دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کابل‌های آلومینیوم زمینی نیز بعنوان زیرمجموعه کابل‌های آلومینیومی شناخته می‌شوند و غالباً به منظور سیم‌کشی درون زمین یا درون دیوار ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کابل‌های آلومینیوم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مصرف باید در مکانی قرار بگیرند که تحرک زیادی آن‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد و ثابت بمانند. با توجه به افزایش قیمت مس، محبوبیت کابل‌های آلومینیومی افزایش یافته و در نتیجه استفاده از آن‌ها فراگیر شده است.
به همین دلیل استفاده از کابل‌های مسی به تنهایی در شبکه‌های برق به صرفه نیست و برای انتقال برق از کابل‌های آلومینیومی زمینی استفاده می‌شود. هر دو نوع کابل مسی یا آلومینیومی عملکرد مشابهی دارند. هر دو را می‌توان در خطوط انتقال و توزیع برق استفاده کرد. اما همانطور که قبلا ذکر شد، این کار مقرون به صرفه نیست. وظیفه اصلی کابل‌های آلومینیوم زمینی انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است.
در حال حاضر قیمت کابل آلومینیوم نسبت به کابل مسی کمتر است به همین دلیل در اکثر جاها از آن استفاده می‌شود. این کابل‌ها به تعداد دو، سه و چهار رشته تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که نوع چهار رشته دارای دو نوع دیگر می‌باشد که در مدل اول مفتول دارای چهار مقطع بوده و اندازه هر چهار رشته یکسان می‌باشد. در مدل دوم سیم دارای سه رشته و نیم است که سطح مقطع سه رشته آن یکسان است و سطح مقطع رشته آخر که رشته پوچ است کمتر است.
کابل آلومینیومی زمینی
کابل آلومینیومی زمینی، دسته‌ای از کابل‌های آلومینیومی است که با ولتاژ کم در پروژه‌های برق ‌رسانی و توزیع و انتقال نیرو به صورت مستقیم در زیر خاک دفن می‌شوند و در دو کاربرد صنعتی و مسکونی استفاده دارند. در واقع نصب آن‌ها روی دیوار، داخل ساختمان و زیر زمین امکان‌پذیر است و در سه نوع ۲ رشته، ۳ رشته و ۴ رشته به تولید می‌رسند. این کابل‌ها، زره دار نیستند ولی طراحی آن‌ها با دو روکش انجام شده است؛ با این وجود بدون هیچ دلهره‌ای در زیر زمین دفن و در صورت لزوم در لوله‌ به کار می‌روند، به همین دلیل به کابل خاکی و کابل دفنی شهرت دارند. با توجه به تغییرات قیمت مس و ارزان‌تر بودن و صرفه اقتصادی آلومینیوم نسبت به مس، استفاده از کابل آلومینیومی در سطح وسیعی گسترش پیدا کرده و  توانسته محبوبیت خوبی در بازار کابل به خود اختصاص دهد. از دیگر مزیت‌های خرید کابل آلومینیومی زمینی می‌توان احتمال کم سرقت آن به علت قیمت پایین، امکان استفاده در فضای محدود محیط و سرعت و راحتی نصب آن اشاره کرد، بنابراین قابلیت کاربرد در اکثر شرایط محیطی را برخوردار است. کابل آلومینیومی زمینی ولتاژ عبوری بین ۰.۶ تا ۱ کیلو وات دارد و هادی آلومینیومی آن با درصد خلوص متفاوتی دارد که رسانایی خوبی نیز دارد و نسبت رسانایی به وزن این نوع کابل در مقایسه با کابل مسی بهتر است. در حال حاضر این نوع کابل در سطح ولتاژ فشار ضعیف و فشار متوسط تولید و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.
کابل آلومینیومی سه فاز زمینی
یک نمونه از کابل‌های آلومینیومی که ساخته می‌‎شود، کابل آلومینیومی سه فاز زمینی است. این نوع کابل را در محیط‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ چرا که در سایزهای متنوعی تولید می‌شوند. کابل‌های سه فاز آلومینیومی را در کاربردهایی همچون مصارف کشاورزی، کارگاهی، صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌دهند. این مدل کابل‌ها را به دلیل قیمت مناسبی که دارند در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند.

این نوع کابل‌ها دارای چهار رشته هستند که سه تای آن‎ها به عنوان فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از آن‎ها به عنوان نول کاربرد دارد. کابل‌های آلومینیومی سه فاز زمینی هم در اندازه و سایزهای مختلفی تولید و راونه بازار می‌شوند. در حالت کلی این کابل‎ها را به صورت ۳.۵، ۴.۵ رشته تولید می‌کنند که می‌توان آن‎ها را در مسافت‌های مختلف مورد استفاده قرار داد؛ علاوه بر تنوع سایزی که در کابل‎های سه فاز آلومینیومی وجود دارد، می‌توان گفت که به سه صورت فشار ضعیف، فشار متوسط، فشاز قوی تولید می‌شوند. باتوجه به تنوع بالایی که این نوع کابل‌ها دارند، در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و از طرف مشتریان با استقبال و محبوبیت بالایی برخوردارند. از جمله سایزهایی که برای این کابل وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔶 کابل آلومینیومی سه فاز ۱۰*۴

🔶 کابل آلومینیومی سه فاز ۱۶*۴

🔶 کابل آلومینیومی سه فاز ۲۵*۴

🔶 کابل سه فاز ۱۶+۲۵*۳

🔶 کابل سه فاز ۱۶+۳۵*۳

🔶 کابل سه فاز ۲۵+۵۰*۳

🔶 کابل سه فاز ۳۵+۷۰*۳

🔶 کابل سه فاز ۵۰+۹۵*۳
🔶 کابل سه فاز ۷۰+۱۲۰*۳
اصلی‌ترین دلایل خرابی کابل زمینی
دو دلیل برای خرابی کابل زمینی وجود دارد که حتی الامکان بایستی مراقب آن‌ها باشید. یک روش این است که ردیابی و پیچش به صورت پیشرفته صورت بگیرد به این صورت که از هسته و غلاف شروع می‌شود و در پایان پل‌ها را خراب می‌کند.
روش دیگری که مورد توجه قرار گرفته بی‌ثباتی حرارتی است که با افزایش دما و ضریب قدرت به وجود می‌آید. تفاوت این دو روش تا خرابی کابل این است که کورینگ ادامه دارد و برای عملکرد کامل به زمان زیادی احتیاج است. اساسا در بی‌ثباتی حرارتی قبل از خرابی صدمه‌ای به وجود نمی‌آید بنابراین با کاهش بار قبل خرابی، کابل دچار تغییر دائمی نمی‌شود.
یک اتفاق طبیعی این است که در ابتدا شروع به خم شدن می‌کند و سپس در مرکز خم شدن یک ناپایداری حرارتی دیده می‌شود. گفتنی است که رایج‌ترین نقطه خرابی که برای کابل زمینی ذکر شده جعبه آب‌ بندی کابل است. بیشترین عامل این خرابی ضعف در کار وصل کابل در زمان آب بندی پایانی است.
دیکی دیگر از دلایل مهمی که گفته شده سوراخکاری مکانیکی غلاف سرب کابل است مخصوصا در تاسیسات صنعتی (در این تاسیسات عملیاتی همچون ساخت و ساز دز مناطق و یا عملیات حفاری انجام می‌شود) که چندین کابل زمینی در آن‌ها نصب شده است. البته که در بسیاری از موارد دیده شده به دلایلی همچون خستگی، لرزش، گرمای بیش از حد و غیره کابل آسیب می‌بیند. بنابراین برای جلوگیری از این آسیب‌ها بایستی که اقدامات لازم و ضروری را انجام دارد.     
 

  • ۰۲/۰۲/۲۵
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی