دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

گوشی ایمنی: استفاده از گوشی‌های ایمنی یکی از مواردی که به طور حتم برای بالا بردن ایمنی در هنگام کارهای مختلف باید انجام شود. این وسایل ارزشمند با عملکرد بی‌نظیر خود سبب می‌شوند تا شما تا حد زیادی از آلودگی صوتی دور بمانید. پس با این وجود وظیفه اصلی این گوشی‌ها را باید محافظت مستقیم از گوش شما بدانیم. برای انجام این وظیفه این گوشی‌ها باید دارای ساختار ویژه‌ای باشند تا بتوانند به درستی وظیفه خود را انجام دهند. یکی از عواملی که ساختار گوشی‌های ایمنی را ویژه می‌کند این است که گوشی ایمنی باید امواج صوت را تا حد زیادی کاهش دهد، اما این میزان کاهش، نباید به اندازه‌ای باشد که فرد مشغول کار، هوشیاری و ارتباط خود را با محیط اطرافش از دست بدهد. این گوشی‌ها کاربردهای فراوانی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
ضرورت استفاده از گوشی ایمنی صداگیر
ساختار گوش باعث می‌شود که این جز حیاتی بدن نتواند صدا را بیشتر از یک حد مشخص تحمل کند. این موضوع سبب می‌شود تا شما با رفتن به مکان‌هایی که صدا از حد مشخصی در آن فراتر رفته است، به گوش‌هایتان آسیب بزنید. اما گاهی اوقات برخی افراد به سبب شغل خود مجبور به تحمل این شرایط هستند. این گونه افراد که بیشتر مشغول به کارهای صنعتی و عمرانی هستند همواره در معرض خطرناک‌ترین امواج صوتی هستند. در این میان است که ضرورت استفاده از گوشی ایمنی صداگیر حس می‌شود. زیرا این گوشی‌ها همانطور که گفته شد می‌توانند تا حد زیادی از ورود این امواج به گوش شما جلوگیری کنند. در نتیجه‌ی این کار، گوش‌های شما از هرگونه آسیبی دور می‌ماند.

به غیر از مورد بالا که پر اهمیت‌ترین دلیلی است که استفاده از این گوشی‌ها را ضروری می‌کند، دلیل دیگری نیز وجود دارد. افراد مختلف هنگامی که در معرض صدای بلند قرار می‌گیرند، تمام تمرکز خود را از دست می‌دهند و همین سبب بروز خطا و اشتباه در کار می‌شود. همچنین پایین آمدن تمرکز در هنگام کار با دستگاه‌هایی مثل اره برقی که صدای زیادی دارد می‌تواند باعث شود که سلامت فیزیکی فرد نیز به خطر بیفتد و حادثه‌ای خطر آفرین در کمین او باشد. در این جا است که این گوشی‌ها علاوه بر محافظت از گوش می‌توانند سبب بالا رفتن تمرکز و جلوگیری از خطرات احتمالی شوند و ضرورت استفاده از خود را اثبات کنند.
استاندارد گوشی ایمنی توگوشی
ماده ۹۱ و تبصره ۲ ماده ۹۵ قانون کار الزام می‌کند که کارکنان و کارفرمایان در محیط‌های کاری متناسب با شرایط و محیط کار و مطابق با استانداردهای موجود از تجهیزات ایمنی و حفاظتی کار استفاده نمایند. همچنین بر اساس ماده ۹۰ قانون کار؛ تجهیزات ایمنی بایستی قبل از استفاده؛ مورد آزمایش و بررسی‌های فنی قرار گرفته تا سلامتی و کیفیت مطلوب آن‌ها پیش از کار محرز شده باشد. استاندارد گوشی ایمنی شامل یک سری از ویژگی‌ها و مشخصات کاربردی در گوشی‌هاست که در ذیل مقاله به ارائه توضیحاتی هرچند مختصر در خصوص آن‌ها خواهیم پرداخت:

شکل گوش در تولید گوشی ایمنی
یک نکته استانداردی ضروری در تولید و تهیه این کالا محسوب می‌شود. جنس و شکل ظاهری گوشی بایستی متناسب با نوع کاربری و انتظارات استفاده‌کنندگان از گوشی طراحی شده باشد. به این صورت که مثلا کاربرانی با مدل گوش دارای کانال‌های دایره‌ای شکل بهتر است از گوشی ایمنی ایرپلاگ پله‌ای استفاده کنند یا گوشی‌های ایمنی ایرپلاگ دایره‌ای، مناسب گوش افراد با حالت کانال‌های بیضوی شکل است. بر این اساس رعایت این استانداردهای تولیدی در طراحی انواع مدل‌ها و شکل‌های گوشی با وضعیت بدن کاربر در تولید گوشی ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی اهمیت زیادی دارد.

اندازه و ابعاد گوش در تولید استاندارد گوشی ایمنی
فاکتور مهم بعدی در این زمینه است. استاندارد سایز و ابعاد گوشی آن‌جا اهمیت پیدا می‌کند که اگر دهانه گوشی بزرگتر یا کوچک‌تر از سایز و ابعاد گوش باشد به درستی نمی‌تواند داخل گوش یا روی گوش را بر حسب مدل خود پوشش دهد؛ بنابراین به دنبال آن نمی‌تواند قابلیت کارکردی مناسبی داشته باشد و علاوه بر انجام ندادن صحیح وظیفه عملکردی خود در محافظت از گوش‌ها باعث ایجاد آسیب‌های بعدی مثل گوش درد خواهد شد.

سهولت در استفاده از گوشی‌ها
به رعایت استانداردهای تولیدی در زمان تولید گوشی ایمنی بر می‌گردد این‌که گوشی تا چه حد راحت و بی‌دردسر قابل استفاده در داخل یا بر روی گوش باشد و باعث بروز سردرد یا گوش درد یا حساسیت پوستی نشود یا این‌که باعث ایجاد محدودیت در انجام فعالیت‌های کاری کاربران نگردد نشان از استاندارد بودن این کالا است.

برند گوشی‌ها
نهایت برند مورد استفاده بایستی از نشان استاندارد کالا برخوردار باشد؛ این به این معنی است که گوشی ایمنی دارای نشان استاندارد متناسب با نیازهای کاربری طراحی شده و در کیفیت و مواد اولیه تولیدی آن دقت‌های لازم متناسب با ویژگی بدن انسان و محیط زیست در نظر گرفته شده است و توانایی مقابله با حذف آلودگی‌های صوتی محیطی را دارا می‌باشد. گوشی‌های ایمنی دارای برند داخلی بایستی حتما دارای نشان استاندارد ملی ایران باشند. در مورد گوشی‌های ایمنی وارداتی، بهترین استاندارد موجود در تولید لوازم و تجهیزات ایمنی؛ استاندارد امریکاییANSI و استاندارد اروپایی EN است. لازم به ذکر است که طی سالیان متمادی علامت اختصاری نشان استاندارد ملی ایرانISIRI و به رنگ مشکی بود ولی هم اکنون به INSO و به رنگ سبز تغییر شکل و ماهیت داده است.
 

  • ۰۲/۰۱/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی