دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

انرژی الکترونیکی در مدت دو قرن، به بخش ضروری از زندگی مدرن و جزئی غیر قابل حدف از فعالیت صنایع تبدیل شده است. حتی توقف موقتی تولید و انتقال جریان برق می‌­تواند منجر به هرج و مرج نسبی، ضررهای مالی و از بین رفتن احتمالی جان عده­‌ای شود. توربین­‌ها به عنوان بازوان اصلی تامین­ کننده این قدرت عظیم از جایگاه ویژه‌­ای در صنعت تولید انرژی برق برخوردار هستند. لذا به کارگیری رویکردی جامع برای تعمیر و نگهداری توربین ها جهت جلوگیری از خواب این تجهیزات از اهمیت به سزایی برخوردار است.

تعمیر و نگهداری توربین ها

در طول دهه­‌های گذشته، استراتژی­‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری توربین ها دستخوش تغییر شده است. این تغییرات در دو بخش قابل بررسی است. نگاه جدید به دارایی ‌های فیزیکی به عنوان اولین عامل تاثیرگذار در دگرگون شدن فرآیند تعمیر و نگهداری توربین ها مطرح است. عامل دیگر ازجنس فنی و در طراحی توربین­‌ها نهفته است. ساختار توربین­‌ها در سال­‌های اخیر پیچیده‌­تر و از ظرافیت بیشتری برخوردار شده است.

در ساختار توربین ها از انواع الکتروموتور و گیربکس های صنعتی استفاده میشود که میتوانید برند های مختلف آن را در بازار تجهیزات و لوازم صنعتی تهران خریداری کنید، الکتروموتور موتوژن را میتوایند به عنوان بهترین و قیمت مناسب ترین الکتروموتور از فرازین صنعت خریداری کنید.

این تغییرات فنی، دانش فنی کافی و نیز بازرسی­‌های دوره‌­ای بیشتر و با فاصله زمانی کمتر را برای حفظ کارکردهای تجهیز در طول چرخه عمرش می‌­طلبد. لذا آشنایی بیش­تر با ساختار و عملکرد آن‌­ها می‌­تواند در بهبود تعمیر و نگهداری توربین ­ها و همچنین انجام بهتر و موثرتر بازرسی­‌ها ایفای نقش کند. از طرف دیگر بعد مالی خرابی این تجهیز، مهر تایید بر ضرورت توجه به این موضوع و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت افزایش اثربخشی فرآیند نگهداری و تعمیرات این تجهیزات ارزشمند می‌­زند. در راستای اهمیت تعمیر و نگهداری توربین ها در این نوشتار سعی شده با تمرکز بر بخش فنی، ساختار و عملکرد این تجهیزات بررسی شود و همچنین ملاحظات تعمیر و نگهداری توربین ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معرفی ساختار و عملکرد توربین­ ها

توربین ‌­ها تجهیزاتی هستند که انرژی جنبشی برخی از سیالات را به حرکت چرخشی تبدیل می­‌کنند. این دستگاه­‌ها عموما در تولید برق و سیستم‌­های پیشرانه مورد استفاده قرار می­‌گیرند و به عنوان نوعی موتور دسته­ بندی می‌­شوند. در یک توربین، انرژی جنبشی سیال ورودی، به پره­‌ها منتقل شده و باعث چرخش آن‌­ها می‌­شوند.

در موتورهای مجهز به توربین سوخت و هوا در فشار و درجه حرارت بالا واکنش نشان می‌­دهند و انرژی جنبشی فرآورده‌­های این واکنش، پره­‌های توربین را به چرخش در می­‌آورد. توربین­‌ها بر اساس چرخه ترمودینامیکی برایتون کار می­‌کنند. در این چرخه، هوای اتمسفر فشرده، گرم و دوباره منبسط می‌­شود.

توربین­‌ها را می‌­توان براساس سیالات مورد استفاده در چهار دسته کلی آب، بخار، گاز و باد قرار داد. اگرچه که توربین­‌ها اصول یکسانی از نظر عملکردی دارند اما طراحی هر یک از انواع آن ممکن است با انواع دیگر متفاوت باشد.

توربین بخار

بیشترین میزان انرژی الکتریکی توسط توربین­‌های بخار متصل به ژنراتورهای الکتریکی تامین می­‌شود. با استفاده از سوخت فسیلی یا انرژی اتمی آب به بخار تبدیل شده و این بخار یک توربین را به چرخش در می آورد، چرخش توربین از طریق یک شفت به ژنراتور منتقل شده و جریان برق در ژنراتور تولید می‌شود. این نوع توربین نسبت به سایر توربین­‌ها فضا، روغن­کاری، ارتعاش و هزینه نگهداری کمتری دارند. حجم بخار جاری در هر نقطه از دستگاه در تمام بارها بدون تغیر باقی می­‌ماند. تغییر فشار باعث تغییر در بار مورد تقاضا می­‌شود. رابطه بار و بخار یک رابطه خطی است که در شکل قابل مشاهده است.

 رابطه بار و بخار در توربین بخار

در توربین بخار فشارهای ورودی و خروجی و دمای مربوط به آن‌­ها انرژی موجود در توربین را تعیین می­‌کنند. برای آزاد کردن انرژی درون توربین، بخار از یک سری محفظه ثابت یا متحرک و تیغه­‌ها عبور می­‌کند. در نتیجه این عمل فشار کاهش می‌­یابد. در یک توربین تک مرحله­‌ای یک مجموعه تازل در کنار تیغه­‌های روتور انرژی بخار را به انرژی جنبشی تبدیل می­‌کنند. انرژی تولیدی به صورت ضربه­‌ای یا واکنشی شافت را به حرکت درآورده و نیرو تولید می­‌شود. در نوع ضربه‌­ای فرآیند کامل انبساط بخار در درجه اول انجام می­‌شود­ و در نازل­‌های ثابت انرژی جنبشی به مکانیکی تبدیل می‌­شود. افت فشار در این نوع در تیغه­‌های توربین اتفاق می‌­افتد.

توربین بخار واکنشی متشکل از تیغه­‌های ثابت و متحرکی است که در آن تیغه­‌های ثابت نقش نازل را ایفا می­‌کنند.

ملاحظات تعمیر و نگهداری توربین­ های بخار

امر تعمیر و نگهداری توربین ­های بخار امروزی به دلیل پیچیده‌­تر شدن، توجه بیشتری را می­‌طلبد. بازرسی­‌های دوره‌­ای منظم‌تری برای جلوگیری از خرابی آن­‌ها لازم است. ابعاد فنی بخش جدای ناپذیر برنامه‌­های تعمیر و نگهداری توربین ­های بخار است. ورود بخار و رطوبت به محفظه یاتاقان­‌ها توربین خرابی زودرس آن­‌ها را به همراه دارد. به همین جهت باید این قطعات به درستی روغن کاری شوند. همچنین یاتاقان­‌ها در معرض دمای بالا و بارهای تکانشی گذرا قرار دارند و لازم است بازرسی­‌های پیوست‌ه­ای برای جلوگیری از خرابی آن­‌ها انجام شود. نکته دیگر در بخش فنی تعمیر و نگهداری توربین­ های بخار، آلودگی است. آلودگی در کنار روغن کاری نامناسب و همچنین مشکل در خروج بخار از کنار بست­‌های شافت می‌­تواند با خرابی زود هنگام بلبرینگ­‌ها همراه باشد. برای چلوگیری از این اتفاق از بست­‌های تو در تو استفاده می‌­شود که از نفوذ بخار جلوگیری می­‌کند.

  • ۰۲/۰۶/۲۶
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی