دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

انتخاب بهترین سیم برق
بی شک که صنعت برق یکی از مهمترین صنایع است. که با تبدیل انرژی می توان مصارف زیادی از انرژی الکتریکی داشت. در این صنعت از هزاران نوع لوازم و قطعات الکتریکی به منظور کاربردهای مختلف استفاده می کنند. حال اینکه در این میان، یکی از پرکاربردترین لوازمی که در برقکشی اهمیت بسیار زیادی دارد. شامل سیم برق می است. معمولا از سیم ها به منظور انتقال و یا هدایت جریان الکتریکی استفاده می کنند. البته انتقال جریان توسط بخش داخلی یا همان هادی این سیم ها اتفاق می افتد. هادی یا رسانی الکتریکی نیز که می تواند از جنس های مختلفی باشد، توسط یک لایه بسیار مقاوم و باکیفیت پوشش داده می شود.

این لایه از جنس پلیمر است. که با توجه به کیفیت و مقاومتی که دارد. مانع از برخورد هادی با بدن انسان و سایر لوازم خواهد شد.  لایه پلیمر یا عایق سیم برق از هادی محافظت می کند. و طول عمر سیم را نیز افزایش می دهد. حال اینکه قیمت سیم برق به کیفیت آن نیز بستگی دارد. و هنگام خرید سیم برق باید در وهله اول کیفیت را مورد توجه قرار دهید. این سیم ها بر اساس استانداردهای بین المللی چون IEC به تولید می رسند که با توجه به قابلیت بالای خود وظیفه انتقال جریان برق را دارند.

انواع سیم برق
سیم افشان نمره ۶ مازندران
یکی از  انواع سیم برق بسیار پرفروش و پر کاربرد در صنعت برق شامل سیم افشان نمره 6 مازندران است. این سیم ها توسط شرکت مازندران به تولید می رسند. و از نوع افشان با نمره ۶ هستند‌. در واقع سیم افشان بسیار انعطاف پذیر است. و همین نرمی و لطافت سیم ها کاربرد آن را افزایش می دهد. این سیم ها توسط یک لایه مقاومی از PVC پوشش داده می شوند. که از برخورد جریان برق با بدن و … جلوگیری می کند. از طرفی این لایه حتی از رشته های مسی نیز محافظت خواهد کرد.

این سیم ها می توانند در دو رنگ مختلف خریداری شوند. و چه بسا اینکه شیم های تولید مازندران از لحاظ کیفیت عالی هستند. حتی قیمت سیم برق افشان نیز با توجه به کیفیت و مشخصات سیم عالی است. هادی این سیم ها مسی هست و دارای علامت استاندارد نیز هستند. از این سیم ها بیشتر به منظور مصارف ساختمانی و به صورت توکار در داخل لوله های مخصوص استفاده می کنند. سیم افشان باکیفیت، با توجه به استاندارد ملی ایران و با کیفیت فوق العاده عالی به تولید می رسد.

استریپ خطی
استریپ های خطی نیز یکی از انواع سم برق و محصولات برقی پر کاربرد هستند. که در دسته بندی خرید سیم برق قرار می گیرند.  این استریپ ها را با نام ریسه استریپ نیز می شناسند. که از یک بورد، چیپ های ال ای دی و همچنین یک عدد چسب در پشت بورد تشکیل می شود‌. این استریپ ها کیفیت فوق العاده بالایی دارند. و زمانی که روشن می شوند نور را می توانند مستقیما به سمت جلو انتشار دهند. از این استریپ ها می توان در مکان های بسیار مختلفی استفاده نمود. که با توجه به شدت روشنایی، میزان ولتاژ ورودی و … قیمت سیم برق یا استریپ خطی نیز متفاوت خواهد بود.

سیم نایلون سفید
انواع سیم برق جزو پرمصرف ترین لوازم الکتریکی محسوب می شوند که دارای انواع مختلفی می باشند. سیم های نایلون سفید نمونه ای از انواع سیم ها در صنعت برق هستند که نوعی سیم برقی هادی است‌ از این سیم بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می کنند که خود در دو دسته تک رشته و دو رشته به تولید می رسد.

این لایه نایلونی می تواند قسمت فاز و حتی نول سیم ها را از یکدیگر جدا نماید و همانگونه از نامش پیداست به رنگ سفید می باشد. این نایلون با استفاده از مواد درجه یکی به گونه ای ساخته شده که در برابر ضربه، خراش، حرارت، یخ زدگی، اشعه یو وی نور خورشید و … مقاومت بسیار بالایی دارد. البته ابعاد این سیم نیز معمولا ۱-۷ تا ۷-۱۶ می باشد. قیمت سیم برق نایلون سفید نیز بر اساس موارد ذکر شده متغیر خواهد بود.

انواع سیم های برق بر اساس نوع هادی
اهمیت استفاده از انرژی الکتریکی در تمامی صنایع باعث تولید محصولات و قطعات الکتریکی بسیار زیادی شد. درواقع با پیشرفت علم و بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا شاهد چنین تغییر و تحولات عظیمی بودیم. اگرچه استفاده از جریان الکتریکی بسیار حائز اهمیت واقع بود؛ اما انتقال جریان و همچنین چگونگی انتقال جریان نیز بسیار مورد توجه قرار داشت. سیم و کابل ها یکی از متداول ترین نوع محصولاتی بودند که به همین منظور طراحی و تولید شدند‌. سیم برق، یکی از متداول ترین محصولات انتقال جریان الکتریسیته است.

این‌ محصول دارای ساختاری استوانه ای شکل بوده و به سبب روکش پی وی سی بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد. این عایق به جهت محافظت از فلز رسانا و همچنین جلوگیری از نشتی جریان هادی را احاطه می کند. درواقع سیم ها نقش بسیار مهمی برای هدایت جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر را دارند.

از این محصول در مصارف بسیار زیادی اعم ار سیم کشی تمامی تجهیزات و ماشین آلات کوچک، سیستم برق رسانی داخلی و …‌استفاده می کنند. سیم ها را می توان بر اساس مصرف برق فشار ضعیف به چند دسته تقسیم بندی نمود.

سیم برق افشان
یکی از رایج ترین انواع سیم برق، شامل سیم های افشان هستند که متشکل از چندین رشته‌ سیم نازک فلزی می باشد.‌ معمولا جنس هادی این سیم ها از مس است که قدرت انتقال بسیار بالایی دارند. این مس توسط لایه ای تحت عنوان PVC پوشانده می شود که انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی دارد. با توجه به انعطاف بالای هادی و عایق سیم ها می توان از آن ها در اکثر مصارف خاص مورد استفاده قرار داد. قیمت سیم های افشان مناسب است و چنانچه کیفیت خوبی داشته باشند، دارای طول عمر بالایی خواهند بود‌ به منظور دسترسی به بهترین کیفیت نیز بایستی به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.

متداول ترین انواع سیم برق
سیم مفتول
سیم های مفتولی یکی از رایج ترین انواع مدل سیم هایی هستند که تنها از یک رشته فلز ساخته می شوند. به سبب تک سیمی بودن این نوع سیم ها را با نام سیم خشک، سیم سخت و سیم NYA نیز می شناسند. کیفیت و استحکام این نوع سیم ها بیشتر است و قیمت مناسب تری نسبت به دیگر سیم‌ ها دارند. سیم های مفتولی در برابر تنش های الکتریکی بسیار مقاوم بوده و از آن ها در صنعت ساختمان بسیار استفاده می کنند.

سیم نیمه افشان
منظور از سیم نیمه افشان شامل سیم‌هایی است که از لحاظ ساختاری ما بین سیم‌های رشته ای و سیم‌های مفتولی قرار می گیرد. تعداد رشته های این سیم ها کمتر از سیم افشان و بیشتر از سیم های مفتولی است و از لحاظ انعطاف پذیری نیز بین این دو قرار می گیرد. قیمت این سیم ها به نسبت سیم های افشان کمتر و از سیم های مفتولی بیشتر می باشد.

سیم ارت
سیم ارت یکی از متداول ترین نوع سیم هایی است که آن را با نام سیم زمین نیز می شناسند. این دسته از سیم‌ها وظیفه هدایت جریان نشتی به سمت زمین را دارند و مانع از خطر برق گرفتگی افراد و اتصالات وسایل الکتریکی در برابر اتصالی ها می شود.

سیم لاکی
سیم های لاکی نیز جزو یکی از انواع سیم هایی می باشد که کمتر کسی نام آن را شنیده است. این سیم‌ها معمولا برای قسمت هایی چون روتور و استاتور یک الکترو موتور به کار می روند که نوعی سیم‌ های بسیار باریک هستند. رنگ روکش این سیم ها مسی است و در برابر حرارت دارای قدرت مقاومت بسیار بالایی هستند. قیمت این سیم‌ ها نسبت به قدرت عملکرد، جنس، کاربرد و ساختاری که دارند، بسیار ارزان است.

فروش سیم برق
انرژی الکتریکی یکی از مهمترین منابع تامین تغذیه بسیاری از دستگاه ها و صنایع است از این رو برای انتقال انرژی الکتریکی از محصولات بسیار مهمی نظیر سیم ها استفاده می کنند. سیم انرژی برق یا انرژی الکتریکی را از مکانی به مکان دیگر انتقال می دهد. سیم ها با توجه به نوع کاربرد در انواع مختلفی طراحی می شوند و مهمترین قسمت سیم هادی آن است که می تواند از جنس رساناهایی نظیر نس و آلومینیوم باشد.

اما این مس و آلومینیوم توسط پوششی به نام عایق پوشانده می‌ شود تا از نشتی جریان برق جلوگیری کند. سیم ها را مطابق با استانداردهای ایران و جهان طراحی می کنند تا حداکثر کیفیت لازم را جهت عملکرد خود داشته باشند. هادی سیم ها معمولاً به صورت های تک مفتولی، گرد، تابیده، انعطاف پذیر و فشرده هستند و هر یک از این هادی ها دارای مزیت های مختلفی می باشند که باعث کاربرد آن ها در صنایع مختلف می شود.

سیم ها می توانند به صورت تک رشته ای یا چند رشته ای به تولید برسند در واقع هرچه تعداد رشته های سیم بیشتر باشد انعطاف پذیری آن نیز بیشتر خواهد بود. اما هرچه انعطاف پذیری سیم ها بیشتر شود قطعا کاربرد آن ها نیز افزایش پیدا می کند. به سبب کاربردی بودن سیم ها هم اکنون مراکز فروش سیم برق بسیار زیادی در سرتاسر کشور فعالیت دارند که بهتر است قبل از خرید در رابطه با نوع مرکز فروش تحقیق کنید و از بهترین و معتبرترین شرکت تولید سیم برق خرید خود را انجام دهید.

خرید سیم برق ساختمانی
سیم به عنوان یکی از لوازم بسیار پرکاربردی است که در صنعت برق از آن استفاده می کنند. حال اینکه صنعت برق یک صنعت مادر و زیر مجموعه صنایع دیگر می باشد به عنوان مثال صنعت ساختمان سازی یکی از صنایع بسیار بزرگ و مهم است که وابسته به صنعت مادر یعنی صنعت برق است.

برای انتقال جریان برق و انرژی الکتریکی در صنعت ساختمانی از محصولاتی نظیر سیم برق استفاده می کنند. سیم ها به دو دسته سیم خشک و سیم های افشان تقسیم می شوند و معمولاً سیم های مفتولی ساختمانی را با نام سیم خشک و سیم های افشان ساختمانی را با نام سیم های نرم و انعطاف پذیر می شناسند. هر یک از این سیم ها مزیت های خاص خود را دارند که باعث افزایش سطح کاربرد آن ها می شود. سیم ها شامل یک هادی الکتریسیته هستند که به منظور انتقال انرژی الکتریکی از آن ها استفاده می کنند و توسط عایق مخصوص آن ها را می پوشانند.
 

  • ۰۲/۰۳/۲۲
  • ساناز برکت

نظرات (۱)

  • طراحی نمای داخلی
  • سلام و خدا قوت، از تلاش شما در ارائه محتوای کامل و مفید تشکر و قدردانی می‌کنم، موفق و موید باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی