دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

استفاده از کابل‌ و سیم‌ها امروزه تبدیل به بخشی جداناشدنی از زندگی ما انسان‌ها شده و ما هر روزه بدون آن که متوجه اهمیت این موضوع باشیم، در حال استفاده کردن از این لوازم و وسایل هستیم. به جرئت می‌توان گفت ۷۰ درصد لوازمی که ما استفاده می‌کنیم یا در ساختار خود از کابل استفاده کرده‌اند و یا برای ادامه فعالیت، به کابل نیازمندند.
جنس کابل‌ها و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی کیفیت تجربه ما گذاشته و تجربیات ما را در بسیاری از موارد کاملا دگرگون سازد. نوع هادی به کار رفته در سیم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انتخاب کابل با هادی مناسب، بر روی میزان و کیفیت جریان برق تاثیر زیادی خواهد داشت.
مقایسه کابل آلومینیومی و مسی
تا چند سال پیش، تقریبا تمام کابل‌ها از هادی مسی ساخته می‌شدند؛ اما با توجه به محدودیت منابع مسی و قیمت بالای آن، آلومینیوم به‌عنوان یک فلز با ویژگی‌های مشابه با مس، برای ساخت هادی سیم و کابل، مورد استفاده قرار گرفت. قیمت کمتر آلومینیوم و در نتیجه کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی، نخستین تفاوت میان این دو کابل است؛ اما در مهم‌ترین ویژگی لازم برای سیم و کابل برق، یعنی رسانایی، یقینا مس عملکرد بهتری دارد. با این حال، این نقیصه با افزایش سطح مقطع، برای کابل آلومینیومی قابل جبران است.

به عنوان مثال، کابل آلومینیومی سایز ۴ جریان مجازی در حدود کابل مسی سایز ۲.۵ دارد. با توجه به قیمت پایین‌تر آلومینیوم، این موضوع توجیه اقتصادی نیز دارد. تفاوت میان کابل آلومینیوم و مسی، صرفا به قیمت و رسانایی محدود نمی‌شود؛ مس از لحاظ فیزیکی، روی هم رفته، خصوصیات بهتری دارد. مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری و چکش خواری بهتر و استحکام بیشتر، دیگر مزایای کابل مسی نسبت به کابل آلومینیومی محسوب می‌شوند. اما کابل آلومینیومی نیز با توجه به چگالی و وزن کمتر، حرف‌هایی برای گفتن دارد! این موضوع باعث می‌شود تا ساخت هادی ضخیم‌تر کابل آلومینیومی، موجب سنگینی این کابل‌ها نسبت به کابل مسی نشود و اتفاقا نسبت به کابل مسی با جریان مجاز مشابه، وزن پایین‌تری هم داشته باشند. این موضوع به‌خصوص در کابل‌های هوایی، حائز اهمیت است.

به‌خاطر شکنندگی، ساخت کابل افشان آلومینیومی مقدور نیست و از آلومینیوم بیشتر برای ساخت کابل‌های مفتول و نیمه‌مفتولی بهره گرفته می‌شود. به همین منظور برای سیم‌کشی ساختمان و مصارف خانگی و استفاده در لوازم برقی، کابل‌های مسی به‌کار گرفته می‌شوند. اما ساخت کابل آلومینیوم برای استفاده به عنوان کابل زمینی و کابل هوایی فشار ضعیف و متوسط، کاملا مرسوم است.
 

لینک های مرتبط:

قیمت لجظه مس

قیمت لحظه آلومینیوم

  • ۰۲/۰۶/۲۶
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی