دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کابل‌های آلومینیوم زمینی نیز بعنوان زیرمجموعه کابل‌های آلومینیومی شناخته می‌شوند و غالباً به منظور سیم‌کشی درون زمین یا درون دیوار ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کابل‌های آلومینیوم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مصرف باید در مکانی قرار بگیرند که تحرک زیادی آن‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد و ثابت بمانند. با توجه به افزایش قیمت مس، محبوبیت کابل‌های آلومینیومی افزایش یافته و در نتیجه استفاده از آن‌ها فراگیر شده است.
به همین دلیل استفاده از کابل‌های مسی به تنهایی در شبکه‌های برق به صرفه نیست و برای انتقال برق از کابل‌های آلومینیومی زمینی استفاده می‌شود. هر دو نوع کابل مسی یا آلومینیومی عملکرد مشابهی دارند. هر دو را می‌توان در خطوط انتقال و توزیع برق استفاده کرد. اما همانطور که قبلا ذکر شد، این کار مقرون به صرفه نیست. وظیفه اصلی کابل‌های آلومینیوم زمینی انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است.
در حال حاضر قیمت کابل برق آلومینیومی زمینی نسبت به کابل مسی کمتر است به همین دلیل در اکثر جاها از آن استفاده می‌شود. این کابل‌ها به تعداد دو، سه و چهار رشته تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که نوع چهار رشته دارای دو نوع دیگر می‌باشد که در مدل اول مفتول دارای چهار مقطع بوده و اندازه هر چهار رشته یکسان می‌باشد. در مدل دوم سیم دارای سه رشته و نیم است که سطح مقطع سه رشته آن یکسان است و سطح مقطع رشته آخر که رشته پوچ است کمتر است.
کابل زمینی چیست؟
در بسیاری از موارد برای کابل کشی برق نمی‌توان از خطوط هوایی بهره گرفت یا غیر ممکن است یا دشوار و خطرناک که در این صورت از کابل کشی زمینی استفاده می‌شود. در واقع برای انجام کابل کشی به صورت زمینی به کابل زمینی احتیاج است. این کابل برای تامین برق به صورت زمینی از مزیت‌های زیادی برخوردار است یعنی شما با افت ولتاژ کمتری روبه‌رو می‌شوید و در عین حال شانس زیادی برای ایجاد خطا ندارند و حتی هزینه نگهداری آن‌ها کمتر است. اما فراموش نکنید که ساخت کابل‌های زمینی بسیار گران قیمت‌تر است و این مورد با توجه به میزان ولتاژ و نوع ساختی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، کاملا متغیر خواهد بود. در مناطق شهری که تراکم جمعیت بالا است و یا زیر آب می‌توان از این مدل کابل استفاده کرد و گزینه‌هایی بسیار ایمن هستند. کابل‌های زمینی که برای انتقال جریان برق استفاده می‌شوند به صورت منظم احتیاجی به تعمیر شدن ندارند چرا که در برابر عناصر هوایی و آبی کاملا عایق‌بندی می‌شوند. مزیت‌های این دسته از کابل‌ها آسیب کم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی می‌بینند یا این که خطری برای حیات وحش یا هواپیماهای کم پرواز ندارند. البته این کابل‌ها بسیار گران قیمت هستند یعنی برای مناطق شهر نشینی هزینه انتقال زیرزمینی حدود ۱۰ الی ۱۴ برابر می‌شود. لازم به اشاره است که این کابل‌ها در اثر حرکت زمین بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند و یا این که منجر به آسیب رساندن به حفاران بی‌احتیاط هم می‌شوند.    
 

  • ۰۲/۰۴/۲۶
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی