دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در نصب و راه‌اندازی کابل فیبر نوری، نحوه‌ اتصال کابل‌ها به سیستم برای موفقیت شبکه، بسیار حیاتی است. اگر به‌درستی انجام شود، سیگنال‌های نوری با کم‌ترین میزان تضعیف و افت برگشت از لینک عبور می‌کنند. پیگتیل فیبر نوری یک راه‌حل مناسب برای بهینه‌سازی اتصال فیبر نوری ارائه می‌دهد که در 99 درصد کاربردهای تک حالته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیگتیل فیبر نوری چیست؟
در یک تعریف کلی پیگتیل فیبر نوری (Fiber optic pigtail) یک اتصال سخت‌افزاری خاص است که برای پایان دادن به کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار پیگتیل فیبر بدین‌صورت است که یک سر سیم در معرض دید قرار دارد و سر دیگر آن اتصال کابل قرار دارد. در واقع این قطعه‌ی سخت‌افزاری در انتهای یک کانکتور فیبر نوری قرار می‌گیرد در حالی که سر دیگر آن اتصالی وجود ندارد. بنابراین می‌توان سمت آزاد یا اصطلاحا رابط را به تجهیزات وصل کرد و طرف دیگر را با کابل‌های فیبر نوری متصل کرد. اتصال پیگتیل فیبر برای پایان دادن به کابل‌های فیبر نوری از طریق فیوژن یا اتصال مکانیکی انجام می‌شود. کابل‌های پیگتیل با کیفیت بالا، همراه با روش‌های صحیح اتصال فیوژن، بهترین عملکرد ممکن را برای پایانه‌های کابل فیبر نوری ارائه می‌دهند. پیگتیل‌های فیبر نوری در تجهیزات مدیریت فیبر نوری مانند ODF، جعبه ترمینال فیبر و جعبه توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرند.
انواع پیگتیل فیبر نوری
پیگتیل‌ فیبر نوری در انواع مختلفی با کارآیی متفاوت تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:

پیگتیل‌های فیبر نوری مالتی‌مد: این پیگتیل قابلیت پشتیبانی از چندین باند فرکانسی برای مصارف مختلفی مانند ارتباطات داده، صوت، تصویر و … استفاده می‌شوند.
پیگتیل‌های فیبر نوری تک حالته: این نوع پیگتیل فقط برای انتقال یک سیگنال به دو روش دو جهته یا یک جهته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیگتیل به دلیل داشتن پهنای باند کمتر نسبت به پیگتیل‌های مالتی‌مد، برای انتقال داده‌ها با حجم کمتر استفاده می‌شود.
پیگتیل‌های فیبر نوری زمانی: این نوع پیگتیل فیبر نوری به جای استفاده از طیف فرکانسی، از زمان به‌عنوان یک متغیر در انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل این پیگتیل‌ها برای ارسال داده‌ها با فرکانس پایین مانند پخش فیلم از اینترنت و … استفاده می‌شود.
پیگتیل‌های فیبر نوری تک‌رشته: این نوع پیگتیل فیبر نوری برای انتقال داده‌های بسیار بزرگ که دارای پهنای باند بسیار زیادی هستند، مانند ارتباط داده در فضا، کاربرد دارد.
پیگتیل‌ فیبر نوری اکتیو: این نوع پیگتیل در قسمتی از طول موج نور قرار می‌گیرد تا نوع خاصی از نور (لیزر) با دامنه‌دهی بزرگ را تولید کند. این پیگتیل نسبت پیگتیل‌های فیبر نوری عادی از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند.
تفاوت پیگتیل فیبر نوری و پچ کورد فیبر نوری
در پیگتیل فیبر نوری فقط در انتهای یک طرف کابل کانکتور نصب می‌شود و انتهای دیگر آن خالی است. در حالی‌که کابل‌های متصل شده با پچ کورد فیبر نوری هر دو طرف آن اتصال انجام می‌شود.
همچنین فیبرهای پچ کورد روکش‌دار هستند، در حالی که کابل‌های پیگتیل فیبر بدون پوشش هستند؛ زیرا در یک سینی اتصال فیبر به هم متصل شده و محافظت می‌شوند.  علاوه بر این، فیبر پچ کورد را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد تا دو پیگتیل ایجاد شود. برخی از نصاب‌ها ترجیح می‌دهند این کار را انجام دهند تا از مشکل آزمایش کابل‌های پیگتیل در میدان جلوگیری کنند و فقط عملکرد یک سیم پچ فیبر را آزمایش کنند، سپس آن را به‌صورت دو پیگتیل فیبر به دو نیم تقسیم کنند.
لینک های مرتبط
قیمت پیگتیل فیبر نوری
انواع پیگتیل فیبر نوری

 

 

  • ساناز برکت