دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سینی کابل و نردبان کابل هر دو جز تجهیزات ضروری و لاینفک قابل استفاده در صنعت برق و الکتریسته هستند. در واقع سینی‌ها و نردبان‌های کابل در مدیریت سیم‌ها و کابل‌های موجود در سازه‌ها و صنایع گوناگون؛ نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. کاربرد مهم هر دوی این تجهیزات در ایجاد نظم و جلوه بصری کابل‌کشی‌ها بسیار قابل توجه است. به خصوص در اماکنی که تعداد زیادی سیم و کابل وجود دارد؛ ترتیب و نظم‌دهی به آن‌ها از جنبه‌های مختلف مدیریتی، نظارت، دسترسی و هدایت بهتر اهمیت پیدا می‌کند. بنا به تعریف سینی‌های کابل همان‌طور که اسمشان نیز مشخص است؛ به شکل یک سینی از جنس فلز یا پلاستیک از نوع PVC با طول ۳-۱ متر و به ضخامت حدود ۱ متر هستند که اغلب به ویژه در عبور انواع سیم و کابل‌هایی که در اثر عبور جریان برق؛ گرمای زیادی تولید نمی‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سینی‌های کابل بسته به نوع و شکل کاربری خود انواع متعددی دارند که در ادامه همین مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.
در مورد نردبان‌های (لدر) کابل نیز می‌توان گفت که این تجهیزات هم به مانند سینی‌های کابل برای نظم‌دهی به سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. نردبان‌های کابل به لحاظ ساختاری و فیزیک ظاهری با سینی‌های کابل تا حدی متفاوت هستند. در مقایسه سینی کابل و لدر کابل می‌توان اذعان کرد که سینی کابل و نردبان کابل در واقع دو شیوه متفاوت برای سیم‌کشی و انتقال سیم‌ها یا کابل‌ها در محیط‌های صنعتی و ساختمانی و محافظت و پشتیبانی از آن‌ها هستند. در مقاله پیش‌رو ضمن معرفی سینی‌ها و نردبان‌های کابل و بررسی انواع و کارکردهای این تجهیزات به بررسی بیشتر تفاوت سینی کابل و نردبان کابل می‌پردازیم.

نردبان کابل (لدر کابل)
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد از نردبان کابل Cable Ladder برای نظم‌دهی به کابل‌ها در محل سازه‌ها استفاده می‌شود. نردبان‌های کابل از تجهیزات بسیار ضروری و کاربردی در مدیریت و هدایت کابل‌ها محسوب می‌شوند که قابلیت‌های زیادی دارند. این تجهیزات به لحاظ ساختاری متشکل از دو ریل جانبی هستند که از طریق رینگ‌ها، پله‌ها و واحدهای عرضی به هم متصل شده‌اند. در مورد جنس مواد تشکیل دهنده نردبان یا لدر کابل؛ می‌توان گفت که از فولاد ضد زنگ، گالوانیزه و ترکیبات فلزی در ساختار این تجهیزات بهره گرفته می‌شود که باید با نوع کاربری آن‌ها تناسب داشته باشد. البته در حال حاضر از فایبرگلاس‌ها هم در ساخت نردبان‌های کابل بسیار استفاده می‌شود که مقاومت بیشتری برای استفاده در شرایط سخت و در مقابل انواع فرسایش‌ها دارند.
در مقام مقایسه سینی کابل و لدر کابل می‌توان گفت که استفاده از نردبان‌های کابل دارای مزایای کاربردی متعددی از جمله موارد ذیل است:
✔️ حفاظت از کابل‌ها در برابر انواع تهدیدات بیرونی مانند گرما، رطوبت و اشعه‌های موجود در محیط
✔️ سهولت در نصب و تعویض سیم و کابل
✔️ امکان ردگیری و مشاهده کابل‌های معیوب و تعمیر یا تعویض سریع‌تر و آسان‌تر
✔️ قابلت تحمل وزن زیاد
✔️ نصب در ارتفاع و با امکان اجرای تنظیمات مورد نظر برای ارتفاعات مختلف و با زوایای نصب گوناگون
از انواع کاربردهای گسترده نردبان‌های کابل که به عنوان تفاوت سینی کابل و نردبان کابل نیز مطرح است؛ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
◀ سازه‌ها یا پروژه‌های بنا شده در شرایط سخت اقلیمی و محیطی مانند رطوبت و فرسایش
◀ زمانی‌که سرعت پیشرفت پروژه‌ها خیلی بالا باشد.
◀ پروژه‌های با حجم زیاد سیم و کابل
◀ پروژه‌هایی که ایمنی در آن‌ها حرف اول را می‌زند.

اتصالات نردبان کابل
نردبان کابل از اتصالات مختلفی تشکیل شده است. از متعلقات نردبان‌ها باید به زانوها، سه و چهارراهی‌ها، بست چنگکی، تبدیل‌ها، زانوی عمودی، اتصالات رابط و غیره اشاره کرد. به دلیل شکل ساختاری نردبان‌ها از آن‌ها بیشتر در مسیرهای عمودی برای چیدمان کابل‌ها و محکم‌سازی آن‌ها استفاده می‎شود. ضمنا از پله‌های نردبان در بستن کابل‌ها با استفاده از بست‌های مخصوص به ویژه بست‌های چنگکی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که فاصله این پله‌ها عموما از هم ۲۵ سانتی‌متر است؛ ولی بسته به نوع کاربرد و نیاز قابل تغییر و طراحی است. اتصالات نردبان عموما در طول ۳ یا ۶ متر قرار می‌گیرند و برای اتصال سایر انشعابات؛ باید از طیف زیادی از این اتصالات بهره گرفت. همچنین با استفاده از صفحات اسپیلت؛ نصب و راه‌اندازی اتصالات برای اتصال مستقیم یا تغییر سطح کابل‌کشی و تغییر جهت به سهولت انجام می‌شود.
در ادامه به معرفی مختصر این اتصالات که پیش‌تر نیز به آن‌ها اشارات کوتاهی شد می‌پردازیم.

از این اتصالات می‌توان به عنوان جنبه‌های مختلف تفاوت سینی کابل و نردبان کابل نیز نام برد. این اتصالات و متعلقات به شرح ذیل هستند:
♦️ سه‌راهی: از سه راهی‌ها در ساختمان نردبان یا لدر کابل زمانی استفاده می‌شود که لازم باشد سه مسیر متفاوت در یک مسیر ادغام شوند.
♦️ چهار راهی: از چهارراهی نیز برای ادغام چهار مسیر مختلف در یک مسیر بهره گرفته می‌شود.
♦️ زانویی نردبان کابل: از این تجهیزات به منظور تغییر جهت ۹۰ درجه‌ای نردبان‌های کابل استفاده می‌شود.
♦️ ردیوسر نردبان کابل: از ردیوسر زمانی‌که لازم است دو نردبان کابل با سایزها و ابعاد مختلف به هم متصل شوند؛ استفاده می‌شود.
تفاوت سینی کابل و لدر کابل
تفاوت سینی کابل و نردبان کابل در زمان استفاده و نوع نیاز یا نحوه کاربری آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. هر کدام از این تجهیزات دارای مزایا و معایبی هستند که لازم است با توجه به آن‌ها و تناسب با نوع پروژه مورد نظر؛ برای استفاده انتخاب شده و سپس مورد بهره‌برداری قرار گیرند. از عمده تفاوت‌های موجود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- قیمت پایین نردبان کابل نسبت به سینی کابل
۲- سهولت سرهم‌بندی و راه‌اندازی نردبان کابل نسبت به سینی
۳- تهویه بهتر داخل نردبان یا لدر کابل نسبت به سینی کابل
۴- مقاومت بهتر و پشتیبانی بیشتر سینی نسبت به نردبان
۵- ایمنی بیشتر کابل‌ها در داخل سینی نسبت به نردبان در برابر ضربات مکانیکی و بیرونی
۶- جلوه بصری بیشتر سینی‌های کابل نسبت به نردبان (برای استفاده در معرض دید عمومی بهتر هستند).
۷- استفاده بیشتر از نردبان‌های کابل در زیر زمین، مکان‌های صنعتی و در جاهایی که در معرض دید عمومی نباشند.
۸- استفاده از سینی کابل برای کابل‌کشی‌های سبک در برابر استفاده از نردبان برای کابل‌کشی‌های سنگین

لینک های مرتبط:
خرید نردبان کابل
قیمت نردبان کابل
نردبان کابل چیست

 

  • ۰۲/۱۰/۰۹
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی