دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

استفاده از کابل‌ها و انتخاب کابل درست و مناسب، اهمیتی بسیار زیاد را در زندگی ما خواهد داشت. کابل‌ها تقریبا در تمامی لحظات زندگی ما جا خوش کرده‌اند و تاثیرات زیادی را بر روی بخش‌های مختلف زندگی ما به جای می‌گذارند. اگر تفاوت میان کابل‌های مختلف را نمی‌دانید یا در انتخاب کابلی مناسب برای خود، دچار شک و دو دلی هستید، بهتر است تا این مقاله را تا انت‌ها مطالعه کرده و با ویژگی‌های مختلف کابل‌ها، آشنا شوید. شناخت کابل‌های متفاوت و دانستن ویژگی هر کابل می‌تواند به ما در انتخاب بهتر آن کمک کرده و پروژه نهایی را تبدیل به سیستمی بی‌نقص نماید. میزان سبکی و سنگینی آنها، هزینه و موارد احتمالی مربوط به سرقت، رسانایی، انعطاف پذیری، کشش، رنگ، مقاومت در برابر دما و واکنش در برابر اکسیژن بخشی از تفاوت‌های کابل مسی و کابل آلومینیوم هستند.
مشخصات کابل آلومینیومی
یکی از اصلی‌ترین کابل‌هایی که قرار است درباره آن‌ها صحبت کنیم، کابل آلومینیومی نام دارد. هرچند که هدف اصلی ما از مطالعه این موارد یافتن تفاوت کابل مسی و آلومینیومی خواهد بود، اما برای دست یافتن به این مهم بهتر است تا ابتدا به شناخت کاملی درباره کابل‌های آلومینیومی برسیم. کابل‌های آلومینیومی عموما به سه گونه ساده، زره‌دار و خود نگهدار در بازار وجود دارند و استفاده از آن‌ها در اغلب موارد، وابسته به نوع عایق به کار رفته در آن‌ها خواهد بود.

از کابل‌های آلومینیومی و سیم و کابل آلوم کابل کاوه در موارد بسیار زیادی استفاده می‌گردد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از استفاده از کابل آلومینیومی در ساختمان‌سازی و برق‌کشی ساختمان‌ها، خطوط انتقال نیرو و توزیع برق در مناطق مختلف و برخی از کارگاه‌های تاسیساتی. کابل‌های آلومینیومی نیز درست به مانند تمامی ماهیت‌های دیگر در صنعت برق، مزایا و معایب‌های خاص خود را دارا است.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی از روی همین تفاوت‌ها مشخص می‌گردد و افراد مختلف با بررسی این نکات، نسبت به استفاده از یکی از این دو نوع کابل تصمیم‌گیری کرده و پایه‌های سیستم الکتریکی خود را بر روی کابل مورد نظر خود بنا می‌کنند. دلیل استفاده عمده از آلومینیوم و مس در این صنعت، مقاومت کم آن‌ها در برابر جریان برق می‌باشد. هرچند توجه داشته باشید که جنس کابل بر اساس نوع هادی آن مشخص شده و دیگر مشخصات کابل مانند عایق، تاثیری در این نامگذاری‌ها نخواهد داشت.
مقایسه سیم و کابل آلومینیومی و مسی
سیم‌های آلومینیومی ارزان‌تر، دارای رسانایی کمتر(حدود 60 درصد مس)، دارای انعطاف پذیری و کشش بیشتر، سبکی بیشتر و خورنده ‌تر از سیم‌های مسی هستند همچنین سیم‌های آلومینیومی دارای قیمت مناسب تر و احتمال سرقت کمتر هستند. اگرچه سیم آلومینیومی به دلیل خاصیت خورندگی و اکسید شدن نمی‌تواند در هر مکانی استفاده شود. در مقایسه کابل مسی باید گفت که سیم‌های مسی را می‌توان به راحتی از آلیاژ مس تهیه کرد زیرا شکل پذیری و کشش بیشتری دارند. همچنین می‌توان از آنها در مکان‌های متعددی حتی در دمای بالا استفاده کرد، اما تنها عیب کابل مسی قیمت و وزن بالای آن است.

سیم و کابل مسی مقاومت الکتریکی کمتری نسبت به سیم و کابل آلومینیومی دارد این تفاوت برای کابل‌های برق بسیار با اهمیت می باشد. برای نسبت دادن هادی آلومینیومی به یک رسانای مسی، سطح مقطع هادی آلومینیومی باید بزرگتر باشد تا مقاومت الکتریکی بالاتر را جبران کند. در واقع، برای این میزان قابلیت حمل جریان، یک رسانای آلومینیومی به 56 درصد سطح مقطع بزرگتر از مس نیاز دارد. در نهایت، استفاده از فلز مس ، تعداد اتصالات را کم تر می‌ کند تا مقدار خطر خرابی نیز به مراتب کم شود. فلز مس دارای ضریب انبساط حرارتی کمتری می باشد این ویژگی تمایل یک ماده را برای تغییر حجم به عنوان تابعی از دما اندازه گیری می‌کند. ضریب انبساط حرارتی پایین فلز مس برای سیم و کابل‌ها بسیار مهم است زیرا خطرات نیروهای آسیب رسان در اتصالات را به مراتب کم می‌کند .از نظر ایمنی سیم و کابل های الومینیومی دارای خطراتی هستند که یکی از این خطرات واکنش آلومینیوم با اکسیژن موجود در هوا می باشد که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد اتصالات و در نتیجه از کار افتادن آن و احتمالا اتش سوزی شود.
لینک های مرتبط:
آلوم کابل کاوه
شرکت آلوم کابل کاوه
سیم و کابل آلوم کابل

  • ۰۲/۰۷/۰۶
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی