دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سیم و کابل برق دو اصطلاح متفاوت هستند و در میان عموم جامعه به صورت سیم برق یا کابل برق شناخته می‌شوند. در تعریف‌های استاندارد و علمی هر یک از این دو دارای ویژگی‌ها و ساختارهای فنی مشخصی هستند و به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی تعریف دقیق سیم و کابل به شرح زیر است:
☑️ سیم برق: سیم برق متشکل از دو بخش به نام هادی و روکش است. هادی از آلیاژ فلز مس تشکیل شده است و هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارد. روکش که به عنوان غلاف یا ژاکت سیم شناخته می‌شود؛ به عنوان عایق عمل می‌کند و در مقابل اتصال کوتاه و بروز حادثه، ایمنی لازم را ایجاد می‌کند. سیم برق از سطح مقطع ۵/۰ الی ۵/۱ میلی متر تشکیل شده است اغلب در سیم کشی برق تک فاز و دو فاز به همراه سیم نول استفاده می‌شود.
☑️ کابل برق: کابل برق متشکل از دو بخش به نام هادی و روکش است. هادی کابل برق از چندین رشته مسی تشکیل شده است و روکش آن از جنس پی وی سی است. کابل برق در انواع مختلف طراحی و تولید شده است؛ دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی است و در سیم کشی و توزیع نیروی لازم در صنعت و ساختمان‌های اداری و تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. کابل برق می‌تواند ولتاژهای فشار ضعیف، فشار قوی و فشار متوسط و یا به اصطلاح ولتاژ سه فاز را تحمل کند.
سیم و کابل برق ساختمانی و صنعتی
تولید سیم و کابل برای مصرف ساختمان‌ها، خانه‌ها و صنایع گوناگون صورت می‌گیرد. در کابل کشی و یا برق کاری خانه و ساختمان با مشخص کردن مسیر عبور سیم یا کابل و کشیدن انشعابات با نصب کلید، پریز، پایه کنتور، مدارهای الکتریکی و… انرژی مورد نیاز لوازم خانه تقسیم می‌شود. سیم یا کابل، باید با توجه به خصوصیاتی که دارند، در مکان‌های مناسب استفاده شوند. این محصولات را بیشتر در داخل لوله‌های خرطومی که روی دیوار و یا زیر گچ نصب شده‌اند، قرار می‌دهند. با توجه به اینکه جریان برق تولید گرما می‌کند و در صورت زیاد بودن گرما امکان سوختن عایق سیم یا کابل وجود دارد، در طراحی شبکه سیم کشی ساختمان سطح مقطع باید به گونه‌ای انتخاب شود که افت ولتاژ کمی در سیم یا کابل به وجود آید.
در ساختمان‌های کوچک از برق تک فاز و ساختمان‌های بزرگ از برق سه فاز استفاده می‌شود و سطح مقطع کابل یا سیم در سیم‌کشی ساختمان را عواملی چون بیشترین دمای مجاز هادی و افت ولتاژ مجاز در آن‌ها تعیین می‌کند. کابل‌ها در صنایع متنوع و کاربردهای سخت و در مکان‌هایی که درجه حرارت عامل مهمی است، استفاده خوبی دارد و در برخورد با شعله‌های آتش و سایش دوام بالایی دارند. استفاده از کابل صنعتی در موارد زیادی مثل تولید نیرو، تولید پتروشیمی، رباتیک صنعتی، خودروسازی و… مناسب است. این کابل‌ها با ظرفیت بالا تولید شده‌اند تا به خوبی هر ولتاژی را تحمل کنند. از ویژگی‌های کابل صنعتی بسته‌بندی زیبا و با استحکام بالا، طول عمر زیاد و دسته‌بندی مرتب را می‌توان نام برد.

  • ۰۲/۰۴/۲۵
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی