دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سکسیونر نوعی کلید قدرت است که در تابلوهای فشار برق قوی و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتاکت‌های این وسیله از قابلیت مشاهده برخوردار هستند بنابراین به راحتی وجود یاعدم وجود برق شبکه را می‌توان تشخیص داد. این موضوع در زمان تعمیرات بسیار اهمیت دارد. در صنعت الکتریکی برای کنترل جریان، کلیدهای مختلفی طراحی شده است که یکی از آن‌ها سکسیونر یا همان جدا کننده می‌باشد. سکسیونر از دسته کلیدهای قدرت و بدون بار است که در صنعت برق به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کار این کلید در ایستگاه‌های برق فشار قوی و متوسط، جدا نمودن بخش‌های مختلف از بخش‌های دارای ولتاژ است. از آنجایی که سکسیونر فاقد محفظه خاموش کننده جرقه است تیغه آن قابل مشاهده می‌باشد. از این رو می‌توان برق‌دار یاعدم برق‌دار بودن شبکه را تشخیص داد. کاربر بدون خطر برق گرفتگی می‌تواند به آسانی عملیات مانور و تعمیرات را اجرا نماید.
باید اشاره کنیم که تولید سکسیونرهایی که فشار قوی هستند بیشتر در دو کشور کانادا و آمریکا رایج است اما سایر کشورها برای مثال ایران تولید این نوع قطعه را مورد استقبال قرار نداده‌اند. به همین دلیل قیمت برندهای خارجی گران‌تر است و اگر به دنبال قیمت مناسب‌تر هستید باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. هر سکسیونر دارای اجزای مختلفی است که تماما با هم فرآیند عملیات سکسیونرها را به خوبی انجام می‌دهند. تیغه‌های حامل جریان، مکانیسم عمل کننده و اهرم‌های مربوط، مقره اتکایی سه بخش اصلی هر سکسیونر است که می‌توان آن‌ها را نام برد. کنتاکت‌هایی که این سکسیونرها دارند بایستی از جنس مناسبی برخوردار باشند تا در هنگام بسته بودن این کلید مقاومت بالایی از خود به نمایش بگذارد.
نحوه کار سکسیونر
به طور کلی یک جدا کننده از یک اهرم و دو کنتاکت تشکیل شده است، اهرم عملیات قطع و وصل بین دو کنتاکت را انجام می‌دهد. اگرچه برخی از طرح‌ها جریان خطا ایجاد می‌کنند. اما جدا کننده‌ها برای قطع جریان خطا طراحی نشده اند. این تجهیزات با قابلیت کنترل دستی یا موتوری طراحی و ساخته می‌شوند. روش درایو باید با توجه به برنامه مورد نظر انتخاب شود.

به عنوان مثال، در یک ایستگاه فرعی بدون اپراتور با کنترل از راه دور، از جدا کننده با مکانیزم محرک موتور استفاده می‌شود. کلیدهای ارت معمولاً به جدا کننده‌ها متصل می‌شوند. این تجهیزات توسط یک مکانیزم جداگانه اما مشابه مکانیزم مورد استفاده برای جدا کننده کنترل می‌شوند.
کاربرد سکسیونر
سکسیونر ها بر حسب کاربرد در ولتاژ ها و جریان های مختلف ساخته می شوند. در مقره ها، تاسیسات برقی، شینه ها، کابل های کوتاه و ترانسفورماتور های ولتاژ می توان با استفاده از سکسیونرها جریان را قطع کرد. با قطع جریان در این قسمت ها می توان ایمنی لازم برای تعمیرات و بهره برداری از آن ها را تامین کرد. برای ایجاد مانور سریع تر در پست ها و هم چنین بهتر کردن ایزولاسیون در پست ها سکسیونر نقش مهمی دارد و می تواند به کلید ها کمک کند. از سکسیونر در ورودی یا خروجی دژنکتور می باشد تا در مواقعی که دژنکتور دچار خرابی می شود به راحتی بتوان آن را تعمیر کرد تا مشکلی از لحاظ ایمنی به وجود نیاید.

  • ۰۲/۰۱/۳۰
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی