دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

در توضیح قطع کننده مدار یا دژنکتور باید در ابتدا بگوییم این دستگاه در دنیای مدرن ضروری است. این دستگاه همچنین یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌های ایمنی در خانه شما خواهد بود. هر وقت سیم کشی برق در یک ساختمان جریان زیادی دارد، این ماشین‌های ساده برق را قطع می‌کنند تا زمانی که کسی بتواند مشکل را حل کند. بدون قطع کننده مدار (یا جایگزین فیوز)، برق خانگی به دلیل پتانسیل آتش سوزی و سایر خرابی ناشی از مشکلات سیم کشی ساده و خرابی تجهیزات غیر عملی خواهد بود. با اختراع چنین دستگاهی از بسیاری از حوادث جلوگیری شده و به حد قابل توجهی میزان خسارات ناشی از آتش سوزی و مشکلات برقی کاهش یافته است. تمامی این دلایل لزوم استفاده از این دستگاه را نشان می‌دهد.
نحوه عملکرد دژنکتور
دژنکتور در صورت طبیعی بودن جریان و در صورت لزوم می‌توانند جریان را قطع کند. در صورت اتصال کوتاه و اضافه بار، دژنکتور با استفاده از رله قسمت آسیب دیده را از بقیه مدار جدا می‌کند. اگر اضافه بار ناشی از اتصال کوتاه تا ۱۰ برابر جریان نامی باشد، به دلیل قدرت بالای مصرف کننده ممکن است جرقه‌های بیشتری در هنگام قطع شدن ایجاد شود. دژنکتور این قابلیت را دارد که با استفاده از مکانیزمی شامل سرعت و قدرت خفه کننده بدون آسیب رساندن به مدار و کلید مدار، مدار تحت بار و ولتاژ را به کمک رله به صورت دستی در محل یا از طریق اتاق فرمان قطع کند.
برای اینکه مدارشکن بتواند قطع و وصل شود و به حالت آماده به کار برگردد، فنرهایی در داخل آن تعبیه شده است که هر کدام به یک شفت متحرک متصل می‌شوند. فنر اتصال در دژنکتور هم به صورت دستی و هم به صورت موتوری شارژ می‌شود و فنر قطع کننده در دژنکتور با انرژی آزاد شده از فنر اتصال شارژ می‌شود. همچنین کنترل رهاسازی این فنرها با تحریک یک ضامن با اتصال و اتصال سیم پیچ انجام می‌شود. کویل‌هایی که دستور برق دهی به آن‌ها داده شده است، چه به صورت دستی و چه از راه دور.
دفلکتورها اغلب انرژی مورد نیاز برای قطع و وصل شدن را از مکانیسم فنر / مکانیسم شارژ فنری دریافت می‌کنند. یعنی انرژی مورد نیاز برای قطع و وصل کلید، انرژی ذخیره شده در فنرها است. این مکانیزم هر سه یا چهار ترمینال دژنکتور را به طور همزمان باز یا بسته می‌کند.
ویژگی دژنکتور
دژنکتور یا کلید قدرت که بیشتر به این اسم از آن یاد می کنند طوری طراحی شده است که به طور اتوماتیک از طریق رله و یا به طور دستی و یا از طریق اتاق فرمان در زمانی که تحت شرایط ولتاژ و زیر بار و در زمان اتصال کوتاه باشد مدار را قطع می کند .

دژنکتور یا مدار شکن باید بتواند به سرعت بروز خطا را در مدار تشخیص دهد. در زمانی که ولتاژ پایین باشد این کار یعنی قطع کردن به وسیله یک قطعه در محفظه داخل دژنکتور یا مدار شکن انجام می شود.

ولی در زمانی که ولتاژ بالا باشد ، تجهیزات جداگانه ای برای تشخیص و قطع آن عمل می کنند و زمانی که خطا اعلام شد کنتاکت های داخل دژنکتور باز می شوند و مدار متوقف می شود .

 در برخی از دژنکتورها از انرژی مکانیکی داخل دژنکتور استفاده می شود و یا انرژی را از خود جریان خطا میگرند و یک قوس الکتریکی ایجاد می شود که با سرد شدن خاموش شدن این قوس دوباره کنتاکت ها به هم وصل می شوند و مدار به حالت اولیه خود باز میگردد .
 

  • ۰۲/۰۱/۳۰
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی