنگهدار چیست؟

برای انتقال و توزیع جریان الکتریکی از کابل خودنگهدار استفاده می‌کنند که در دسته کابل‌های قدرت قرار دارند. این کابل‌های قدرت دارای روکش هستند که آن‌ها را روی پایه‌های توزیع برق و دکل‌ها از طریق یک نگهدارنده اجراء و نگهداری می‌کنند. استفاده از این کابل در اولین بار در کشور فرانسه بوده است اما در ایران مدت زیادی نیست که از این کابل استفاده می‌کنند. زمانی که به مزیت‌ها و ویژگی‌های این کابل پی بردند استقبال خوبی از آن‌ داشتند و جایگاه مناسبی هم در بین سایر کابل‌ها پیدا کرد.
هادی استفاده شده در این کابل ویژگی‌های بهتری نسب به سایر هادی‌هایی که آنیل نشده‌اند را ارائه می‌دهد. مجهز بودن این کابل‌ها به عایق باعث می‌شود که اتصالی بین رشته‌ها ایجاد نشود و حتی احتمال سرقت آن‌ها را کاملا از بین می‌برد. اساسا روکش استفاده شده برای این کابل رنگی مشکی یا خاکستری دارد. کابل‌های خودنگهدار به دو دسته فشار متوسط و فشار ضعیف تقسیم می‌شوند.
هادی این کابل‌ها از فلز آلومینیوم است که عایق XLPE هم برای آن‌ها استفاده شده است و در نهایت یک سیم نگهدارنده هم در آن‌ها استفاده شده است. این سیم را برای کابل‌هایی که 20 کیلو ولت دارند و از فولاد هستند، استفاده می‌کنند. سیم نگهدارنده برای کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف هم به عنوان سیم نول در آن‌ها استفاده می‌شود. کابل خودنگهدار در مسیرهایی که کم عرض هستند، کاربرد دارند. این کابل‌ها اصلا به صورت زمینی استفاده نمی‌شوند و برای برق کشی و روشنایی خانه یا هر مکان دیگری استفاده می‌شوند.
انواع کابل خودنگهدار
کابل‌های خودنگهدار دارای هادی آلومینیومی و عایق پلی اتیلن شبکه‌ای یا کراس لینک می‌باشد.کابل خودنگهدار ۴ رشته، کابل خودنگهدار ۵ رشته و کابل خودنگهدار ۶ رشته جزء کابل‌های خود نگهدار می‌باشند. کابل‌های خودنگهدار چهار رشته که این نوع کابل‌ها برای سه رشته فاز و یک رشته نول جهت روشنایی در نظر گرفته می‌شود. کابل خودنگهدار ۵ رشته: این نوع کابل از سه رشته فاز و یک رشته روشنایی و یک رشته مسنجر نول تشکیل شده است. هادی این نوع کابل خودنگهدار ۵ رشته از جنس آلومینیوم آلیاژی می‌باشد.  کابل خودنگهدار ۶ رشته: این نوع کابل از سه رشته فاز یک، رشته نول یک رشته روشنایی یک رشته مسنجر با سطح مقطع‌های یکسان و متفاوت تشکیل شده است. کابل های خودنگهدار ۶ رشته دارای هادی فاز از نوع آلومینیوم سخت می‌باشد. این کابل‌ها به صورت تابیده و فشرده روی هم قرار دارند.
کابل‌های خودنگهدار از نظر قیمت بسیار مناسب می‌باشد. وزن کابل‌های خودنگهدار کم می‌باشد و مقاومت بالایی در برابر پارگی و خوردگی دارند. همچنین کابل‌های خودنگهدار به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته اول: کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف و (دسته دوم ) کابل‌های خودنگهدار فشار متوسط می‌باشد. جنس سیم برای کابل‌های ۲۰ کیلو ولت از فولاد و برای کابل‌های فشار ضعیف از آلیاژ آلومینیوم می‌باشد. در ساختار کابل خودنگهدار فشار ضعیف از سیم نگهدارنده به عنوان سیم نول استفاده می‌کنند. عایق کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف از ماده گرما سختی بر پایه پلی اتیلن شبکه‌ای به رنگ سیاه می‌باشد. عایق باید در مقابل عوامل جوی، پرتو فرابنفش خورشیدی، کشش و سایش مقاوم باشد. کابل خودنگهدار فشار متوسط از سه رشته کابل که به دور یک رشته سیم فولادی می‌باشد تشکیل شده است. 
کابل خودنگهدار فشار متوسط
کابل خودنگهدار فشار متوسط، شامل سه رشته کابل پیچیده شده به دور یک رشته سیم نگهدارنده از جنس فولادی می‌باشد که به اصطلاح کابل به یکدیگر تابیده شده هوایی (ABC) نام گذاری می‌شود، و در کشور ما با نام کابل خودنگهدار شناخته شده است. کابل‌های خود نگهدار فشار متوسط را می‌توان در سطح مقطع‌های گوناگونی قابل طراحی نمود که سایزهای استاندارد موجود در صنعت برق در برگیرنده‌ کابل‌های سه فاز 35، 70، 120 و 150 میلی متر مربع می‌باشد. این خطوط هوایی در برابر عوامل محیطی همچون پرتو ماوراء بنفش موجود در نور خورشید حضور دارند و الزامی است که عایق خارجی آن در مقابل این عوامل از مقاومت بسیار مطلوبی برخوردار باشد که این موضوع با اهمیت‌ترین اختلاف ساختاری این کابل و کابل‌های زمینی به شمار می‌رود.  هادی کابل خودنگهدار فشار متوسط می‌بایست مقطع گرد باشد و جنس آن از رشته‌های آلومینیومی چند مفتولی و غیرآلیاژی در میزان و قطر معین شده، به یکدیگر تابیده و فشرده باشد.

 

لایه‌ای اکسترود شده از متریال نیمه رسانا با ترکیب پلی اتیلن شبکه‌ای که در کاهش تخلیه‌های جزئی و یکنواخت سازی میدان الکتریکی را ایفا نقش می‌کند. بر اساس استاندارد ۲ IEC 60502- به طور مستقیم بر روی هادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش می‌بایست به صورت کامل به عایق چسبیده و عاری از هر نوع سطوح ناهموار باشد و در شرایط ضروری نیز به سهولت از روی هادی برداشته شود. سیم نگهدارنده لخت می‌بایست از رشته سیم‌های فولادی گالوانیزه بر اساس استاندارد ۴۹۸ ASTM B با پوشش تهیه شوند. به منظور استفاده در مناطقی که با هر خوردگی هادی بسیار مواجه هستند، می‌توان هادی‌های فولادی در پوشش آلومینیومی Steel Clad Aluminum  به کار گرفت.
 

  • ۰۲/۰۲/۲۵
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی