دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

تفاوتی ندارد که شما یک برق‌کار حرفه‌ای باشید یا تنها به فکر بازسازی خانه و تعویض سیم‌های کهنه سیستم الکترونیک منزل خود باشید؛ آشنایی با انواع جنس سیم و کابل های برق به شما این اجازه را می‌دهد تا بهترین و مناسب‌ترین نمونه را برای خانه یا محل کار خود تهیه کنید. با ما همراه باشید تا بدانیم جنس فلز سیم و کابل برق از چیست.

هر سیم و کابلی از دو بخش تشکیل شده است: بخش هادی (رسانا) و عایق (نارسانا).

همه ما می‌دانیم وظیفه اصلی یک سیم و کابل برق، هدایت و انتقال جریان الکتیریکی از نیروگاه برق تا خانه‌های ما است. با استفاده از سیم‌ها به عنوان هدایت‌کننده جریان برق، این جابه‌جایی اتفاق می‌افتد. پس مهم‌ترین بخش یک سیم و کابل برق، بخش هادی آن است که باید از فلزاتی در آن استفاده شده باشد.

کیفیت هادی هر سیم و نحوه قرارگیری آن می‌تواند در عملکرد سیم مؤثر باشد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم خرید سیم و کابل مد نظر خود را از یک مرجع باکیفیت انجام دهید تا پس از اتمام سیم‌کشی، سیستم الکتیریکی خانه شما دچار اختلال نشود. برای خرید سیم و کابل ارزان و باکیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

نکات انتخاب جنس فلز سیم و کابل های برق

یک سیم خوب باید بتواند به‌راحتی جریان مداومی از الکتریسیته را از خود عبور دهد.

این جریان الکتریکی باید بر مقاومت فلز غلبه کند.

انواع جنس فلز سیم و کابل های برق چیست؟

هر یک از فلزاتی که در ساخت سیم و کابل‌‌های برق استفاده می‌شوند، ویژگی‌ها، مزایا معایب خود را دارند. پس بهتر است ابتدا با انواع جنس فلز سیم و کابل برق آشنا شوید و پس از آن به سراغ انتخاب بروید. در ادامه انواع جنس فلز سیم و کابل های برق را برای شما توضیح می‌دهیم.

فلز مس، یک رسانای قوی

یکی از متداول‌ترین موادی که به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق استفاده می‌شود، مس است. این فلز قهوه‌ای رنگ با عدد اتمی 29 از بهترین رسانا‌های شناخته شده است و به همین دلیل استفاده آن در ساخت سیم و کابل‌ها بسیار متداول است و این یعنی احتمالاً در سیم اجاق گاز، شارژر لپ‌تاپ و کابل برق کتری خانه شما مس وجود دارد.

همان‌طور که گفتیم مس رسانایی بالایی دارد و ازاین رو به سرعت الکتریسیته مورد نیاز وسیله را از خود عبور می‌دهد. به علاوه این فلز نسبت به دیگر موارد بسیار ارزان‌تر است. به علاوه کابل مسی انعطاف‌پذیری بالایی داشته و به همین خاطر کابل‌های مسی می‌توانند تا حد بسیار خوبی خم شوند، بدون اینکه آسیب ببینند.

از دیگر مزایای مس به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق، مقاومت حرارتی بسیار خوب آن است. به همین خاطر سیم‌های دارای مس در برابر گرمای زیاد معمولاً آتش‌سوزی ایجاد نمی‌کنند. برای تشخیص کابل مسی باید به دنبال حرف N روی ساختار سیم باشید.

فلز طلا، گرانبهای پر خاصیت

یکی دیگر از فلزاتی که به عنوان هادی سیم‌ها و کابل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز طلا است. رسانایی این فلز حتی از مس، نقره و آلومینیوم نیز بالاتر است و به همین علت روی برخی از فلزات مورد استفاده در سیم و کابل‌ها، با طلا پوشانده می‌شود تا کاربری کابل بالاتر برود.

طلا یک فلز نجیب است. به این معنا که در شرایط عادی از نظر شیمیایی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. برای مثال در لحیم‌کاری‌های طلا، اکسیدی روی سطح تشکیل نمی‌شود. این فلز نجیب در برابر مواد شیمیایی حتی در دمای بالا مقاوم است و خورده نمی‌شود. برای استفاده از طلا به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق، معمولاً آن را با نیکل یا کبالت آلیاژ‌ و ترکیب می‌کنند.

تنها عیبی که استفاده از طلا به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق دارد، قیمت تمام شده بالای آن است.

فلز نقره،‌ از رساناترین‌ها

درست است که نقره برخلاف طلا، اکسید می‌شود. اما این فلز هنور هم به عنوان یک رسانای الکتیریکی عالی عمل می‌کند. البته از آن‌جایی که نقره هم فلزی گرانبها و کمیاب است، قیمت کابل‌های نقره بالاتر از فلزات دیگر است.

نقره به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق، دوام و طول عمر بالایی دارد و به‌راحتی خم می‌شود. البته میزان اکسیداسیون بالای آن باعث می‌شود که طول عمر سیم‌های دارای نقره، کمتر از نمونه‌های ساخته شده با مس یا طلا باشد.

فلز آلومینیوم، بادوام و انعطاف‌پذیر

یکی دیگر از موادی که معمولاً به عنوان جنس فلز سیم و کابل های برق استفاده می‌شود، آلومینیوم است. این فلز در دسترس بوده و به همین علت قیمت سیم و کابل هایی که با آن ساخته می‌شود، پایین‌تر است.

سیم‌های دارای آلومینیوم وزن کمی دارند و در مکان‌هایی که ولتاژ‌های بالا وجود دارند، استفاده می‌شوند؛ چراکه وزن کمتر سیم‌ها باعث می‌شود نیروی کشش وارد شده به سیم کاهش پیدا کند و کابل‌ها طول عمر بالاتری داشته باشند.

از دیگر مزیت‌های استفاده از آلومینوم در سیم‌ و کابل‌ها، مقاومتش در برابر خوردگی و حرارت است. پس می‌توان از آن در سیم‌کشی‌هایی استفاده کرد که به طور مداوم در معرض جریان برق هستند. سیم‌های دارای هادی آلومینیوم با عبارت NA نشان داده می‌شوند.

تنگستن، مقاوم در برابر حرارت

تنگستن یکی از فلزهایی است که برای ساخت سیم و کابل، کمتر رایج است. اما به این معنا نیست که ویژگی‌های خوبی ندارد. این فلز در برابر حرارت و سایش فوق‌العاده قوی و بادوام است و معمولاً برای افزایش سختی و استحکام فولاد، با آن ترکیب می‌شود.

جالب است بدانید تنگستن بالاترین نقطع ذوب را در بین تمام فلزات دارد و به همین دلیل اغلب در جاهایی استفاده می‌شود که هیچ فلز دیگری قادر به تحمل دمای بالا نیست. البته گران بودن این فلز و سیم‌های ساخته شدن از آن را نیز باید در نظر داشته باشید.

چرا از فولاد در ساخت سیم‌ها کمتر استفاده می‌شود؟

حالا که انواع جنس فلز سیم و کابل را برایتان توضیح دادیم شاید از خود بپرسید که :« پس فولاد چه؟» باید بگوییم فولاد از مس، طلا، نقره، آلومینیوم و تنگستن رسانایی کمتری دارد و اگر در مجاورت با هوا قرار بگیرد، به سرعت خورده می‌شود. همین اکسیداسیون و خوردگی نیز رسانایی فولاد را کمتر می‌کند.

  • ۰۲/۰۵/۳۱
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی