دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

آلومینیوم (Al) یکی از رایج‌ترین عناصر فلزی است. پس از عناصر اکسیژن و سیلیکن سومین عنصر فراوان موجود روی کره زمین می‌باشد. همچنین حدود ۸ درصد از وزن پوسته زمین را نیز تشکیل می‌دهد. کابل آلومینیوم سال‌هاست که در صنعت برق و سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های آلومینیومی مانند کابل‌های مسی انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین بیشتر به صورت جامد و رشته‌ای هستند. رایج‌ترین نوع کابل برق آلومینیومی، کابل آلومینیومی رشته‌ای است. این کابل شامل چندین رشته از سیم‌هایی با قطر کوچک است که به یکدیگر تابیده شده‌اند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی هسته جامد دارند.
کابل‌های آلومینیومی رشته‌ای اغلب با روکش PVC یا لاستیکی عایق‌بندی می‌شوند تا از آسیب آب و خوردگی محافظت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند قلع شوند. یک لایه نازک از پوشش قلع روی سطح خود دارند که رسانایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند. کابل برق آلومینیومی به دلیل سبک وزن بودن و توانایی مقاومت در برابر جریان‌های ولتاژ بالا بدون شکستن در طول زمان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی برای سیم کشی برق و در شبکه‌های انتقال و توزیع شبکه‌های شهری کاربرد دارند. همچنین برای سیم کشی در چندین صنعت از جمله ساخت و ساز ساختمان، سیم تلفن، هواپیماسازی و غیره استفاده می‌شوند.
طبق استانداردهای بین المللی، کابل آلومینیومی را می‌توان برای سیم‌هایی با اندازه‌های ۱۰ میلی‌متر مربع و بالاتر با عایق‌های مختلف مانند PVC، XLPE و غیره استفاده کرد. کابل‌های آلومینیومی همچنین برای سارقان ضایعات، فلز جذابی نیستند. رسانایی کابل آلومینیومی کمتر از هادی‌های مسی است، بنابراین باید در طول‌های توصیه شده دقت نمایید، زیرا افت ولتاژ کمی بیشتر از کابل‌های مسی است. در حین استفاده از کابل‌های آلومینیومی در داخل پانل‌ها و کانال‌های سیم کشی باید از انحناها یا گوشه‌های باریک خودداری شود، گوشه‌های کانال سیم کشی باید تا حد امکان گسترده باشد.
قیمت کابل آلومینیوم
قیمت کابل آلومینیوم به معیارهای مختلفی بستگی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
🔵 ابعاد و اندازه: ابعاد و اندازه این کابل متنوع است و به صورت ۲ *۱.۵ تا ۱۶*۳.۵ و … مشاهده می‌شود. این عدد بیانگر تعداد رشته موجود در این کابل است که از ۱ رشته تا ۵۰ رشته متغیر است و همین امر سبب ایجاد تفاوت در ابعاد و اندازه کابل شده است.
🔵 کیفیت: برندهای مختلفی این کابل را ارائه نموده‌اند و هر یک مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی محصولات خود را تولید می‌کنند؛ لذا محصولات تقلبی این محصولات در بازار به وفور یافت می‌شود و از قیمت پایین‌تر برخوردار هستند. محصولاتی که کیفیت بالا دارند و به صورت اورجینال از برند خاص تهیه می‌شود؛ دارای قیمت ارائه شده از سوی برند هستند و نرخ معین دارند.
🔵 نوع کابل: کابل آلومینیومی دارای تنوع بالا است و دارای کاربردهای مختلف است؛ لذا قیمت کابل آلومینیومی افشان با قیمت کابل آلومینیومی ابزار دقیق متفاوت است.
علاوه بر موارد فوق نوسان قیمت بازار نیز در تعیین قیمت کابل آلومینیومی موثر است. به همین دلیل برای دریافت بروزترین لیست قیمت‌ها از جمله قیمت کابل آلومینیومی تک فاز زمینی، قیمت کابل آلومینیومی سه فاز زمینی، قیمت کابل فشار قوی آلومینیومی و غیره با فروشگاه تسلا در تماس باشد.
ویژگی کابل آلومینیوم
از مشخصات کابل آلومینیومی می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد که جز مزیت‎‌ها و معایب این کابل پر استفاده در صنعت برق است.

۱- سبک بودن کابل آلومینیوم نسبت به کابل مسی

۲- قیمت مقرون به صرفه و نسبتا پایین کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی

۳- رسانایی کمتری نسبت به کابل‌های مسی دارند به دلیل این‌که آلومینیوم مقاومت بیشتری در برابر عبور جریان برق نسبت به مس از خود نشان می‌دهد.

۴- کابل آلومینیوم نسبت به کابل مسی در برابر تابش نور آفتاب آسیب‌پذیری بیشتری دارد.

۵- مقاومت مکانیکی آن نسبت به کابل‌های مسی کم‌تر است؛ یعنی زودتر می‌شکند و در شرایط محیطی زودتر دچار خوردگی می‌گردد. البته امروزه از کلمپ بی‌متال یا از طریق افزودن آلیاژهایی به هادی کابل در جهت رفع این معظل اقدام شده است؛ با این عمل مقاومت مکانیکی و استقامت کابل‌های آلومینیومی افزایش می‌یابد.

۶- انعطاف‌پذیری و کشش کابل آلومینیوم از کابل مسی کم‌تر است.

۷- کابل آلومینیوم نسبت به کابل‌های ساخته شده از مس؛ بیشتر در معرض خطرات آتش سوزی قرار دارد.

۸- بیشترین کاربرد کابل‌های ساخته شده از آلومینیوم؛ به صورت کابل زمینی و هوایی و به شکل مفتولی است؛ زیرا آلومینیوم نسبت به مس شکننده‌تر است و به دلیل همین خاصیت به صورت مفتولی استفاده می‌شود؛ بر این اساس به صورت کابل افشان هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
 

  • ۰۲/۰۲/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی