دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

گفتنی است که این روزها تابلو برق‌ صنعتی را در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌کنند که یکی از آن‌ها تابلو برق ایستاده است.
اصولا تابلوهای برق به دو صورت ایستاده یا دیواری طراحی شده‌اند؛ تابلوی برق ایستاده (SELF STANDING/ FREE STANDING) همان‌طوری که از ظاهر اسمش مشخص است؛ برای نصب نیازی به تکیه گاه یا سازه دیگری به عنوان مهار و نگهدارنده ندارد و به آن‌ها تابلوهای خود ایستا هم گفته می‌شود؛ از این مدل تابلوهای برق در مکان‌های خاصی؛ مانند موتورخانه‌ها بیشتر استفاده می‌شود و معمولا در دو مدل ساخته و تولید شده‌اند؛ که شامل تابلوی برق ایستاده ثابت و تابلوی برق ایستاده چند منظوره است. این تابلوهای برق شامل محفظه‌های بسته ای به شکل مکعب مانند و دارای ابعاد و مدل‌های متعددی هستند و با توجه به نوع کاربری هم؛ طراحی‌های مختلفی به لحاظ فیزیک ظاهری و کارکردی دارند که تجهیزات الکترونیکی در آن‌ها جاسازی می‌شوند.
جنس بدنه این تابلوها اغلب از فولاد، پروفیل یا آهن و غیره ساخته می‌شود. این تابلوها در پست‌های برق عموما به قسمت فشار ضعیف ترانسفورماتورها وصل هستند و وظیفه اصلی آن‌ها در سیستم برق رسانی؛ توزیع و کنترل برق مجموعه است. در واقع کاری که کنتورهای برق در مقیاس کوچک؛ در ورودی منازل انجام می‌دهند؛ در یک مقیاس کنترلی و مدیریتی در سطح گسترده‌تر بر عهده تابلوهای برق است. با طراحی تابلوهای برق به شکل این محفظه‌های ایستاده؛ در واقع تجهیزات داخلی آن‌ها مانند فیوزها، کلیدها، کنتاکتورها و غیره از دسترس عموم به لحاظ خطرات، ایمنی و کنترل محفوظ می‌مانند. تابلوهای برق بر اساس سطح ولتاژ، مکان نصب و قرارگیری، نوع کاربری و ساختار خود تابلوها؛ طبقه بندی و طراحی می‌شوند.
انواع تابلو برق ایستاده
اصولا تابلو برق ایستاده را در سه مدل مختلف طراحی می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسب و کیفیتی عالی از فروشگاه اینترنتی تابلو پاور خریداری نمایید. که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:
تابلوهای تمام بسته ایستاده: این نوع تابلو برق‌ها را می‌توان بدون اتکا به دیوار و کاملا مستقل روی کف ساختمان مستقر نمود.
تابلو برق تمام ایستاده قابل دسترسی و فرمان از جلو: در این تابلوها از وسایل فرمان همچون کلیدهای فشار، وسایل اندازه گیری در جلوی تابلو استفاده شده است و سایر تجهیزات همچون فیوزها، ترانس‌های جریان و ولتاژ، کلیدهای قدرت، کلیدهای جداکننده غیر قابل قطع زیر بار و … داخل تابلو کاربرد دارند. در جهت دسترسی به اتصالات، تعویض، انجام تعمیرات از یک درب لولایی که به قفل الکتریکی مجهز است، استفاده شده است.
تابلو برق ایستاده تمام بسته کشویی: این نوع تابلو برق شامل دو قسمت متحرک و ثابت کاملا مجزا است. قسمت اول آن همان بدنه خواهد بود که به صورت سلول تولید می‌شود و در آن معمولا محل اتصال کابل‌های ورودی و خروجی، شینه کشی، دریچه‌های اتصال کلید تعبیه شده است. اغلب روی قسمت دوم کلید نصب شده است، اسکتی متحرک است معمولا به آن ارابه هم می‌گویند. این قسمت به شکل کشویی است که به وسیله چرخ دنده‌ها اتصالات لازم را بر قرار می‌کنند.
استاندارد تابلو برق ایستاده
از ساخت تابلوی برق ایستاده گرفته تا نصب کلیه قطعات و تجهیزات داخلی آن؛ همگی بر اساس رعایت یک سری استانداردها و الزامات خاصی در صنعت صورت می‌گیرد. بر این اساس؛ طراحی ابعاد تابلو برق تا جنس بدنه یا ارتفاع نصب و محل نصب با رعایت استانداردهای خاص خودش انجام می‌شود.
تابلوهای برق بر اساس ایستاده یا دیواری بودن، ابعاد استانداردی دارند که بر اساس استاندارد ریتل آلمان اندازه‌گیری می‌شوند. تصویر استاندارد موجود برای ابعاد و ارتفاع نصب تابلوی برق ایستاده و دیواری پیوست مقاله شده است. با رعایت استانداردهای موجود در مورد تابلوهای برق ایستاده و کلا هر نوع تابلوی برقی می‌توان؛ از صدمات ناشی از نوسانات برق به دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی و دستگاه‌های متصل به آن‌ها ممانعت به عمل آورد؛ از این رو می‌توان با رعایت این استانداردهای الزامی موجود؛ ایمنی و کارایی تابلوهای برق را تامین و تضمین نمود.
 

  • ۰۲/۰۲/۲۵
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی