دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

نوار نقاله عملکرد ساده ای دارد. در این دستگاه نوار یا تسمه به دور غلطک های محرک و متحرک قرار گرفته و با گردش آنها حرکت می کند. غلطک محرک غلطکی است که به موتور کانوایر متصل شده است. وقتی موتور شروع به کار می کند، غلطک محرک به گردش درآمده و نوار یا تسمه را به حرکت در می آورد. غلطک متحرک که در سمت دیگر نوار نقاله قرار دارد، با حرکت تسمه شروع به چرخیدن کرده و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهیل می‌ کند. به این ترتیب می‌ توان کالا یا مواد را بر روی نوار نقاله قرار داده و آن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کرد.

تسمه نقاله اولیه از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 1892، توماس رابینز مجموعه ای از اختراعات را آغاز کرد که منجر به توسعه و ایجاد تسمه نقاله مورد استفاده برای حمل زغال سنگ، سنگ معدن و سایر محصولات شد. سپس در سال 1901 ساندویک اختراع و تولید تسمه نقاله فولادی را آغاز کرد.

بعد از گذشته چند سال؛ در سال 1905، ریچارد ساتکلیف اولین تسمه نقاله را برای استفاده در معادن زغال سنگ اختراع کرد که صنعت معدن را متحول کرد.

هنری فورد در سال 1913، خطوط مونتاژ تسمه نقاله را در هایلند پارک شرکت فورد موتور، کارخانه میشیگان معرفی کرد. در سال 1972، انجمن فرانسوی REI در کالدونیای جدید طولانی ترین نوار نقاله مستقیم جهان را در آن روزگار به طول 13.8 کیلومتر ایجاد کرد. طولانی ترین تسمه نقاله مربوط به معدن فسفات Bou Craa در صحرای غربی است (1973، 98 کیلومتر در 11 بخش مجزا). طولانی‌ترین تسمه نقاله تک دهانه در معدن بوکسیت بودینگتون در غرب استرالیا (31 کیلومتر) قرار گرفته است.

در سال 1970، Intralox، یک شرکت مستقر در لوئیزیانا، اولین حق اختراع را برای تمام تسمه های مدولار پلاستیکی به ثبت رساند.

intralox conveyor belt

تسمه نقاله پلاستیکی مدولار

عوامل موثر در تقسیم بندی نوارنقاله

در طراحی و ساخت انواع نوارنقاله و سیستمهای انتقال مواد شما باید مطابق با Layout و نحوه استقرار ماشین آلات توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی کانوایرها به از لحاظ ساختاری به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

تسمه

ابعاد تمامی نوار نقاله های پرتابل یا ثابت، قابلیت تنظیم ارتفاع و طول مطابق با فضا و شرایط کاری را دارا می‌باشد.

ساختار نوار نقاله

جهت جابه‌جایی کانوایر

کانوایر پر کاربردترین سیستم های انتقال مواد، مورد استفاده در صنایع بوده و با توجه به نوع تسمه و استراکچر به کار رفته امکان استفاده از آن در صنایع، ماشین آلات و بخش های مختلف کارخانجات وجود داشته و از جهت جابه جایی شامل انواع زیر است.

مستقیم

شیبدار

نهری

منحنی با زوایای مختلف

 ساختار نوار نقاله

نوار نقاله هم مانند تمامی ماشین الات به اجزای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند، حالا به بررسی ساختمان و ساختار سیستم نوار نقاله ها می‌پردازیم.

اصلی ترین اجزای سیستم تسمه نقاله ها:

بلت (تسمه یا نوار) (Belt):

همان نوار اصلی است که توسط اصطکاک، مواد و قطعات روی آن قرار می گیرند و منتقل می شوند.

استراکچر ( فریم یا قاب):

سازه دور کانوایر است که نوار یا تسمه بین آن قرار می گیرد. این سازه ها عموما از سازه های جوشکاری شده یا با اتصال پیچ و مهره‌ای بهره می‌برند

اتصالات:

اجزایی هستند که حرکت را از موتور به غلتک منتقل می کنند مانند تسمه، زنجیر، چرخ زنجیر (Spracket) و …

رولر ها (غلتک ها):

غلتک ها یا رولر ها استوانه هایی هستند که نوار به دور آن ها توسط اصطکاک فی‌مابین می‌چرخد. غلطک هرزگرد حمل بار، غلطک هرزگرد مسیر برگشت، غلطک یا توپی یا درام، غلطک تنظیم کشش تسمه نقاله، غلطک snub، غلطک محرک، غلطک بالایی، غلطک پایینی

برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری نوار نقاله از جمله گیربکس چینی میتوانید با فروشگاه فرازین صنعت در تماس باشید.

موتور محرک:

حرکت کانوایر توسط موتور تامین می شود. که در انواع تک فاز و سه فاز و یا موتورهای اینونتر دار که برای بالانس سرعت حرکت بلت از آن استفاده میشود، تقسیم بندی میگردد.

تنظیم کننده سرعت یا جعبه دنده (گیربکس):

در کانوایرهاف برای جلوگیری از خرابی و انتخاب بهینه موتور از ترکیب موتور و گیربکس استفاده میشود که توسط گیربکس سرعت و گشتاور موتور را به سرعت و گشتاور مورد نظر تبدیل کرده و به وسیله اتصالات به کانوایر منتقل می کنیم.

تسمه سفت کن (سفت کن نوار):

برای تنظیم میزان سفتی نوار یا تسمه در جهت اصطکاک بهتر تسمه با رولر از جزء سفت کن استفاده می شود که معمولا به صورت مکانیکی یا پنوماتیکی عمل می کند.

سیستم نوارنقاله

از مهم ترین سیستم های بکار رفته در نوار نقاله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم تنظیم یا رگراژ

نگهداشتن و اعمال مطلوب کشش در تسمه برای تنظیم بودن مقدار اصطکاک

سیستم خود تنظیم self-alignment

نگه‌داشتن کشش تسمه در حد مورد نیاز برای اصطکاک به وسیله پیچ های تنظیم یا سیستم کنترل اتوماتیکی یا پنوماتیکی

سیستم پاکسازی (تسمه و غلطک و استراکچر)

پاکسازی تسمه، استراکچر، غلطک ها مخصوصا در صنایع غذایی

سیستم متحرک انتقال نیرو (هرزگرد، یاتاقان و بلبرینگ و …)

تولید و انتقال توان از موتور یا محرک (سیستم انتقال نیرو) به رولرها یا غلطک های محرک در جهت بحرکت درآوردن و یا اعمال و و ارد کردن فشار به تسمه نقاله، نیازمند مجموعه‌ای از متحرک ها مانند یاتاقان ها و بلبرینگ ها را دارد.

سیستم بارگذاری و باردهی

گذاشتن یا تغذیه مواد بر روی تسمه از نوار نقاله و هدایت مکانیزم تغذیه در جهت هم راستایی مواد؛ مانند قیف ها، شوت‌ها (ناودانی ها)، باردهند‌های اتوماتیک یا پنوماتیک و هل دهنده و توزیع کننده های بار

سیستم خروج و تخلیه بار

خارج کردن مواد اولیه یا فراوری شده و هدایت انها برای خروج از سیستم کانوایر در جهت مرحله‌ی بعدی تولید یا بسته بندی؛ مانند: جداکننده ها، اسلایدرها، ناودانی ها، بیرون اندازها، بسته بندی کننده، سیستم خودکار گریپ‌پر

ساختار نوار نقاله

سیستم نوارنقاله

کاربرد کانوایر

در حال حاضر نوار نقاله به عنوان ابزاری ضروری در حوزه صنعت شناخته می شود. تقریبا در هر صنعتی می توانیم شاهد استفاده از انواع نوار نقاله باشیم. از صنایع کلان گرفته که برای اتوماسیون صنعتی خطوط تولید، مونتاژ یا بسته بندی از کانوایر استفاده میکنند تا صنایع خرد و متوسط در هر یک به نوعی از کانوایرها استفاده می شود. صنایع غذایی، خودرو، کشاورزی، معدن، تولید لوازم خانگی، در فروشگاه‌ها برای جابه‌جایی اجناس، در بارگیری و تخلیه به صورت اتوماتیک، در هنگام بارگیری اگر کامیون پایین‌تر از محل بار قرار داشته باشد، از نوار نقاله برای فرستادن بار به درون کامیون، در پله برقی و پیاده‌روهای متحرک، تنها چند نمونه از صنایعی هستند که کانوایر در آن ها کاربرد دارد.

  • ۰۲/۰۶/۲۶
  • ساناز برکت

نظرات (۱)

  • فروش کوره زغال فشرده با قیمت مناسب
  • با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزندتون منتظر مطالب خوب دیگتون هم هستیم. باعث خوشحالی و افتخار ماست که از سایت ما هم دیدن کنید و ما رو از نظراتتون بی نصیب نگذارین. با تشکر فراوان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی