دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم (Al) یکی از رایج‌ترین عناصر فلزی است. پس از عناصر اکسیژن و سیلیکن سومین عنصر فراوان موجود روی کره زمین می‌باشد. همچنین حدود ۸ درصد از وزن پوسته زمین را نیز تشکیل می‌دهد. کابل آلومینیوم سال‌هاست که در صنعت برق و سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های آلومینیومی مانند کابل‌های مسی انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین بیشتر به صورت جامد و رشته‌ای هستند. رایج‌ترین نوع کابل برق آلومینیومی، کابل آلومینیومی رشته‌ای است. این کابل شامل چندین رشته از سیم‌هایی با قطر کوچک است که به یکدیگر تابیده شده‌اند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی هسته جامد دارند.
کابل‌های آلومینیومی رشته‌ای اغلب با روکش PVC یا لاستیکی عایق‌بندی می‌شوند تا از آسیب آب و خوردگی محافظت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند قلع شوند. یک لایه نازک از پوشش قلع روی سطح خود دارند که رسانایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند. کابل برق آلومینیومی به دلیل سبک وزن بودن و توانایی مقاومت در برابر جریان‌های ولتاژ بالا بدون شکستن در طول زمان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی برای سیم کشی برق و در شبکه‌های انتقال و توزیع شبکه‌های شهری کاربرد دارند. همچنین برای سیم کشی در چندین صنعت از جمله ساخت و ساز ساختمان، سیم تلفن، هواپیماسازی و غیره استفاده می‌شوند.
طبق استانداردهای بین المللی، کابل آلومینیومی را می‌توان برای سیم‌هایی با اندازه‌های ۱۰ میلی‌متر مربع و بالاتر با عایق‌های مختلف مانند PVC، XLPE و غیره استفاده کرد. کابل‌های آلومینیومی همچنین برای سارقان ضایعات، فلز جذابی نیستند. رسانایی کابل آلومینیومی کمتر از هادی‌های مسی است، بنابراین باید در طول‌های توصیه شده دقت نمایید، زیرا افت ولتاژ کمی بیشتر از کابل‌های مسی است. در حین استفاده از کابل‌های آلومینیومی در داخل پانل‌ها و کانال‌های سیم کشی باید از انحناها یا گوشه‌های باریک خودداری شود، گوشه‌های کانال سیم کشی باید تا حد امکان گسترده باشد.
کاربرد کابل آلومینیوم
از کابل‌های آلومینیومی در کارهای برقی هم استفاده می‌شود. کابل‌های آلومینیومی دارای انواع مختلفی هستند. کابل آلومینیوم به چند دسته تقسیم می‌شوند. از کابل‌های آلومینیومی زمینی در پروژه‌های برق‌رسانی و توزیع نیرو با ولتاژ بسیار ضعیف استفاده می‌شود. ولتاژ کابل‌های آلومینیومی زمینی بین ۰.۶ الی ۱ ولت می‌باشد. کابل‌های آلومینیومی هوایی در تیرهای برق و دکل‌های برقی بسیار پرکاربرد هستند. کاربرد کابل‌ آلومینیومی هوایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
۱. کابل هوایی AAC که برای ولتاژ کم و متوسط استفاده می‌شود.
۲. کابل هوایی AAAC که برای ولتاژ‌های متوسط و تقریبا بالا قابل استفاده می‌باشند.
۳. کابل هوایی ACSR که این کابل برای ولتاژ‌های بسیار قوی استفاده می‌شوند. از این نوع کابل‌ آلومینیومی خود نگهدار برای برق‌های سه فاز و تک فاز نیز استفاده می‌شود.
کابل آلومینیوم فشار قوی برای انتقال جریان برق در سیستم‌هایی که ولتاژ انتقالی‌شان بیشتر از ۳۰ کیلو وات است استفاده می‌شود. از جمله در نیروگاه‌های برق این کابل بسیار پر کاربرد است. کابل‌های آلومینیومی ۴*۱۶ که دارای ۴ رشته هستند برای انتقال برق فشار ضعیف با کابل سه فاز قابل استفاده می‌باشند. همچنین از کابل آلومینیوم ۴*۱۶ برای انتقال برق در مسیر‌های کوتاه استفاده می‌شود.کابل آلومینیوم فشار متوسط
کابل‌ها در انتقال و جابه‌جایی داده‌ها و جریان برق نقش بسیار مهمی‌دارند که به هر کدام از آن‌ها ممکن است واژه‌هایی همچون فشار ضعیف، متوسط و قوی اطلاق شود. این واژه‌ها نشان دهنده میزان ولتاژی است که از آن‌ها عبور می‌کند. کابل فشار متوسط کابل‌های ارزان قیمتی هستند که هادی آن‌ها آلومینیومی است و می‌تواند که ۶ الی ۳۰ کیلو ولت را پوشش دهی کنند. هادی میانی این کابل‌ها از آلومینیوم یا فلز مس به دو صورت تک الی سه رشته ساخته می‌شود. می‌توانید این کابل‌ها را برای ساختمان‌های تجری و مسکونی مورد استفاده قرار دهید.
کابل آلومینیوم افشان
کابل آلومینیوم افشان یکی از انواع کابل‌هاست که خواص رسانایی بسیار خوبی دارد و این ویژگی آن را از دیگر کابل‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. رسانای این کابل با توجه به خواص الکتریکی و مکانیکی و قیمت آن در مقایسه با سیم مسی باعث شده است که جایگزینی بسیار مناسب به حساب بیاید. در واقع کابل آلومینیومی به دلیل آلومینیوم به کار رفته در آن بسیار شکل پذیر است و البته در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز مقاومت بسیار خوبی دارد‌. یکی از بهترین کاربرد این نوع کابل‌ها زمانی است که به کابل سربار نیاز داشته باشید. کابل سربار به یک کابلی گفته می‌شود که عمدتا بدون عایق هستند و در هوا یا فضای معلق به کار برده می‌شوند و همچنین معمولا لخت و بدون سرپوش هستند.

یکی از بارزترین مثال‌های کاربرد کابل آلومینیوم افشان در داخل و بیرون شهر است که توسط پایه‌های برق ساپورت می‌شود.از آن جایی که کابل آلومینیومی باعث انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر می‌شود و به عبارتی بهتر در خطوط برق رسانی استفاده می‌شود، نه تنها در پایه‌های برق بلکه حتی برای توزیع برق ساختمان‌های مسکونی نیز بسیار پر کاربرد است. همچنین از جمله نکات حائز اهمیت در مورد این کابل‌ها این است که باید سایز و ابعاد و حتی مقاومت مورد نیاز را به طور دقیق انتخاب کنید. برای مثال زمانی که قصد دارید میزان اندازه یک کابل آلومینیومی را به دست آورید بهتر است که از سایز مقطع اطلاع داشته باشید که برای این کار کافی است که سایز مقطع را در ۰.۲۷ ضرب کنید و پاسخی که به دست می‌آورید در اصل همان وزن کابل شما در هر متر خواهد بود.
انواع کابل آلومینیومی زمینی
کابل‌های آلومینیومی زمینی به چند دسته تقسیم می‌شوند:
۱. کابل‌های آلومینیومی زمینی دو رشته‌ای
۲. کابل‌های آلومینیومی زمینی سه رشته‌ای
۳. کابل‌های آلومینومی زمینی چهار رشته‌ای
کابل‌های آلومینیومی زمینی دو رشته‌ای بسیار به صرفه می‌باشند. همین امر باعث شده است که تقاضا برای کابل‌های آلومینیوم زمینی افزایش داشته باشد. از نظر قیمت کابل آلومینومی زمینی دو رشته‌ای نسبت به کابل‌های مسی بسیار به صرفه‌تر است. مشخصات کابل آلومیینیوم زمینی دو رشته‌ای به این صورت می‌باشد که ولتاژ کار آن بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت می‌باشد.
هادی کابل زمینی دو رشته‌ای آلومینیومی از مفتول‌های آلومینیومی تشکیل شده است. عایق آن از پی وی سی یا xlpe درست شده است. معمولا رنگ روکش کابل‌های دو رشته‌ای زمینی آلومینیومی مشکی می‌باشد. کابل سه رشته‌ای آلومینیومی زمینی یکی از کابل‌های برق در فشار ضعیف، فشار قوی و فشار متوسط می‌باشد. کابل آلومینیوم زمینی سه رشته‌ای از نظر قیمتی بسیار به صرفه می‌باشد. کابل چهار رشته‌ای آلومینیومی زمینی یکی از کابل‌های برق در فشار قوی و بسیار قوی می‌باشد. این نوع کابل نسبت به سایر کابل‌های آلومینیومی قیمت بالاتری دارد.
 

  • ۰۲/۰۲/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی