دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

به طور کلی دیگ فولادی یک نوع تجهیز است که در آن گرمای ناشی از سوختن گاز و یا گازوئیل موجب انتقال حرارت به سیال درون آن می‌شود. دیگ فولادی از اقسام مختلف دیگ‌های مرسوم در موتورخانه شوفاژ است که در طی مراحل سرویس و تعمیرات یک شوفاژ خانه بسیار تاثیر دارد و در نقش یکی از اجزای مهم موتورخانه یک آپارتمان نیز شناخته می‌شود. در زمان تعیین اندازه‌ فونداسیون موتورخانه و همچنین نصب رادیاتور شوفاژ می‌بایست به شرایط دیگ فولادی و شیوه نصب لوازم مرتبط با آن توجه داشت، چرا که در به کارگیری بهینه از انواع سیستم گرمایشی بسیار تاثیرگذار است.
مطابق استانداردهای جهانی بدنه انواع مختلف دیگ‌های فولادی، کوره (محفظه احتراق) و شبکه‌ها می‌بایست از جنس فولادهای آلیاژی ویژه تولید مخازن تحت فشار و حرارت براساس استاندارد DIN 17 MN4 باشد و لوله های آتش خوار بدون درز DIN ST 35-8 را برای لوله‌ها همراه با تیوب‌های بویلر استفاده شود. ظرفیت دیگ‌های فولادی آب گرم از 5000 تا 50000000 کیلو کالری بر ساعت تولید بوده و از فناوری و دریچه انفجار به منظور ممانعت از انفجارات احتراق مشعل برخوردار است. تولید این گونه دیگ‌ها به علت ضخامتی که دارند گوناگون و متنوع است، علاوه بر این در مقابل فشار داخلی و شیر‌ها مقاومت بسیاری دارند. با نظر به اینکه در تولید دیگ‌های فولادی از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود، بازدهی این قبیل دیگ‌ها نسبت به سایر دیگ‌ها بیشتر خواهد بود. هر میزان جنس و کیفیت این گونه دیگ‌ها مناسب‌تر باشد، بازدهی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.
دیگ آب گرم چدنی
از پره‌های شکل یافته از چدن ساخته می‌شوند. در قدیم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت ولیکن با توجه به محاسن بویلرهای فولادی نسبت به دیگ چدنی امروزه استفاده از این نوع دیگ آبگرم کمتر رایج می‌باشد.
این دیگ‌ها بر اساس ظرفیت حرارتی آن ها از تعدادی پره چدنی تشکیل شده‌اند. در فضای وسط پره‌ها شعله مشعل قرار می‌گیرد و جهت افزایش بازده دیگ فولادی و حداکثر استفاده از انرژی حرارتی سوخت، در محیط پره ها مجراهای خاصی در نظر گرفته شده است که گاز های حاصل از احتراق از آن‌ها عبور می کنند و انرژی خود را به آب داخل دیگ منتقل می‌کنند.
دیگ‌های چدنی برای فشارهای پایین و حداکثر ۵ بار استفاده می‌شوند. از مزایای دیگ آبگرم چدنی به موارد زیر می‌توان اشاره نمود.
قیمت آن‌ها ارزان‌تر می‌باشد.
به دلیل قابلیت جدا شدن پره‌های دیگ حمل و نقل آن‌ها آسان است و ظرفیت حرارتی آن‌ها با افزایش یا کاهش تعداد پره‌ها قابل تغییر است.
در صورت شکستن پره‌ها می‌توان آن ها را با پره نو تعویض کرد.
در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند.
هزینه نصب و جمع کردن آن ها بیشتر است.
مقاومت آن‌ها در برابر برخورد مستقیم شعله پایین است و درصورتیکه در داخل دیگ آب نباشد و مشعل بیشتر از ۵ دقیقه روشن بماند کل پره را باید تعویض کرد.
از مشکلات اصلی دیگ‌ها ترک برداشتن جدار پره‌ها در اثر تنش‌های حرارتی، فشار زیاد سیستم، ایجاد رسوب روی سطح داخلی پره‌ها و … است.
راندمان حرارتی آن‌ها نسبت به دیگ‌های سه پاس فولادی کمتر است.
برای مناطق خیلی سرد که امکان شوک حرارتی وجود دارد مناسب نمی‌باشند.
 

  • ۰۲/۰۱/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی