دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

تابلو برق ابزاری است که ایمنی را در ساختمان برقرار کرده و از بروز مشکلاتی از جمله خطر برق گرفتگی، آتش سوزی، اتصال کوتاه و… جلوگیری می‌کند. این تابلو از تجهیزات برقی به صورت کامل محافظت کرده و این ابزارها را از دسترس افراد متفرقه دور نگه می‌دارد.
حال که متوجه شدید تابلو برق چیست باید بدانید که ایراد و مشکل در تابلو برق می‌تواند کاربرد آن را از بین ببرد. برای این که بتوانید عیب و ایراد این تابلو را تشخیص دهید باید ابتد با کارکرد آن آشنا شوید. در هنگام عیب یابی تابلو برق شما باید ابتدا بسیار مراقب باشید، زیرا هر گونه بی‌احتیاطی می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود بیاورد.  در زمینه عیب‌ یابی تابلو برق صنعتی باید به کاربرد آن اشاره کنیم.
این تابلو برق‌ها در موارد مختلفی از جمله توزیع برق و تغذیه مصرف کننده و حفظ ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که شما به خوبی بتوانید عیب یابی تابلو برق را انجام دهید باید به کارکرد آن آشنا باشید. کلیدهای برق، رله‌ها، قطع کننده‌های مدار و فیوز از جمله اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه به شمار می‌رود؛ بنابراین در هنگام عیب یابی تابلو برق باید تمامی قطعات محفظه‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان مشکل و ایراد آن برطرف گردد.
نشانه‌های خرابی تابلو برق
تابلو برق دانوب محفظه‌ای است که ابزارهای برق را در خود نگه داری می‌کند و جریان ورودی برق را کنترل می‌نماید. این محفظه در هنگام خرابی علائم و نشانه‌هایی را از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین شما با مشاهده این علائم و نشانه‌ها می‌توانید خرابی دستگاه را تشخیص داده و آن را برطرف کنید. در زیر به برخی از نشانه‌های خرابی تابلو برق اشاره می‌کنیم:
 بالا زدن و پریدن مداوم کلیدهای مینیاتوری
 شنیدن صدایی همانند سرخ شدن در داخل تابلو برق
آتش گرفتن و یا ذوب شدن کابل‌های درون تابلو برق
 خارج شدن بوی سوختگی و یا دود از تابلو برق
داغ شدن کابل‌ها و یا کلیدهای تابلو برق
ریست نشدن کلیدها
یکی از روش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری خرابی تابلو برق تاثیر بگذارد، نصب صحیح و اصولی این تابلو است؛ بنابراین با آموزش نصب تابلو برق می‌توانید به خوبی این تابلو برق را نصب کرده و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید. نیرو ترانس می‌تواند در این راستا به شما کمک کند. در صورتی که هر یک از علائم و نشانه‌های عنوان شده در بالا را در تابلو برق مشاهده کردید، می‌توانید نتیجه بگیرید که دستگاه دچار ایراد شده است و نیاز به بازدید دارد.
آموزش عیب یابی تابلو برق
برای عیب یابی تابلو برق ابتدا باید نشانه‌ها را دنبال کنید. در زیر ۵ نکته عیب‌یابی را به شما شرح می‌دهیم:
۱- شل بودن اتصالات تابلو برق: در صورت شل بودن کابل‌ها و اتصالات داخل تابلو برق، در محل اتصال میزان مقاومت کاهش می‌یابد. همین امر به مرور موجب افزایش دما شده و حتی در برخی موارد به بروز آتش سوزی نیز منجر می‌گردد. بنابراین می‌بایست تمامی کابل‌ها اتصالات تابلو برق مورد بررسی قرار گیرد.
۲- استفاده نکردن از کابلشوی بیمتال: در طراحی و ساخت این محفظه می‌بایست از کابلشوی مسی برای کابل مسی و کابلشوی آلومینیومی برای کابل آلومینیومی استفاده می‌شود. در صورتی که جنس محل اتصال و هادی متفاوت باشد، بهتر است. کابلشوی بیمتال برای جلوگیری از خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۳- نامتعادل بودن بار: تابلوهای برق به گونه‌ای تولید می‌شود که بار در آن به شکل متعادل تقسیم گردد. دما در غیر این صورت افزایش یافته و تجهیزات الکترونیکی درون تابلو برق خطرآفرین می‌شود.
۴- قرار گرفتن چند کابلشو بر روی هم: چنانچه انشعابات از تابلو برق زیاد باشد، احتمال قرارگیری چند کابلشو بر روی یکدیگر وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که سطح تماس کم شود. این مشکل داغ شدن تابلو را به دنبال دارد.
۵- اضافه بار تابلو برق: اضافه فاز یا اوورلود هنگامی رخ می‌دهد که میزان مصرف از آمپر مجاز بیشتر باشد؛ به همین دلیل در داخل تابلو برق از بیمتال‌ها و رله‌های محافظتی استفاده می‌شود.
لینک های مرتبط:
خرید تابلو برق

  • ۰۲/۱۱/۱۰
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی