دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها

۴۹ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پست مخابراتی یا جعبه مخابراتی روی دیوارهای خانه‌ها و یا کوچه‌ها دیده می‌شود که مخابرات از این پست‌های تلفنی برای راحت کردن ارتباطات استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر برای تصویر و تلفن هر محله لازم است که کابل کشی برق تا یک نقطه به عنوان محل تقسیم انجام شود.
این نقطه تقسیم باعث می‌شود بتوانیم از یک تلفن یا کابل برق در یک کوچه تلفن‌های مختلفی را در آن کوچه یا محله راه اندازی و اجراء کنند. همین مسئله منجر شده از این جعبه مخابراتی برای تقسیم کردن خطوط تلفن در یک محله استفاده کنند. یک کابلی که ظرفیت بالایی دارند را نمی‌توان به صورت مستقیم به تلفن متصل کنیم بنابراین برای اتصال آن باید به پست مخابراتی رجوع کرد و ظرفیت را بین تلفن‌های مختلف تقسیم کرد. در این صورت است که می‌توان به بهترین شکل از تمام تلفن‌ها استفاده کرد.
راه اندازی این باکس تلفن از طریق زوج سیم‌ها صورت می‌گیرد. در حالت کلی پست‌های مخابراتی از نظر جنسی که دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند. برای ساخت دسته اول آن‌ها از مواد پلاستیکی استفاده شده به همین دلیل قیمت ارزانی دارند وبی‌عیب و نقص هم نیستند. معایب این پست‌ها باعث شده کارایی خود را از دست بدهند و کمتر استفاده شوند.
اما دسته دوم این جعبه‌ها را از فلز می‌سازند که استحکام پایداری آن‌ها به مراتب بالاتر است. فلزی بودن این پست‌ها یک مزیت است اما گاهی اوقات اگر عیبی در آن‌ها دیده شود احتمال دارد که افراد دچار مشکل شوند. پست‌های مخابراتی از نظر کاربردهای محیطی هم به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.
برای مثال پست‌های معمولی و بارانی را می‌توان نام برد که نوع معمولی در محیط‌های بسته کاربرد دارند اما پست‌های بارانی در محیط‌های عمومی و روباز کاربرد دارند. در پست‌های بارانی برای اتصالات ورودی و خروجی عایقی استفاده شده که سطح ایمنی را افزایش می‌دهد.
ارتباط خطوط با پست مخابراتی
احتمالا شما جعبه‌های بزرگ و کوچک فلزی یا پلاستیکی متعددی در خیابان مشاهده کرده‌اید که خطوط اتصال شرکت‌ها یا مکان‌های مختلف به همدیگر است؛ که به آن‌ها پست مخابراتی گفته می‌شود. استفاده از پست مخابراتی بسیار به صرفه است چرا که از مواد پلاستیکی ساخته می‌شود؛ اما ممکن است خواص و ویژگی‌های خود را در محیط مختلف از دست بدهد. در پست مخابراتی‌های فلزی، ممکن است در شرایط آب‌وهوایی مختلف استحکام و پایداری از دست برود. هدف ازاین‌دستگاه ایجاد جریان بالای نیرو است.

خدمات مخابراتی با استفاده از تلفن، ارتباطات رادیویی و همچنین فیبر نوری، ماهواره‌ها و اینترنت، نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. درآمد جهانی خدمات مخابراتی این صنعت در سال ۲۰۱۰ حدود ۱.۸ تریلیون دلار تخمین‌زده شد. نیروی کل کار در پست مخابراتی حدود ۶ میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود.

روندهای اصلی شامل پیشرفت‌های سریع فناوری، مقررات، خصوصی‌سازی و گسترش خدمات جدید با ارزش بالا است. گفت‌وگوی اجتماعی نقش مهمی در توسعه استراتژی‌های مشترک توسط شرکای اجتماعی برای بهبود خدمات دارد. باید توجه داشت که دسترسی مشترک به خدمات پستی و مخابراتی برای همه جوامع، باعث افزایش کارایی و بررسی چشم‌اندازهای صنعتی می‌شود.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

گفتنی است که این روزها تابلو برق‌ صنعتی را در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌کنند که یکی از آن‌ها تابلو برق ایستاده است. اصولا تابلوهای برق به دو صورت ایستاده یا دیواری طراحی شده‌اند؛ تابلوی برق ایستاده (SELF STANDING/ FREE STANDING) همان‌طوری که از ظاهر اسمش مشخص است؛ برای نصب نیازی به تکیه گاه یا سازه دیگری به عنوان مهار و نگهدارنده ندارد و به آن‌ها تابلوهای خود ایستا هم گفته می‌شود؛ از این مدل تابلوهای برق در مکان‌های خاصی؛ مانند موتورخانه‌ها بیشتر استفاده می‌شود و معمولا در دو مدل ساخته و تولید شده‌اند؛ که شامل تابلوی برق ایستاده ثابت و تابلوی برق ایستاده چند منظوره است. این تابلوهای برق شامل محفظه‌های بسته ای به شکل مکعب مانند و دارای ابعاد و مدل‌های متعددی هستند و با توجه به نوع کاربری هم؛ طراحی‌های مختلفی به لحاظ فیزیک ظاهری و کارکردی دارند که تجهیزات الکترونیکی در آن‌ها جاسازی می‌شوند.
جنس بدنه این تابلوها اغلب از فولاد، پروفیل یا آهن و غیره ساخته می‌شود. این تابلوها در پست‌های برق عموما به قسمت فشار ضعیف ترانسفورماتورها وصل هستند و وظیفه اصلی آن‌ها در سیستم برق رسانی؛ توزیع و کنترل برق مجموعه است. در واقع کاری که کنتورهای برق در مقیاس کوچک؛ در ورودی منازل انجام می‌دهند؛ در یک مقیاس کنترلی و مدیریتی در سطح گسترده‌تر بر عهده تابلوهای برق است. با طراحی تابلوهای برق به شکل این محفظه‌های ایستاده؛ در واقع تجهیزات داخلی آن‌ها مانند فیوزها، کلیدها، کنتاکتورها و غیره از دسترس عموم به لحاظ خطرات، ایمنی و کنترل محفوظ می‌مانند. تابلوهای برق بر اساس سطح ولتاژ، مکان نصب و قرارگیری، نوع کاربری و ساختار خود تابلوها؛ طبقه بندی و طراحی می‌شوند.
انواع تابلو برق ایستاده
اصولا تابلو برق ایستاده را در سه مدل مختلف طراحی می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسب و کیفیتی عالی از فروشگاه اینترنتی تابلو پاور خریداری نمایید. که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:
تابلوهای تمام بسته ایستاده: این نوع تابلو برق‌ها را می‌توان بدون اتکا به دیوار و کاملا مستقل روی کف ساختمان مستقر نمود.
تابلو برق تمام ایستاده قابل دسترسی و فرمان از جلو: در این تابلوها از وسایل فرمان همچون کلیدهای فشار، وسایل اندازه گیری در جلوی تابلو استفاده شده است و سایر تجهیزات همچون فیوزها، ترانس‌های جریان و ولتاژ، کلیدهای قدرت، کلیدهای جداکننده غیر قابل قطع زیر بار و … داخل تابلو کاربرد دارند. در جهت دسترسی به اتصالات، تعویض، انجام تعمیرات از یک درب لولایی که به قفل الکتریکی مجهز است، استفاده شده است.
تابلو برق ایستاده تمام بسته کشویی: این نوع تابلو برق شامل دو قسمت متحرک و ثابت کاملا مجزا است. قسمت اول آن همان بدنه خواهد بود که به صورت سلول تولید می‌شود و در آن معمولا محل اتصال کابل‌های ورودی و خروجی، شینه کشی، دریچه‌های اتصال کلید تعبیه شده است. اغلب روی قسمت دوم کلید نصب شده است، اسکتی متحرک است معمولا به آن ارابه هم می‌گویند. این قسمت به شکل کشویی است که به وسیله چرخ دنده‌ها اتصالات لازم را بر قرار می‌کنند.
استاندارد تابلو برق ایستاده
از ساخت تابلوی برق ایستاده گرفته تا نصب کلیه قطعات و تجهیزات داخلی آن؛ همگی بر اساس رعایت یک سری استانداردها و الزامات خاصی در صنعت صورت می‌گیرد. بر این اساس؛ طراحی ابعاد تابلو برق تا جنس بدنه یا ارتفاع نصب و محل نصب با رعایت استانداردهای خاص خودش انجام می‌شود.
تابلوهای برق بر اساس ایستاده یا دیواری بودن، ابعاد استانداردی دارند که بر اساس استاندارد ریتل آلمان اندازه‌گیری می‌شوند. تصویر استاندارد موجود برای ابعاد و ارتفاع نصب تابلوی برق ایستاده و دیواری پیوست مقاله شده است. با رعایت استانداردهای موجود در مورد تابلوهای برق ایستاده و کلا هر نوع تابلوی برقی می‌توان؛ از صدمات ناشی از نوسانات برق به دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی و دستگاه‌های متصل به آن‌ها ممانعت به عمل آورد؛ از این رو می‌توان با رعایت این استانداردهای الزامی موجود؛ ایمنی و کارایی تابلوهای برق را تامین و تضمین نمود.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.
یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.
ویژگی کابل آلومینیوم
کابل آلومینیوم دارای ویژگی‌های زیر است:

قابلیت بازیافت: کابل آلومینیومی دارای قابلیت بازیافت است و در صورتی که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مجدد قابل بازیافت است و به نحوی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

وزن سبک: آلومینیوم فلزی سبک و با قابلیت رسانایی بالا است. بنابراین حمل و نقل آن آسان بوده و در مواقعی که مسافت سیمکشی طولانی باشد، در مقایسه با کابل مسی وزن کمتری خواهد داشت و همین امر سبب می‌شود، ایمنی و امنیت آن بیشتر شود.

نصب و راه اندازی آسان: با توجه به اینکه آلومینیومی از انعطاف پدیری بالا برخوردار است در مواقعی که سیمکشی نیاز به خمش داشته باشد، بدون هیچگونه پارگی و ساییدگی به راحتی خم می‌شود و در مکان‌های زاویه دار به سادگی نصب می‌شود.

شکل پذیری و چکش خواری بالا: کابل آلومینیومی چکشخواری و شکلپذیری بالایی دارد و همین امر سبب شده نحوه نصب آسان داشته باشد.

انبساط حرارتی بالا: آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی 23.2 است و در مقابل فلز روی و فولاد از ضریب بیشتری برخوردار است.

مقاومت در مقابل خوردگی: کابل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از لایه اکسیدی در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارند.

تراکم کم: آلومینیوم دارای چگالی کم 2.70 است. در حالی که چکالی آهن و فولاد 7.87 هستند و همین امر سبب شده وزن کمی داشته باشد.

نقطه ذوب بالا: آلومینیومی دارای نقطه دوب 1220 درجه فارنهایت و نقطه جوش 4478 درجه فارنهایت است و زمانی که به عنوان کابل‌های آلومینیومی به کار می‌رود این ویژگی را در خود حفظ می‌کند و برای محیط‌هایی با دمای بالا قابل استفاده است.
کاربرد کابل آلومینیومی
کابل آلومینیومی انواع مختلفی دارد و از این رو کاربردهای بسیاری در صنعت دارد. تولید انواع ترانسفورماتور و موتورهای ولتاژ یکی از مهمترین کاربردهای کابل آلومینیومی است که از کابل قدرت آلومینیومی 1 رشته‌ای استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای کابل آلومینیومی سیمکشی است. با توجه به اینکه از نظر اقتصادی قیمت کمتری نسبت به مس دارد و از رسانایی خوبی برخوردار است در سیمکشی‌های مختلف ساختمان‌ها و حتی در ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی نیز کاربرد دارد. کاربرد کابل آلومینیومی در صنعت بسیار متنوع است و به طور کلی شامل موارد زیر است:

تولید انواع ترانسفورماتور و موتورهای ولتاژ: از کابل آلومینیومی در تولید انواع ترانسفورماتورها استفاده میشود.

تولید آنتن: آلومینیوم قدرت رسانایی بالایی دارد و برای تولید آنتن تلویزیون به کار می‌رود.

شبکه آب و برق: از کابل آلومینیومی نیز در شبکه آب برای کابلکشی استفاده می‌شود.

چراغ برق: کابل آلومینومی مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد و به همین دلیل در چراغهای پارکی و تیر چراغ برق استفاده می‌شود.

توزیع و انتقال نیرو: از کابل آلومینیومی برای توزیع و انتقال نیرو با ولتاژ پایین استفاده می‌شود.

دفن در زمین: یکی دیگر از کاربردهای کابل آلومینیومی دفن در زمین است که برای تاسیسات مختلف کاربرد دارد. این کابل‌ها به عنوان کابل زره دار شناخته می‌شوند و در مقابل ضربه و وارد شدن فشار کاملا مقاوم هستند.

سیستم‌های کشاورزی و صنعتی تولیدی: کابل آلومینیوم در صنعت کشاورزی و صنایع تولیدی محتلف استفاده می‌شود این کابلها به عنوان کابل خودنگهدار شناخته می‌شوند و با عایق XPLE در فشار بالای بخار آب کراسلینک می‌شوند به همین دلیل مقاومت خوبی دارند.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

این روزها تمام شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل برند خود را بهترین می‌نامند اما چه فاکتورهایی باعث می‌شوند یک برند بهترین باشد؟ آیا تمام آن‌ها بهترین هستند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم خیر تمام برندها بهترین نیستند و فقط عنوان بهترین را برای خود به یدک می‌کشند. فاکتورهای زیادی وجود دارند که یک برند را نام‌آور و بهترین می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها کیفیت، حضور در بازارهای بین المللی، میزان تقاضای مشتری، تجربه، میزان تولید سالانه، رضایت مشتریان از محصولات و قیمت مناسب هستند.
یک برندی که تمام این ویژگی‌ها را دارد سیم و کابل خراسان افشارنژاد است که سال‌های زیادی است توانسته به عنوان برندی نام‌آور و شناخته شده در بین تمام برندها فعالیت کند. شرکت خراسان افشار نژاد از سال 1345 در زمینه تولید سیم و کابل جزء اولین شرکت‌های تولید کننده بوده است. به همین دلیل تجربه و رضایت کافی مشتریان را در سال‌های فعالیت خود کسب کرده است. مورد دیگر کیفیت محصولات افشار نژاد است که زبان زد خاص و عام است لذا این شرکت تمام استانداردهای ملی و بین المللی را در فرآیند تولید خود رعایت می‌کند.
شرکت تولیدی خراسان افشار نژاد مجهز به آزمایشگاه‌های آکرودیته است که در این آزمایشگاه‌ها دستگاه‌های مختلف تست آزمون سیم و کابل دیده می‌شود. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان آزمون‌های الکتریکی، مکانیکی و غیر الکتریکی را انجام داد؛ بنابراین در مرغوبیت سیم و کابل‌ها شکی نیست. تولیدات برند خراسان افشارنژاد کابل‌های قدرت، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های فشار ضعیف و… هستند.
ویژگی سیم و کابل خراسان افشار نژاد
از ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات خراسان افشارنژاد، منعطف بودن بالا و مقاومت در برابر خشکی یا رطوبت زیاد است. سیم‌ها را می‌توان از چند لحاظ دسته بندی کرد. اولین مورد، جنس عایق مورد استفاده در آن‌هاست که یا پی وی سی است یا xlpe.
نوع عایق پی وی سی به دلیل مقاومت در برابر حرارت و تغییر شکل، در میان تولید کنندگان از محبوبیت بیش‌تری برخوردار است. مورد بعدی جنس ‌هادی درون کابل‌هاست که عمدتا از آلومینیوم یا مس ساخته می‌شوند. فلز مس گزینه‌ی بهتری نسبت به آلومینیوم است. گزینه‌ی بعدی هم، سایز و تعداد رشته‌های به کار رفته داخل کابل‌ها است که دامنه ی آنها از ۲ رشته تا ۷ رشته متغیر است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:
🟨 یک مشخصه خوب که برند سیم و کابل خراسان افشار نژاد دارد، درجه کیفیت محصولات آن است این برند کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند.
🟨 قیمت سیم افشار نژاد و قیمت کابل خراسان، قیمت یک محصول نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تولیدات سیم و کابل خراسان در مقایسه با کارایی و کیفیت بالایی که دارند، با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند.
🟨 پیشینه برند سیم و کابل خراسان به بیش از ۵۰ سال می‌رسد. این برند در طول سال‌ها توانسته با خدمات خود اعتماد مشتریان را نسبت به کارایی و کیفیت محصولاتش جلب کند.
🟨 در سایز و اندازه‌های مختلف بر اساس استاندارد ایران ISIRI و استاندارد بین المللی روانه بازار می‎‌شود.
این شرکت با بیش از ۴۵۰ پرسنل و ظرفیت تولید ۳۰،۰۰۰ تن در سال با زیربنای کارخانه که حدود۳۰،۰۰۰ متر مربع است، فعالیت می‌کند و بیش از ۳۰۰ نوع کالا تولید می‌کند.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

یکی از موفق‌ترین برندهای ایرانی که در سال 1380 فعالیت خود را در زمینه تولید سیم و کابل شروع کرد، سیم و کابل پرتو الکتریک است. در حقیقت این شرکت توانسته که با استفاده از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا و با بهره‌مندی از نیروهای متخصص، سیم و کابل‌های 100% تضمینی را روانه بازار کند. فاکتور اصلی که باعث شده سیم و کابل‌های با کیفیت تولید شوند رعایت استانداردهای ملی و جهانی است، به همین دلیل محصولات این شرکت از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارند. تمام تلاش پرتو الکتریک این است که برای تولید سیم و کابل‌ها از بهترین متریال‌ها استفاده کنند که رضایت مشتری بیشتر جلب شود. البته که هادی کابل‌های مسی از مس خالص در نظر گرفته شده است که نمی‌توان قیمت ثابت و واحدی برای آن‌ها بیان کرد.
سیم و کابل‌های پرتو الکتریک در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیم مفتول پرتو، سیم ارت، سیم مفتول سیاه، سیم کولری مفتول، کابل افشان، کابل مفتولی NYY، سیم نایلونی، کابل کیسه‌ای، کابل کواکسیال، کابل آلومینیوم، کابل سازمانی و… اشاره کرد. هر کدام از این کابل‌ها برای کاربردهای مختلف و شرایط متفاوت استفاده می‌شوند. تنوع بالای محصولات باعث می‌شود که نیاز تمام مشتریان به خوبی پوشش داده شود یعنی از سازمان‌های کوچک تا شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ می‌توانند از محصولات سیم و کابل پرتو الکتریک بهره‌مند شوند. سیم‌های افشان پرتو الکتریک نسبت به نوع مفتولی از مقاومت کمتری برخوردار هستند اما انعطاف پذیری این سیم‌ها بیشتر است. سایزهای مختلفی برای محصولات شرکت پرتو الکتریک در نظر گرفته شده که با توجه به نیازتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
نمایندگی سیم و کابل پرتو الکتریک
شرکت‌ سیم و کابل پرتو الکتریک همواره در تلاش هستند، محصولات تولید خود را بدون مشکل و به راحتی در اختیار مصرف کننده قرار دهند. بنابراین با در نظر گرفتن نمایندگی‌هایی در اکثر نقاط کشور، محصولات خود را در معرض فروش قرار می‌دهند. نمایندگی‌های این شرکت لیست قیمت سیم و کابل را به صورت به روز از این شرکت دریافت می‌کنند، و در صورت هر گونه افزایش یا کاهش، قیمت به روز محصول را ارائه دهند. در واقع محصولاتی که نمایندگان معتبر شرکت به فروش می‌رسانند به قیمت کارخانه است که به صورت مستقیم در دسترس مشتری قرار می‌دهند. شرکت پرتو الکتریک حساسیت بالایی نسبت به مشتریان خود داشته و در تلاش برای ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها است.

بنابراین با نظارت مستقیم بر نمایندگی‌های خود، در صورت مشاهده از گونه تخلف برخورد جدی می‌کند و یا نمایندگی را از آن‌ها صلب خواهد کرد. در این صورت امکان تخلف از طرف نمایندگان وجود ندارد. با توجه به سیم و کابل‌های تقلبی که توسط مراکز نا معتبر به عنوان کالای اصل و در واقع با قیمت اصل نیز به بازار وارد می‌شود، پس توصیه می‌شود، به نمایندگان معتبر مراجعه کنید تا نسبت به کیفیت کالایی که می‌خرید، اطمینان خاطر کافی داشته باشید. بسیاری از مشتریان برای صرفه جویی در قیمت و همچنین زمان، در تلاش هستند از فروشگاهی معتبر و مطمئن کالای مورد نظر خود را تهیه کنند. سیم و کابل کسری یکی از نمایندگان رسمی برند پرتو الکتریک است که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند و سفارش مشتری را با قیمت مناسب در کمترین زمان ممکن به دست آن‌ها می‌رساند. در این صورت به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی کالای سیم و کابل تولید شرکت پرتو الکتریک را با قیمت کارخانه و با صرف زمان کوتاهی تهیه خواهید کرد.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی در بین انواع تابلو برق صنعتی، تابلو بانک خازنی است. تابلو برق بانک خازنی به دلیل کنترل توان راکتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب کاهش هزینه‌های برق می‌شود. در تجهیزات برقی صنعتی مثل الکتروموتورها، ترانس‌ها، چوک‌ها و کوره‌های القایی و هرجایی که از سیم‌پیچ‌ها استفاده می‌شود، خاصیت سلفی ایجاد می‌شود که باعث شکل‌گیری توان راکتیو در مدار می‌شود. توان مصرفی سیم‌پیچ‌ها به دو حالت اکتیو و راکتیو تقسیم می‌شود. راکتیو ویژگی است که توسط موتور مصرف نمی‌شود، یعنی توان راکتیو فقط از شبکه گرفته می‌شود و به آن بازگردانده می‌شود. در اثر رفت و برگشت راکتیو، تبادلات جریانی ایجاد می‌شود که در نهایت به سیم‌ها آسیب وارد می‌کند.
تابلو برق بانک خازنی این خاصیت را کنترل کرده و از آسیب رسیدن به سیم‌ها جلوگیری می‌کند. تابلو بانک خازنی از جمله تابلوهای متداولی هستند که برای اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می‌شوند. تابلو بانک خازنی براساس استاندارد IEC-60439-1 از نوع فلزی، به صورت ایستاده فیکس و یا دیواری ساخته می‌شود. همچنین درجه حفاظت بدنه تابلوها، IP41 برای نصب داخل محوطه و IP55 برای نصب در بیرون محوطه و هوای آزاد می‌باشد.
انواع بانک خازنی و تابلو بانک خازنی
بانک‌های خازنی عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ این تقسیم‌بندی بر اساس مکانیزم جبران‌سازی بانک‌های خازنی انجام گرفته و این لوازم صنعتی را به دو دسته ثابت و اتوماتیک تقسیم می‌کند. تابلو بانک خازنی نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارد که هر کدام را بر اساس نوع کارآمدی آن‌ها در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌کند؛ تابلوهای روغنی، سرامیکی، خشک و گازی انواع این تابلوها هستند، هرکدام از این تابلوها معایب و مزایای مخصوص خود را دارد که شما می‌توانید بسته به نیاز خود هر کدام را انتخاب کنید.
تابلو بانک خازنی فشار ضعیف
خطوط فشار ضعیف به خطوط هوایی با ولتاژ ۴۰۰ ولت و ۲۲۰ ولت گفته می‌می‌شود. تابلو بانک خازنی فشار ضعیف جهت اصلاح ضریب قدرت شبکه‌های فشار ضعیف استفاده می‌شوند. اجزای تابلو برق فشار ضعیف از سه قسمت تفکیک شده بخش قطع کننده، محفظه اتوبوس و محفظه کابل تشکیل شده است. انجام پروژه‌های بانک خازنی فشارضعیف در ظرفیت‌های مختلف از جمله در کلیه‌ی کارخانجات صنعتی، کارخانه‌های سیمان، پروژه‌های نفت و پتروشیمی، ساختمان‌های اداری و بزرگ، پارک‌ها، بیمارستان‌ها و… اعلام می‌گردد.
تابلو بانک خازنی فشار متوسط
تابلو بانک خازنی فشار متوسط جهت اصلاح ضریب قدرت شبکه‌های فشار متوسط استفاده می‌شوند. بانک‌های خازنی فشار متوسط از دونوع ثابت و اتوماتیک تحت پوشش این دسته قرار می‌گیرند. جهت دستیابی به ولتاژ مطلوب بانک خازنی و همچنین سطح عایقی مورد نظر، یونیت‌های خازنی CHV به نحو مناسب با یکدیگر سری و موازی می‌شوند و در تابلو یا بر روی رک نصب می‌شوند. این خازن در برابر خوردگی مقاوم بوده و با برخورداری از مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، به صورت بیرونی یا داخلی قابل استفاده می‌باشد. این خازن‌ها در دونوع سه فاز تا ولتاژ نامی ۱۲ کیلو وات و در نوع تک فاز تا سطح ولتاژ نامی ۳۳ کیلو وات قابل ارائه می‌باشد.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

تابلو برق صنعتی یکی از اجزای کاربردی و مهم در بسیاری از صنایع تولیدی و کارخانجات است که به منظور برقراری ارتباط درست بین اجزای یک سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل نقش کلیدی که در ایجاد ایمنی در محیط کار ایفا می‌کند امروزه از تجهیزات ضروری در پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های صنعتی و… به حساب می‌آید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و آشنایی با انواع آن پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.
تابلو برق صنعتی عبارت است از محفظه‌ای که تعدادی از انواع تجهیزات الکتریکی را در برگرفته است. به بیانی دیگر، نوعی دستگاه و سیستم است که به منظور کنترل و محافظت از مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید تابلو برق متناسب با نوع محیط و کاربری تجهیزات مختلفی اعم از کلیدهای قطع، فیوزها، مدار شکن‌ها و… را شامل می‌شود. این تابلو با توجه به عملکردی که دارد به بهترین شکل ممکن از تجهیزات مختلف در برابر جریان و نوسانات الکتریکی محافظت می‌کند. این نوع از تجهیزات به طور مستقیم به منبع انرژی وصل می‌شوند.
کاربرد تابلو برق صنعتی
تابلو برق‌های صنعتی از جمله تجهیزاتی هستند که برای نگهداری قطعات و سایر متعلقات برق صنعتی استفاده می‌شود. این تابلو‌ها وظیفه برقراری ارتباط صحیح میان اجزای سیستم را بر عهده دارند. با توجه به نوع تجهیزات پروژه می‌توان تابلو برق مورد نیاز را انتخاب و خریداری نمود.
تابلوبرق صنعتی می‌توانند به عنوان تابلو‌های اصلی استفاده شوند و وظیفه تغذیه نیرو‌های کل مجموعه را بر عهده گیرند. این تابلو‌ها دارای یک یا دو ورودی موازی هستند. برای تهیه و خرید این تابلو‌ها می‌توانید با ما در تماس باشید و مشاوره قبل از خرید دریافت کنید.

ویژگی تابلو برق صنعتی
قابل اطمینان

با ادامه روند اتصالات و افزایش ظرفیت ایستگاه‌های تولید به یک تابلو برق‌صنعتی معتبر نیازمند هستیم. تابلوبرق برای بهبود اعتماد به سیستم برق بکار گرفته می‌شود و در صورت ایجاد اختلال قسمت از کار افتاده را از سیستم خارج می‌کند.

امکان تشخیص قطعی

وقتی اختلالی در سیستم رخ دهد وظیفه تابلوبرق صنعتی هست اختلال را تشخیص دهد و بدون آسیب به سایر اجزا قسمتی که اختلال در آن ایجاد شده است را از سیستم حذف کند.

عملکرد سریع

وقتی خطایی در یک قسمت از سیستم خطایی رخ دهد تابلوبرق صنعتی باید سریعا آن را شناسایی و رفع کند. اگر سریع وارد عمل نشود خطا به سایر قسمت‌ها هم نفوذ می‌کند و سیستم از کار می‌افتد.

کنترل دستی

تابلو برق‌صنعتی باید کنترل دستی نیز داشته باشد تا در صورت اختلال در کنترل الکتریکی از طریق کنترل دستی آن را کنترل کنیم.
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

سکسیونر نوعی کلید قدرت است که در تابلوهای فشار برق قوی و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتاکت‌های این وسیله از قابلیت مشاهده برخوردار هستند بنابراین به راحتی وجود یاعدم وجود برق شبکه را می‌توان تشخیص داد. این موضوع در زمان تعمیرات بسیار اهمیت دارد. در صنعت الکتریکی برای کنترل جریان، کلیدهای مختلفی طراحی شده است که یکی از آن‌ها سکسیونر یا همان جدا کننده می‌باشد. سکسیونر از دسته کلیدهای قدرت و بدون بار است که در صنعت برق به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کار این کلید در ایستگاه‌های برق فشار قوی و متوسط، جدا نمودن بخش‌های مختلف از بخش‌های دارای ولتاژ است. از آنجایی که سکسیونر فاقد محفظه خاموش کننده جرقه است تیغه آن قابل مشاهده می‌باشد. از این رو می‌توان برق‌دار یاعدم برق‌دار بودن شبکه را تشخیص داد. کاربر بدون خطر برق گرفتگی می‌تواند به آسانی عملیات مانور و تعمیرات را اجرا نماید.
باید اشاره کنیم که تولید سکسیونرهایی که فشار قوی هستند بیشتر در دو کشور کانادا و آمریکا رایج است اما سایر کشورها برای مثال ایران تولید این نوع قطعه را مورد استقبال قرار نداده‌اند. به همین دلیل قیمت برندهای خارجی گران‌تر است و اگر به دنبال قیمت مناسب‌تر هستید باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. هر سکسیونر دارای اجزای مختلفی است که تماما با هم فرآیند عملیات سکسیونرها را به خوبی انجام می‌دهند. تیغه‌های حامل جریان، مکانیسم عمل کننده و اهرم‌های مربوط، مقره اتکایی سه بخش اصلی هر سکسیونر است که می‌توان آن‌ها را نام برد. کنتاکت‌هایی که این سکسیونرها دارند بایستی از جنس مناسبی برخوردار باشند تا در هنگام بسته بودن این کلید مقاومت بالایی از خود به نمایش بگذارد.
نحوه کار سکسیونر
به طور کلی یک جدا کننده از یک اهرم و دو کنتاکت تشکیل شده است، اهرم عملیات قطع و وصل بین دو کنتاکت را انجام می‌دهد. اگرچه برخی از طرح‌ها جریان خطا ایجاد می‌کنند. اما جدا کننده‌ها برای قطع جریان خطا طراحی نشده اند. این تجهیزات با قابلیت کنترل دستی یا موتوری طراحی و ساخته می‌شوند. روش درایو باید با توجه به برنامه مورد نظر انتخاب شود.

به عنوان مثال، در یک ایستگاه فرعی بدون اپراتور با کنترل از راه دور، از جدا کننده با مکانیزم محرک موتور استفاده می‌شود. کلیدهای ارت معمولاً به جدا کننده‌ها متصل می‌شوند. این تجهیزات توسط یک مکانیزم جداگانه اما مشابه مکانیزم مورد استفاده برای جدا کننده کنترل می‌شوند.
کاربرد سکسیونر
سکسیونر ها بر حسب کاربرد در ولتاژ ها و جریان های مختلف ساخته می شوند. در مقره ها، تاسیسات برقی، شینه ها، کابل های کوتاه و ترانسفورماتور های ولتاژ می توان با استفاده از سکسیونرها جریان را قطع کرد. با قطع جریان در این قسمت ها می توان ایمنی لازم برای تعمیرات و بهره برداری از آن ها را تامین کرد. برای ایجاد مانور سریع تر در پست ها و هم چنین بهتر کردن ایزولاسیون در پست ها سکسیونر نقش مهمی دارد و می تواند به کلید ها کمک کند. از سکسیونر در ورودی یا خروجی دژنکتور می باشد تا در مواقعی که دژنکتور دچار خرابی می شود به راحتی بتوان آن را تعمیر کرد تا مشکلی از لحاظ ایمنی به وجود نیاید.

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

در توضیح قطع کننده مدار یا دژنکتور باید در ابتدا بگوییم این دستگاه در دنیای مدرن ضروری است. این دستگاه همچنین یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌های ایمنی در خانه شما خواهد بود. هر وقت سیم کشی برق در یک ساختمان جریان زیادی دارد، این ماشین‌های ساده برق را قطع می‌کنند تا زمانی که کسی بتواند مشکل را حل کند. بدون قطع کننده مدار (یا جایگزین فیوز)، برق خانگی به دلیل پتانسیل آتش سوزی و سایر خرابی ناشی از مشکلات سیم کشی ساده و خرابی تجهیزات غیر عملی خواهد بود. با اختراع چنین دستگاهی از بسیاری از حوادث جلوگیری شده و به حد قابل توجهی میزان خسارات ناشی از آتش سوزی و مشکلات برقی کاهش یافته است. تمامی این دلایل لزوم استفاده از این دستگاه را نشان می‌دهد.
نحوه عملکرد دژنکتور
دژنکتور در صورت طبیعی بودن جریان و در صورت لزوم می‌توانند جریان را قطع کند. در صورت اتصال کوتاه و اضافه بار، دژنکتور با استفاده از رله قسمت آسیب دیده را از بقیه مدار جدا می‌کند. اگر اضافه بار ناشی از اتصال کوتاه تا ۱۰ برابر جریان نامی باشد، به دلیل قدرت بالای مصرف کننده ممکن است جرقه‌های بیشتری در هنگام قطع شدن ایجاد شود. دژنکتور این قابلیت را دارد که با استفاده از مکانیزمی شامل سرعت و قدرت خفه کننده بدون آسیب رساندن به مدار و کلید مدار، مدار تحت بار و ولتاژ را به کمک رله به صورت دستی در محل یا از طریق اتاق فرمان قطع کند.
برای اینکه مدارشکن بتواند قطع و وصل شود و به حالت آماده به کار برگردد، فنرهایی در داخل آن تعبیه شده است که هر کدام به یک شفت متحرک متصل می‌شوند. فنر اتصال در دژنکتور هم به صورت دستی و هم به صورت موتوری شارژ می‌شود و فنر قطع کننده در دژنکتور با انرژی آزاد شده از فنر اتصال شارژ می‌شود. همچنین کنترل رهاسازی این فنرها با تحریک یک ضامن با اتصال و اتصال سیم پیچ انجام می‌شود. کویل‌هایی که دستور برق دهی به آن‌ها داده شده است، چه به صورت دستی و چه از راه دور.
دفلکتورها اغلب انرژی مورد نیاز برای قطع و وصل شدن را از مکانیسم فنر / مکانیسم شارژ فنری دریافت می‌کنند. یعنی انرژی مورد نیاز برای قطع و وصل کلید، انرژی ذخیره شده در فنرها است. این مکانیزم هر سه یا چهار ترمینال دژنکتور را به طور همزمان باز یا بسته می‌کند.
ویژگی دژنکتور
دژنکتور یا کلید قدرت که بیشتر به این اسم از آن یاد می کنند طوری طراحی شده است که به طور اتوماتیک از طریق رله و یا به طور دستی و یا از طریق اتاق فرمان در زمانی که تحت شرایط ولتاژ و زیر بار و در زمان اتصال کوتاه باشد مدار را قطع می کند .

دژنکتور یا مدار شکن باید بتواند به سرعت بروز خطا را در مدار تشخیص دهد. در زمانی که ولتاژ پایین باشد این کار یعنی قطع کردن به وسیله یک قطعه در محفظه داخل دژنکتور یا مدار شکن انجام می شود.

ولی در زمانی که ولتاژ بالا باشد ، تجهیزات جداگانه ای برای تشخیص و قطع آن عمل می کنند و زمانی که خطا اعلام شد کنتاکت های داخل دژنکتور باز می شوند و مدار متوقف می شود .

 در برخی از دژنکتورها از انرژی مکانیکی داخل دژنکتور استفاده می شود و یا انرژی را از خود جریان خطا میگرند و یک قوس الکتریکی ایجاد می شود که با سرد شدن خاموش شدن این قوس دوباره کنتاکت ها به هم وصل می شوند و مدار به حالت اولیه خود باز میگردد .
 

  • ساناز برکت
  • ۰
  • ۰

ترانس جریان ct یک وسیله پرکاربرد است که جریان را از مقدار ولتاژ بالا به مقدار ولتاژ پایین تغییر داده و در یک جریان متناسب قرار می‌دهد. به این صورت که جریان زیادی را بر اساس القای الکترومغناطیسی در طرف اصلی تبدیل به جریان کوچک در طرف دیگر می‌کند و به وسیله خطوط جریانی که کنترل آن‌ها توسط آمپرمتر صورت می‌گیرد، جریان شدید جاری خواهد شد.

در کل جریان‌های خیلی متفاوتی در خطوط تولید توزیع، انتقال و مصرف برق وجود دارند، ممکن است بین چند آمپر تا ده‌ها هزار آمپر در نوسان باشند. این جریان‌ها باید به حالت یکنواخت دربیایند تا بتوان از آن‌ها برای حفاظت، کنترل و اندازه‌گیری استفاده کرد. ولتاژ روی خط نیز بالا بوده و برای اندازه‌گیری مستقیم ممکن است خطراتی را ایجاد کند. با این وجود با وارد عمل شدن ترانس جریان تبدیل جریان و جداسازی الکتریکی انجام خواهد داد.
مهندسین و تکنسین‌ها برای طراحی تابلوهای برق این وسیله را مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین برای نظارت و اندازه‌گیری عملکرد شبکه برق، به طور گسترده از ترانسفورماتور جریان ct استفاده می‌شود. به طور معمول ترانسفورماتورهای جریان این توانایی را دارند که مقدار جریان را از هزاران آمپر به ۵ یا ۱ آمپر یعنی یک خروجی استاندارد با نسبت مشخص پایین بیاورند.

به این ترتیب به دلیل عایق‌بندی بودن و دور بودن از خط برق فشار قوی، از ترانس ct به عنوان یک ابزار دقیق، کنترلی و کوچک به کار گرفته می‌شود. در حال حاضر ترانسفورماتورهای مغناطیسی ساده دارای هسته آهنی، بیشترین استفاده را به عنوان ترانس‌های جریان دارند. این ابزارها دستگاه‌هایی ورودی به حساب می‌آیند که مستعد اشباع بوده و عملکرد آن‌ها با انعطاف‌پذیری مدار مغناطیسی صورت می‌گیرد. ترانس جریان ct علاوه بر ایزوله کردن سیستم اندازه‌گیری و حفاظتی از سیستم قدرت، در دستگاه‌های حفاظتی و اندازه‌گیری جریان سیستم را به میزان مناسبی تبدیل می‌کند.
عملکرد اساسی ترانس جریان ct
یک ترانسفورماتور جریان دارای یک سیم پیچ اولیه، یک هسته و یک سیم پیچ ثانویه است، اگرچه برخی از ترانسفورماتورها، از جمله ترانسفورماتورهای جریان، از یک هسته هوایی استفاده می‌کنند. در حالی که اصول فیزیکی یکسان است، جزئیات یک ترانسفورماتور «جریان» در مقایسه با ترانسفورماتور «ولتاژ» به دلایل مختلف، متفاوت است. ترانسفورماتور جریان طوری طراحی شده است که نسبت دقیقی بین جریان‌های مدارهای اولیه و ثانویه خود در یک محدوده مشخص حفظ کند.

جریان متناوب در مدار اولیه یک میدان مغناطیسی متناوب در هسته تولید می‌کند، که سپس یک جریان متناوب را در مدار ثانویه ایجاد می‌کند. مدار اولیه تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دادن CT قرار نمی‌گیرد. ترانسفورماتورهای جریان دقیق نیاز به اتصال نزدیک بین اولیه و ثانویه دارند تا اطمینان حاصل شود که جریان ثانویه متناسب با جریان اولیه در طیف وسیعی از جریان است. جریان در مدار ثانویه، جریان اصلی است.
ترانس جریان تابلو برق
از جمله علل هایی که از ترانس جریان استفاده می شود می توان به اندازه گیری جریان برق اشاره نمود. ترانس جریان وظیفه تبدیل جریان و جدا سازی الکتریکی را بر عهده دارد. در انواع تابلو برق و شبکه های توزیع استفاده می شود. نصب و راه اندازی آن در تابلو برق ها بسیار ساده و سریع است.

ترانس های جریان برای حفاظت ، اندازه گیری و کنترل در پستهای الکتریکی فشار قوی و شبکه الکتریکی استفاده می شود . ترانسفورماتورهای جریان ممکن است در داخل تابلو برق یا در بوش دستگاه نصب شوند ، اما اغلب از ترانسفورماتورهای جریان آزاد در فضای باز استفاده می شود. در یک کارخانه برق ، ترانسفورماتورهای جریان مخزن زنده قسمت قابل توجهی از محفظه خود را در ولتاژ خط انرژی می دهند و باید بر روی مقره ها نصب شوند. تانک مقره ترانسفورماتورهای جریان مدار اندازه گیری شده را از محفظه جدا می کنند.
 

  • ساناز برکت