دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

بیم دتکتور چیست

بیم دتکتور یا آشکارساز دود خطی دستگاهی است که برای حس کردن و آشکارسازی دود در سیستم‌های اعلام حریق بکار می‌رود. در این نوع دتکتور از امواج مادون قرمز برای تشخیص دود استفاده می‌شود. دتکتورهای دود در حالت کلی به دو نوع نقطه‌ای و خطی تقسیم‌بندی می‌گردند. دتکتور دود نقطه‌ای در محل‌های کوچک و متوسط با ارتفاع پایین نصب شده و در سوله‌ها، انبارها و محل‌هایی با سقف بلند از کاشف دود خطی استفاده می‌شود.
عملکرد بیم‌ دتکتور
عملکرد بیم دتکتور فایر گارد بدین صورت است که اشعه مادون قرمز از هد Head در یک سمت سوله به سمت دیگر توسط فرستنده ارسال شده و پس از برخورد با رفلکتور به گیرنده باز می‌گردد، سپس توسط مدارات داخلی الکترونیکی کیفیت هوای سوله مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود حجم دود در محیط، اعلام حریق صورت می‌گیرد. در زمان عملکرد در حالت نرمال سیگنال ارسالی با کیفیت ارسال شده یا کمی کمتر به سمت گیرنده بازگردانده می‌شود و در زمان حریق به علت وجود ذرات دود در محیط، شدت پرتو مادون قرمز بازگشتی کم شده و گیرنده این تغییرات مادون قرمز را به عنوان حریق شناسایی می‌کند.
انواع بیم دتکتور
انواع آشکارساز دود خطی از نظر ساختار و نوع کارکرد به سه دسته فرستنده و گیرنده، انعکاسی و نسل جدید چند فرستنده و گیرنده ( آنالیز محیط و پردازش تصویر) تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. بیم دتکتور فرستنده گیرنده:
دارای دو بخش مستقل فرستنده و گیرنده است. فرستنده در یک‌طرف و گیرنده در طرف دیگر فضای تحت حفاظت (دقیقا در مقابل آن) قرار می‌گیرد. در حالت عادی (بدون حریق) فرستنده دائما سیگنال مادون قرمزی را به سمت گیرنده ارسال می‌کند.

تا زمانی که سیگنال مادون قرمزی توسط گیرنده دریافت می‌شود شرایط عادی است. در صورتی‌ که آتش‌سوزی رخ دهد و دود ناشی از آن به این اشعه برخورد کند، میزان نور مادون‌قرمز دریافتی توسط گیرنده تغییر پیدا کرده و گیرنده این تغییر ایجادشده را به‌عنوان حریق در نظر می‌گیرد.
۲. بیم دتکتور انعکاسی:
در نوع انعکاسی، در یک سمت فضای تحت حفاظت، هد آن داخل یک محفظه و در سمت دیگر فضا، رفلکتور قرار دارد. در حالت عادی سیگنال‌ها توسط هد به رفلکتور ارسال و پس از برخورد با رفلکتور به بیم بازگردانده می‌شود. تا زمانی که این عمل ادامه دارد این نوع دتکتور شرایط را عادی گزارش می‌نماید. با وقوع آتش‌سوزی و قرار گرفتن دود در مسیر ارسال اشعه، میزان نور دریافتی کاهش‌یافته و  این حالت را آتش‌سوزی در نظر می‌گیرد.

یکی از برتری‌های مدل انعکاسی نسبت به نوع فرستنده گیرنده عدم نیاز به کابل‌کشی در سمت مقابل سالن می‌باشد که باعث کاهش کابل‌کشی و هزینه می‌گردد. البته محدودیت‌هایی نیز نسبت به نوع فرستنده گیرنده وجود دارد ازجمله در فضاهایی که معماری داخلی آن‌ها شیشه‌ای می‌باشد نصب و راه‌اندازی نوع انعکاسی سخت‌تر است همچنین برای انبارهایی که بر روی سقف آن‌ها شبکه خرپا وجود دارد، به دلیل برخورد و بازتاب اشعه ارسالی نوع انعکاسی احتمال بروز هشدار کاذب افزایش می‌یابد.
 

  • ۰۲/۰۶/۱۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی